تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80220
زیست آنلاین: "ما آینده‌ی بی‌صدای بشریت هستیم. ما زندگی در ترس و ویرانی را نخواهیم پذیرفت. ما حق داریم رؤیاها و امیدهایمان را زندگی کنیم...تنها حقّ دموکراتیک افراد زیر ۱۸ سال در اغلب کشورها تظاهرات است، ما نماینده نداریم. درس خواندن برای آینده‌ای که نیست معنا ندارد" این ها بخش های از سخنان فعالین جنبش سراسری دانش آموزی بر علیه تغییر اقلیم است.
ما زندگی در ترس و ویرانی را نخواهیم پذیرفت، ما قیام می کنیم!
به گزارش زیست آنلاین، قرار است در ۱۵ مارس برابر با ۲۴ اسفند یکی از بزرگترین تظاهرات سراسری دانش آموزان بر علیه سیاستمداران حاکم و سیاست هایی که در نتیجه آن آینده نسل های آتی زیر سوال رفته است، برگزار شود.  این دانش آموزان که خواهان پیوستن همه دانش آموزان جهان به آنان هستند، نامه سرگشاده ای نیز خطاب به سیاستمدارانی که جز منافع خود و احزاب و شرکت های حمایت کننده شان به چیز دیگری نمی اندیشند منتشر کرده اند.

به نظر شما چه ضعفی در ساختار آموزش کشور وجود دارد که دانش آموزان ما در چند دهه گذشته نه تنها مهارت های لازم برای زندگی را نیاموخته اند بلکه حتی اساسا از خطرات واقعی که آینده آن ها را تباه می کند بی خبرند!

«خوش‌تان بیاید یا نیاید، ما قصد داریم سرنوشت بشریت را تغییر دهیم.»آن‌ها در این نامه که پیش‌تر توسط گاردین منتشر شد، آورده‌اند: «ما از تصمیم‌گیران جهان می‌خواهیم که مسئولیت خود را بپذیرند و این بحران را حل کنند. شما ما را در گذشته شکست داده‌اید. چنانچه در آینده نیز به این روند ادامه دهید، ما جوانان، خودمان تغییر را محقّق خواهیم کرد. جوانان دنیا حرکت را آغاز کرده‌اند، و ما دیگر از حرکت، باز نخواهیم ایستاد.»

اعتصاب‌کنندگان جوانِ جنبشِ اقلیم، در حال حاضر فاقد سازماندهی مرکزی هستند، به این خاطر پیگیری تعدادِ به سرعت رو به رشدِ اعتصاب‌کنندگان دشوار است، ولی تعداد زیادی در پایگاه اینترنتی «FridaysForFutures.org» ثبت نام کرده‌اند. تا کنون، حدود ۵۰۰ رویداد که قرار است در پانزدهم مارس، در ۵۱ کشور برگزار شود، فهرست شده است که قرار است بزرگ‌ترین روز اعتصابی که تا کنون برگزار شده است را بسازند. دانش‌آموزان قصد دارند این حرکت را از مدارس سراسر اروپای غربی تا امریکا، از برزیل تا شیلی و از استرالیا تا ایران، هند و ژاپن گسترش دهند.

دانش‌آموزان پیش از روز جهانی اقدام در ۱۵ مارس، زمانی که انتظار می‌رود جوانان در ۵۰ کشور جهان اعتصاب کنند، نامه‌ی سرگشاده‌ای منتشر کردند.

دانش‌آموزان اعتصاب‌کننده از مدارس سراسر دنیا، ضمن درخواست اقدام در خصوص تغییرات اقلیمی نامه‌ی سرگشاده‌ و غیرقابل مصالحه‌ای منتشر کرده و اعلام داشتند: «خوش‌تان بیاید یا نیاید، ما قصد داریم سرنوشت بشریت را تغییر دهیم.»

آن‌ها در این نامه که پیش‌تر توسط گاردین منتشر شد، آورده‌اند: «ما از تصمیم‌گیران جهان می‌خواهیم که مسئولیت خود را بپذیرند و این بحران را حل کنند. شما ما را در گذشته شکست داده‌اید. چنانچه در آینده نیز به این روند ادامه دهید، ما جوانان، خودمان تغییر را محقّق خواهیم کرد. جوانان دنیا حرکت را آغاز کرده‌اند، و ما دیگر از حرکت، باز نخواهیم ایستاد.»

اعتصاب‌کنندگان جوانِ جنبشِ اقلیم، در حال حاضر فاقد سازماندهی مرکزی هستند، به این خاطر پیگیری تعدادِ به سرعت رو به رشدِ اعتصاب‌کنندگان دشوار است، ولی تعداد زیادی در پایگاه اینترنتی «FridaysForFutures.org» ثبت نام کرده‌اند. تا کنون، حدود ۵۰۰ رویداد که قرار است در پانزدهم مارس، در ۵۱ کشور برگزار شود، فهرست شده است که قرار است بزرگ‌ترین روز اعتصابی که تا کنون برگزار شده است را بسازند. دانش‌آموزان قصد دارند این حرکت را از مدارس سراسر اروپای غربی تا امریکا، از برزیل تا شیلی و از استرالیا تا ایران، هند و ژاپن گسترش دهند.


دست کم ۵۰۰ اعتصاب برای ۱۵ مارس برنامه‌ریزی شده است:

اروپا و خاورمیانه- ۳۵۱ اعتصاب

اینفوگرافی- تظاهرات اروپا و خاور میانه

امریکای شمالی- ۴۴ اعتصاب در امریکا و مکزیک

آمریکای شمالی

امریکای جنوبی- ۱۷ اعتصاب در شیلی، اروگوئه، پاراگوئه، پرو و برزیل

آمریکای جنوبی

اقیانوسیه- ۳۸ اعتصاب در استرالیا و نیوزلند

اقیانوسیه و نیوزیلند

گاردین گرافیک/منبع: FridaysForFutures

 

 جوناس کمپوس، دانش‌آموز فعال ۱۷ ساله از زوریخِ سوئیس می‌گوید: «تنها حقّ دموکراتیک افراد زیر ۱۸ سال در اغلب کشورها تظاهرات است، ما نماینده نداریم. درس خواندن برای آینده‌ای که نیست معنا ندارد.»

دانش آموز اکتیویست از سوییس

دانش آموز اکتیویست جوان از زوریخ سوئیس/عکس از دومینیک وستر

در نامه‌ی سرگشاده آمده است: « ما آینده‌ی بی‌صدای بشریت هستیم. ما زندگی در ترس و ویرانی را نخواهیم پذیرفت. ما حق داریم رؤیاها و امیدهایمان را زندگی کنیم. کمپوس، جزو نخستین دست‌اندرکاران نگارش نامه‌ای است که به صورت دسته‌جمعی از طریق گروه هماهنگ‌کننده‌ی جهانی قریب به ۱۵۰ دانش‌آموز از جمله نخستین جوان سوئدی اعتصاب‌کننده علیه تغییر اقلیم، گرتا تانبرگ،  به وجود آمد.

این اعتصاب‌ها، انتقاداتی را نیز به همراه داشته است و کمپوس گفت: «ما می‌خواستیم توضیح دهیم که چرا اعتصاب می‌کنیم.» آنا تیلور، ۱۷ ساله، عضو دیگر گروه هماهنگی از شمال لندن گفت: «اهمیت نامه این است که نشان داد این حالا دیگر یک جنبش جهانی است.»

تیلور ادامه داد: «رشد سریع جنبش نشان می‌دهد که چقدر مهم است و چقدر برای جوانان اهمیت دارد. این برای آینده‌ی ما حیاتی است.» جِنی اُکییف از FridaysForFutures.org گفت: «خیلی خوشحال خواهم شد اگر بیش از ۱۰۰هزار دانش‌آموز در ۱۵ مارس به اعتصاب بپیوندند. ولی من فکر می‌کنم ما حتّی ممکن است به بیش از ۵۰۰هزار دانش‌آموز هم برسیم.»

تانبرگ که حالا ۱۶ سال دارد، همان کسی است که اعتصاب‌ها را با یک اعتراض انفرادی در اوایل آگوست گذشته آغاز کرد. او یکی از حدود ۳هزار دانش‌آموز بود که روز سه‌شنبه در آنت‌وارپ بلژیک تظاهرات کردند و به تظاهرکنندگان صبح جمعه‌ی هامبورگ نیز پیوسته بود.

در روزهای اخیر، او به شدّت انتقادات مقامات آموزشی نسبت به اعتصاب‌ها را رد کرد و در پاسخ به دفتر آموزش و پرورش هنگ‌کنگ گفت: «ما برای آینده‌ی خودمان می‌جنگیم. این هیچ کمکی به ما نمی‌کند اگر قرار باشد با بزرگ‌ترهایمان هم بجنگیم». او همچنین در پاسخ به وزیر آموزش استرالیا گفت که کلماتش «متعلّق به موزه» است!

این اعتصاب‌ها از زمان امضای معاهده‌ی مبارزه با گرمایش جهانی در پاریس در سال ۲۰۱۵، از سوی کریستینا فیگرس، رئیس سازمان اقلیم سازمان ملل متّحد مورد حمایت قرار گرفت. او گفت: «وقت آن رسیده که به صدای جوانان عمیقاً گوش فرا دهیم. توافق پاریس گامی در جهت درست است، ولی اجرای به هنگام،‌ نقش کلیدی دارد.» مایکل لیبریچ، یکی از کارشناسان انرژی پاک گفت: «هرکسی فکر کند که [اعتصاب‌ها] به زودی خفه می‌شوند، فراموش کرده که جوان بودن یعنی چه.»

در انگلستان، تیلور گفت بیش از ۱۰هزار دانش‌آموز در اعتصاب ۱۵ فوریه شرکت کرده بودند و افزود: «من پیش‌بینی می‌کنم دست کم این تعداد در ۱۵ مارس دو برابر شود.» تیلور گفت: «این اعتصاب‌ها تا زمانی که حفاظت از محیط زیست به عنوان برترین اولویت سیاستمداران قرار نگرفته، پایان نخواهد یافت. در حال حاضر جوان‌ها همکاری می‌کنند، ولی دولت‌ها تا جایی که بتوانند همکاری نمی‌کنند». او گفت در روزهای اخیر، دانش‌آموزانی از کشورهای دیگر مثل استونی، ایسلند و اوگاندا با او تماس گرفته‌اند.

کمپوس که روز چهارشنبه به ملاقات سیمونِتا سوماریوگا، وزیر محیط زیست سوئیس، دعوت شده بود گفت: «اعتصاب‌ها زمانی متوقّف خواهند شد که سیاستمداران خطّ مشی شفافی در خصوص چگونگی حلّ بحران و راهکار رسیدن به آن ارائه کنند. رؤیای من این است که در صلح زندگی کنیم.»   

بیشتر بخوانید: شکایت NGOهای محیط زیستی فرانسه از دولت این کشورمتن نامه‌ی سرگشاده:بحران اقلیم و نسلی که مورد خیانت قرار گرفتهفعالان اعتراضات اخیر نسبت به تغییر اقلیم به رهبری جوانان، اظهار داشتند که دیدگاه‌هایشان در بحث گرمایش جهانی نادیده گرفته می‌شود.

تظاهرات دانش آموزان بلژیکی

دانش آموزان بلژیکی در تظاهراتی علیه تغییر اقلیم در آنت‌وِرپ/عکس از استفانیا لِکوک/ EPA

«ما جوانان عمیقاً نگرانِ آینده هستیم. بشریت می‌رود تا ششمین انقراض جمعی گونه‌ها را رقم بزند و نظام آب و هوایی جهان، در آستانه‌ی بحرانی فاجعه‌بار است و همین حالا پیامدهای ویرانگر آن‌را میلیون‌ها نفر در سراسر جهان احساس کرده‌اند.

جوانان بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. نسل ما با بحران تغییر اقلیم بزرگ می‌شود و ما باید برای ادامه‌ی زندگی‌مان، مقابل آن بایستیم. علیرغم این واقعیت، بسیاری از ما در فرآیند تصمیم‌گیری‌های محلّی و جهانی جایی نداریم. ما آینده‌ی بی‌صدای بشریت هستیم.

[ولی] دیگر این بی‌عدالتی را نخواهیم پذیرفت. ما خواستار عدالت برای همه‌ی قربانیان گذشته، حال و آینده‌ی بحران تغییر اقلیم هستیم و بنابراین قیام می‌کنیم. هزاران نفر از ما در هفته‌های گذشته در سراسر جهان به خیابان‌ها ریختند. حالا ما صدای خود را به گوش همه خواهیم رساند. ما در پانزدهم مارس، در تمام قارّه‌ها تظاهرات خواهیم کرد.

ما بالاخره باید تغییر اقلیم را به عنوان یک بحران حل کنیم؛ این بزرگ‌ترین بحران در تاریخ زندگی بشر را و رخوت تصمیم‌گیران جهانی در خصوص بحرانی که تمام تمدّن ما را تهدید می‌کند، نخواهیم پذیرفت. ما زندگی در ترس و ویرانی را نخواهیم پذیرفت. ما حق داریم امیدها و رؤیاهایمان را زندگی کنیم. تغییر اقلیم، همین حالا دارد اتّفاق می‌افتد؛ مردم از آن مُردند و می‌میرند وخواهند مُرد، ولی ما می‌توانیم و می‌خواهیم که این دیوانگی را متوقّف کنیم.

ما جوانان جنبش‌مان را آغاز کرده‌ایم. خوش‌تان بیاید یا نیاید، ما قصد داریم سرنوشت بشریت را تغییر دهیم. اتّحاد ما تا تحقّق عدالت آب و هوایی ادامه خواهد داشت. ما از تصمیم‌گیران جهان می‌خواهیم که مسئولیت خود را بپذیرند و این بحران را حل کنند.

شما ما را در گذشته شکست داده‌اید. چنانچه در آینده نیز به این روند ادامه دهید، ما جوانان، خودمان تغییر را محقّق خواهیم کرد. جوانان دنیا حرکت را آغاز کرده‌اند، و ما دیگر از حرکت، باز نخواهیم ایستاد.»

گروه هماهنگی جهانی اعتصاب علیه تغییر اقلیم به رهبری جوانان

بیشتر بخوانید: هر آنچه به خاطر افزایش گرمای زمین در زندگی ما تغییر خواهد کردمنبع: گاردین/ساحت زیست

برگردان به فارسی: زهرا انوشه

https://zistonline.com/vdcbg5bw.rhbg5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما