تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 80326
یک کارشناس سیاست‌گذاری محیط ‌زیست با اشاره به اینکه در سالجاری شاهد پذیرش نیروهای غیر متخصص در سازمان محیط زیست بودیم، ابراز داشت: با توجه به وجود دانش آموختگان متخصص محیط زیست به نظر می‌رسد نیازمند یک بازنگری جدی در جذب رشته‌های مورد نیاز در حوزه محیط ‌زیست هستیم.
 در بدنه محیط زیست کشور به جذب متخصص نیاز داریم
به گزارش زیست آنلاین، عبدالحمید ابراهیمی ـ کارشناس سیاست‌گذاری محیط‌زیست نوشت: در سال‌های اخیر موضوع محیط ‌زیست مورد توجه جامعه قرار گرفته است و نظام آموزش عالی نیز همگام با دنیا توانسته است با ایجاد و توسعه ظرفیت‌های خود، رشته‌ها و گرایش‌های مختلفی در حوزه محیط ‌زیست دایر کند.

 این امر از طرفی موجب بررسی تخصصی و دقیق مباحث محیط ‌زیستی می‌شود و از طرف دیگر موجب افزایش غنای کشور از نیروی انسانی متخصص خواهد شد.

 با این وجود بر اساس آمار وزارت کار در مورد میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، دانش آموختگان رشته محیط زیست با نرخ بیکاری ۳۷ درصد بالاترین میزان بیکاری را دارد.

 یکی از مهمترین فرصت‌های کاری دانش‌آموختگان محیط زیست، مشاغل دولتی است. ولی در آزمون‌های استخدام فراگیر کشور که سازمان حفاظت محیط ‌زیست نیروی انسانی متخصص خود را از این طریق جذب می‌کند، در رشته‌های محیط ‌زیست شاهد پذیرش داوطلبانی از نیروهای غیر متخصص هستیم.

 به عنوان مثال برای شغل کارشناس ارزیابی توان اکولوژیک سرزمین فقط فارغ‌التحصیلان رشته‌های سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی و مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی عمران و مهندسی متالوژی و مواد در مقطع دکتری اجازه ثبت نام و شرکت در آزمون را دارند.

بیشتر بخوانید: آزمون استخدامی جنجالی محیط زیست170 طرح ارزیابی به دلیل عدم وجود متخصص معطل‌مانده است!

لزوم بازنگری در جذب متخصصان در بدنه محیط زیست کشوردر حالی‌که هم اکنون در دانشگاه‌های کشور رشته ارزیابی محیط ‌زیست موجود است و به‌صورت تخصصی ارزیابی توان اکولوژیک سرزمین و ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست را بررسی می‌کنند یا کارشناس برنامه ریزی فقط از میان فارغ‌التحصیلان رشته آمار جذب خواهند شد.

اما سال‌هاست رشته برنامه‌ریزی محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران دایر شده و دانش‌آموختگان توانمند بسیاری دارد.

بنابراین با وجود چنین ظرفیت کارشناسی به نظر می‌رسد در مورد جذب رشته‌های مورد نیاز در حوزه محیط ‌زیست باید بازنگری لازم به‌عمل آید تا هم شاهد کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان محیط ‌زیست باشیم و هم موجبات افزایش توان فنی و کارشناسی سازمان فراهم شود.

۱۷۰ طرح ارزیابی به دلیل عدم وجود متخصص معطل‌مانده است!لازم به ذکر است، سه ماه پس از اعلام خبر رفع و رجوع ۱۷۵ پروژه معطل‌مانده و تقدیر معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست از عملکرد دفتر ارزیابی، عیسی کلانتری در گفت‌وگو با فارس در خصوص علت دعوت از دارندگان مدارک غیر مرتبط با محیط زیست برای شرکت در آزمون استخدامی این سازمان، گفت: ۱۷۰ طرح ارزیابی به دلیل عدم وجود متخصص معطل‌مانده است!

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برای جذب نیرو به سراغ فارغ‌التحصیلان عمران، متالوژی، دام‌پروری و ... رفته‌اید، نه فارغ‌التحصیلان محیط زیست، ابراز داشت: فارغ‌التحصیلان محیط زیست عمدتاً در حوزه طبیعی تخصص دارند و ما به نیروهای متخصص در حوزه انسانی نیاز داشتیم.

موضوعی که البته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  نیز برای پاسخ به حجم بالای اعتراض به رشته های غیر محیط زیستی در روند جذب نیرو سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس آزمون سال ۱۳۹۷ به آن متوسل شد و در جریان گفت و گو با رسانه ای، اظهار کرد: متأسفانه برخی فکر می‌کنند، محیط زیست محدود به حوزه ارزیابی است. درحالی‌که در شرایط حاضر به متخصص در حوزه آلودگی هوا، سوخت، انرژی، پسماند، کیفیت آب‌های زیرزمینی و اقلیم‌شناسی نیاز داریم.

تجریشی در ادامه همان مصاحبه و در نقض تقدیر اسفندماه خود از بدنه کارشناسی قوی دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، می گوید: در شرایط کنونی، ۴۴ پروژه فولادی در خط ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد، بنابراین در این شرایط آیا نباید یک کارشناس داشته باشیم که زنجیره مواد را بشناسد؟ وقتی در سازمان حفاظت محیط زیست چنین نیرویی وجود ندارد، قطعاً باید دنبال جذب متخصص در این حوزه باشیم.

https://zistonline.com/vdciqpav.t1aur2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما