تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80408
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سیل اخیر تلنگری برای مدیریت یکپارچه منطقه ای و شهری است. همچنین، استاندار مازندران گفت: ۵۰۰ ساختمان حریم و بستر رودخانه در سوادکوه در معرض تهدید است و باید نسبت به انتقال آن اقدام کرد.
عدم مدیریت حاشیه رودخانه ها علت سیل اخیر در ایران
به گزارش زیست آنلاین، پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس، در مورد سیل اخیر در کشور گفت: نوروز ۹۸ را با اخبار سیل و طغیان رودخانه‌ها شروع و به پایان رساندیم. طغیانی که دلایل زیادی از منظر اقلیمی، پوشش و بافت گیاهی مناطق تحت تاثیر، شهرسازی، عمرانی و .... می‌توان بر آن برشمرد. اما همه این دلایل را شاید در یک عنوان بتوان خلاصه کرد.»

او اضافه کرد: ما سال‌هاست حقوق طبیعت (حق آب، حق زمین و حق هوا) را نادیده میگیریم. یکی از مهمترین این حقوق که بر شدت فاجعه سیل اخیر افزود، حق رودخانه‌ها است. با بروز فاجعه سیل فراگیر در شمال و جنوب کشور یک نکته کلیدی در افزایش شدت حادثه را قطعا باید بی‌توجهی به مدیریت حاشیه رودخانه‌ها و مسیرهای سیلابی برشمرد.

مافی إظهار کرد: اینکه گفته بشود سدسازی برای کنترل سیلاب خوب بود، نیازمند بحثی بسیار عمیق، چندوجهی و تکنیکی است. اما فارغ از خوب و بد بودن این شیوه مدیریت در بخش آب و نیرو در کشور،‌ یکی از دلایل افزایش شدت تخریب‌ها را باید در نبود مکانیزم نظارتی و وحدت رویه در مدیریت آب رودخانه‌ها در پایین دست سدهای ساخته شده توسط مدیران شهری و استانی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور برشمرد. بعد از ساخت سدها و کاهش دبی آب پایین‌دست این ذهنیت اشتباه در مدیران برای تجاوز به حریم رودخانه‌ها و دادن مجوز ساخت و ساز باعث شد عملا در شرایط سیلابی بستر رودخانه با ظرفیت حداقلی برای عبور آب مواجه باشد که طبعا شدت تخریب‌ها را دوچندان خواهد کرد.

عضو فراکسیون امید در مجلس، در گفتگو با برنا اشاره داشت: نمونه‌هایی که متاسفانه در سیل‌های ویرانگر سال‌های اخیر در اسلام‌آباد غرب (سال ۷۵)، قم (سال ۸۹)، زیراب و سوادکوه (سال ۹۴) و نکا (سال ۷۸)، گلستان (سال ۸۰) و بسیار موارد دیگر این نکته هرچند بارها گوشزد شد اما در سیلاب کم‌سابقه و گسترده سال ۹۸ به وضوح در آق‌قلا، معمولان، زیراب، پلدختر، شیراز و اهواز و خرم‌اباد ‌اغلب نقاطی که درگیر این بحران بوده‌اند این کم‌توجهی به وضوح تشدید شده بود.

مافی إظهار کرد: تصاویر این فاجعه در شمال و جنوب گویای همین یک نکته کلیدی است که حریم رودخانه‌ها از دست سواستفاده‌کنندگان در امان نبوده و حتی بعضا بستر خشک رودخانه‌ها نیز مورد تعرض جدی قرار گرفته است. بارها در جلسات تصویب و بررسی طرح‌های شهری اصرار مدیرانی را شاهد بوده‌ایم که برای سانتی‌مترها تجاوز به حریم رودخانه‌ها و بسترهای خشک رودخانه‌های فصلی و دائمی و داشتن اجازه برای ساخت و ساز چانه‌زنی می‌کنند. بارها شاهد بوده‌ایم که به بهانه‌های گردشگری، زیباسازی، رضایت عمومی و درآمدزایی پایدار (!!!!) مدیران شهری نگاه طمع‌آلود و سودجویانه خود برای دسترسی به حاشیه رودخانه‌ها و پهنه‌های آبی مختلف را به نظرات کارشناسی و ساختارهای تصمیم‌ساز دیکته کرده‌اند. رویکردهایی که نتایج آن در سیلاب سراسری نوروز ۹۸ به خوبی و بسیار دردناک خود را نشان داد.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: شاید این سیل تلنگری بود برای آنکه یادآوری شود  ما در مدیریت یکپارچه منطقه‌ای و شهری نیازمند دقت بیشتر، حساسیت ویژه و اقدامی موثر در آزادسازی حریم رودخانه‌ها و رفع معارضین از یک سو و برخورد جدی و بدون اغماض با سودجویان است. برخورد با مدیریتی که درکی از ریسک، مدیریت بحران، شهرسازی، پدافند غیرعامل، ایمنی و مفهوم توسعه ندارد و مبارزه با سودجویی‌ای که همه فعالیت‌های  ایشان معطوف به کسب درآمد نامشروع ولو به قیمت ویرانگی ایران و آوارگی مردمش باشد. وظیفه داریم در کنار آسیب‌دیدگان تا رفع مشکلاتشان و در کنار طبیعت برای احیای و بازستانی حقوق از دست‌رفته‌اش باشیم موضوعی که مجلس محترم و با حمایت همکاران قطعا و حتما پیگیری خواهد شد.

سیل اخیر در ایران به علت عدم مدیریت حاشیه رودخانه هاست.

بیشتر بخوانید: خسارت سیل، دست انتقام آب از توسعه ناپایدار ۵۰۰ ساختمان حریم و بستر رودخانه در سوادکوه در معرض تهدید استبه گزارش خبرنگار مهر، احمد حسین‌زادگان، شامگاه پنجشنبه در حاشیه سومین روز بازدید از مناطق سیل‌زده شهر زیرآب، با بیان اینکه سیل رودخانه تلار تحت‌الشعاع سیل مهیب دیگر استان‌ها قرار گرفته و به آن کمتر توجه شده، افزود: طغیان رودخانه تلار بی‌سابقه بوده و مسیر رودخانه منحرف و زمین‌های کشاورزی و تأسیسات دچار مشکل شده است.

استاندار مازندران با اشاره به انتقال ادوات سنگین از استان، گفت: مشکل قسمت‌های پرخطری که خطر جانی داشت، حل شد اما زمین‌های مردم در مسیر رودخانه از بین رفته و با ادوات سنگین سعی داریم تا مسیر رودخانه را به جایگاه اول بازگردانیم.

وی با بیان اینکه ۵ درصد آب شیرگاه وصل شده و برق نیز وصل شده، گفت: آب فعلاً به پایداری رسیده و به‌طور موقت انتقال آب با انشعابات برقرار شده است و بنا بر این است تا با فروکش کردن رودخانه روی خط اصلی متمرکز شویم.

حسین‌زادگان با اشاره به رانش جاده شریانی محور سوادکوه، گفت: در یک منطقه زیر جاده خالی شده و مجبور به تک لاین کردن جاده شدیم و با هماهنگی معاونت ساخت مقرر شد تا امروز دو پیمانکار فعالیت خود را برای تثبیت جاده آغاز کنند.

وی با بیان اینکه منازل مسکونی در حریم و بستر رودخانه بوده است، در رابطه با حدود ۵۰۰ ساختمان گفت: سعی داریم آنها را منتقل کنیم چرا که این خانه‌ها دائماً در حال تهدید هستند و مصوبه کرده‌ایم که این خانه‌ها با کمک شهرداری شناسایی شوند و با کمک بنیاد مسکن و راه و شهرسازی تسهیلاتی برای انتقال آنها قائل شویم و در حال حاضر نیز، مبلغ ۵ میلیون تومان بلاعوض برای اجاره مسکن به آنها پرداخت می‌شود.

استاندار مازندران در رابطه با مصوبه دولت در بخش دام و کشاورزی به آسیب‌دیدگان سیل، گفت: برای هر دام سبک ۵۰۰ هزارتومان وام بلاعوض و تسهیلات کم بهره و برای دام سنگین نیز سه میلیون تومان بلاعوض و همین مبلغ تسهیلات کم بهره و همچنین برای هر هکتار زمین کشاورزی ۲ تا ۵ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود.

حسین‌زادگان با بی‌سابقه خواندن سیل اخیر که ۲۳ استان کشور را درگیر کرده است، افزود: نه فقط دولت که کل نظام درگیر سیل هستند و همه ادارات و نهادها و نیروهای مسلح پای کار آمده‌اند.

وی همچنین از پرداخت ۵ میلیون وام معیشتی به مستاجرانی که خانه‌های آنها ویران شده خبر داد و افزود: این مبلغ به مالکان نیز پرداخت می‌شود و همچنین درصدد گرفتن تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض و کمک از خیران هستیم.

بیشتر بخوانید: بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایران https://zistonline.com/vdcjoxeo.uqeyyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما