تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80266
عیسی کلانتری، صبح امروز، ضمن بازدید از تصفیه خانه های واحدهای صنعتی اسلامشهر گفت: این بازدید در ادامه پیگیری‌های انجام شده برای رفع بوی نامطبوع جنوب غرب تهران، به ویژه عوارضی تهران- قم انجام شده است.
بازدید رئیس سازمان محیط زیست از تصفیه خانه‌ های واحدهای صنعتی اسلامشهر
به گزارش زیست آنلاین، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از محل تصفیه خانه واحدهای صنعتی جنوب غرب تهران بازدید کرد. صبح امروز، سه شنبه، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حالی که توسط انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر و تنی چند از مسئولین استانی و شهرستانی همراهی می‌شد، از محل تصفیه خانه واحدهای صنعتی جنوب غرب تهران بازدید کرد.

استاندار تهران در حاشیه این بازدید گفت: این بازدید در ادامه پیگیری‌های انجام شده برای رفع بوی نامطبوع جنوب غرب تهران، به ویژه عوارضی تهران- قم انجام شده است.

انوشیروان محسنی بندپی ادامه داد: پس از این بازدیدها که در شهرستان اسلامشهر انجام می‌شود، از ۳ واحد صنعتی آلاینده در ری نیز بازدید خواهد شد.

مردم هوا، آب پاک و صدای کم تر می‌خواهند/ آسایش سلب نشودرئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که مردم مطالبه هوا و آب پاک و صدای کم تر دارند، گفت: نباید آسایش صدها هزار نفر را با رها کردن فاضلاب سلب کرد.

عیسی کلانتری صبح سه شنبه با حضور در شهرستان اسلامشهر و جلسه مشترک با انوشیروان محسنی بندپی و مسعود مرسلپور، فرماندار اسلامشهر طی سخنانی اظهار داشت: دستور اکید داریم تا پایان دولت دوازدهم بوی نامطبوع مسیر فرودگاه تا حرم امام (ره) را رفع کنیم.

کلانتری افزود: مردم مالیات می‌دهند و در قبال پرداخت مالیات باید به عنوان دولت به آنها سرویس بدهیم و حق نداریم با این استدلال که چون کارخانه‌ای ایجاد اشتغال کرده مردم هم باید بوی متعفن متصاعد از این کارخانه‌ها در این مسیر را تحمل کنند و جز حقوق شهروندی مردم است که این بوی نامطبوع رفع شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه بیان داشت: شهرداری تهران حق ندارد که زمین ارزان خریداری کند و زباله‌ها را در آنجا دپو کند و آراد کوه را تأسیس کند و حق مردم است که هوای پاک را تنفس کنند و این مطالبه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور از ماست.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب باید پیرو مطالبه مردم و رهبری فاضلاب‌ها را مدیریت کند، ما فاضلاب را اگر رها کنیم، خلافکار هستیم، فاضلاب آسایش صدها هزار نفر را سلب می‌کند و این جرم بزرگ‌تری است، تا اینکه به عنوان مثل دزدی از جیب ما ۱۰۰ هزار تومان سرقت کند.

جلسه مشترک رئیس سازمان محیط زیست با مسئولان استانداری در اسلامشهر

کلانتری با بیان اینکه نباید زندگی را برای مردم غیرقابل تحمل کرد، افزود: مردم در حال تحمل گرانی هستند، اما یک سری مطالبات زیست محیطی مانند هوای پاک، آب پاک، صدای کم‌تر و آلودگی کم‌تر است، که باید برای مردم فراهم شود.

وی افزود: ما عرضه نداشتیم که منابع کشور را پخش کنیم و همه آن‌ها را در شعاع ۵۰ کیلومتری تهران مستقر کرده‌ایم، شهر را باید محیطی قابل تحمل و قابل زندگی برای مردم کنیم. چنانچه این کار را انجام ندادیم، باید از آنان عذرخواهی کنم و من به سهم خود به خاطر بوی بد مسیر فرودگاه امام (ره) که آلودگی‌های محیطی را به همراه داشت، عذرخواهی می‌کنم.

بیشتر بخوانید: تخریب محیط زیست در اثر ناپایداری توسعه ایجاد شده استرفع مشکل بوی بد جنوب تهران دو سال عقب افتادرئیس سازمان محیط زیست که پیشتر گفته بود بوی بد جنوب تهران تا تابستان ۹۷ رفع می‌شود اعلام کرد: اگر همه دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند امیدواریم بوی جنوب تهران تا دو سال آینده ریشه‌کن شود.

به گزارش خبرنگار مهر رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه افتتاح سیستم تصفیه پساب یک کارخانه آبمیوه و بستنی در جنوب تهران که از کانون‌های بوی بد اطراف فرودگاه امام بود گفت: هوای پاک از حقوق مسلم مردم است. با توجه به اینکه جنوب تهران از بعد زیست‌محیطی شرایط مطلوبی را در گذشته نداشت و آلودگی‌های مختلفی در جنوب شهر تهران فراوان بود فاضلاب‌ها و پسماندها و پساب‌ها زندگی مردم را آزرده کرده بود.

عیسی کلانتری افزود: هم نظر مقام معظم رهبری و هم نظر آقای رئیس جمهور بر این بود که حداقل در وهله اول این بوی بدی که در جنوب تهران به‌خصوص در محور اتوبان تهران قم هست رفع شود. بررسی‌هایی که شد بیش از یک‌صد نقطه آلوده‌کننده هوای جنوب شهر را مشخص کرد از جمله فاضلاب‌های شهرهای اطراف، فاضلاب‌های کارخانجات، کشتارگاه‌ها، دامداری‌ها و خود مراکز جمع‌آوری پسماند سبب شده بود که بوی بد مردم و مسافران را اذیت کند.

وی ادامه داد: به همت استانداری تهران و کل دستگاه‌های دولتی الان حدود یک سال است که مبارزه به طور جدی با مراکز آلوده‌کننده هوای تهران در جنوب شهر شروع شده و سرمایه‌گذاری انجام شده تا این بوی بد رفع شود.

بازدید کلانتری از تصفیه خانه جنوب تهران

رئیس سازمان محیط زیست توضیح داد: برخی واحدها مثل دامداری‌ها باید منتقل شوند که در حال انتقال هستند. کارخانجاتی که آلوده‌کننده بودند عمدتاً مربوط به حوزه لبنیات بود و به همت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری برای رفع بو آغاز شد و اکنون با راه‌اندازی تصفیه پساب کارخانه در انتهای خط دیگر هیچ بویی وجود ندارد.

کلانتری تصریح کرد: متأسفانه آب‌های تصفیه شده وارد نهرهای هفتگانه آب‌هایی می‌شود که فاضلاب است و دوباره آلوده می‌شود و قاعدتاً وزارت نیرو باید این‌ها را سر و سامان بدهد.

وی که پیش از این وعده داده بود تابستان ۹۷ این مشکل رفع خواهد شد گفت: اگر همه دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند امیدواریم که به طور کل بوی جنوب شهر تهران تا دو سال آینده ریشه‌کن شود.

کلانتری تأکید کرد: سرمایه‌گذاری‌ها بیش از آن چیزی که فکر می‌کردیم لازم بود و همین واحد صنعتی ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. یک سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومانی هم در واحد بغل دستی اینجا انجام شده است و خود شرکت آب و فاضلاب هم توان ندارد که در مدت کوتاه این رودخانه‌ها و نهرها و پساب‌ها و فاضلاب‌ها را جمع‌آوری کند. به همین دلیل فرصت مناسبی می‌خواهند و می‌گویند که تا پایان سال ۱۳۹۹ کل این بو باید جمع‌آوری شود.

وی یادآور شد: مساله بزرگ‌تری هم چند کیلومتر آن‌طرف‌تر هست و آن هم آرادکوه است. آن را هم آقای رئیس جمهور به شهرداری تهران دستور داده که هر چه سریع‌تر این منطقه باید جایش عوض شود و حدود ۱۰۰ کیلومتر پایین‌تر در کویر در منطقه مناسب‌تری پسماندهای تهران جمع‌آوری شود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: به علت مابه‌التفاوتی که قیمت برق مصرفی و برق تولیدی از پسماند دارد بخش خصوصی راغب نیست که در تولید برق از پسماند سرمایه‌گذاری کند و وزارت نیرو هم می‌گوید نمی‌توانم برق را ۸۰۰ تومان بخرم و ۶۰ تومان بفروشم. قاعدتاً باید سیاستی در پیش گرفته شود که به تدریج خود مردم طوری رفتار کنند که بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری راغب شود به ویژه در شمال کشور.

کلانتری یادآور شد: پسماند در شهرهای جنوب البرز معضل است ولی در شمال کشور یک مصیبت بزرگ است. امیدوارم که با اصلاح سیاست‌های قیمت‌گذاری برق بتوانیم منابع لازم را برای حذف پسماندها به‌خصوص در شمال کشور تأمین کنیم.

بیشتر بخوانید: اثرات برنامه ریزی در محیط زیست و توسعه پایدارنشتی مواد نفتی از پالایشگاه تهران در حال اصلاح استمعاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: نشتی مواد نفتی از پالایشگاه تهران در حال اصلاح است.

عیسی کلانتری در حاشیه بازدید از تصفیه خانه‌های واحدهای صنعتی اسلامشهر در خصوص نشتی مواد نفتی در پالایشگاه باقرشهر اظهار داشت: مسئولان پالایشگاه در حال اصلاح این نشتی و رفع آن هستند و پیگیری‌های لازم از سوی سازمان محیط زیست در حال انجام است.

وی در خصوص بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام (ره) نیز گفت: این بو به طور عمده مربوط به حدود ۸۰ الی ۹۰ واحد تولیدی و خدماتی است، که در حال راه اندازی تصفیه خانه برای این واحدها هستیم.

معاون رئیس جمهور گفت: البته واحدهای صنعتی و یا دامی که نزدیک به جاده هستند، چاره‌ای جز جابجایی ندارند و باید به مکان دیگری منتقل شوند.

https://zistonline.com/vdcb05bw.rhbg0piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما