تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80282
نماینده دفتر جایکا در ایران طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، با اشاره به اینکه پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی به مدت ۱۵ سال ادامه داشته است، گفت: کارشناسان ایرانی و ژاپنی همه تلاش خود را برای اجرای طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی انجام داده‌ و تاکنون با کمک هم به نتایج خوبی نیز دست یافته‌اند که تاسیس کمیته مدیریت تالاب انزلی از جمله مهمترین نتایج این همکاری‌ها بوده است.
تلاش کارشناسان ایرانی و ژاپنی در اجرای طرح اکولوژیک تالاب انزلی
به گزارش زیست آنلاین، مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا(آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی گفت: شکار بی رویه و پسماند از مهمترین مشکلات تالاب انزلی است. متاسفانه روستاییان زباله‌های خود را به رودخانه‌ها می ریزند که در نهایت وارد تالاب انزلی می شود.

توموئو آئوکی گفت: هدف اصلی از اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی همکاری فنی و انتقال تجربه و دانش به طرف ایرانی بوده است. تالاب انزلی یکی از بزرگترین تالاب‌های ایران به حساب می آید که مشابه آن در کشور ژاپن وجود دارد.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با بیان اینکه به منظور انتقال تجربه دوره های آموزشی برای کارشناسان ایرانی در ژاپن برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی‌های تالاب انزلی این است که کل عرصه آن در زمره کنوانسیون رامسر قرار دارد اما تنها ۳۰ درصد آن در قالب طرح‌های حفاظت شده مورد مدیریت قرار می‌گیرد. ۳۰ درصد دیگر نیز در قالب آب بند به مردم اجاره داده می‌شود که می‌توانند به صورت محدود نسبت به صید و شکار اقدام کنند. سیستم آب بندداری یک سیستم مشارکتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جایکا در اجرای فاز اول و دوم طرح جامع مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی فعال بوده است،اظهارکرد: همه تلاش‌ها در هر دو مرحله بر این بوده که همکاری فنی بین کارشناسان ایرانی و ژاپنی به منظور انتقال تجربیات و دانش صورت گیرد.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت انزلی دارای شش بخش است، گفت: مدیریت تالاب انزلی یک طرح ۱۵ ساله است که آخرین سال آن اردیبهشت ۹۸ است. تاسیس کمیته مدیریت و حفاظت تالاب انزلی با حضور استاندار گیلان یکی از مهم‌ترین خروجی‌های فاز اول به حساب می‌آید همچنین در همان فاز ابتدایی طرح‌هایی مثل طرح جامع اکوتوریسم تهیه شد.

وی با تاکید بر اینکه در طرح جامع مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی کل حوزه آبخیز مورد توجه قرار گرفته است،اظهارکرد: در فاز اول به دلیل محدودیت زمان و سایر محدودیت‌ها صرفاً تمرکز روی خود تالاب اما در فاز دوم کل حوزه آبخیز مورد توجه قرار گرفت. تفاهمنامه  فاز دوم نیز در سال ۹۳ منعقد شد که تا اردیبهشت ۹۸ ادامه خواهد داشت.

مشاور ارشد تیم جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی افزود: هدف اصلی از فاز دوم پروژه ایجاد مدیریت جامع تالاب با مشارکت کلیه ذینفعان با استفاده از داده‌های علمی بوده است. فاز دوم سه خروجی داشت. ارتقای ظرفیت کمیته مدیریت تالاب، ایجاد ساز و کار انتخاب و اجرای فعالیت‌ها برای حفاظت از تالاب بر اساس داده‌های بیولوژیک و مالی و اشتراک گذاری دانش و تجربیات در سطح ملی و بین المللی خروجی‌های مهم فاز دوم بوده است.

آئوکی با اشاره به تأسیس کمیته مدیریت تالاب انزلی در سال ۱۳۹۰ گفت: کلیه مسائل مربوط به تالاب انزلی توسط این کمیته بررسی و راهکارهای مشخص برای حل مشکلات ارائه می‌شود. این کمیته کل حوزه آبخیز انزلی را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: کمیته مدیریت تالاب انزلی شش زیر کمیته دارد که در حوزه‌های اکوتوریسم و مدیریت پسماند، آموزش زیست‌محیطی، مدیریت فاضلاب و مدیریت حوزه آبخیز فعال است که جلسات آن با حضور استاندار گیلان و با دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار می‌شود.

آئوکی افزود: فعالیت‌های حفاظتی باید به شکل پایدار و ادامه‌دار باشد بنابراین پایش و مانیتورینگ و اقدام برای حفظ و احیای تالاب انزلی پیشنهاد ما بوده است.

به گزارش ایسنا، مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در ادامه با اشاره به اینکه شکار بی‌رویه و پسماند از مشکلات مهم تالاب انزلی به حساب می آید، گفت: انتظار داریم در نتیجه فعالیت‌های اکوتوریستی رفتار بومیان نسبت به انزلی تغییراتی کند و در راستای حفاظت از آن پیش برویم.

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت‌ها برای جلب مشارکت مردم در سطح روستاییان با چالش‌های بسیاری مواجه بودیم،اظهارکرد: در ابتدای پروژه روستاهای اطراف این تالاب انزلی را مورد مطالعه قرار دادیم و از بین روستاهای مختلف چهار روستا به عنوان پایلوت برای اجرای طرح اکوتوریسم کاندیدا شدند و در نهایت روستای باقرخاله انتخاب شد. در ابتدا جلسات هم اندیشی با هدف آشنایی مردم با پروژه و اهداف آن همچنین جلب موافقت مردم برای اجرای پروژه و انتخاب فعالیت‌های اکوتوریسم برگزار شد.

آئوکی ادامه داد: در ابتدای کار ۱۰ نفر از روستاییان که علاقه بیشتری برای فعالیت‌های اکوتوریسمی داشتند،؛ انتخاب شدند و در حال حاضر بیش از ۳۰ نفر در فعالیت‌های مربوط به اکوتوریسم فعال و مشغول به کار هستند. پشتیبانی سایر اهالی روستا را نیز داریم.

مشاوره ارشد تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت تالاب انزلی گفت: در حال حاضر برای اکوتوریسم در حوزه صنایع پرنده‌نگری و قایق سواری فعالیت می شود. در همین راستا مرکز بازدیدکنندگان انزلی به منظور ارائه پیام‌ها و داستان‌هایی برای درک اهمیت انزلی همچنین معرفی مناطق احداث شد.

وی افزود: روش‌های بهسازی رودخانه‌ها در حوزه آبخیز انزلی انجام شد همچنین مدیریت فاضلاب با همکاری شرکت آب و فاضلاب گیلان به منظور توسعه جمع آوری فاضلاب در شهر انزلی به اجرا رسید.

آئوکی با اشاره به اینکه یکی از معضلات رایج در حوزه آبخیز انزلی پسماند است، گفت: متاسفانه روستاییان زباله‌های خود را به رودخانه ها می‌ریزند که در نهایت به انزلی می‌رسد. در این شرایط فعالیت‌های متعددی از جمله ایجاد کمپین اطلاع‌رسانی برای بازگرداندن پسماند از تالاب، کمپوست و تفکیک زباله‌ها همچنین استفاده از تورها برای جمع آوری زباله از تالاب انجام شد.

بیشتر بخوانید: زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایران آلودگی بلای جان تالاب انزلی

 

زخم زباله و فاضلاب بر تن تالاب انزلیمدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح دستاوردهای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، زباله و فاضلاب را دو مشکل مهم این تالاب برشمرد.

مسعود باقرزاده کریمی در همایش دستاوردهای مدیریت تالاب انزلی اظهار کرد: پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی حاصل کار مشترک ایران و ژاپن است که بر اساس تفاهمنامه منعقد شده در سال ۱۳۸۲ تهیه و اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۸۲ اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی را با مشارکت «جایکا» را آغاز کرده‌ایم گفت: از ابتدا مدیریت حوزه آبریز انزلی مورد توجه قرار گرفت و صرفاً تالاب انزلی محور توجه نبود.

به گفته باقرزاده کریمی مساحت حوضه آبریز انزلی ۳۸۰ هزار هکتار و تالاب انزلی ۲۰ هزار هکتار است.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: مبنای دوم کار ما در مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی تهیه برنامه‌ها و طرح‌ها با حضور ذینفعان بوده است. تفکر مدیریت زیست بومی تالاب‌ها از تالاب انزلی کلید خورد و و بعد از آن این الگو در سایر مناطق نیز مورد استفاده قرار گرفت.

باقرزاده کریمی با بیان اینکه طرح جامع (مَستِر پِلَن) مدیریت تالاب انزلی را با حضور جایکا تهیه کردیم، ادامه داد: حوزه آبخیز انزلی دارای شیب تند و بدون پوشش گیاهی است که بارش برف منجر به وقوع بهمن و بارش باران باعث انتقال رسوبات به پایین دست حوزه می‌شود همچنین در این منطقه مراتع بسیاری وجود دارد که به‌شدت تحت چرا قرار گرفته‌اند. بعد از آن به جنگل‌های کوهستانی سپس به جلگه و شالیزارها می رسیم و بعد از اینها تالاب انزلی قرار دارد و در پایان به دریای خزر می رسیم.

معاون پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با اشاره به اینکه در حوزه آبخیز انزلی کاربری‌های مختلف وجود دارد، گفت در این منطقه عشایر و گوسفندداری، جنگل‌نشینی،کشاورزی، توسعه شهری و روستایی همچنین فعالیت‌های بندری و دریایی وجود دارد که همگی باعث آسیب به تالاب و حوزه آبخیز انزلی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت زیست بومی انزلی در سال ۸۴ نهایی شد،اظهارکرد: این برنامه شش محور داشت که سه محور آن در فاز اول و سه محور دیگر در فاز دوم مورد توجه قرار گرفت. در فاز اول مدیریت اکولوژیک تالاب، آموزش‌های زیست محیطی و ایجاد سیستم مدیریت آبخیز مدیریت فاضلاب و مدیریت پسماند جامد اجرایی شد.

معاون پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با بیان اینکه فاضلاب، یکی از مهمترین مشکلات تالاب انزلی است، گفت: بعد از بررسی‌های مشترک بین کارشناسان ایرانی و کارشناسان جایکا به‌صورت پایلوت دو طرح در زمینه مدیریت فاضلاب اجرایی شد. پیشنهاد تیم ژاپنی این بود که برای هر روستا یک تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد کنیم. این پروژه به شکل پایلوت در قالب دو یا سه طرح تصفیه خانه انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زباله مشکلات بسیاری برای تالاب انزلی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در این حوزه برای آموزش و  ایجاد تورهای برای زباله‌گیری اقداماتی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: افزایش نگرانی‌ها نسبت به تالاب انزلی با سدسازیتاوان ظلم به تالاب انزلی را خواهیم داداردیبهشت ۹۸؛ پایان فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلینماینده دفتر جایکا(آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن) در ایران با اشاره به اینکه فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی اردیبهشت ۹۸ به پایان می‌رسد، گفت: طراحی و اجرای یک طرح میان‌مدت به منظور تقویت و توسعه طرح‌های انجام شده می‌تواند تالاب انزلی را به سمت احیا ببرد.

تاناکا در سمینار بررسی دستاوردهای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی گفت: سیاست‌های کلی ژاپن و جایگاه مشارکت در توسعه پایدار ایران با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان ژاپنی است همچنین کشور ژاپن توسعه روابط دوستانه خود را با ایران دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در این راستا طرح جامع مدیریت یکپارچه حفاظت از تالاب انزلی در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ تهیه و برای تحقق این طرح پروژه حفاظت و مدیریت اکولوژیک تالاب طراحی شد.

به گفته نماینده دفتر جایکا در ایران طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ فاز اول طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی اجرا شد همچنین در راستای تقویت طرح‌های اجرا شده در فاز اول، فاز دوم در سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی به مدت ۱۵ سال ادامه داشته است، گفت: کارشناسان ایرانی و ژاپنی همه تلاش خود را برای اجرای طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی انجام داده‌ و تاکنون با کمک هم به نتایج خوبی نیز دست یافته‌اند که تاسیس کمیته مدیریت تالاب انزلی از جمله مهمترین نتایج این همکاری‌ها بوده است. کلیه مسائل و مشکلات مربوط به حوزه انزلی در کمیته مدیریت تالاب انزلی با حضور سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های متولی بررسی می‌شود.

نماینده دفتر جایکا در ایران افزود: برای جلوگیری از فرسایش کوهستانی همچنین برای طرح‌های فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی به صورت پایلوت پروژه های اجرا شده است.

وی تاکید کرد: فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در اردیبهشت ماه سال ۹۸ به پایان خواهد رسید. به منظور توسعه و تقویت دستاوردهای طرح های انجام شده در ۱۵ سال گذشته پیشنهاد شده که طرح میان‌مدتی تهیه شود تا پروژه‌های انجام شده تقویت و تداوم یابد. اجرای این طرح میان مدت می‌تواند باعث حفاظت از تالاب ارزشمند محیط زیستی و اقتصادی انزلی شود.

تاناکا از سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا به عنوان ناظر به حمایت‌های خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اثرات برنامه ریزی در محیط زیست و توسعه پایدارزیبایی های تالاب انزلیصرف ۱۰ میلیون دلار برای فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلیبه گزارش ایسنا در ادامه این مراسم هیتوشی واتانابه - عضو تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی- گفت: تالاب انزلی جزو تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر است. اعضای کنوانسیون باید هر شش سال یک بار نسبت به بروز کردن اطلاعات مربوط به تالاب ثبت شده خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۲۱ گونه پستاندار در حوزه آبخیز تالاب انزلی وجود دارد همچنین بر اساس مطالعات ۲۴۳ گونه پرنده و هزار و ۳۰۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب ثبت شده است. در حوزه آبخیز انزلی ۱۴ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست به ثبت رسیده و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ۱۷۱ گونه ماهی در این اکوسیستم وجود دارد.

این عضو تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با اشاره به اینکه تالاب انزلی به عنوان یک اکوسیستم ارزشمند به حساب می‌آید، گفت: مطالعه ردیابی ماهواره‌ای برای پرندگان در حوزه آبخیز انزلی انجام شده که در این مطالعه‌ها پلیکان خاکستری ردیابی شد. این پرنده در تالاب انزلی زمستان گذران و مقصد آن کشور روسیه است همچنین در مطالعات ردیابی ماهواره ای دو حواصیل ارغوانی ردیابی شد. این پرنده در تالاب انزلی جوجه‌ریزی می‌کند و زمستان را در جنوب کشور می گذراند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جریان پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی گفت: از تیرماه سال ۱۳۹۴ گونه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی شروع به گسترش کرد که خوشبختانه در حال حاضر تحت کنترل قرار گرفته است. حذف فیزیکی این گونه مهاجم با همکاری اداره کل محیط زیست گیلان و جایگاه انجام شد البته هنوز مقادیری از آن در تالاب انزلی وجود دارد بنابراین لازم است فعالیت‌های مربوط به پایش و جمع آوری سنبل آبی در بلندمدت ادامه یابد.

واتانابه با بیان اینکه کلیه تالاب‌های ساحلی خزر با مشکل کاهش سطح تراز مواجه هستند، اظهارکرد: در این زمینه اقداماتی مثل لایروبی و بند سازی انجام شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعد از انجام لایروبی تعداد پرندگان تالاب انزلی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

وی ادامه داد: کاهش سطح آب تالاب انزلی یکی از اقدامات مهم انجام شده در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی است همچنین چهار دستگاه تراز سنج در این تالاب نصب شده است.

واتانابه با اشاره به بهبود عملکرد پاسگاه‌های محیط بانی در حوزه تالاب انزلی گفت: تعداد بسیاری از تورهای شکار و کلبه‌های غیرقانونی در محدوده مناطق انزلی کشف و با کمک اداره کل محیط زیست گیلان تخریب شد.

این عضو تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در پایان با اشاره به اینکه در فاز دوم این پروژه ۱۰.۶ میلیون دلار هزینه شده است،گفت: برای ادامه فعالیت‌های مربوط به مدیریت تالاب انزلی یک برنامه میان‌مدت از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: مصائب یک تالاب: میخ آخر بر تابوت انزلی  

https://zistonline.com/vdcj88eo.uqeyozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما