تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80323
در کنار رونق بازار عید و متعلقات سفره هفت سین، خرید و فروش گونه‌های حیات وحش در معرض انقراض نیز رواج یافته اما این وضعیت با آیین باستانی نوروز که نماد زایش طبیعت است در تضاد است به همین سبب از شهروندان درخواست می‌کنیم تا از خرید گونه‌های زینتی و کمیاب آبزی خودداری کنند.
نوروز نباید دستاویزی برای صدمه زدن به تنوع زیستی و محیط زیست باشد/ پذیرای گونه های زینتی و کمیاب آبزی بر سر سفره های خود نباشیم
به گزارش زیست آنلاین، گذری در خیابان ها و بازار عید نشان می دهد که لاک پشت برکه‌ای، ساعتی، لاک نرم چینی و یا گوش قرمز، مار آبی، سمندر لرستانی و گونه‌های گیاهی نظیر جلبک آزولا در کنار ماهی گلی سفره هفت سین در آستانه نوروز به فروش می رسد و حتی بازیچه دست کودکان نیز شده اند. 
این نوع جانوران در خیابان های معالی آباد،پاسارگاد، ستارخان، چهارراه مشیر و شهرک والفجر همراه با تزیینات سفره هفت سین و ماهی گلی به فروش می رسد. 
همچنین در غرفه های فروش ماهی گلی سطح شهر شیراز انواع لاک پشت های برکه ای و مار آبی از ۴۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزارتومان معامله شد و سمندر لرستانی نیز قیمتی از ۱۰۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان داشت. 

نوروز، نماد زایش است نه مرگ جانداران در تنگ بلوراین وضعیت در حالی است که مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرده اند که یگان‌های حفاظت از محیط زیست این اداره کل در سراسر استان فارس و شهر شیراز از دو هفته پیش فعال شده اند تا از فروش و عرضه این گونه‌های حیات وحش که خرید و فروش آن ها ممنوع هم هست، جلوگیری کنند. 
خرید و فروش حیات وحش و گونه‌های در حال انقراض در سراسر دنیا اقدامی غیر انسانی و غیرقانونی محسوب می‌شود که به تخریب طبیعت و انقراض گونه‌های نادر منجر می شود اما در کشور ما بسیاری از این گونه ها دستاویز بازی های کودکانه و هوس‌های زودگذر می شوند که از جمله آن می توان به سمندر لرستانی اشاره کرد که اکنون به یکی از گونه های در خطر انقراض طبیعت ایران تبدیل شده است. 
سمندر لرستانی که از زیبایی بی نظیری برخوردار است و در دامنه زاگرس زندگی می کند در لیست قرمز سازمان بین المللی حفاظت جهانی (IUCN) قرار گرفته و در مرحله نابودی کامل قرار دارد. 

نوروز، نماد زایش است نه مرگ جانداران در تنگ بلور

پوشش گیاهی و درختی در مسیر نابودی رئیس شبکه زیست محیطی ایران گفت: با سر رسیدن زمستان، طبیعت به جشن می نشیند و دامان خود را با رویش سبز گیاهان و گل های خودروی زیبای بهاری آذین می بندد اما صد حیف که انسانهای بی ملاحظه با بوته کنی، فرصت و اجازه رشد کامل را به این موهبت های خدادادی نمی دهد چه بسا قبل از به بذر نشستن، آنها را از چرخه حیات حذف می کنند و اجازه زادآوری را به آنها نمی دهند. 
محمدرضا گل همیشه بهار افزود: بهره برداران که در برخی موارد نیز مهاجرانی هستند که از مناطق و مراتع ایران و استان فارس آمده‌اند، بدون توجه به اینکه این گیاهان بی پایان نیستند و چنانچه اجازه چرخه زادآوری به این گیاهان را ندهند قطعاً پس از بهره‌برداری مکرر و طی چندین سال متوالی دچار انقراض خواهند شد و اثری از آنها بر جای نخواهد ماند، اقدام به برکندن گیاهان می کنند. 
او با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که تغییر اقلیم و کاهش بارندگی خود فشار مضاعفی بر مراتع به عنوان بستر رشد گونه های گیاهی آورده است، اظهار داشت: چنانچه بهره ‌برداران بدون ضابطه و تنها با نظر کاسبکارانه بخواهند به این منابع محدود خدادادی بنگرند یقیناً نام و نشان این گیاهان را تنها بر اوراق چاپ شده خواهیم یافت. 
از جمله گیاهان خودروی طبیعی و وحشی که خوراکی و در معرض انقراض هستند، می توان به کرفس کوهی، انغوزه، ریواس، پیاز وحشی، بن سرخ، کتیرا، گل گاو زبان، جاشیر، کنگر، پونه کوهی، بومادران، موسیر و چندین گونه دیگر نیز اشاره کرد. 

لاله واژگون نخرید رئیس انجمن دوستداران محیط زیست فارس ادامه داد: آنچه در این روزهای پایان سال و شب عید و حتی در اوایل سال جدید با آن روبرو می شویم فروشِ لاله واژگون یا همان اشک مریم یا تاج قیصر است که برخی آن را گل اشک نیز می‌نامند و مردم برای سفره آرایی هفت سین عید نیز آنها را می خرند در حالی که این گونه گیاهی در وضعیت خطر جدی قرار داشته و در حال انقراض است. 
او با بیان این مطلب که قطع ساقه این گیاه را از بین می برد و تنها سه روز می توان آن را نگه داشت، گفت: امید است مردم با نخریدن و استقبال نکردن از این گونه عرضه ها موجب جلوگیری از تکرار چنین رفتارهایی از سوی بهره برداران ناآگاه شوند. 
گل همیشه بهار ادامه داد: همچنین لازم است دستگاه های مسئول و متولیان عرصه طبیعی و کشاورزی ضمن آموزش و آگاهی رسانی مردم درصدد کشت این گونه گیاهان در وسعت گسترده برآیند تا ضمن ایجاد شغل، موجبات حفظ این گونه ها نیزفراهم شود. 

بیشتر بخوانید: گونه‌های گیاهی و جانوری بر سر سفره هفت‌سین منقرض می شوندگونه‌های در معرض انقراض به جای ماهی گلی 

گونه‌های در معرض انقراض به جای ماهی گلی وی درباره گونه های جانوری نیز گفت: در سال های اخیر به وفور مشاهده شده هموطنان به جای ماهی قرمز برای سفره هفت سین به جانوران آبزی از قبیل سمندر لرستانی که به سمندر خالدار قیصری نیز معروف است و یا مار آبی و لاک پشت روی آورده‌اند، بدون توجه به این نکته که این گونه‌ها بدلیل تعلق داشتن به طبیعت و عدم سازگاری در اسارت، از بین خواهند رفت. 
رئیس انجمن دوستداران محیط زیست فارس با تاکید بر اینکه آگاه سازی تنها راه جلوگیری از این گونه اقدامات مخرب نسبت به محیط زیست است، افزود: تشکیل نهادهای مردمی دوستدار محیط زیست می تواند نقش عمده ای در ارتقا دانش و درک محیط زیست ایفا کند. 
او اضافه کرد: انجمن دوستداران محیط زیست فارس در ابعاد مختلف آموزش، آگاه سازی و اطلاع رسانی در زمینه‌های تنوع زیستی، کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی، عدم رها سازی زباله در طبیعت، استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه برای تردد شهری،رعایت حق زندگی برای همه جانداران در عرصه حیات اقدام کرده است. 

نوروز باستانی در تضاد با دشنه به قلب حیات رئیس شبکه زیست محیطی ایران عنوان کرد: خرید و فروش گونه‌های جانوری در آستانه سال جدید پدیده شوم سال های اخیر است و جداسازی این جانوران از زیستگاه طبیعی علاوه بر انقراض نسل این جانوران باعث ایجاد اختلال در تعادل اکوسیستم کل منطقه و زیستگاه طبیعی محل زندگی این جانوران می شود که به تمام چرخه طبیعت که انسان نیز جز آن است آسیب غیرقابل جبران وارد می کند. 

سفره هفت سین یا میدان قتل حیات وحش گل همیشه بهار بیان کرد: ذات نوروز با بهار، طبیعت و دوستی با محیط زیست معنا پیدا می کند که خرید و فروش جانوران وحشی به مناسبت سال نو با این آیین باستانی تضادی فاحش دارد و نگهداری آنها در تنگ و یا آکواریوم خانگی میسر نیست و در نتیجه این کار قطعا بعد چند از روز این جانوران می میرند، پس بهتر است از خرید و فروش این جانوران خودداری و سفره هفت سین را به میدان مرگ این جانداران ارزشمند تبدیل نکنیم. 

قانون اجرا شود آتنا علوی وکیل پایه یک دادگستری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قانون در زمینه زیان رساندن به محیط زیست مواردی را پیش بینی کرده که لازم است از سوی دستگاه های مجری بهتر دیده و اجرایی شود. 
علوی افزود: حمل ، عرضه، فروش جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن ها براساس ماده هفت و ۱۰ قانون شکار و صید بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست ممنوع و جرم است و برای مرتکبین جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه را در پی دارد. 
این وکیل پایه یک دادگستری افزود: جزای نقدی و جبران ضرر و زیان بابت هر سمندر لرستانی ، مار آبی و لاک پشت بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای عالی حفاظت محیط زیست سه میلیون ریال تعیین شده است. 

بخشنامه‌های ابلاغ شدهمعاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فروش انواع لاک پشت آبی و سمندر جرم است و قطعا با متخلفین برخورد خواهد شد. 
نبی الله مرادی افزود: دو هفته پیش بخشنامه ‌ای مبنی بر جلوگیری از فروش گونه های حفاظت شده محیط زیست به یگان های حفاظت این اداره کل در استان فارس ابلاغ شده است. 
وی ادامه داد: بسیاری از این گونه ها غیربومی و برای تنوع زیستی ایران و استان فارس خطرناک هستند. 

رهاشدگان مهاجم 

رهاشدگان مهاجم مرادی گفت: بعضی افراد در آستانه سال نو اقدام به خرید بعضی از این گونه ها می کنند و بعد از گذشت مدتی این جانوران و آبزیان را در طبیعت و رودخانه‌ها رها می کنند که این گونه ها به مهاجم تبدیل می شوند بعنوان مثال می توان به ماهی تیلاپیا و یا جلبک آزولا در شمال اشاره کرد که دریای انزلی را نابود کرد. 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: لاک پشت نیز در انواع مختلفی نظیر لاک نرم و گوش قرمز در آستانه نوروز فروخته می شود که این گونه‌ نیز غیربومی و برای اکوسیستم طبیعی کشور ما بسیار خطرناک است. 
وی ادامه داد: بعضی از این انواع لاک پشت‌ها که بیشتر نیز از نوع لاک نرم هستند از کشورهایی نظیر چین وارد ایران می شوند. 

به رودخانه نسپارید به ماموران بسپارید مرادی با اشاره به فعالیت ۳۰ تیم یگان حفاظت محیط زیست در آستانه نوروز در سراسر استان فارس گفت: در آستانه نوروز گونه هایی نظیر لاک پشت و مار آبی، سمندر لرستانی و گاه ماهی های زینتی به فروش می رسد که بازگشت این جانوران خصوصا انواع غیربومی و ماهی های زینتی به طبیعت ممنوع است. 
وی خطاب به شهروندان گفت: شهروندان توجه داشته باشند که ماهی‌های زینتی که برای سفره هفت سین خریداری می کنند را بعد از ایام سال نو در طبیعت،چشمه و رودخانه‌ها رها نکنند و اگر قصد خارج کردن این آبزیان از منزل دارند حتما آنها را به کارکنان شهرداری تحویل دهند تا در حوضچه های داخل شهر رها کنند. 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: بعضا دیده شده که در آستانه نوروز گونه‌های گیاهی غیربومی نیز در سطح شهر به فروش می رسد که این گیاهان اگر در طبیعت رها شوند قطعا صدمات غیرقابل جبرانی وارد خواهند آورد. 
وی با بیان این مطلب که نوروز نباید دستاویزی برای صدمه زدن به تنوع زیستی و محیط زیست باشد،گفت: گونه مهاجم غیر بومی، خارجی، بیگانه و یا معرفی شده می تواند موجب برهم خوردن و یا تغییر یک زیستگاه شود و در پی آن به اقتصاد و یا سلامت انسان ها آسیب برساند. 

بیشتر بخوانید: برخورد با فروشندگان مار،لاک پشت و سمندرگشت ویژه محیط زیست در میادین تره‌بار تهران

گشت ویژه محیط زیست در میادین تره‌بار تهرانفرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به گشت و پایش نیروهای یگان حفاظت در مناطق مختلف استان تهران از جمله میادین میوه و تره‌بار در ایام پیش از نوروز گفت: از شهروندان درخواست می‌کنیم تا از خرید گونه‌های زینتی آبزی از جمله لاک‌پشت‌ها، مارهای آبی و سمندر لرستانی خودداری کنند.

محمدرضا خویشتندار با بیان اینکه متاسفانه با نزدیک شدن به ایام نوروز برخی از سودجویان و قاچاقچیان اقدام به زنده‌گیری موجودات آبزی می‌کنند، اظهار کرد: حیات‌ وحش آبزی زنده‌گیری شده برای فروش از استان‌های مختلف به سایر نقاط کشور از جمله استان تهران - که بازار خرید و فروش حیات‌وحش در آن داغ‌تر است - فرستاده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه لاک‌پشت‌ها، مارهای آبی و سمندر لرستانی از جمله گونه‌هایی هستند که پیش از ایام نوروز به فروش می‌رسند، تصریح کرد: تمام این گونه‌های آبزی جزیی از حیات‌ وحش ایران هستند و خرید و فروش آن‌ها به موجب قانون شکار و صید ممنوع است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه متاسفانه برخی از شهروندان این نوع از حیات‌ وحش را به عنوان موجود زینتی خریداری می‌کنند و در سفره هفت‌سین خود می‌گذارند، گفت: این گونه‌ها به دلیل اینکه از محیط طبیعی خود جدا شده‌اند عمر کمتری دارند و در اسارت به‌زودی از بین می‌روند.

خویشتندار با اشاره به اینکه اگر شهروندان این حیات‌ وحش را نخرند مسلما سودجویان هم اقدام به شکار آن‌ها نمی‌کنند، اظهارکرد: فرهنگ دینی و حتی فرهنگ باستانی ما نیز جدا کردن حیات‌ وحش از طبیعت و نگهداری از آن‌ها در اسارات را تایید نمی‌کند چرا که این کار نمادی از ظلم به طبیعت است.

تماس بگیرید و تخلفات را گزارش دهیدوی در ادامه با بیان اینکه لاک‌پشت گوش قرمز گونه‌ای وارداتی است و اگر در طبیعت کشور رها شود تبدیل به گونه‌ای مهاجم می‌شود، اظهارکرد: این لاک‌پشت با رها شدن در طبیعت اقدام به رقابت با سایر گونه‌های بومی کشور می‌کند و از آنجایی که حیات‌ وحش ایران شرایط شکننده‌ای دارد، لاک‌پشت گوش قرمز می‌تواند در این رقابت پیروز و سبب نابودی نسل سایر گونه‌های بومی کشور شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در ادامه تاکید کرد: بهترین کار این است که از خرید این‌ گونه‌های زینتی و آبزی خودداری کنیم و از طرف دیگر تخلفات در این زمینه را به محیط زیست اطلاع دهیم.

به گزارش ایسنا، خویشتندار در پایان با اشاره به اینکه یگان حفاظت محیط زیست گشت‌های ویژه‌ای در ایام پیش از نوروز در سطح مناطق مختلف به ویژه میادین میوه و تره بار دارد، تصریح کرد: از شهروندان درخواست می‌کنیم تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این زمینه با اداره محیط زیست محل زندگی خود یا شماره تلفن ۱۵۴۰ در سطح کشوری و شماره تلفن ۷۷۳۵۵۷۸۱ در سطح استان تهران تماس بگیرند و تخلفات را گزارش دهند.

https://zistonline.com/vdcfmmdc.w6dx0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما