تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : 80277
ایران از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی برخوردار است و در صورت تامین سرمایه گذاری مورد نیاز، به راحتی می تواند به صادرات برق بپردازد.
صادرات برق با روی کار آمدن تجدید پذیر ها قوت می گیرد
به گزارش زیست آنلاین، به نظر می رسد، با ورود بخش خصوصی به صادرات برق تولید شده در نیروگاه های تجدیدپذیر، فرصت‌های شغلی بیشتری به ویژه در دشت های وسیع کشور فراهم خواهد شد.
در حال حاضر، ظرفیت نصب شده فعلی در انرژی های تجدیدپذیر، بیش از ۶۵۰ مگاوات است و بر اساس برنامه ریزی های موجود تا آغاز تابستان سال ۹۸، حدود ۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به واحدهای فعلی اضافه خواهد شد. علاوه بر آن لازم به ذکر است، هم اکنون ۶۵ واحد نیروگاهی در مقیاس مگاواتی و بیش از ۲ هزار واحد نیروگاهی خانگی در کشور فعال است.

و بر اساس گفته های وزیر نیرو، در سومین کنفرانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر ایران؛ در مساحتی بیش از ۲ هزار کیلومترمربع، امکان نصب بیش از ۶۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی در کشور وجود دارد.

«رضا اردکانیان»،  در حاشیه «سومین کنفرانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر ایران» در جمع خبرنگاران افزود: دستورالعمل صادرات برق توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر ابلاغ شده است؛ وزارت نیرو تسهیلات لازم را فراهم می کند و شبکه را در اختیار آنها قرار می دهد.

وی با بیان اینکه امکان صادارت برق به همه کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: وزارت نیرو بابت شبکه ای که در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد، حق ترانزیت دریافت خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مشکلات نوسانات نرخ ارز بر حوزه تجدیدپذیرها در حال بررسی و حل و فصل است، گفت: با تحقق این مساله، حضور سرمایه گذاران در این بخش سرعت بیشتری خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیرصادرات ۱۵۰۰ مگاواتی برق ایران به عراق

صادرات ۱۵۰۰ مگاواتی برق ایران به عراقبه گزارش برق نیوز، رئیس جمهوری کشورمان روز (دوشنبه) به دعوت رسمی همتای عراقی خود و برای دیدار با مقامات این کشور عازم بغداد شد. این سفر به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی فصل جدیدی در مناسبات تهران و بغداد ایجاد خواهد کرد و زمینه‌ساز همکاری‌های جدید دو کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه انرژی خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر این هفته خود به بغداد بر آمادگی کشورمان به منظور صادرات بیشتر برق به عراق و همکاری برقی دو کشور تاکید کرده است. مسئله‌ای که در سفر بهمن‌ماه امسال وزیر برق عراق به تهران نیز مورد تاکید قرار گرفته بود و براساس توافق میان وزرای نیرو و برق ایران و عراق سه برنامه سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، کاهش تلفات شبکه برق عراق به میزان ۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۰ و جبران کمبود تولید برق عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ توسط شرکت‌های ایرانی انجام خواهد شد؛ موضوعی که شرکت‌های ایرانی را به بازیگران اصلی بازسازی برق عراق مبدل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: کاهش مصرف برق مشترکین پرمصرف امکان صادرات برق را فراهم می کندفروش برق ایران به کشور عراق

فروش برق ایران به کشور عراقفروش برق ایران به کشور عراق از سپتامبر سال ۲۰۰۴ و پس از سقوط رژیم صدام آغاز شده است که براساس ارزیابی صورت گرفته تاکنون بالغ بر ۶۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار به این کشور صادر شده است.

در حال حاضر حداکثر ظرفیت صادرات برق ایران به عراق هزار و ۴۹۰ مگاوات و در سطح ولتاژ ۱۱، ۲۰، ۶۳، ۱۳۲ و ۴۰۰ کیلووات است. مطابق قـرارداد فروش برق به کشـور عراق در ۱۱ مارس ۲۰۰۴، خـط انتقال ۱۳۲ کیلوولت سرپل ذهاب – خانقین با ظرفیت ۱۲۰ مگاوات احداث و از سپتامبر ۲۰۰۴ فروش برق به این کشور آغاز گردید. پس از آن نیز خط ۶۳ کیلوولت مریوان- پنجوین در اکتبر ۲۰۰۷، خط ۴۰۰ کیلوولت خرمشهر- بصره با ظرفیت ۴۳۰ مگاوات در مارس ۲۰۰۸، خط ۴۰۰ کیلوولت مرصاد- دیاله با ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در فوریه ۲۰۰۹ و خط ۴۰۰ کیلوولت کرخه – اماره با ظرفیت ۴۶۰ مگاوات نیز دسامبر ۲۰۱۱ به ترتیب به بهره­برداری رسیدند.

 ارزش ۶.۲ میلیارد دلاری تبادل برقاقدامات صورت گرفته و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در این بخش موجب شده است تا از سال ۲۰۰۴ تاکنون حدود ۶.۲ میلیارد دلار درآمد از طریق فروش برق به عراق حاصل شود که تاکنون ۵.۲۱ میلیارد دلار آن وصول و مابقی آن نیز در دست پیگیری به منظور وصول می‌باشد.

بیشتر بخوانید: تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت استشرط توانایی ایران در صادرات برق به اروپا

شرط توانایی ایران در صادرات برق به اروپا علیرضا دائمی،معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در بهمن ماه ۹۵ گفته بود: ایران از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی برخوردار است و در صورت تامین سرمایه گذاری مورد نیاز، حتی توان تامین برق اتحادیه اروپا از این طریق وجود دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، با اشاره به ظرفیت های ویژه ایران در انرژی های تجدیدپذیر گفته بود: سه چهارم وسعت کشور واقع در فلات مرکزی از انرژی خورشیدی با شدت تابش بالا برخوردار است؛ علاوه بر آن با وجود دالان های بادی در سیستان، خواف، منجیل و برخی دیگر از نقاط کشور که جزو کریدورهای بادی کلاس جهانی محسوب شده، فعالیت در این مناطق کاملا اقتصادی است.

وی تصریح کرد: با تعهدات ایران در اجلاس کاپ ۲۱ فرانسه و کاپ ۲۲ مراکش، توسعه اقتصاد سبز به مفهوم افزایش تولید انرژی و کاهش آلایندگی های زیست محیطی باید اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، تعهد ایران در کاهش گازهای گلخانه ای کره زمین در همایش بین المللی زیست محیطی پاریس فرانسه مشهور به «کاپ ٢١» (۹ تا ۲۰ آذرماه ۱۳۹۴) در پاریس موجب شد تا توسعه انرژی های تجدیدپذیر در قالب لایحه برنامه ششم توسعه گنجانده شود. هدف اصلی این معاهده، جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به بیش از دو درجه در قرن جاری است.

اجلاس مراکش تحت عنوان «کاپ ۲۲ » در ادامه نشست آب و هوایی پاریس برگزار شد. در همایش بین المللی تغییرات آب و هوایی که با نام COP۲۲ و CMA۱ از( ۱۷ تا ۲۸ آبان ماه) در مراکش (مغرب) برگزار شد، راهکارهای مختلف برای اجرای قوانین بین المللی اجلاس پاریس ، بررسی شد.

دائمی ادامه داد: در این راستا باید به استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های کشور در عرصه انرژی های زمین گرمایی، زیست- توده (پسماند)، خورشیدی و بادی بپردازیم.

به گفته وی، در کاپ ۲۲ مراکش همه کشورهای شرکت کننده برای اعطای یارانه به توسعه انرژی های تجدیدپذیر توافق کردند و این موضوع در ایران با حضور و مشارکت خارجی ها امکانپذیر خواهد بود.

سهم کنونی انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور تنها 23 صدم درصد

سهم کنونی انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور تنها ۲۳ صدم درصدمعاون وزیر نیرو یادآوری کرد: هم اینک سهم انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور به میزان ۲۴۰ مگاوات و تنها ۳۲ صدم درصد ظرفیت موجود است، اما اضافه کردن یکصد مگاوات دیگر از انواع انرژی های تجدیدپذیر در سال آینده برنامه ریزی شده است.

دائمی تصریح کرد: مطابق برنامه ریزی ها، تا پایان برنامه ششم توسعه این ظرفیت باید به پنج هزار مگاوات افزایش یابد که صرف تامین انرژی کشور یا صادرات خواهد شد.

وی افزود: اگر ظرفیت های کشور در توسعه انرژی های برقابی و تولیدپراکنده شامل دی جی ها ( DG - مقیاس کوچک) و سی. اچ. پی ها (CHP - تولید همزمان برق و حرارت) را اضافه کنیم که خود کاهش متمرکز آلایندگی ها را به دنبال دارند، متوجه می شویم ظرفیت های کشور برای تولید و اشاعه انرژی های نو و پاک بسیار بالا است.

دائمی خاطرنشان کرد: هم اینک نزدیک به ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت آماده برای توسعه نیروگاه های بادی، خورشیدی و برقابی کوچک ظرفیت موجود است که در صورت تامین سرمایه گذاری مورد نیاز، دست یافتنی است.

معاون وزیر نیرو افزود: در عرصه زیست توده (جمع آوری پسماندها و زباله های شهری و تبدیل آنها به انرژی) ۸۱۰ مگاوات، زمین گرمایی یک هزار و ۲۵۰ مگاوات، انرژی بادی ۱۴۰ هزار مگاوات (نزدیک به دو برابر ظرفیت فعلی نصب شده نیروگاهی کشور) و انرژی خورشیدی ظرفیتی به مراتب بیشتر از انرژی بادی وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری و تامین مالی است.

وی تصریح کرد: تبدیل شدن ایران به قطب(هاب) انرژی منطقه با استفاده مناسب از قابلیت ها و ظرفیت های موجود بویژه انرژی های تجدیدپذیر میسر می شود.

به گفته دائمی، ایران هم اینک در رتبه نخست ظرفیت تولید برق منطقه، رتبه چهاردهم ظرفیت نصب شده (بیمصرف ش از ۷۵ هزار مگاوات) و رتبه هفدهم تولید برق در اوج (بیش از ۵۲ هزار مگاوات) جهان قرار دارد.

https://zistonline.com/vdcd5x0j.yt0z56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما