تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80317
رئیس سازمان هواشناسی، در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر بارورسازی ابرها بر حل مشکلات خشکسالی گفت: متولی بارورسازی ابرها سازمان هواشناسی نیست اما به عنوان سازمانی که وظیفه پیش‌بینی شرایط جوی را بر عهده دارد، می‌توانیم اعلام کنیم که بارورسازی ابرها به لحاظ علمی امکان پذیر است اما هدف از آن باید مشخص باشد./ در تعطیلات نوروز به طور متناوب شاهد فعالیت سیستم‌های بارشی و ریزش باران و در ارتفاعات بارش برف هستیم.
متولی بارورسازی ابرها سازمان هواشناسی نیست/ آب و هوای ایران در تعطیلات نوروز
به گزارش زیست آنلاین، رئیس سازمان هواشناسی ضمن تاکید بر اینکه از لحاظ خشکسالی آبشناسی، کشور وضعیت خوبی ندارد، گفت: حل کردن مشکلات خشکسالی بزرگ‌مقیاس از طریق بارورسازی ابرها امکان پذیر نیست.

سحر تاجبخش در نشست خبری که امروز( ۲۷ اسفند) در سازمان هواشناسی برگزار شد در پاسخ به پرسشی در مورد تأثیر بارورسازی ابرها بر حل مشکلات خشکسالی گفت: متولی بارورسازی ابرها سازمان هواشناسی نیست اما به عنوان سازمانی که وظیفه پیش‌بینی شرایط جوی را بر عهده دارد، می‌توانیم اعلام کنیم که بارورسازی ابرها به لحاظ علمی امکان پذیر است اما هدف از آن باید مشخص باشد.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف بارورسازی ابرها با اهداف بزرگ مثل تأمین آب‌های زیرزمینی انجام نمی‌شود بنابراین از طریق بارورسازی ابرها نمی‌توان استحصال آب را برای از بین بردن خشکسالی بزرگ مقیاس انجام داد بنابراین تأمین آب‌های زیرزمینی و رفع خشکسالی از طریق بارورسازی امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به این پرسش که آیا پایان دوره ۵۰ ساله خشکسالی را تأیید می‌کند یا خیر، گفت: پیش‌بینی‌های بلند مدت از طریق مدل‌های اقلیمی و در قالب سناریوهای مختلف انجام می‌شود بنابراین اگر بخواهیم برای بازه‌های بلندمدت چند ده یا چند صد ساله پیش‌بینی ارائه دهیم حتماً باید سناریوهای جوی را مشخص کنیم. از آنجا که مؤلفه‌های جوی خیلی تحت کنترل نیست نمی‌توانیم پیش‌بینی بلندمدت دقیقی در مورد وضعیت جوی ارائه دهیم اما می‌توانیم وضعیت آبی سال آینده را پیش بینی کنیم.

تاجبخش گفت: با توجه به اینکه شرایط آبی کشور به‌ویژه از بهار سال قبل بهتر شده و بارش‌ها افزایش یافته است همچنین از آنجا که پیش بینی می‌کنیم در بهار امسال نیز بارش‌ها در حد نرمال یا بالاتر از نرمال باشد، در کل سال زراعی پیش رو وضعیت بارشی و به تبع آن شرایط آبی کشور مساعد خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به میزان بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۹۷ تا ۲۶ اسفند ماه اظهارکرد: از اول مهر تا ۲۶ اسفند ماه ۹۷ بارش‌های کشور نسبت به میانگین بلندمدت ۱۷.۶ درصد افزایش داشته است بنابراین شرایط بارشی کشور خوب است و پیش بینی می‌کنیم که این شرایط در ماه‌های آینده نیز تداوم داشته باشند.

 بیشتر بخوانید: بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایرانبارورسازی ابرها راه حل مقابله خشکسالی نیستوضعیت منابع آبی ایران فقط به بارش‌ها متکی نیستبه گزارش ایسنا، تاجبخش در پاسخ به این پرسش که آیا با بارش‌های بالای نرمال مشکل خشکسالی کشور حل می‌شود، گفت: وضعیت منابع آبی ایران فقط به بارش‌ها متکی نیست چون باید منابع آبی زیرزمینی را نیز لحاظ کنیم. خشکسالی از سه دیدگاه طبقه بندی می‌شود؛ خشکسالی هواشناسی، خشکسالی کشاورزی و خشکسالی آبشناسی. خشکسالی هواشناسی و خشکسالی کشاورزی به دلیل بارش‌ها وابستگی شدیدی به وضعیت بارشی کشور دارد اما خشکسالی آبشناسی از عوامل متعدد از جمله منابع آبی زیرزمینی تأثیر می‌پذیرد بنابراین در حوزه خشکسالی آبشناسی هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: از لحاظ خشکسالی و هواشناسی به دلیل شرایط بارشی مساعد، وضعیت بهتر شده است اما از منظر خشکسالی آبشناسی شرایط کشور خوب نیست و هنوز وضعیت مناسبی نداریم.

رییس سازمان هواشناسی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت‌های سازمان هواشناسی در دوره جدید گفت: فعالیت‌های هواشناسی تغییرات انقلابی و قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت. مسئولیت سازمان هواشناسی ارائه خدمات و سرویس‌ها به کاربران عمومی و تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، هوانوردی، محیط زیست، گردشگری و ... است. از آنجا که وظیفه ما اطلاع‌رسانی و سرویس‌دهی است برنامه اصلی من ارتقای کیفیت سرویس‌ها است.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی برای ارتقای وضعیت پیش‌بینی داریم. برای مثال در حوزه اجرای مدل‌های جهانی با دانشگاه تهران قراردادی داریم تا ضمن ارتقای سرویس‌ها ظرفیت‌سازی را در داخل سازمان هواشناسی تقویت کنیم.

تاجبخش با اشاره به این‌که هدف اصلی ما در راستای اجرای اسناد بالادستی به‌ویژه تاکیدات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، ارائه‌ خدمات و سرویس‌های بهتر است،اظهارکرد: سال‌های بسیاری در حوزه پیش‌بینی‌های عددی فعالیت شده، ما هم سعی داریم در راستای تقویت این حوزه با جدیت کار کنیم.

رییس سازمان هواشناسی در مورد تفاهم این سازمان با سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه جمع‌آوری داده‌های مربوط به آلودگی هوا، تصریح کرد: سازمان هواشناسی متولی جمع‌آوری داده‌های مختلف جوی است. استقبال می‌کنیم که داده‌های مربوط به ایستگاه‌های پایش کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست را در قالب یک بانک اطلاعاتی به شکل متمرکز جمع‌آوری کنیم. هدف اصلی، تجمیع داده‌های مرتبط با شرایط جوی است البته داده‌هایی که در ایستگاه‌های سازمان محیط زیست وجود دارد عمدتا مربوط به موضوع آلودگی و آلاینده‌های جوی است اما تجهیزاتی هم به منظور پایش شرایط جوی از جمله دما و سرعت باد دارد. اگر سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی داشته باشد می‌توانیم در حوزه تجمیع بانک اطلاعاتی همکاری کنیم.

وی در مورد بروزرسانی رادارهای هواشناسی اظهار کرد: برخی رادارهای هواشناسی به تجهیزات نیاز دارند که در قالب قراردادهایی به صورت مناقصه در حال تامین آن هستیم البته با توجه به سیاست‌های دولت و شرایط اقتصادی موجود در کشور هدف اصلی ما تولید رادارهای هواشناسی جوی با استفاده از توان داخلی است.

بیشتر بخوانید: ظلم به کشور با ضعف در مدیریت آب و بارورسازی ابرهاوضعیت آب و هوایی کشور در تعطیلات نوروزرییس سازمان هواشناسی کشور، شرایط آب و هوایی ایران را در تعطیلات نوروز ۱۳۹۸ پیش‌بینی کرد و گفت: در تعطیلات نوروز به طور متناوب شاهد فعالیت سیستم‌های بارشی و ریزش باران و در ارتفاعات بارش برف هستیم.

سحر تاجبخش - رییس سازمان هواشناسی در اولین نشست خبری خود که امروز ( ۲۷ اسفندماه) در سازمان هواشناسی برگزار شد، وضعیت جوی کشور را در تعطیلات نوروز ۱۳۹۸ پیش‌بینی کرد.

وی با تاکید بر این‌که در تعطیلات نوروز به طور متناوب بارش داریم، اظهار کرد: امروز سامانه بارشی را روی شرق دریای خزر داریم که باعث بارش باران در شرق استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی می‌شود. این بارش‌ها تا فردا صبح ( ۲۸ اسفندماه) ادامه خواهد داشت.

تاجبخش با اشاره به کاهش قابل ملاحظه‌ای دما در نوار شمالی کشور، از وزش باد شدید و مواج شدن دریای خزر خبر داد و گفت: سامانه بارشی فعال در کشور فردا به طور مقطعی متوقف می‌شود، اما از روز چهارشنبه (۲۹ اسفندماه) شاهد ورود یک سامانه بارشی جدید خواهیم بود. بنابراین این دو سیستم بارشی با هم ترکیب شده و باعث بارش باران در شمال کشور و به خصوص در دامنه‌های شمالی البرز، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و خراسان شمالی با شدت بالا خواهد بود.

رییس سازمان هواشناسی ادامه داد: در روز چهارشنبه (۲۹ اسفندماه) در استان‌های کردستان، زنجان، قزوین، شمال تهران، سمنان و خراسان رضوی بارش باران با شدت کمتر ادامه خواهد داشت. همچنین طی روزهای آینده در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش به شکل برف خواهد بود.

وی با اشاره به کاهش قابل ملاحظه دما طی روز چهارشنبه ۲۹ اسفندماه گفت: تعدادی از هموطنان برای تحویل سال در مشهد مقدس حضور می‌یابند. پیش‌بینی می‌شود که چهارشنبه شب و پنج‌شنبه صبح شاهد کاهش دما در مشهد باشیم. همچنین در برخی ساعات بارش برف به شکل موقت در مشهد صورت خواهد گرفت و دما در این شهر به زیر صفر می‌رسد.

رییس سازمان هواشناسی در ادامه با بیان این‌که اول فروردین‌ماه هوا در غالب مناطق کشور مساعد پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: در روز پنج شنبه اول فروردین‌ماه تنها نوار شمالی، مناطق شرق و خراسان شمالی تحت تاثیر سامانه بارشی خواهد بود.

به گفته تاجبخش، از اول فروردین‌ماه تا چهارم فروردین‌ماه آسمان کشور در بیشتر نقاط صاف خواهد بود و با وجود افزایش موقت ابر در برخی نقاط، پدیده بارشی قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود.

وی ادامه داد: از چهارم فروردین‌ماه تا ششم فروردین‌ماه از سمت غرب کشور یک سامانه بارشی وارد ایران می‌شود. این سامانه نیمه غربی کشور، سواحل خزر، شمال غرب و شرق کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین این سامانه به تدریج تمام نقاط کشور به جز جنوب شرق را درگیر خواهد کرد.

پیش بینی باران و برف برای ایام نوروز

رییس سازمان هواشناسی با بیان این‌که طی روزهای چهارم و ششم فروردین‌ماه بارش‌ها در نقاط سردسیر و ارتفاعات به شکل برف خواهد بود، اظهار کرد: در این بازه زمانی فعالیت سامانه بارشی در دامنه‌های مرکزی زاگرس از جمله لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و دشت خوزستان بیشتر خواهد بود و در استان تهران بارش در مناطق سردسیر به شکل برف پیش‌بینی می‌شود. همچنین در این مقطع استان‌های ایلام، کردستان و کرمانشاه نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر سامانه بارشی خواهد بود.

وی در ادامه وضعیت جوی کشور را از هفتم تا دهم فروردین‌ماه پیش‌بینی کرد و گفت: در این بازه زمانی هوای قالب مناطق کشور صاف و آفتابی خواهد بود و برای روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود. بنابراین در تعطیلات نوروز به طور متناوب شاهد بارش باران خواهیم بود.

تاجبخش با اشاره به این‌که در روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه موج جدید بارشی وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: در روز ۱۳ فروردین‌ماه مصادف با روز طبیعت آسمان قالب مناطق ایران به ویژه نوار شمالی، شمال شرق و مناطق مرکزی کشور بارانی خواهد بود و در همین مقطع بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود.

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که به دلیل کاهش دما، برف‌ کوه‌ها ذوب نمی‌شود، گفت: این موضوع برای افزایش ذخیره آبی کشور اتفاق خوبی است، اما شاید برای مسافران اتفاق دلچسبی نباشد. بنابراین از شهروندان ایرانی خواهش می‌کنیم برنامه سفر خود را با شرایط جوی هماهنگ کنند و حتی‌المقدور در روزهایی که بارش شدید باران و برف وجود دارد سفر نداشته باشند و در صورتی که مجبور به مسافرت شدند، مجهز به تجهیزات ایمنی شوند.

تاجبخش در مورد احتمال وقوع سیلاب در تعطیلات نوروز اظهارکرد: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان بارش و نوع بارش‌ها در تعطیلات نوروز سیل‌آسا نیست البته علاوه بر میزان بارش، سایر عوامل از جمله قطع درختان، ایجاد مسیل‌ها در حوزه آبریز همچنین خشکی حوزه آبریز در وقوع سیلاب تاثیرگذار هستند. با همه این اوصاف پیش‌بینی سیلاب برای تعطیلات نوروز به‌شکل جدی وجود ندارد البته برای روز ۱۳ فروردین‌ماه نیاز است که به این مقطع زمانی نزدیک شویم تا مقدار و میزان بارش را پیش‌بینی کنیم.

 

https://zistonline.com/vdciypav.t1auz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما