تاریخ انتشار :جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80291
بررسی قدرت لاکتوبیونات موجود در مواد لبنی، در حفظ آب در خاک در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت؛ ۲ هفته پس از افزودن این ماده، پژوهشگران شاهد افزایش ۷ برابری رطوبت خاک بودند. برای گیاهان این مسأله به معنای افزایش ۴۰ درصدی دسترس‌پذیری آب است.
کمک به حفظ رطوبت خاک با شیر
  به گزارش زیست آنلاین، در تولید محصولات لبنی، مقادیر زیادی از مواد طبیعی از جمله لاکتوز (قند طبیعی در شیر) باقی می ماند. درحال حاضر اغلب شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی بیش از تقاضای بازار لاکتوز تولید می کنند.

شرکت Leprino Foods قصد دارد به جای دور ریختن لاکتوز اضافی، این ماده را برای تقویت خاک مورد استفاده قرار دهد.

نتایج یک مطالعه ساده نشان داد، گیاهانی که با لاکتوبیونات (lactobionate) تغذیه شده بودند، از مقاومت بالاتری در برابر استرس کم‌آبی برخوردار بودند. همچنین این ماده از لحاظ شیمیایی ساده بوده و می تواند در حجم‌های زیاد تولید شود. این نتایج باعث شد که این شرکت، طرح تحقیقاتی مشترکی را با دانشگاه کلرادو برای استفاده از مزایای لاکتوبیونات در کشاورزی آغاز کند.  

لاکتوبیونات دارای خواص شیمیایی منحصر به فردی است: غنی از انرژی (قند) است و در عین حال به نظر می رسد که می‌تواند حالت شبه‌اسفنجی در خاک ایجاد کند، از این طریق خاک، آب را در خود نگه می دارد. باتوجه به افزایش رو به رشد جمعیت جهان و تغییرات آب و هوایی، مدیریت صحیح منابع آبی بسیار حائز اهمیت است. لاکتوبیونات، توانایی خاک برای جذب آب باران را افزایش می دهد.  

بررسی قدرت لاکتوبیونات در حفظ آب در خاک در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت؛ ۲ هفته پس از افزودن این ماده، پژوهشگران شاهد افزایش ۷ برابری رطوبت خاک بودند. برای گیاهان این مسأله به معنای افزایش ۴۰ درصدی دسترس‌پذیری آب است.

بیشتر بخوانید: نقش "هیومیک اسید" در مقاوم شدن گیاهان به کم‌ آبی ضایعات مواد غذایی به سلامت خاک کمک می کنند

ضایعات مواد غذایی به سلامت خاک کمک می کنندنتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهد، ضایعات مواد غذایی حاوی مواد مغذی ارزشمندی هستند که می تواند باعث سلامت و حاصلخیزی بیشتر خاک شود.

آمارها نشان می دهد، سالانه بیش از ۴۰ درصد از مواد غذایی تولید شده در آمریکا مصرف نشده و راهی سطل‌های زباله می شوند.

براساس گزارش آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا، این کشور سالانه بیش از ۳۹ میلیون تن ضایعات مواد غذایی تولید می کند. شیوه‌های نادرست حمل و نقل، نبود بازار مناسب، نگهداری نامناسب در فروشگاه‌ها یا منازل، اصلی‌ترین دلایل از بین رفتن مواد غذایی هستند.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی کلرادو (آمریکا) قصد دارند در طرح تحقیقاتی مشترک با شرکت Leprino Foods - تأمین‌کننده جهانی مواد لبنی - پتانسیل استفاده از لاکتوز را به عنوان منبع افزایش پایداری (محصولات) کشاورزی مورد ارزیابی قرار دهند.



تغذیه میکروبیبه گزارش سیناپرس، جمعیت‌های میکروبی در خاک پس از لاکتوبیونات با افزایش مواجه می شود. در عین حال، پژوهشگران شاهد بهبود توانایی خاک در حفظ آب بودند. به نظر می رسد که با افزودن لاکتوبیونات، میکروب‌های خاک به سرعت مرده و تبدیل به مواد آلی می شوند که کلید سلامت خاک و حفظ رطوبت محسوب می شود.  

حتی در صورتی که میکروب‌ها از لاکتوبیونات استفاده کنند، سطوح کربن خاک - جزء اصلی ماده ارگانیک خاک - دو برابر سطح کربن در خاک‌های تغذیه نشده با لاکتوبیونات است. این نتایج نشان داد که می توان خاک را از طریق میکروب‌ها تغذیه کرد.

https://zistonline.com/vdcjv8eo.uqeyhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما