تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 80210
افزایش قیمت برق تنها برای مشترکین پرمصرف

قیمت برق برای مشترکین کم مصرف ثابت می ماند

وزارت نیرو بنا دارد با هدف مدیریت مصرف و توسعه عدالت، در سال ۹۸ از مشترکین کم مصرف حمایت ویژه نماید. یکی از برنامه های وزارت نیرو در این زمینه، که با الگوبرداری از نمونه های جهانی تدوین شده، افزایش قیمت برق تنها برای مشترکین پرمصرف و ثابت نگه داشتن نرخ است.
قیمت برق برای مشترکین کم مصرف ثابت می ماند
به گزارش زیست آنلاین، ­طبق اخبار منتشر شده از وزارت نیرو، این وزارتخانه در سال جدید برنامه دارد که تعرفه برق را با تمرکز بر مشترکین پرمصرف افزایش دهد. با این کار نه تنها از مشترکین کم‌مصرف حمایت می‌شود، بلکه بحران و کمبود ۸۰۰۰ مگاواتی برق تابستان ۹۸ نیز مدیریت می شود.

این اقدام مطابق با نمونه های جهانی موفق است؛ به عنوان مثال در کشور آرژانتین، تعرفه ثابت ماهیانه برق سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل یعنی ۲۰۱۷ برای مشترکین پرمصرف، افزایش ۱۱ برابری داشته و همچنین تعرفه متغیر برق به ازای هر کیلووات ساعت برق برای پرمصرف‌ها افزایش ۵۰۰ درصدی داشته است.

نکته جالب توجه اینکه کشور آرژانتین نیز از جمله کشورهای دارای ذخایر اثبات شده گازی است و حدود ۶۰ درصد برق تولیدی این کشور از منابع فسیلی تأمین می شود.

افزایش ۱۱ برابری تعرفه ثابت برق مشترکین پرمصرف در آرژانتینطبق آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط سازمان کنترل و تنظیم برق آرژانتین (ENRE)، در جدول زیر تعرفه ثابت روزانه برق یا همان آبونمان و تعرفه پلکانی بخش خانگی شرکت توزیع برق در ماه اول سال ۲۰۱۷ و ماه هشتم سال ۲۰۱۸ آمده است:

 تعرفه ثابت برق مشترکین پرمصرف

همان‌طور که در جداول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه ثابت برق یا همان آبونمان در کشور آرژانتین در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ برای آخرین پله پرمصرف از ۱۳۱ پزوی آرژانتین به ۱۴۵۰ پزو افزایش یافته است. برای اولین پله مصرف نیز از ۱۴ پزو به ۳۰ پزو افزایش یافته است.

به عبارت دیگر در سال ۲۰۱۸ تعرفه ثابت برق پلکانی (آبونمان پلکانی برق) برای مشترکین پرمصرف نسبت به سال قبل ۱۱ برابر شده است. این در حالی‌ است که برای مشترکین کم‌مصرف و پلکان اول مصرف تعرفه نسبت به سال قبل تنها ۲ برابر شده است.

با این وجود در ایران کلیه مشترکین خانگی به صورت یکسان آبونمان ماهیانه پرداخت می‌کنند؛ مشترکین کم‌مصرف و پرمصرف همگی ۱۱۰۰ تومان در ماه آبونمان برق پرداخت می‌کنند.

افزایش ۵ برابری تعرفه متغیر برق مشترکین پرمصرف در آرژانتیندر آرژانتین نه‌تنها تعرفه ثابت برق در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل افزایش ۱۱ برابری داشته است، بلکه تعرفه متغیر برق مصرفی به ازای هر کیلووات ساعت برای مشترکین پرمصرف در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل افزایش ۵ برابری داشته است؛ در مقابل تعرفه برق مشترکین کم مصرف ۴ برابر شده است که افزایش کمتری نسبت به مشترکین پرمصرف داشته است.

اصلاح تعرفه برق به نفع کم‌مصرف‌ها در هندایالت کرالای هند از جمله دیگر نمونه‌های جهانی است که در سال ۲۰۱۷ با اصلاح تعرفه برق و استفاده از تعرفه‌های تلسکوپی- پلکانی از مشترکین کم‌مصرف حمایت ویژه کرده است.

طبق آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط کمیسیون تنظیم مقررات برق ایالت کرالای هند (KSERC) در جدول زیر، مقادیر جدید تعرفه برق آمده است. در این جدول ستون اول پله‌های مصرف، ستون دوم تعرفه برق برای هر کیلووات ساعت قبل از اصلاح، ستون سوم تعرفه جدید برق برای هر کیلووات ساعت بعد از اصلاح و ستون چهارم میزان افزایش تعرفه برای هر پلکان است.

بیشتر بخوانید: تعرفه‌های جدید برای مشترکان پرمصرفاصلاح تعرفه برق به نفع کم‌مصرف‌ها در هند

در این نوع تعرفه گزاری گروه اول (زیر ۴۰ کیلووات ساعت در ماه) هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته اند، گروه دوم (مصرف بین ۴۰ الی ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه) افزایش تعرفه از ۳.۵ تا ۴.۲ درصد داشته اند، گروه سوم (مصرف بیش از ۲۵۰ کیلووات ساعت در ماه) بین ۶ تا ۱۰ درصد افزایش تعرفه داشته اند.

تجربه آمریکا در حمایت از مشترکین کم مصرفدر کشور آمریکا چندین شرکت بزرگ، مسئولیت تامین برق و آب مشترکین واقع در ایالت های مختلف این کشور را بر عهده دارند. از جمله مهمترین آن ها می‌توان به شرکت ادیسون کالیفرنیای جنوبی (SCE)، گاز و برق سن دیگو (SD$G) و شرکت پی‌ جی اند ای (PG&E) اشاره کرد.

شرکت ادیسون کالیفرنیای جنوبی بزرگترین زیرشاخه از شرکت بین المللی ادیسون و اصلی ترین شرکت تأمین برق در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا است. این شرکت برای ۱۴ میلیون نفر در منطقه‌ای با مساحت حدود ۵۰ هزار مایل مربع برق تأمین می‌کند. با این حال، شرکت‌های اداره آب و قدرت لس آنجلس، گاز و برق سن دیگو، بخش آبیاری ایمپریال و شرکت‌های برق کوچک‌تر شهرداری‌ها نیز به بخش‌های مهمی از منطقه جنوب کالیفرنیا خدمات رسانی می‌کنند.

بخش شمالی ایالت کالیفرنیا نیز عموماً به وسیله شرکت پی‌جی اند ای (PG&E) سن فرنسیسکو خدمات رسانی می‌شود.

در سال ۲۰۰۱ همراه با بحران برق در کالیفرنیا راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران برق در این ایالت انجام گرفت. یکی از مهمترین این راهکارها، اصلاح تعرفه­ های برق برای مشترکین دو شرکت ادیسون کالیفرنیای جنوبی ( SCE) و (PG$E) بود. اما افزايش قيمت برای همه مشتركين به صورت يكسان انجام نشد و افزايش قيمت با تمركز بر مشتركين پرمصرف صورت گرفت.

به این ترتیب سياست افزايش قيمت در ايالت كاليفرنيا به طور يكسان برای همه مشتركين اعمال نشده و مشتركينی كه دارای مصارف حداقلی بودند (دو پله اول) بدون هيچ افزايش قيمت و قيمت تعرفه برق مشتركين بسيار پرمصرف (واقع در پله پنجم) حدود ۴۷ درصد افزايش يافت. اين سياست هوشمندانه باعث شد توان مصرفی در زمان اوج بار حدود ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۰۰ كاهش بايد.

اصلاح تعرفه های برق در ایالت کالیفرنیا به سال ۲۰۰۱ ختم نشد. تجربه موفق کاهش مصرف برق در سال ۲۰۰۱ و همچنین نظر به اینکه عموم مشترکین واقع در پله های پایین از اقشار کم درآمد جامعه هستند، مسئولان اجرایی را متقاعد کرد که اصلاح تعرفه های برق طی سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ را هم با تمرکز بر مشترکین پرمصرف ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: تأملی کوتاه بر آینده الگوهای مصرف را تغییر خواهد دادوزارت نیرو به دنبال حمایت از مشترکین کم‌مصرف برق

وزارت نیرو به دنبال حمایت از مشترکین کم‌مصرف برقدر ایران نیز وزارت نیرو نیز بنا دارد این الگو را در نظام قیمت گذاری برق پیاده سازی نماید؛ هرچند شنیده ها حاکی از آن است که رئیس جمهور با ثابت نگه داشتن تعرفه برق مشترکین کم مصرف و افزایش آن تنها برای مشترکین پرمصرف مخالفت کرده و به دنبال افزایش تعرفه برق یکسان برای همه مشترکین است.

با این حال، امید است در سال جدید، هیئت وزیران با الگوگیری از نمونه های جهانی و اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف، در راستای حمایت از مشترکین کم‌مصرف گامی موثر در زمینه بهبود اقتصاد برق و جلوگیری از بحران برق در تابستان ۹۸ بردارد.

https://zistonline.com/vdcawuna.49nw615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما