تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 80204
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست تنها مرجع رسمی برای صدور پیوست محیط زیستی تمام طرح ها است گفت: تایید این سازمان بر انتقال آب خزر برای همه نهادهای دولتی و مردم حجت باشد.
 تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست بر انتقال آب خزر
به گزارش زیست آنلاین، احمد همتی،  رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: با توجه به اتمام مطالعات طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست تاییدیه خود را پس از سال ها بررسی، پژوهش، برگزاری جلسه های متعدد و کارهای کارشناسی به صورت مکتوب اعلام کرده است.
وی بیان کرد: طرح انتقال آب خزر به استان سمنان و کویر مرکزی، علاوه بر تاییدیه زیست محیطی، تاییدیه ماده ۲۱۵ قانون توسعه کشور و ردیف بودجه ای برای مطالعه و اجرا در بودجه ۹۸ را از کمیسیون تلفیق و سپس صحن مجلس شورای اسلامی دریافت کرده و از این رو زمینه برای اجرای این طرح ملی مهیا است.
همتی در ادامه تاکید کرد: ۵۰ میلیارد ریال ردیف بودجه ای برای طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی در مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده است.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ردیف بودجه ای طرح انتقال آب خزر، یکی از شرط های لازم برای عقد قرارداد با شرکت های داخلی یا خارجی اجرا کننده طرح است.
همتی تصریح کرد: طرح انتقال آب خزر به روش بی. او. تی اجرا خواهد شد و نیازمند به هزینه و بودجه دولت در آن نیست.
وی یادآور شد: ردیف بودجه ای، تاییدیه ماده ۲۱۵ و تاییدیه محیط زیست برای عقد قرارداد با شرکت پیمانکار داخلی یا خارجی لازم و این سه مورد تضمین های دولت به شرکت اجراکننده طرح خواهد بود.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطالعات طرح تقریبا به اتمام رسیده است بنابراین هزینه مطالعاتی چندانی لازم ندارد.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: همه استان ها از جمله مبدا و مقصد و کل کشور نیازهای آبی را با اجرای طرح انتقال آب خزر برطرف کرده و از این طرح منتفع می شوند.
وی تاکید کرد: در ادامه کار بر روی این طرح و به هنگام آغاز عملیات اجرایی، مسائل زیست محیطی باید به طور کامل رعایت و با رصد دقیق این مساله طرح انتقال آب خزر به سمنان اجرا شود.
همتی ادامه داد: بحث آب و چالش های آن در اکثر استان های کشور به دلیل مشکلات جدی کمبود آب در این سال ها ایجاد شده است، اما مردم مبنا برای اظهار نظر، کارهای کارشناسی منابع موثق و قانون را ملاک اظهار نظر قرار دهند.
به گفته وی، تحقق انتقال آب خزر به سمنان از چالش ها کاسته و اتفاق ناگواری در پی آن نخواهد افتاد.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان، مردم و مسئولان در چارچوب قانون و مبنای کار کارشناسی نقطه نظرات خود را بیان کنند.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان یادآور شد: از بیان مطالب احساسی و به دور از معیارهای مذکور خودداری شود تا کشور در همه زمینه ها با محقق شدن این ۲ معیار مسیر توسعه را پیدا کند.
در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر به استان سمنان تصویب شد که طرح انتقال آب خزر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
ردیف بودجه ای مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی روز شنبه ۱۱اسفند ماه ۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

بیشتر بخوانید: آیا طرحهای انتقال آب به حفظ محیط زیست کمک می کند یا خیر؟

اعتراض‌ به طرح انتقال آب خزر به سمنان ادامه داردسازمان محیط زیست ایران روز یکشنبه ۱۲ اسفند (سوم مارس) در پایگاه اطلاع رسانی خود درباره برکناری پروین فرشچی توضیح داده است که "ربط دادن تغییر معاون محیط زیست به انتقال آب خزر وجاهت ندارد"

سازمان محیط زیست اعلام کرده است که "جابجایی فرشچی" از حدود یک سال پیش درحال بررسی بوده ولی به دلیل مطرح شدن مسئله سفیر شدنش در کشور فنلاند به تعویق افتاده بوده است.

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز شنبه ۱۱ اسفند (۲ مارس) با صدور حکمی، پروین فرشچی را برکنار و احمدرضا لاهیجان‌زاده را به عنوان سرپرست معاونت محیط زیست دریایی این سازمان منصوب کرد.

پروین فرشچی از ۲۲ دی ۹۲ معاونت دریایی سازمان محیط زیست را برعهده داشت و از نخستین روزی که او این مسئولیت را برعهده گرفته بود با طرح انتقال آب خزر به سمنان مخالفت کرده و آن را "غیرعلمی" و "غیرتخصصی" دانسته است.

با برکناری پروین فرشچی اکنون یکی از بزرگترین موانع بر سر راه اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان در بدنه دولت برداشته شده است. اما نمایندگان استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان با انتقال آب خزر به "استان زادگاه روحانی"، رئیس جمهوری مخالفت کرده‌اند و آن را غیرمسئولانه دانسته‌اند.

قاسم احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر و چالوس روز یکشنبه ۱۲ اسفند (۳ مارس) در مجلس با انتقاد از رئیس جمهوری که به مردم سمنان انتقال آب دریای خزر را وعده داده گفت‌ که "این اظهارات خزر را بیهوش کرد".

او در ادامه صحبت‌های خود علت مخالفت نمایندگان شمال کشور با طرح انتقال آب خزر را هم توضیح داد و گفت: «این طرح  موجب شور شدن و آلودگی آب در محل می‌شود و موجب کاهش گونه‌های زیست‌محیطی و از بین رفتن جنگل‌ها خواهد شد. دریای خزر برای مردم ایران است و نباید بگذاریم که این دریاچه از بین برود. شمال هم با کمبود آب شرب روبرو است  ولی ما  به خاطر مخاطرات از انتقال آب دریای خزر استفاده نمی‌کنیم.»

قاسم احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر و چالوس در ادامه صحبت‌های خود به برکناری پروین فرشچی هم اعتراض کرد و گفت: «آقای رییس جمهور! می‌دانید روز گذشته معاون شما و رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست، معاون دریایی سازمان را به دلیل مخالفت با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان برکنار کرده است؟ اما ما به این خواهر عزیز می‌گوییم که نگران نباشید مردم اجازه این کار را نمی‌دهند.»

اما طرح انتقال آب خزر به سمنان موافقانی هم داشته است. علیرضا آشناگر، استاندار سمنان خواستار اجرای سریع این طرح شده است. استاندار سمنان تاکید کرد: «تصویب این مهم گام اول است و با اجرای طرح مطالعاتی این موضوع، هر چه سریع‌تر شاهد آغاز فاز اجرایی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان خواهیم بود.»

استاندار سمنان گفته است که با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که توانایی اجرای این طرح را دارند وارد مذاکره خواهد شد.

https://zistonline.com/vdcdox0j.yt0zz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما