تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80338
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از جریان آب در بستر زاینده رود خبرداد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: با توجه به نبود مشکل و چالش در تالاب میقان اراک امکان ورود مسافر و گردشگر به این منطقه در ایام نوروز وجود دارد.
وضعیت آب در بستر زاینده رود تا تالاب میقان
قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای بررسی امکان رها سازی آب در زاینده‌رود، گفت: این دستور بررسی و با توجه به بارش‌های مناسب در سال آبی جاری، روز یکشنبه آب از سد زاینده‌رود رها شد.

وی افزود: باقی مانده حقابه کشاورزان از این آب حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که با توجه به فراهم بودن امکان تامین این حجم آب، رهاسازی آب تا نیمه خردادماه ادامه خواهد داشت.

تقی‌زاده خامسی میزان بارندگی‌های کشور را بطور متوسط ۲۰۵ میلی‌متر دانست و گفت: میزان بارندگی‌های امسال در مقایسه با سال گذشته بسیار مناسب بوده، اما پراکنش آب در مناطق مختلف کشور متفاوت است بطور مثال درحالی که چهارمحال و بختیاری بیش از ۷۰۰ میلی متر بارش داشته اما سهم استان یزد از بارندگی‌های کشور ۵۷ میلی‌متر بوده است.

وی افزود: هم اکنون ۶۲ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است، اما با توجه به احتمال تکرار خشکسالی‌ها در سال‌های آینده، همچنان مدیریت مصرف بخصوص در بخش کشاورزی به دلیل مصرف ۹۰ درصدی آب باید در اولویت باشد.

بیشتر بخوانید: تالاب میقان باید هرچه سریعتر به کنوانسیون رامسر بپیونددحال ‌میقان خوب شده است

حال ‌میقان خوب شده استرضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی  در گفت‌وگو با ایسنا، ‌در خصوص گردشگری در ایام نوروز بیان کرد: با توجه به ارزش گردشگری تالاب میقان اراک و شرایط مطلوب این منطقه تاکنون مورد خاصی جهت جلوگیری از ورود مسافر و گردشگر به منطقه گزارش نشده و گردشگران و مسافران نوروزی می توانند از این ظرفیت ویژه و بکر در نوروز دیدن کنند.

وی با اشاره به آبگیری مناسب منطقه بواسطه بارش های اخیر و حضور پرندگان کنارآبزی که بخشی از آنها بومی منطقه هستند، گفت: تالاب میقان اراک یکی از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر عرض‌های شمالی است که با توجه به گرمتر شدن هوا بخشی از پرندگان مهاجرت معکوس خود به عرض‌های شمالی را آغاز کرده‌اند و بخشی از پرندگان بومی همچنان می توانند ظرفیت و پتانسیل گردشگری مناسبی برای این منطقه به شمار روند.

میرزایی افزود: متاسفانه در برخی از نقاط مانند فراهان شاهد شیوع بیماری تب برفکی در تعدادی از واحدهای دامی هستیم که به جهت جلوگیری از انتشار و انتقال آن به حیات وحش محدودیت‌هایی را در مناطق امن منطقه حفاظت شده هفتادقله اعمال خواهیم کرد تا دچار چالش نشویم.

وی با تاکید بر جلوگیری از ریختن پسماندها در طبیعت در طول نوروز و همچنین نزدیک نشدن به لاشه پرنده یا حیوان در مناطق تصریح کرد: در صورت پیداکردن لاشه حیوان حتما با سامانه ۱۵۴۰ محیط زیست و یا دامپزشکی تماس گرفته و موضوع اطلاع داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص توصیه‌های نوروزی بیان کرد: با توجه به اهمیت درختان، مسافران و گردشگران حتما از شکستن شاخه درختان خودداری کنند، پسماندها در جنگل، دشت و مرتع رها نشود و خانواده‌ها مدیریت پسماند را با جدیت دنبال کنند، همچنین در این ایام می‌توان از هدایای زیست محیطی به جای هدایایی که دارای بسته‌بندی‌های کاغذی یا پلاستیکی هستند مانند گل و گلدان و گیاهان آپارتمانی استفاده کرد.

میرزایی اضافه کرد: در آستانه نوروز و در خانه تکانی‌ها حجم بسیاری از پسماند تولید می‌شود که بخشی از آن قابل استفاده است و می‌توان آنرا به خیریه‌ها تحویل داد، در خریدهای نوروزی ترجیحا اقلامی که قابلیت بازیافت دارند خریداری و از ظروف یکبار مصرف استفاده نشود. به اندازه نیاز میوه و سبزیجات خریداری شود چراکه در این شرایط اقتصادی با این توجهات علاوه بر کمک به مصرف بهینه می‌توان کمترین میزان پسماند را نیز تولید کرد.

 

https://zistonline.com/vdcbwfbw.rhbgfpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما