تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80272
خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در حال انقراض مثل سمندر لرستانی، لاک پشت، مارآبی و لاله واژگون از چند سال پیش ممنوع شده ولی همچنان شاهد عرضه این گونه‌ها توسط برخی واحدها و دستفروشان مستقر در خیابان‌ها هستیم.
گونه‌های گیاهی و جانوری بر سر سفره هفت‌سین منقرض می شوند
به گزارش زیست آنلاین، فردین حکیمی، مدیرکل محیط زیست البرز گفت: خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در حال انقراض مثل سمندر لرستانی، لاک پشت، مارآبی و لاله واژگون از چند سال پیش ممنوع شده ولی همچنان شاهد عرضه این گونه‌ها توسط برخی واحدها و دستفروشان مستقر در خیابان‌ها هستیم.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند ادامه حیات این گونه‌ها در خطر است و خرید آنها این روند را تسریع می‌کند.

این مسئول ابراز کرد: باید این فرهنگ در میان مردم جا بیفتد که از لاله واژگون و مار آبی برای زیبایی سفره هفت سین خود استفاده نکنند چون این کار نهایت خودخواهی است.

مدیرکل محیط زیست البرز توضیح داد: برای مقابله با خرید و فروش این گونه ماموران محیط زیست از واحدهای فروش گونه‌های جانوری بازدید می‌کنند و در سطح معابر و خیابان‌ها نیز حضور دارند تا با متخلفان برخورد داشته باشند.

حکیمی تصریح کرد: از عموم شهروندان و سازمان‌های مردم نهاد درخواست می‌شود با توجه به لزوم قائل شدن حق حیات برای سایرجانداران (به ویژه گونه‌های حمایت شده و درمعرض انقراض) مراتب تخلف را با محیط زیست درمیان بگذارند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

بیشتر بخوانید: برخورد با فروشندگان مار،لاک پشت و سمندرخرید و فروش حیات وحش در سراسر دنیا اقدامی غیر انسانی و غیر قانونی است که به تخریب طبیعت و انقراض گونه‌های نادر منجر می‌شود.

فلسفه نوروز با آسیب به حیات وحش تضاد داردخرید و فروش حیات وحش در سراسر دنیا اقدامی غیر انسانی و غیر قانونی است که به تخریب طبیعت و انقراض گونه‌های نادر منجر می‌شود.

رئیس شبکه زیست محیطی ایران نیز گفت: متاسفانه خرید و فروش گونه‌های جانوری در آستانه سال جدید پدیده شوم سال‌های اخیر است و جداسازی این جانوران از زیستگاه طبیعی علاوه بر انقراض نسل این جانوران باعث ایجاد اختلال در تعادل اکوسیستم کل منطقه و زیستگاه طبیعی محل زندگی این جانوران می‌شود که به تمامی چرخه طبیعت که انسان نیز جز آن است آسیب غیرقابل جبران وارد می‌کند.

محمدرضا گل همیشه بهار بیان کرد: ذات سنت نوروز با بهار، طبیعت و دوستی با محیط زیست معنا پیدا می‌کند که خرید و فروش جانوران وحشی به مناسبت سال نو با این آئین باستانی تضادی فاحش دارد.

رئیس انجمن دوستداران محیط زیست فارس ادامه داد: بعضی از گونه‌های حیات وحشی که در آستانه سال نو در کنار ماهی قرمز به فروش می‌رسد جز جانوران ارزشمند و در حال انقراض کشور قرار دارند و نگهداری آن‌ها در تنگ و یا آکواریوم خانگی میسر نیست و در نتیجه این کار به طور قطع بعد چند از روز این جانوران می‌میرند، پس بهتر است از خرید و فروش این جانوران خودداری و سفره هفت سین را به میدان مرگ این جانداران ارزشمند تبدیل نکنیم.

وی اضافه کرد: فرهنگ سازی و آگاهی به جامعه در زمینه عدم خرید و فروش گونه‌های جانوری در پایان سال توسط تشکل‌های مردم نهاد باعث شده است در سه سال اخیر عرضه و تقاضا در بازار‌های غیرمجاز کاهش یابد، ولی متاسفانه هنوز این گونه اقدامات ادامه دارد. 

بیشتر بخوانید: فنون حفاظت از گونه های در خطر انقراض تخریب طبیعت و انقراض گونه‌های نادر منجر می‌شود.

خطر انقراضِ قطعیِ ۱۲۰۰ گونه جانوری در جهانبه گزارش ایسنا، بیش از ۱۲۰۰ گونه در سراسر جهان در بیش از ۹۰ درصد زیستگاه‌های خود با تهدید روبرو هستند و بدون در نظر گرفتن اقدامات حفاظتی قطعا منقرض خواهند شد.

گروهی از کارشناسان طی همکاری با دانشگاه کوئینزلند استرالیا و "انجمن حفاظت حیات وحش" به ارزیابی تهدیدهایی پرداختند که ۵۴۵۷ گونه پرنده، پستاندار و دوزیست با آن‌ها روبرو هستند تا مشخص شود کدام بخش از گستره زیستگاهی گونه‌های جانوری بیشترین تاثیر را از عوامل شناخته شده تخریب‌کننده تنوع زیستی متحمل شده‌اند.

این مطالعه تخصصی توسط گروهی از کارشناسان انجام گرفته که پیش از این دریافته بودند تنها پنج کشور مسئول ۷۰ درصد از طبیعت وحش باقیمانده در جهان هستند.

همچنین در این بررسی نقاط بحرانی و کانونی که گونه‌های جانوری در آنها به دلیل تهدیدهایی از جمله کشاورزی، گسترش شهرسازی، جاده سازی و تراکم جمعیتی بیشترین آسیب را دیده‌اند مورد ارزیابی قرار گرفته‌ است.

به نوشته روزنامه گاردین، این تیم تحقیقاتی تنها به بررسی تهدیدهایی پرداخته که به دلیل اثربخشی روی گونه‌های جانداران در گستره زیستگاهی‌شان شناخته شده هستند و مشخص شد در بیشتر حیات‌وحشی که مورد مطالعه قرار گرفته‌، تجاوز به حریم زیست این موجودات گسترده بوده‌ و بنابراین منطقه‌ای را که این جانداران قادر به ادامه حیات هستند را به شدت محدود کرده‌ است.     

https://zistonline.com/vdcirrav.t1auy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما