تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80299
سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد

تجاوز به تالاب میانکاله با احداث جاده

فعالان محیط زیست در منطقه میانکاله و آشوراده معتقدند احداث جاده در این منطقه، تجاوز به حریم تالاب میانکاله است و سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد. این فعالان می‌گویند بیل‌های مکانیکی با تجاوز به حریم تالاب میانکاله ساخت پل یا جاده‌ای به جزیره آشوراده را آغاز کرده‌اند که حتی در طرح بحث‌برانگیز گردشگری آشوراده هم اسمی از آن نبود.
تجاوز به تالاب میانکاله با احداث جاده
به گزارش زیست آنلاین، یک فعال محیط زیست از احداث پل از بندر ترکمن تا جزیره آشوراده و اعتراض ستاد مردمی نجات آشوراده به «تجاوز به تالاب میانکاله» خبر داد.

فرزاد علیزاده اعلام کرد: هر روز خبر جدیدی از استان گلستان و طرح گردشگری آشوراده به گوش می‌رسد و هنوز واکنش‌ها به آغاز طرح پر تناقض و غیر شفاف گردشگری در آشوراده ادامه دارد که از بندر ترکمن خبر رسیده قرار است از بندر مذکور تا جزیره آشوراده پلی احداث شود.

وی هشدار داد: چند روزی است که بیل‌های مکانیکی در حال تجاوز به تالاب میانکاله از سوی موج شکن‌های بازارچه مرزی بندر ترکمن هستند. بیل‌ها حدود ۸۰۰ متر از حریم تالاب را جاده سنگریز ساخته و همچنان مشغول هستند.

مدیر روابط عمومی ستاد مردمی نجات آشوراده (سمنا) که از جدی‌ترین مخالفان طرح گردشگری در جزیره آشوراده است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ‎گزارش همکاران محلی این ستاد، اخبار فعالان محیط زیست منطقه و تحقیقات سمنا حاکی از این است که در کمال شگفتی و ناباوری خبر احداث پل صحت دارد که پس از تماس با معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست این دفتر قول پیگیری داد و مشخص شد سازمان همیاری شهرداری‌ها مشغول احداث پل از بندر ترکمن به سوی آشوراده است.

علیزاده تاکید کرد: گفته می‌شود آقای امیر عبدوس مدیرکل سابق محیط زیست استان گلستان که همین هفته پیش به استان سمنان منتقل شد مجوز احداث این پل را بدون وجود مطالعات ارزیابی محیط زیستی صادر کرده است. در گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح گردشگری آشوراده هم هیچ اشاره‌ای به ساخت پل نشده است.

وی افزود: ‎در نهایت دفتر معاونت طبیعی سازمان قول داد که کار را متوقف و از آنجایی که موضوع به حریم آبی پناهگاه حیات وحش میانکاله مربوط می‌شود از اداره کل مازندران در این خصوص توضیح و گزارش بخواهد.

برخی فعالان محیط زیست دیگر اعلام کرده‌اند عملیات انجام شده برای ساخت پل به بندر ترکمن نیست و درواقع زیرسازی جاده‌ای برای دسترسی به بخش عمیق تالاب است. موضوعی که در هر حال تجاوز به حریم تالاب است و بدون دریافت مجوز ارزیابی محیط زیستی به هیچ عنوان قانونی نیست.

احداث جاده میانکاله حیات وحش منطقه را به خطر می اندازد

حر منصوری، دیدبان میانکاله، نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: پنجشنبه هفته گذشته وقتی متوجه موضوع شدم با اداره بهشهر تماس گرفته و در فاصله کمی دو کارشناس بهشهر برای تهیه گزارش به اسکله بندر آمدند. در آخرین گفتگو با رئیس اداره بهشهر گفتند کار به صورت موقت از طرف اداره تعطیل شده است.

وی یادآور شد: نظارت بر پروژه توسعه گردشگری آشوراده از مازندران به گلستان تنفیذ شده است. دو نماینده از طرف سمنا با بنده تماس گرفتند و از آخرین اتفاقات مطلع شده و در حال پیگیری هستند. آقای ظهرابی معاون طبیعی سازمان نیز بعد از اطلاع از موضوع خبر دادند که موضوع را از اداره گلستان پیگیر شده و گزارش خواسته‌اند.

به گفته منصوری کارفرمای پروژه احتمالاً همیاری شهرداری‌های شهر گرگان است.

احداث جاده تجاوز به حریم تالاب است

ستاد مردمی نجات آشوراده چندی پیش از عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست و امیر عبدوس مدیرکل وقت محیط زیست استان گلستان شکایت کرده بود و موضوع احداث غیر قانونی پل را نیز طی نامه‌ای به بازپرس پرونده انتقال داده و خواستار پیگیری قانونی ماجرا شده است.

به گفته علیزاده از آنجایی که پرونده ویلاسازی غیرمجاز در منطقه حفاظت شده خائیز هم به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و طبق قانون اتهامات متعدد متهم در یک مرجع قضائی رسیدگی می‌شود، متهم تمامی این پرونده‌ها عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: آشوراده را پایگاه ملی و بین المللی مطالعات زیست محیطی کنید  حیات میانکاله در معرض تهدیداکثر آتش سوزی های رخ داده در تالاب بین المللی میانکاله به صورت عمدی توسط نیروهای انسانی صورت گرفته که متاسفانه به دلیل نبود سیستم های یکپارچه اطفاع حریق، کنترل آتش سوزی در منطقه ای با این وسعت بسیار مشکل است.

حر منصوری عبدالملکی ، فعال محیط زیست در میانکاله در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه محیط زیست تالاب میانکاله به شدت مورد تهدید قرار گرفته است، اظهار داشت: طی سالهای اخیر شاهد آتش سوزی های متعدد در تالاب میانکاله بودیم که امسال نیز این امر ادامه داشت.

این فعال محیط زیستی در تالاب میانکاله افزود: آتش سوزی در تالاب علاوه بر نابودی حیات جانوری منطقه، تاثیر بسیار منفی در پوشش گیاهی تالاب نیز خواهد داشت.

به گفته وی، اکثر آتش سوزی های رخ داده به صورت عمدی توسط نیروهای انسانی صورت گرفته است که متاسفانه به دلیل نبود سیستم های یکپارچه اطفاء حریق، کنترل آتش سوزی در منطقه ای با این وسعت بسیار مشکل است.

منصوری عبدالملکی همچنین به کاهش تراز آب دریای خزر و تاثیر مستقیم آن بر کاهش تراز آب تالاب میانکاله اشاره کرد و اذعان داشت: از سوی دیگر علاوه بر کاهش تراز آب دریای خزر، توسعه کشاورزی آبی در نوار ساحلی جنوبی دریای خزر، کل زیستگاه خزر را با چالش مواجه کرده است.

به گفته وی، قبل از توسعه کشاورزی آبی، تمام آب باران و برف از طریق رودخانه ها به دریا وارد می شد اما هم اکنون قبل از رسیدن این آبها به دریا از آن در مصارف کشاورزی استفاده می شود.

این جاده آلودگی هوا را به همراه دارد

منصوری عبدالملکی خاطرنشان ساخت: ورود آب رودخانه ها به دریا، باعث حفظ تعادل اکولوژیک تالاب می شد اما هم اکنون پساب های کشاورزی مملو از فلزات سنگین و کود وارد تالاب می شود که این امر ضربه بزرگی به زیستگاه میانکاله وارد می کند.

وی با تاکید بر بهره برداری ناپایدار از محیط زیست میانکاله، اذعان داشت: هم اکنون شاهد ورود آلودگی های بسیاری به تالاب میانکاله به واسطه فعالیت نیروگاه نکا هستیم.

وی یادآور شد: سوخت مازوت اضافه نیروگاه باعث ایجاد هوای آلوده و در نهایت ورود مواد سمی به تالاب میانکاله می شود که البته در زمان ریاست خانم دکتر ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست سوزاندن مازوت مدتی در نیروگاه ممنوع شد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: اما هم اکنون با اعمال تحریم ها و نیاز کشور به تامین بنزین، به طور قطع شاهد افزایش سوزاندن مازوت این نیروگاه در راستای تامین بنزین خواهیم بود که این امر تاثیر بسیار منفی در محیط زیست تالاب میانکاله خواهد داشت.

به گفته دبیر انجمن دیده بان میانکاله مصرف مازوت در نیروگاه نکا علاوه بر آلودگی آب میانکاله و تهدید جانورانی که در این تالاب زیست می کنند، باعث آلودگی هوا نیز شده و نیز کشاورزی منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره با اینکه نیروگاه نکا یکی از مهمترین عناصر شهرستان بهشهر محسوب می شود گفت: با افتتاح این نیروگاه روستاهای بهشهر در شرایطی صاحب گاز شهری شدند که بسیاری از شهرهای ایران فاقد لوله کشی گاز بودند.

منصوری عبدالملکی با بیان اینکه نیروگاه نکا ۹ درصد گاز ایران را تامین می کند، عنوان کرد: متاسفانه با ورود سوخت مازوت به چرخه این نیروگاه از سال ۸۵ به بعد روز به روز شاهد اثرات منفی این کارخانه بر محیط زیست منطقه میانکاله و سلامت ساکنین روستاهای اطراف بودیم.

دبیر انجمن دیده بان میانکاله خاطرنشان ساخت: در شمال ایران به دلیل نزدیکی کوه، دریا و جنگل؛ هر گونه آلودگی خاک، آب و هوا به شدت به هم وابسته اند و باعث انتقال آلودگی به یکدیگر خواهند شد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه تالاب بین المللی میانکاله یکی ازمهمترین پناهگاههای حیات وحش کشور محسوب می شود، اذعان داشت: تالاب بین المللی میانکاله در سایه فعالیت این نیروگاه با سوخت مازوت در حال نابودی بود که در حال حاضر امیدواریم به زودی شاهد احیای این تالاب باشیم.

وی عنوان کرد: طی یک دهه گذشته تلاش های زیادی از سوی فعالان محیط زیست جهت حفاظت از حریم تالاب بین المللی میانکاله صورت گرفته است.

منصوری با اشاره به تلاش برای ممنوعیت سوخت مازوت در نیروگاه نکا، خاطرنشان کرد: از اواسط دهه ۸۰ نیز قرار بود که پالایشگاه بهشهر در سه کیلومتری تالاب میانکاله احداث شود که با تشکیل کمپین های محیط زیستی و پیگیری از طریق دفتر رهبری، ساخت پالایشگاه به ۱۰ کیلومتر عقب تر از مکان اولیه منتقل شد.

دبیر انجمن دیده بان میانکاله همچنین ممانعت از ساخت جاده میان گذر میانکاله را یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای حفاظت از تالاب بین المللی میانکاله در دریای خزر عنوان کرد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان مازندران، همواره در راستای حفاظت از تالاب بین المللی میانکاله که طی سالهای اخیر به دلیل پسروی آب خزر دچار معضلات زیست محیطی زیادی شده است، اقدامات موثر را انجام دهیم.

تالاب بین المللی میانکاله واقع در جنوب شرقیِ دریای خزر، در دوازده‌کیلومتری شمال شهرِ بهشهر دارای بیش از شصت‌وهشت‌هزار هکتار مساحت و ارتفاع آن بینِ ۱۵ تا ۲۸متر کم‌تر از سطحِ دریای آزاد است.

میانکاله از سال ۱۳۴۸ به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین شد و هم اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

یکی از دلایل اهمیت میانکاله این است که در تمام سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز آن وجود ندارد که محیط طبیعی آن در وضعیتی نسبتاً دست‌نخورده باقی‌مانده باشد. تمامی سواحل دیگر به طور گسترده با ساخت‌وسازهای انسانی همچون جاده، شهر و روستا و کارخانه‌ها دگرگون شده‌اند. به همین دلیل سلامتی این منطقه اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی کل دریای خزر دارد.

این تالاب علاوه بر اینکه مکان بسیار امنی برای تخم گذاری ماهیان استخوانی و خاویاری محسوب می شود ازسوی دیگر پناهگاه هزاران پرنده مهاجری است که از اواخر پاییز تا اوایل بهار در این تالاب زیست می کنند.

بیشتر بخوانید: توقف اجرایی شدن طرح آشوراده در صورت مشاهده تخلف https://zistonline.com/vdchwin6.23nvwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما