تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80396
حسن قاضی نژاد، با بیان اینکه برای اولین بار در استان سمنان سطح دستگیری متخلفان قبل از شروع به شکار، به حدود ۵۰ درصد رسیده است، ابراز داشت: در سال ۹۶ میزان دستگیری شکارچیان پیش از شروع به شکار، ۳۲ مورد بود که در بازه زمانی سال ۹۷ این شاخص به ۸۳ مورد افزایش یافته است که این عدد نشان می‌دهد محیط‌بان ها موفق شده‌اند در شرایط سخت آب و هوایی، شکارچیان را قبل از شکار دستگیر کنند تا خسارات کمتری به محیط زیست وارد شود.
موفقیت محیط بانان در دستگیری شکارچیان قبل از شکار در سمنان
به گزارش زیست آنلاین، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان بابیان اینکه طی بازه زمانی یک ساله اخیر ۲۹۱ شکارچی در استان دستگیر شدند، گفت: ۱۹۱ پرونده در خصوص شکار تشکیل شده است.

حسن قاضی نژاد، ضمن بیان اینکه برای اولین بار در استان سمنان سطح دستگیری متخلفان قبل از شروع به شکار، به حدود ۵۰ درصد رسیده است، ابراز داشت: در سال ۹۶ میزان دستگیری شکارچیان پیش از شروع به شکار، ۳۲ مورد بود که در بازه زمانی سال ۹۷ این شاخص به ۸۳ مورد افزایش یافته است که این عدد نشان می‌دهد محیط‌بان ها موفق شده‌اند در شرایط سخت آب و هوایی، شکارچیان را قبل از شکار دستگیر کنند تا خسارات کمتری به محیط زیست وارد شود.

وی ضمن بیان اینکه طی سال گذشته ۲۹۱ نفر شکارچی دستگیر و ۱۹۱ پرونده برای آن‌ها تشکیل شده است، تاکید کرد: پرونده این متخلفان به مراجع قضائی ارجاع داده‌شده است.

شکار ۵۹ پستاندار و ۶۹ قطعه پرنده در استان سمنانفرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: در سال ۹۶، یک هزار و ۵۹۸ قطعه ادوات شکار و صید از متخلفان کشف و ضبط شد که این شاخص در سال ۹۷ به دو هزار و ۴۵۰ مورد رسید.

قاضی نژاد با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۸ قبضه سلاح قاچاق و ۶۲ قبضه سلاح مجاز در استان سمنان کشف‌ شده است، ابراز داشت: در سال ۹۷ شکار ۵۹ مورد پستاندار و ۶۹ قطعه پرنده و همچنین سه مورد زنده‌گیری حیوانات در حیات وحش گزارش‌شده است.

وی بابیان اینکه سال ۹۶، ۶۵ قطعه پرنده در استان سمنان شکار شده است، تصریح کرد: در همین بازه زمانی ۹۶ رأس پستاندار نیز شکار شد که طی سال ۹۷ در این شاخص‌ها شاهد کاهش بوده‌ایم و تنها در زنده‌گیری پرندگان شاهد افزایش بودیم.

قاضی نژاد بابیان اینکه سال گذشته ۴۲۰ مورد نگهداری و خریدوفروش حیوانات وحشی کشف‌شده است، اضافه کرد: سال ۹۷ توانستیم باند قاچاق حیوانات و پرندگان شکاری به کشورهای عربی را در سمنان شناسایی و دستگیر کنیم که از آن‌ها گونه نادر گربه کاراکال کشف شد که به زیستگاه خودش در پارک ملی توران شاهرود بازگشت.

بیشتر بخوانید: نگاهی به میزان جریمه شکار حیوانات در ایران از گذشته تا به حال وقوع ۸ مورد آتش سوزی جنگل در استان سمنانفرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ضمن بیان اینکه با توجه به همسایگی سمنان با هفت استان دیگر شاهد حضور شکارچیانی از تمام استان‌های مجاور هستیم، ابراز کرد: در استان سمنان تخلف افراد بومی بسیار کم و اکثراً غیر بومی هستند.

قاضی نژاد بابیان اینکه سال گذشته هشت مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های استان سمنان اتفاق افتاده است، تصریح کرد: از این تعداد پنج مورد در حوزه شاهرود بود که سه مورد در جنگل ابر، یک مورد ارتفاعات آزاد میغان و یک مورد در مجن گزارش شد که مابقی آن‌ها در مهدی‌شهر روی‌داده است.

وی بابیان اینکه ۲۵ درخت اورس سال گذشته تنها به دلیل بی‌احتیاطی طبیعت گردان در آتش سوخت، اضافه کرد: با توجه به محدوده تحت حفاظت محیط‌ زیست، سطح آتش‌سوزی‌ها با منابع طبیعی متفاوت است که این میزان آتش‌سوزی ۴۷.۵ هکتار را در بر گرفت و عمدتاً در نواحی انبوه، صعب‌العبور و غیر قابل‌دسترسی رخ داد.

وقوع ۸ مورد آتش سوزی جنگل در استان سمنانپخش ۱۶۵ تن علوفه برای حیات وحشفرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه متأسفانه هشتمین سال خشک را در استان پشت سر گذاشتیم، ابراز داشت: در راستای مبارزه با این خشکسالی و کاهش اثرات آن محیط‌بانان ۱۰۶ دهنه چشمه را لایروبی کردند و همچنین با خرید آب، طرح آب‌رسانی و پایش ذخیره آب مناطق زیست محیطی استان مورد بررسی قرار گرفته است.

قاضی نژاد در ادامه تصریح کرد: ساخت دو مخزن ۸۰ هزار لیتری، سرویس ۱۰ دستگاه تلمبه بادی، پخش ۱۲ تانکر ۱۲ هزار لیتری، لوله‌کشی دو هزار و ۶۴۲ متر از جمله مهم‌ترین اقدامات محیط‌زیست استان سمنان در راستای کاهش اثرات خشکسالی طی سال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: ۱۶۵ تن علوفه در سطح مناطق استان برای حیات وحش توزیع شده است همچنین برای سامان‌دهی دام در پارک ملی توران شاهرود می‌بایست خروج دام تسریع یابد و از سوی دیگر باید گفت این مهم جزو افتخارات استان سمنان به شمار می‌رود که دیگر سگ‌های گله تهدیدی برای یوزپلنگ به عنوان نماد محیط‌زیست استان وجود ندارد.

قاضی نژاد تاکید کرد: برای حفاظت از یوز، این گونه ارزشمند حیوانی، محدوده میاندشت-عباس آباد در شهرستان میامی فنس کشی و تابلوهای هشدار دهنده در این محل نصب شد.

تشکیل ۷۶ پرونده برای واحدهای آلایندهفرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان همچنین بابیان اینکه بعد از گذشت ۳۰ سال گورخر در پارک ملی کویر مجدداً در سال ۹۷ معرفی شده است، ابراز داشت: این امر یکی از مهم‌ترین اقدامات محیط‌زیست در استان بود که مراحل آن در سال ۹۸ نیز با جدیت دنبال و پیگیری می‌شود.

قاضی نژاد در ادامه تصریح کرد: از نظر آلودگی زیست محیطی نیز یگان محیط‌زیست طی سال گذشته به ۷۶ واحد آلاینده در سطح استان سمنان اخطار داده و برای برخی از این واحدها پرونده قضائی نیز تشکیل‌شد که از لحاظ این شاخص همچنین در سطح استان نسبت به سال ۹۶ کاهش را شاهد بوده ایم.

وی اضافه کرد: در راستای فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی مردم نیز ۱۶ هزار و ۱۵ دانش آموزان استان سمنان تحت پوشش طرح‌هایی نظیر یک ساعت با محیط‌بان، توسط کارشناسان محیط‌زیست آموزش‌های زیست محیطی قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: عدم تغییر رویه سازمان محیط زیست درباره ممنوعیت شکار پرندگانمردم مراقب طبیعت و حیات وحش باشندمردم مراقب محیط زیست باشندفرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان سمنان ضمن اشاره به‌روز سیزده فروردین نیز، بیان کرد: ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌ها از بطری‌های آب و شیشه‌های به‌جای‌مانده از طبیعت ناشی می‌شود.

قاضی نژاد افزود: از مردم استان سمنان تقاضا می‌شود ضمن جمع‌کردن زباله‌های خود در طبیعت، از خرید سمندر، مارهای آبی و ماهی به طور جد پرهیز و از رهاسازی آن‌ها در طبیعت خودداری کنند زیرا هیچکدام آنها بومی منطقه نیستند و در صورت رهاسازی به عنوان گونه مهاجم آسیب‌های بسیاری را به طبیعت وارد می‌کنند.

https://zistonline.com/vdcfvmdc.w6dx1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما