تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80354
در این مصاحبه اختصاصی، دیوید سودولسکی (David Sudolsky) -مدیرعامل شرکت آنِلوتک (Anellotech)- ضمن معرفی اجمالی این شرکت، به شرح چگونگی فعالیت‌ها در زمینه تولید مواد شیمیایی تجدیدپذیر و زیست‌بنیان با روندی نوآورانه مبتنی بر اقتصاد زیستی می‌پردازد. به گفته وی، بر اساس درخواست محصولات، بسته‌بندی و سوخت‌های تولیدی از منابع پایدار، فرایند جدیدی موسوم به Bio-TCatTM جهت پاسخ به درخواست‌ها و نیازمندی‌های مشتریان توسط این شرکت ابداع شده است.
آینده صنایع شیمیایی در گرو اقتصاد زیستی
به گزارش زیست آنلاین، تا به امروز، صنعت شیمیایی -با توجه به فقدان پارامترهایی نظیرکارآمدی، هزینه رقابتی، فرایندهای مقیاس‌پذیر و عدم به‌کارگیری مواد اولیه زیست‌توده غیرخوراکی تجدیدپذیر- هرگز گزینه‌ای مناسب برای فناوری، جهت تولید ۱۰۰ درصدی مواد شیمیایی آروماتیک اساسی زیست‌بنیان (به عنوان مثال بنزن، تولوئن و زایلن (BTX)) نداشته است. فرایند جدید Bio-TCatTM شرکت آنِلوتک این گزینه را به یک واقعیت تبدیل خواهد کرد.

گفتگو با دیوید سودولسکی -یکی از کارآفرینان و پیشگامانی که اقتصاد زیستی را در سطح جهانی به اجرا گذاشته- بسیار دلپذیر است. او شرکت آنِلوتک را در سال ۲۰۰۸ تأسیس و بودجه اولیه شرکت را از سرمایه‌گذاری در یک صندوق رفاه تأمین کرد. وی در ادامه با استخدام تیم مدیریتی و هیئت مشاوره علمی متخصص، منجر به توسعه این شرکت شد. به گفته وی، این شرکت مستقر در نیویورک، یک طرح فناوری جهت تولید پتروشیمی و حمل و نقل سوخت‌های از زیست‌توده غیرخوراکی تجدیدپذیر ایجاد می‌کند.

معرفی شرکت آنِلوتکآقای سودولسکی، می‌توانید برای ما توضیح دهید که کسب و کار اصلی شرکت آنِلوتک چیست؟

آنِلوتک یک شرکت فناوری پایدار و پیشگام روند بدیعی در تولید نوآورانه مواد شیمیایی تجدیدپذیر با هزینه رقابتی و نیز سوخت‌های زیست‌توده غیرخوراکی است. فناوری Bio-TCat ما برای ساخت آروماتیک‌های BTX زیست‌بنیان شامل ترکیبی از بنزن، تولوئن و زایلن و دارای همانندی شیمیایی با همتایان این مواد بر پایه نفت هستند. آروماتیک‌های BTX قادرند در طیف وسیعی از کاربردهای شیمیایی ساخت کالاهای پلاستیکی مانند پلی‌استر (PET)، پلی‌استایرن‌ها، پلی‌کربنات‌ها، نایلون‌ها و پلی‌اورتان‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

این پلاستیک‌ها برای تولید کالاهای مصرفی از قبیل بطری‌های نوشیدنی، بسته‌بندی مواد غذایی، لباس، پاپوش‌ها، موکت، خودرو و قطعات الکترونیکی استفاده ‌می‌شوند. BTX هم‌چنین می‌تواند به عنوان مخلوط بنزینی با اکتان بالا و RVP پایین استفاده شود. فناوری آنِلوتک هم‌چنین قادر به تولید آروماتیک‌های سنگین‌تر در پالایشگاه به منظور تهیه سوخت زیستی جت از سوخت‌های زیستی دیزلی است. گفتنی است این روند به کربن‌گیری زنجیره‌‌های تأمین سوخت‌های ترابری کمک می‌کند.

فرایند Bio-TCat چگونه کار می‌کند؟فناوری Bio-TCat یک فرایند کاتالیزوری حرارتی کارآمد است که با استفاده از یک مرحله تبدیل بستر مایع تک راکتوری با همکاری مشترک با IFPEN و جانسون متی (Johnson Matthey)، شرکای تحقیق و توسعه (R&D) ما، انجام می‌شود. این روند، اقتصادی پایدار با ردپای کاهش کربن، تأمین معتبر BTX و مطابق با قواعد صنعت عرضه می‌دارد. در حال حاضر فرایند ثبت اختراع این فناوری در مرحله نیمه صنعتی ®TCat-۸ انجام گرفته است. در Bio-TCat می‌توان از سایر مواد غیرخوراکی در دسترس، تجدیدپذیر و ارزان‌تر از شکر به سهولت به عنوان ماده‌ اولیه استفاده شود.

بیشتر بخوانید: وضعیت فعلی و چشم‌ انداز پالایش زیستی مواد لیگنوسلولزی در اروپا اقتصاد زیستی چیست؟به نظر شما اقتصاد زیستی چیست؟ بر اساس زمینه فعالیت شما، آیا آینده صنایع شیمیایی بر پایه زیستی است؟

اقتصاد زیست‌بنیان، فرصتی واقعی برای تسهیل تولید تجدیدپذیر و کمک به حمل و نقل عمومی در جامعه است. از سوی دیگر این روند با جایگزینی محصولات اصلی مصرف‌کننده بر پایه پتروشیمی با گزینه‌های پایدارتر تهیه شده از منابع زیستی و تجدیدپذیر در عین حال سبب عرضه محصولات جدید و بهبود یافته به بازار می‌شود.

آنِلوتک معتقد است که آینده صنایع شیمیایی در اقتصاد زیستی است. تغییرات آب و هوایی همچون همیشه در حال حاضر نیز یک چالش بوده و قیمت‌های سوخت فسیلی نیز بر همین اساس در حال افزایش فزاینده هستند. مواد بیوشیمی‌ گزینه پایدارتری برای برنامه‌های کاربردی در میان طیف وسیعی از بخش‌ها هستند و بسیاری از سهامداران شاهد منافع خود در این روند هستند.

ما آنِلوتک را برای ساخت محصولات از منابع پایدار جهت تأمین مشتریان، مصرف‌کنندگان و صاحبان نام‌های تجاری و برندهای خواستار گزینه‌های پایدارتر با فناوری تأسیس کردیم. فناوری‌هایی مانند Bio-TCat  آنِلوتک به دلیل کاهش کربن و استفاده از مواد خام زیست‌توده غیرخوراکی به تولیدکنندگان شیمیایی و صاحبان نام‌های تجاری در مواجهه با اهداف پایدار زیست محیطی کمک می‌نماید.

به عنوان مثال، تقاضای PET برای استفاده در بطری‌های نوشیدنی بر مبنای برنامه‌ریزی‌ها (براساس IHS Markit – بیش از پنج درصد در هر سال در طی پنج سال آینده) افزایش می‌یابد و این در حالی است که تولید PET هنوز به طور عمده بر پایه پتروشیمی است. همکاری ما با شرکت جهانی نوشیدنی سانتوری (Suntory) در زمینه تجاری‌سازی آروماتیک‌ها با هزینه رقابتی شامل پارازایلن زیستی -جزء کلیدی مورد نیاز جهت ساخت ۱۰۰ درصدی بطری‌های PET بر پایه زیستی- مانع از سلطه پتروشیمی در این بخش می‌شود. این چشم‌انداز توسط بسیاری از صنایع زیست‌بنیان پیگیری شده و با Bio-TCat به واقعیت تبدیل شده است.

آینده صنایع شیمیایی در گرو اقتصاد زیستی

شما فکر می‌کنید صنایع شیمیایی سبز در پنج سال آینده چه دستاورد‌های برجسته و مهمی باید کسب کنند؟

اگر این صنعت بتواند عملکرد، تحویل، اقتصاد و کیفیت را تضمین کند؛ بخش مواد شیمیایی تجدیدپذیر، مواد شیمیایی زیست‌بنیان را در مسیر اصلی قرار خواهد داد. این روند با حمایت سریع مصرف‌کننده از محصولات پایدار به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

همکاری و مشارکت نیز یک اصل کلیدی است. هدف آنِلوتک برای ایجاد فناوری تولید مواد شیمیایی آروماتیک ۱۰۰ درصد زیستی از زیست‌توده غیرخوراکی به عنوان چالشی مهم جهت ایجاد یک روند کارآمد با هزینه رقابتی و مقیاس پذیر تلقی می‌شود. با این حال، به لطف روابط راهبردی ما با سانتوری و بهبود، توسعه و تجاری‌سازی همکاری با شرکای IFPEN و Axens ما، کار بر روی تولید بطری‌های PET که ۱۰۰ درصد زیستی است، توسعه یافته و اولین محموله BTX برای مطالعات پالایش پارازایلن زیستی در حال حاضر ارسال شده است. این پارازایلن برای ساخت رزین PET تجدیدپذیر جهت تولید نمونه اولیه بطری و آزمایش محصول استفاده می‌شود.

ما به تنهایی قادر به انجام این کار نبودیم. علاوه بر اینکه همکاری‌های راهبردی، جزئی اصلی در صنعت مواد شیمیایی زیستی هستند، سبب توسعه آسان‌تر و سریع‌تر فناوری‌های مواد شیمیایی زیستی (و سوخت‌های زیستی) و در نهایت حضور و عرضه به بازار خواهند شد.

اقتصاد زیستی و اقتصاد مدور، دو الگوی اقتصادی رایج فزاینده هستند، اما افکار عمومی هنوز قادر به درک آن نیست. سهامداران و مقامات چگونه ارتباط بهتری با مزایای محصولات زیست‌بنیان در مقایسه با منابع فسیلی آن‌ها برقرار می‌کنند؟

در این بخش توضیح شفاف اینکه محصولات مبتنی بر زیست چه هستند برای ذی‌نفعان و سهامداران بسیار حائز اهمیت است. هنوز سوء برداشت‌های بسیاری در مورد اقتصاد زیستی وجود دارد. مسائل مربوط به مواد اولیه، بازیافت‌پذیری و تجزیه‌پذیری زیستی، عملکرد، مصرف انرژی، هزینه‌ها و بسیاری موضوعات دیگر باید تا حد امکان بی پرده و به روشنی مورد بحث قرار گیرند.

در آنِلوتک ما هم‌چنین آنالیز چرخه عمر (LCA) را به عنوان روشی معتبر برای ارزیابی و تشخیص اثرات محصولات مبتنی بر زیست مورد بررسی قرار می‌دهیم. زیرا این آنالیز نشان‌دهنده پایداری زیست محیطی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG)، منافع اجتماعی و اقتصادی مرتبط با محصولات پتروشیمی است. LCA ما با نتایج بسیار مثبت به طور مستقل توسط یکی از متخصصین محترم فناوری تصفیه مهندسی جیکوبز (Jacobs Engineering) بررسی شده است.

مشارکت شما با سانتوری قطعاً بسیار قوی است. در سال ۲۰۱۵، گروه لگو (Lego) تصمیم گرفت تا جهت یافتن مواد جدید پایدار برای ساخت آجرهای معروفشان و بسته‌بندی آن‌ها در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند. سالانه بیش از ۶۰ میلیارد آجرهای لگو در سراسر جهان، با استفاده از ۶۰۰۰ تن ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن)، پلیمری مشتق شده از سوخت‌های فسیلی – بنزن و اتیلن برای استایرن، بوتان برای بوتادین و آمونیاک و پروپیلن برای اکریلونیتریل تولید می‌شوند. آیا شما فکر می‌کنید می‌توانید شریکی قدرتمند برای لگو باشید؟

ما از مشارکت قدرتمند و مستحکم خود با سانتوری از سال ۲۰۱۲ بسیار خرسندیم. به عنوان شرکتی که به دنبال روابط راهبردی درازمدت است، صاحبان نام‌های تجاری نظیر لگو شرکای جالبی برای آنِلوتک خواهند بود.

ما در حال حاضر روی همکاری با رهبران در روند توسعه، کاتالیز، طراحی مهندسی، و صدور مجوز در سراسر زنجیره عرضه از مواد اولیه تا محصولات نهایی کار می‌کنیم. با کمال خرسندی اعلام می‌دارم، تأمین‌کنندگان زیست‌توده، تولیدکنندگان مواد شیمیایی و سوخت‌ها، صاحبان نام‌های تجاری و دیگران می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با آنِلوتک تماس بگیرند. شرکا از دسترسی زودهنگام آروماتیک‌های زیستی با هزینه رقابتی در شرایط ممتاز بهره‌مند خواهند شد که سبب ایجاد مزیت رقابتی می‌شود.

برای صاحبان نام‌های تجاری و تولیدکنندگان بسته‌بندی مواد غذایی، لباس، پاپوش، موکت، خودرو و قطعات الکترونیکی، ظرفیت‌های بالقوه بالایی جهت توسعه همکاری در زمینه پلیمرهای جدید زیست‌بنیان با آنِلوتک موجود است. با علاقه‌ سانتوری به پارازایلن زیستی، فرصت‌های مکملی برای شرکت‌هایی که علاقه‌مند به بنزن زیستی و مشتقات آن مانند ABS، آلکیل بنزن خطی (LAB)، استایرن و نایلون وجود دارد.

علاوه بر این، آنِلوتک برای قبول همکاری جهت احداث اولین کارخانه فرایند تجاری Bio-TCat با شرکت‌های خواستار شراکت که دارای کارخانه، تأسیسات عملیاتی و بهره‌مندی از مکانی جهت تیم پروژه باشند با آغوش باز به گفت و گو می‌پردازد.

گام‌های بعدی که شرکت شما در حال برنامه‌ریزی است، چه خواهند بود؟

کارخانه نیمه صنعتی ®TCat-۸ ما در سیلسبی (Silsbee) تگزاس، مقیاس داده‌ها و مواد را در فرایند Bio-TCat ایجاد و براورد کرده و در راستای طراحی‌های کارخانه در مقیاس تجاری و صنعتی پیش می‌برد. ما هم‌چنین بر روی بهینه‌سازی فرایند، معتبرسازی اقتصاد فرایند، انجام مطالعات کاتالیستی و انتخاب و آزمایش مواد خام ثانویه برای استفاده در کارخانه نیمه صنعتی تمرکز می‌کنیم.

آنِلوتک هم‌چنین در نظر دارد تا مشارکت‌های راهبردی خود را توسعه دهد و به شرکت‌های خواهان سرمایه‌گذاری بر روی بهبود پایداری و رقابت‌پذیری فناوری فرایند ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌های تجاری، گواهی و مجوز Bio-TCat اهدا کند.

 نویسنده: Mario Bonaccorso
 ترجمه و بازنویسی: نرگس اقبالی

https://zistonline.com/vdcjxteo.uqeyizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما