تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80270
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، از وضعیت انباشت و دفن ناقص زباله در مرکز دفن آرادکوه ابراز نارضایتی کرد و گفت: این شیوه مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست و این موضوع از طریق ریاست جمهور هم پی گیری شده است.
نامناسب بودن وضعیت دفن زباله در مرکز دفن آرادکوه
به گزارش زیست آنلاین، کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: وضعیت انباشت و دفن ناقص زباله در مرکز دفن آرادکوه مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست و این موضوع از طریق ریاست جمهور هم پی گیری شده است.

صبح امروز با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مدیران استانی، از اقدامات صورت گرفته در محور فرودگاه امام و شهر لبنی میهن، کشتارگاه زربال، تصفیه خانه اسلامشهر و مرکز دفن زباله آراد کوه بازدید و سیستم تصفیه پساب یک واحد صنعتی در اسلامشهر افتتاح شد.

کیومرث کلانتری در پایان این بازدید و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه موضوع شناسایی کانون‌های ایجاد کننده بوی نامطبوع محور تهران- قم از دو سال پیش به صورت جدی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری و فرمانداری‌های منطقه قرار گرفت، افزود: حدود ۲۸ کانون ایجاد آلودگی محیط زیستی در ۵ شهرستان استان شناسایی شد که بخشی از این کانون‌ها در شهرستان تهران و بخشی در شهرستانهای ری، اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم است.

وی با بیان اینکه از این ۲۸ کانون شناسایی شده در ۲۵ کانون کار مهار آلودگی تمام شده و یا در مراحل پایانی است و شامل واحدهای کشتارگاهی، لبنی و واحدهای گاوداری است، گفت: در این بین کانون کوره‌های زغال گیری بطور پراکنده نیز وجود داشته اند که تاکنون ۵۶ دهنه زغال گیری به طور کامل جمع آوری شده اند.

کلانتری در ادامه به وجود کانون‌های پسماند سوزی نیز اشاره داشت و افزود: بر اساس تصمیمات کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران، فرمانداران و بخشداران موظف شده اند کارگروهی را با عضویت دستگاه‌های ذیربط تشکیل دهند و بر پسماند سوزی‌ها نظارت کنند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: سهم عمده پسماند سوزی‌ها کاهش پیدا کرده ولی کافی نیست و نیازمند نظارت مستمری است.

شیرابه هایی که به زمینهای کشاورزی می روند

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه ۲ کانون عمده دیگر ایجاد بوی نامطبوع یکی فاضلاب‌ها و روان آب‌های غرب و جنوب غرب تهران و دیگری مرکز دفن زباله آرادکوه است، تصریح کرد: متاسفانه روند احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری علی‌رغم تلاش‌هایی که شده کند است و در حال حاضر نیم مدول از ۳ مدول تصفیه خانه اسلامشهر و واوان با ۲۲ هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه و برای حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت فعال است، در صورتی که باید به ۳ مدول و برای حداقل ۶۰۰ هزار نفر جمعیت برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران بیان داشت: انتظار ما این است که وزارت نیرو اختصاص اعتبار لازم و تسریع روند ایجاد تصفیه خانه اسلامشهر، واوان و بهارستان را در اولویت قرار دهد زیرا یکی از کانون‌های اصلی بوی نامطبوع همین فاضلاب‌ها است که به واسطه ۷ نهر به اتوبان وصل می‌شود و بدلیل اینکه منبع پذیرنده‌ای ندارد این پساب در زیر بزرگراه بصورت ماندابی مانده و با فصل گرما بوی نامطبوع ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید روان آب‌ها و پساب‌های تصفیه نشده را تصفیه کرده و مجدداً بازچرخانی کند، افزود: بخشی از پسابی که تصفیه می‌شود مجدداً در پایین دست با پساب عادی مخلوط شده و این اقدام مناسبی نیست، پساب را باید به همان میزان که تصفیه می‌کنیم به همان میزان بازچرخانی و مورد استفاده قرار دهیم و یکی از اهداف ایجاد تصفیه خانه بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب است.

شهر تهران روزانه حدود ۹ هزار تن پسماندهای تولید می کندکلانتری در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پسماندهای شهر تهران حدود ۹ هزار تن در روز است که در آرادکوه تخلیه می‌شود، اظهار داشت: وضعیت انباشت و دفن ناقص زباله در مرکز دفن آرادکوه مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست و این موضوع از طریق ریاست جمهور هم پی گیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ما آمادگی همکاری با شهرداری تهران در خصوص مکانیابی و همچنین مدیریت اصولی بر پسماندها را داریم، افزود: اولین گام در مدیریت اصولی پسماند در تهران تفکیک از مبدا پسماند است که متاسفانه تفکیک از مبدا در تهران صورت نمی‌گیرد و با یک حجم بالایی از پسماند در این مرکز تخلیه می‌شود و از طرفی هم کود کمپوست تولیدی این مرکز بدلیل وجود شیشه، فلزات و مواد پلاستیکی قابلیت استفاده در اراضی کشاوری را نداشته و مورد تایید وزارت کشاورزی نیست.

کلانتری در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم شهرداری بدنبال رفع این معضل بصورت اصولی و یا جابجایی این مرکز به محل مناسب‌تری باشد و از نظر محیط زیست جابجایی به دلیل حفظ حقوق مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند مطلوب‌تر است.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع زباله و ماهیت آنها https://zistonline.com/vdcgzx97.ak9zu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما