تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80301
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست گفت: این ستاد از طرح‌های فناورانه زودبازده در مراحل قبل از تولید، حین تولید و پس از تولید و ورود به مرحله بازار حمایت می‌کند تا بتوانند محصولات دانش‌بنیان تولید کنند و رونق کسب و کار را در مناطق عشایری و محروم اجرایی کنند.
طرح‌های فناورانه زودبازده حوزه آب در مناطق عشایری و محروم اجرا می شود
به گزارش زیست آنلاین، نادرقلی ابراهیمی، دبیرستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری درباره اجرای این طرح‌های فناورانه، اظهار کرد: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، این ستاد با همکاری بنیاد علوی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مقدماتی را فراهم کرده تا برای واحدهای کوچک در حوزه پرورش ماهی و ایجاد گلخانه‌های کوچک در محیط روستایی و در قالب زنجیره ارزش، طرح‌های فناورانه زودبازده در مناطق عشایری و محروم اجرایی شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش خاک و محیط زیست در ادامه یادآور شد: این ستاد از طرح‌های فناورانه زودبازده در مراحل قبل از تولید، حین تولید و پس از تولید و ورود به مرحله بازار حمایت می‌کند تا بتوانند محصولات دانش‌بنیان تولید کنند و رونق کسب و کار را در مناطق عشایری و محروم اجرایی کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح در ۴ منطقه محروم هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: این طرح‌های فناورانه زودبازده در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان اجرایی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، ابراهیمی خاطر نشان کرد: اجرای این طرح‌ها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و برای توسعه فناوری و تاثیرگذاری در زندگی مردم انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایرانارائه راه کارهایی جهت تامین اب در مناطق محروم

تامین آب آشامیدنی در مناطق محروم جنوبی کشور با رویکرد توسعه پایدار نیازمند ارائه راه کاراگر چه آب یکی از فراوانترین منابع طبیعی است که در اختیار بشر قرار دارد ولی تنها %۲.۸ از کل آبهای جهان شیرین و قابل استفاده است و کمتر از%۱از همین مقدار در دسترس بشر میباشد.همزمان با رشد جمعیت در جهان و ایجاد توسعه در صنایع مختلف ، آلودگی آب آشامیدنی تبدیل به یکی از اساسی ترین مشکلات جهان شده است.بر اساس آمار منتشر شده در سازمانٍ ملل؛سالانه ۱.۷ میلیون نفر به ویژه کودکان زیر ۵ سال در اثر بیماریهای عفونی ناشی از آب ناسالم از جمله اسهالهای آمیبی از بین میروند.هدف سازمان ملل در این هزاره تقلیل دادن این میزان به نصف،تا سال ۲۰۱۵ میلادی میباشد.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبیتامین آب شرب در روستا

تامین آب شرب سالم در آینده ای نه چندان دور یکی از اصلی ترین چالش های جهانیانمساله تامین آب شرب سالم در آینده ای نه چندان دور یکی از اصلی ترین چالش های جهانیان خواهد شد .در کل جمعیت ۵/۶ میلیارد نفری در جهان ۸/۵میلیارد یا %۹۰ مردم دسترسی کم و جزئی به محصولات و سرویس های مهمی که نیاز های اولیه زندگی هستند دارند.واقعیت این است که تقریبا نیمی از آنها دسترسی مرتب به غذا و آب سالم و یا حتی پناهگاه ندارند.مبحث کم آبی در اکثر مناطق خشک و نیمه خشک معظل بزرگی به شمار می رود . امروزه بشر از آخرین فن آوری های موجود علمی وعملی برای حل این مشکل کمک می گیرد . استفاده بهینه از منابع آبی موجود و نیز تلاش در جهت دستیابی به منابع آبی جدید دو راه حل عمده برای رفع نسبی این مشکل معرفی شده اند .کشور ایران نیز به دلیل اینکه قسمت اعظمی از آن جزء مناطق خشک و نیمه خشک قرارمی گیرد از این بلای طبیعی بی نصیب نمانده است و بحران کم آبی همواره باعث بروز مشکلاتی جدی در زمینه های مختلف شده است که کاهش بارندگی های سالانه نیز این وضعیت را بغرنج تر می سازد.

رفع مشکل کمبود آب در کشور ما دو منطقه اقلیمی_ رطوبتی الف) منطقه گرم و مرطوب سواحل و جزایر جنوب کشور و ب) منطقه معتدل مرطوب شمالی، وجود دارد که منطقه اول خشک و کم باران بوده و منطقه دوم بسیار پر باران می‌باشد. مناطق گرم و مرطوب سواحل و جزایر جنوب کشور دارای اقلیمی خشک و کم باران بوده و میزان ریزش های جوی سالیانه درآن بطور میانگین کمی بیش از ۱۰۰ میلیمتر می باشد لذا تامین آب شرب در این مناطق امری بسیار دشوار و پرهزینه می باشد. که بجز چند مرکز استان ، روستانشینان و مردم حواشی شهرها از آن بی بهره اند.در پروژه ای استان های بوشهر و هرمزگان به صورت موردی، مورد بررسی قرار گرفته اند و تلاش بر این شده است تا با در نظر گرفتن ظرفیت های بالقوه این مناطق به ارائه راهکارهایی جهت رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی در این مناطق اقدام گردد.

 

https://zistonline.com/vdcb8fbw.rhbggpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما