تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80315
برگزیده جایزه خوارزمی توانست با توسعه فناوری نانو سیم های نیمه هادی راهی برای تبدیل و ذخیره انرژی پیدا کند؛ و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف بهبود فضای صادرات تجهیزات زیست‌فناوری، مدل صادرات تجهیزات زیست‌فناوری و پزشکی را طراحی می‌کند.
توسعه فناوری نانوسیم های نیمه هادی برای ذخیره انرژی/ طراحی مدل صادرات تجهیزات زیست‌ فناوری
به گزارش زیست آنلاین، نانوسیم‌های اکسید نئوبیوم یکی از ترکیبات کلیدی است که باعث کشف یک نوع پروب نوری به منظور ترکیب میکروسکوپ فلوئورسانس با میکروسکوپ نیرویی شده است. یکی دیگر از زمینه‌های تحقیقاتی گروه پروفسور یانگ، بکارگیری نانوسیم‌ها در سلول‌های فتوولتائیک بود و در پی آن طراحی سامانه‌های نانو به منظور تجزیه فتوکاتالیستی آب است.

از یافته‌های جالب توجه این گروه تحقیقاتی، تلفیق سامانه‌های مبتنی بر نانوسیم با میکروارگانیسم ها به منظور توسعه فرایند فتوسنتز و در نتیجه توسعه سامانه‌های بیوهیبرید مواد معدنی – کاتالیست های بیولوژیکی به منظور جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به سوخت است. دکتر یانگ، مطالعات تجربی بسیار جالب و درخور توجهی را در گسترش دامنه کاربرد نانوسیم‌های نیمه هادی انجام داده و درک عمیقی از خواص این ترکیبات را به دست آورده و کاربردهای مختلف آن در زمینه فناوری نانو را کشف کرده است.

پروفسور یانگ یکی از پیشگامان عرضه نانوفناوری در زمینه ساخت و بکارگیری نانوسیم‌های نیمه هادی در تبدیل و ذخیره سازی انرژی، فتوسنتز مصنوعی و بازیافت انرژی گرمایی است.

کشف او در نیمه لیزر ماورای بنفش در دمای اتاق با استفاده از نانوسیم‌ها منجر به ایجاد دریچه‌ای جدید برای تحقیقات در این زمینه شد که ارجاع بیش از ده هزار مقاله به کار وی را به همراه داشت.

به گزارش مهر، این پروژه توسط پی دانگ یانگ انجام گرفت که در سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی در بخش اختراع و نوآوری در گروه فناوری نانو حائز رتبه شد.

پروفسور پی دانگ یانگ دانش آموخته رشته شیمی از دانشگاه علوم و فناوری چین در سال ۱۹۹۳ است. وی در سال ۱۹۹۷ دکترای خود را در رشته شیمی از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. همچنین از سال ۱۹۹۷ تا سال ۱۹۹۹ تحقیقات پسادکترا خود را در دانشگاه سانتاباربارای کالیفرنیا گذراند و سپس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا به عنوان استادیار مشغول به کار شد.

ثمره فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانگ یانگ، چاپ بیش از سیصد و چهل مقاله در مجلات بسیار معتبر با تعداد ارجاعات بیش از یکصد هزار مورد، سی و پنج ثبت اختراع و راه اندازی سه شرکت دانش بنیان بوده است.

صادرات تجهیزات زیست فناوریطراحی مدل صادرات تجهیزات زیست‌فناوری و پزشکیستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف بهبود فضای صادرات تجهیزات زیست‌فناوری، مدل صادرات تجهیزات زیست‌فناوری و پزشکی را طراحی می‌کند.

به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با هدف بهبود فضای صادرات تجهیزات زیست‌فناوری، رفع برخی از مشکلات موجود از طریق توسعه قوانین حمایتی و مکمل، بازبینی نقش بازیگران در عرصه صادرات و ترسیم نهایی مدل صادراتی؛ اقدام به طراحی مدل صادرات تجهیزات زیست‌فناوری و پزشکی کرده است.

اهمیت موضوع صادرات در دنیای امروز که به سمت تجارت آزاد در حال حرکت هستیم، بیش از پیش شده است. علاوه بر وجود شرکت‌های توانمند صادراتی، باید مدل‌های مناسبی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی نیز تعریف کرد. در واقع فرایند صادرات زمانی اثربخش خواهد بود، که تمام زنجیره مورد نیاز دیده شود.

بر همین اساس، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی مدل صادرات تجهیزات زیست‌فناوری و پزشکی را در دستور کار خود قرار داده است. این طرح با هدف بهبود فضای صادرات از طریق توسعه یک مدل بهینه برای صادرات حوزه تجهیزات زیست‌فناوری و پزشکی تعریف شده است. ارائه یک مدل مناسب، نیازمند شناخت دقیق از وضع موجود در کشور است. این طرح برای شناخت معضلات موجود در فرایند صادرات محصولات بیولوژیک و در نتیجه ارائه راهکارهای منطقی با هدف تعیین نقش دقیق‌تر و کارآمدتر ذینفعان در کارگروه تجهیزات ستاد توسعه زیست‌فناوری تعریف شده است.

شرکت‌های تجهیزاتی سازنده داخل کشور، نهادهای درگیر در فرایند صادرات (گمرک، سازمان توسعه تجارت و غیره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان‌های وابسته از جمله نهادهای ذینفع در اجرای این طرح هستند.

بیشتر بخوانید: شبیه ‌سازی زیستی در بیوتکنولوژی با الگوبرداری از طبیعت https://zistonline.com/vdcgnw97.ak9zq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما