تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80403
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: طی سال‌های اخیر به علت ایجاد مشکلاتی در هوای کلان شهرها، پسماندها یا ریزگردها در نقاط مختلف کشور کمی به محیط زیست توجه شده ولی در گذشته محیط زیست قربانی اهداف اقتصادی بوده؛ چرا که توسعه در مملکت یک توسعه پایدار نبوده است.
پایبندی به توسعه پایدار بستر بهبود اوضاع محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفت‌وگو با برنامه رادیویی گفت: اهداف توسعه پایدار هیچ زمانی در کشور رعایت نشده به همین دلیل جامعه امروز گرفتار مشکلات و چالش‌های فراوانی همچون آلودگی هوا، سیل، ریزگردها، کاهش پوشش گیاهی، تخریب منابع آبی و غیره است. متأسفانه توسعه در کشور بصورت ناپایدار دنبال شده و ازطرفی توجه چندانی به حفظ و صیانت از محیط زیست در جامعه بخصوص در بین قشر جوان در مدارس و دانشگاه‌ها نشده است.

وی افزود: اکنون هم وقتی از وزیر علوم و شورای انقلاب فرهنگی تقاضا می‌شود برای مثال درس محیط زیست در دانشگاه‌ها اجباری شود تا همه دانشجویان کشور دو واحد از این درس را پاس کنند، می‌گویند در حد درس انتخابی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ناگفته نماند وزارت آموزش و پرورش توجه و همت بیشتری تاکنون در این زمینه به خرج داده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه محیط زیست اهداف بلندمدت دارد و در حقیقت امانت نسل‌های آینده است، افزود: اهداف کوتاه مدت اقتصادی چه در دوران قبل از انقلاب و چه در دوران پس از انقلاب همیشه در کشور اولویت داشته است. به همین دلیل به اهداف میان مدت و بلند مدت کمتر توجه شده و چه بسا به دلیل اهداف کوتاه مدت، اهداف بلند مدت قربانی شده که محیط زیست همیشه یکی از این بخش‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اثرات برنامه ریزی در محیط زیست و توسعه پایدارپایبندی به توسعه پایدار بستر بهبود اوضاع محیط زیست

وی در این برنامه رادیویی گفت: شوربختانه با افزایش جمعیت و توسعه نسبی رفاه عمومی در کشور مسئله آلودگی و قربانی شدن محیط زیست نیز شدت پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست باید جزو فرهنگ مردم باشد، اظهار کرد: مطابق آمار وزارت بهداشت تلفات ناشی از آلودگی هوا در سطح کلانشهرهای کشور امروز نزدیک دو برابر تصادفات جاده‌ای است.

کلانتری افزود: سالانه ۳۰ هزار نفر در کلانشهرهای کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند در حالی که مرگ و میر ناشی از سوانح جاده‌ای ۱۶ هزار نفر در سال است.

وی گفت: بدون شک با اصلاح قوای محرکه و بهبود سوخت، سلامتی ملت به خطر نمی‌افتد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد که با آغاز به کار پالایشگاه ستاره خلیج فارس امسال بالای ۸۰ درصد بنزین مصرفی کشور استاندارد یورو چهار را داشته باشد.

به گزارش کانال اطلاع رسانی محیط زیست، وی یادآورشد: ایران پس از روسیه بیشترین هدر رفت انرژی را دارد؛ یعنی شدت مصرف انرژی در ایران پس از روسیه بالاترین در دنیاست. بنابراین تمامی این موارد و مسائل می‌تواند مخرب محیط زیست محسوب شود.

https://zistonline.com/vdcexe8v.jh877i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما