تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80248
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تالاب‌ها در گودترین بخش‌ها ایجاد شده‌اند اما توسعه کشاورزی و کمبود بارندگی‌ها، آبگیری تالاب‌ها را با مشکل مواجه کرده است، از طرفی  در گذشته آب کشاورزی بعد از فصول کشاورزی در اختیار تالاب‌ها بود اما به دلیل اهمیت دریاچه ارومیه با مسدود کردن سر دهنه رودخانه‌ها و انهار، این حقابه به دریاچه ارومیه داده می‌شود که برخی تالاب‌ها را با مشکل کم آبی مواجه کرده است.
حقابه دریاچه ارومیه برخی تالاب‌ها را با مشکل کم آبی مواجه کرده است
به گزارش زیست آنلاین، حجت جباری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، با بیان اینکه با احتساب تالاب‌های طبیعی، آب بندها و مخازن سدها ۷۰ زیستگاه آبی در استان وجود دارد اظهار کرد: آذربایجان غربی ۳۱ تالاب دائمی دارد که از این تالابها، نوروزلو و میاندوآب جزو تالاب‌های دائمی استان است که به دلیل مجاورت در مسیر رودخانه در وضعیت مطلوب و پرآبی قرار دارد.

وی با بیان این‌که ۶ تالاب آذربایجان غربی در سایت رامسر ثبت شده است، افزود: دریاچه ارومیه، تالاب قوپی علی بابا مهاباد، کانی برازان و درگه سنگی، یادگارلو و حسنلو در سایت رامسر ثبت شده‌اند که وضعیت این تالاب‌ها به غیر از یادگارلو نسبتا خوب ارزیابی می‌شود.

جباری با بیان این‌که میزان آب موجود در تالاب‌ها به میزان بارندگی‌ها و آبگیری بستگی دارد، ادامه داد: تالاب درگه سنگی نقده آبگیری کامل شده و تالاب قوپی علی بابا نیز به دلیل این‌که با ظرفیت پایین آبگیری می‌شود  ۲۵ درصد آب دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تالاب یادگارلو به دلیل احداث زه‌کش در مجاورت تالاب ۲۰ سال است که خشک شده است.

بیشتر بخوانید: عدم تامین حق آبه های زیست محیطی تالاب ها را در معرض خشکی قرار داده استحق‌آبه برخی تالاب‌ها به دریاچه ارومیه داده می‌شود

حق‌آبه برخی تالاب‌ها به دریاچه ارومیه داده می‌شودوی خاطرنشان کرد: تالاب‌ها در گودترین بخش‌ها ایجاد شده‌اند اما توسعه کشاورزی و کمبود بارندگی‌ها، آبگیری تالاب‌ها را با مشکل مواجه کرده است، از طرفی  در گذشته آب کشاورزی بعد از فصول کشاورزی در اختیار تالاب‌ها بود اما به دلیل اهمیت دریاچه ارومیه با مسدود کردن سر دهنه رودخانه‌ها و انهار، این حقابه به دریاچه ارومیه داده می‌شود که برخی تالاب‌ها را با مشکل کم آبی مواجه کرده است.

حقابه تالابهای آذربایجان غربی به رسمیت شناخته شودجباری با بیان این‌که حقابه تالاب‌های استان مطالعه شده و در قالب طرحی به وزرات نیرو ارسال شده است افزود: امید است با ارائه این طرح و تصویب آن حقابه تالاب‌های استان به رسمیت شناخته شود، چرا که نابودی تالاب‌ها تنفس زیست محیطی را با مشکل مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت تامین حق‌آبه های محیط زیستی در شرایط بحرانیحق‌آبه برخی تالاب‌ها به دریاچه ارومیه داده می‌شود

وزارت نیرو می توانست ۱۴ درصد بیشتر رهاسازی آب برای دریاچه ارومیه داشته باشدجمشید موسوی مسئول کارگروه منابع آب ستاد احیای دریاچه ارومیه، تیرماه امسال (۹۷) اعلام کرد: در مدل بهره برداری زمان واقعی از مخزن سد بوکان در حوضه دریاچه ارومیه سئوالات اصلی زمان شروع رهاسازی آب برای دریاچه ارومیه شرایط آن در طول دوره سیلابی، ذخیره تراز مخزن در ابتدای فصل کشت و نهایتا موضوع مهم حجم استراتژیک آب در انتهای سال آبی است.

وی با اشاره به اینکه  مازاد آب باقی مانده در مخزن سد بوکان در پایان سال آبی، گفت: مگر قرار بوده مخزن بوکان از نوع مخزن (کری اور)  carry over  باشد و عملکرد برون سالی داشته باشد.

مسئول کارگروه منابع آب ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به اینکه با در نظر گرفتن الگوی کشت و توزیع زمانی آوردِ ورودی، شروع رهاسازی از کدام ماه باید آغاز شود، گفت: در سال آبی ۲۰۱۵- ۲۰۱۶ سرریز کنترل نشده اتفاق افتاد و نتوانستیم از آن به درستی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: برای مدیریت درست و استفاده از منابع آبی گام اول آگاهی از منابع موجود در افق برنامه ریزی آینده است. گام دوم تدوین برنامه رهاسازی تا پایان سال مفروض به منابع گام قبل و مصارف از پیش تعیین شده است. انجام این دو گام باید همراه با پایش عملکرد  و اصلاح هر دو گام با توجه به آخرین اطلاعات باشد و نتایج برای سال جاری و بازه بلندمدت ارائه می شود.

موسوی گفت: در بحث پیش بینی های امسال بررسی نتایج محقق شده نسبت به پیش بینی های ما نشان می دهد پیش بینی کل آورد ۹۶۶ بوده که در ۲۰ اردیهبشت به ۹۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است. همین عدد را با داده های وزارت نیرو مقایسه کردیم و دیدیم وزارت نیرو بر خلاف تغییرات هیدرولوژیک همواره حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب یعنی نزدیک به نیازها و مصارف پیش بینی کرده که دوستان وزارت نیرو باید در این مورد پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: نمودارها نشان می دهد از بهمن ماه تا اردیبهشت ماه که برای ما مهم است پیش بینی های ما خوب بوده و نتایج نشان می دهد که بیش از پیش بینی ها محقق شده است. با توجه به مدل ۲۷۴.۷ میلیون متر مکعب برای دریاچه ارومیه باید رهاسازی می شده اما از این میزان ۱۴۶.۵ میلیون متر مکعب رهاسازی انجام شده و برای ۱۲۸ میلیون متر مکعب انجام نشده است.

مسئول کارگروه منابع آب ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: نتایج بررسی نهایی نشان می دهد وزارت نیرو می توانسته دستکم ۱۴ درصد بیش از آنچه انجام شده رهاسازی آب داشته باشد. قطعا در ادامه مسیر باید پیش بینی ها بهبود یابد، نیازها و مصارف تدقیق شود و ملزومات سازمانی و اداری در وزارت نیرو برای انجام وظایف محوله فراهم شود.

https://zistonline.com/vdcbw5bw.rhbgapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما