تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80218
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت باید آب مورد نیاز برای شرب و بخش صنعت را تأمین کند بنابراین با انتقال آب دریای عمان پس از شیرین کردن موافق هستیم.
موافقت رئیس سازمان محیط زیست با انتقال آب دریای عمان
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار در سالن جلسات استانداری قم اظهارکرد: طبق کارشناسی‌های صورت گرفته، اگر بخواهیم آب را از دریای عمان به مشهد منتقل کنیم، هر متر مکعب ۵ یورو هزینه دارد. دولت باید آب مورد نیاز برای آب آشامیدنی و بخش صنعت را تأمین کند بنابراین موافقیم که آب دریا را پس از شیرین کردن، انتقال دهیم البته باید توجیه اقتصادی آن را نیز بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: نباید آب را برای کشاورزی منتقل کنیم زیرا به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد همچنین ۹۰ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: مشکلات موجود محیط زیست کشور به دلیل استفاده نکردن از روش‌های علمی و کارشناسی است. طبق استانداردهای جهانی، هر کشور تنها می‌تواند ۴۰ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی خود را استفاده کند ولی این موضوع در ایران رعایت نمی‌شود و به شدت نگران کننده است.

بیشتر بخوانید: آیا طرحهای انتقال آب به حفظ محیط زیست کمک می کند یا خیر؟انتقال آب عمان

انتقال آب دریای عمان؛ راهکاری مناسب برای تامین آب‌ ۲۳ استان کشورنماینده مردم قم در مجلس ‌گفت: انتقال آب از دریای عمان یکی از راهکارهایی است که با اجرای درست آن می‌توان مشکل آب ۲۳ استان کشور را حل کرد و من تعهد می‌دهم که برای این طرح سرمایه‌گذار داخلی جذب کنم و نیاز به اعتبارات دولتی نباشد.

مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار در سالن جلسات استانداری قم عنوان کرد: بند علیخان که پساب ورامین را در خود جای می‌دهد، در سال ۸۹ ‌تصویب شد که این پساب به قم اختصاص پیدا کند و به تالاب مره قم منتقل شود تا این تالاب خشک نشود، این مصوبه تا کنون اجرایی نشده است و باید به این موضوع توجه کرد تا مشکل خشکی این تالاب را تا حدی حل کند.

وی افزود: شرایط استان قم نسبت به استان های خشک دیگر متفاوت است و نمی‌توان با برخی اقدامات جلوی تشکیل گرد و غبار را در این استان گرفت؛ باید بودجه‌ای برای مقابله با گرد و غبار برای استان قم اختصاص پیدا کند تا از بحرانی شدن وضعیت دریاچه‌ و تالاب های قم جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: انتخاب قم به عنوان شهر نمونه محیط زیستی ایرانانتخاب قم به عنوان شهر نمونه محیط زیستی ایران

اقدامات اساسی برای احیای محیط زیست قم نماینده مردم قم در مجلس، نماینده مردم قم در مجلس‌ بیان کرد: مشکل استان قم با یک کمک یکساله و مقطعی حل نمی‌شود و نیاز به یک اعتبار پایدار دارد تا بتوان اقدامات اساسی برای احیای محیط زیست قم انجام داد.

وی ادامه داد: اختلاف نظرهایی در مجلس برای انتقال آب دریای خزر به سمنان وجود دارد و نمایندگان شهرهای شمال کشور مخالف این انتقال هستند؛ همچنین در صورت انتقال، این آب تنها به استان سمنان می‌رسد و استان‌های قم و یزد و اصفهان همچنان با مشکل مواجه خواهند بود.

ذوالنور اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان یکی از راهکارهایی است که با اجرای درست آن میتوان مشکل آب ۲۳استان کشور را حل کرد؛ این انتقال را می‌توان به روش‌های انتقال با لوله و یا حفر کانال انجام داد؛ برای اجرای این طرح سرمایه گذار داخلی وجود دارد و من تعهد می‌دهم که برای این طرح سرمایه گذار داخلی جذب کنم ولی باید این موضوع برای اجرا باید مورد بررسی سازمان محیط زیست کشور قرار بگیرد.

https://zistonline.com/vdcivrav.t1auz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما