تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 80225
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه کمبود آب، محدودیتی برای توسعه نیست، گفت: شهرستان اردستان جزو مناطق کم آب است، ولی فاکتوری به عنوان عامل محدود کننده توسعه ندارد، منتهی نحوه توسعه باید مشخص شود. باید یک رویکردِ توسعه پیش بینی شود که این رویکرد نیاز به آب نداشته باشد.
کمبود آب باعث توسعه نیافتگی یک منطقه نمی‌شود
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری در سفر به اردستان در جلسه فرمانداری این شهر، اظهار کرد: شهرستان اردستان نسبت به ۲۰ سال گذشته هیچ تغییری نداشته است. منطقه اردستان جزو مناطق کم آب است، ولی باید یک رویکردِ توسعه پیش بینی شود که این رویکرد نیاز به آب نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در اردستان کمبود آب، محدودیتی برای توسعه نیست، افزود: شما در مرکز کشور هستید و پاک‌ترین هوای کشور را دارید، پس برای توسعه باید دیدگاه خود را عوض کنید و حداکثر استفاده از ممنوعیت صنعت در کلان شهر را ببرید. نتایج فکر کردن سنتی همین اتفاق‌هایی است که در این شهرستان افتاده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه کمبود آب باعث توسعه نیافتگی یک منطقه نمی‌شود، گفت: شهرستان اردستان فاکتوری به عنوان عامل محدود کننده توسعه ندارد، منتهی نحوه توسعه باید مشخص شود. امکانات توسعه اردستان بیشتر از بسیاری از شهرستان‌های استان است و برای اینکه توسعه پایدار پیدا کند باید با عقل و تدبیر برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید.

کلانتری گفت: مسئولان شهرستان باید تلاش خود را بیشتر کنند و بدانند هیچ نقطه منفی در این منطقه وجود ندارد. امروز در کشور کمبود سرمایه وجود  دارد، ولی این کمبود همیشگی نیست.

عیسی کلانتری گفت: مسئولان منطقه قول دهند در استقبال از سرمایه‌گذار کارشکنی نکنند و راه پیشرفت را هموار سازند، آن وقت شما شاهد خواهید بود یکی از مراکز توسعه کشور همین اردستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه تحریم‌های کشور نهایتا تا ۱۰ ماه آینده بیشتر دوام نخواهد آورد، ادامه داد: غربی‌ها مجبور هستند تحریم ها را بردارند، البته باید ما هم باید معقول کشور را اداره کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: بنا به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان،  در چند کلان شهر بزرگ کشور سالانه حدود ۳۰ هزار نفر فوتی به دلیل آلودگی هوا داریم؛ در صورتی که کل تلفات جاده‌های کشور ۱۶ هزار نفر است.

کلانتری راه توسعه درست منطقه اردستان را تلاش خود مدیران شهرستان دانست و گفت: مدیران شهرستان باید با برنامه‌ریزی کارشناسی شده مشکلات شهر را برطرف کنند. اردستان برای توسعه نیاز به یک سری فاکتورهای محدود کننده دارد که بیش از ۹۰درصد آن در خود شهرستان وجود دارد.

وی تاکید کرد: امروز این قول را می‌دهیم که برای توسعه اردستان مشکلات زیست محیطی هیچ مانعی برای این هدف نباشد. در اردستان برای توسعه، محدودیت فیزیکی وجود ندارد، ولی شاید محدودیت فکری باشد.

لازم به ذکر است که در دی ماه امسال خبری حاکی از کاهش ۶۳ سانتی متری سطح آب در این شهرستان منتشر شده بود، در ادامه به ارائه بخشی از آن خبر پرداخت هشده است.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبی

کاهش ۶۳ سانتیمتری سطح آب در شهرستان اردستانرئیس اداره منابع آب منطقه ای اردستان در دی ماه امسال (۹۷) گفت : هر سال ۶۳ سانتیمتر سطح آب در این شهرستان کاهش پیدا می کند و بیلان منفی ۴۵میلیون متر مکعب در سال ، زنگ هشدار برای منطقه اردستان است.

 به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، فریدون دری رئیس اداره منابع آب منطقه ای اردستان امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اردستان اظهار داشت: کشاورزان منطقه اردستان بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی خود را به امید بارندگی های  پیش بینی شده  به کشت گندم اختصاص دادند که در نهایت میسر نشد و مجبور شدند شارژ سه ماهه زمستان خود را برای مصرف درخواست کنند.

وی افزود: با توجه صادر نکردن مجوز حفر چاه آب شهری در مواقع بحران ، ما تمامی جوانب را در نظر  می گیریم و سپس مجوز را صادر می کنیم که این اتفاق در حال نهایی شدن است.

رئیس اداره منابع آب منطقه ای اردستان گفت : ۲۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در سطح شهرستان اردستان شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شد، همچنین ۱۶۰ حلقه از این چاه ها در منازل یا باغ ویلاها و روستاها قرار دارد که ۳۰ حلقه آنها مصارف صنعتی دارد و ۶۰ حلقه هم در مصارف کشاورزی استفاده می شود.

دری با بیان اینکه ۳۲۰ دشت از ۶۰۹ دشت کشور با بحران کم آبی مواجه هستند و از ۸۰۰ هزار حلقه چاه های کشور ۳۰ درصد آنها فاقد پروانه بهره برداری است، تصریح داشت: دراستان اصفهان ۵۰ هزار چاه وجود دارد که ۱۷ هزار  مورد از آن فاقد مجوز بهره بردار هستند.

 وی همچنین بیان داشت : در اردستان در هر سال ۶۳ سانتیمتر سطح آب کاهش پیدا می کند و بیلان منفی ۴۵میلیون متر مکعب در سال را نشان می دهد که خود یک زنگ هشدار برای منطقه اردستان است.

رئیس اداره منابع آب منطقه ای اردستان همچنین گفت : ۴۰۰ حلقه چاه مجاز پروانه دار در اردستان وجود دارد  که ۲۴۰ حلقه آن در دشت های اردستان است،  این چاه ها ۱۵۰ میلیون متر مکعب تخلیه آب در سال دارند و بقیه چاه ها هم که شامل ۱۶۰ حلقه است از تخلیه کمتر و در حدود ۱۵ میلیون متر مکعب برخوردار هستند.

سید عباس شریعتمدار رئیس آبفای شهر اردستان در ادامه  این جلسه اظهار داشت: درخصوص تجهیز دو حلقه چاه در شهر زواره و مهاباد با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که هنوز نتیجه ای نداشته است.

وی گفت:  ۷۰ حلقه چاه آب در استان برای مواقع بحرانی پیش بینی شده است که اردستان از این  تعداد باید دو حلقه چاه حفر کند که در اردستان فقط جانمایی شده و با توجه به اعتراضات مردمی هنوز این دو حلقه چاه حفر نشده است و این در حالی است که در صورت به ثمر نرسیدن این دو حلقه چاه، اردستان در تابستان با مشکلات جدی آبی روبرو خواهد شد.

رئیس آبفای شهر اردستان افزود: با صرفه جویی های خوب مردم اردستان در تابستان شاهد کاهش ۲۰ لیتر  مصرف آب بودیم ،  ۱۴۶ لیتر بر ثانیه نیاز آبی اردستان در تابستان بود که با پیش بینی های انجام شده این مقدار تامین شد.

https://zistonline.com/vdcgnx97.ak9zx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما