تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80190
پروژه تغییر کاربری واحد قدیمی «تبدیل کاتالیستی بنزین» به «ایزومریزاسیون نفتای سبک» در شرکت پالایش نفت تبریز با ظرفیت اسمی ۱۰ هزار بشکه در روز با موفقیت انجام شد که با راه‌اندازی آن تولید بنزین یورو ۵ در شرکت پالایش نفت تبریز به میزان ۳.۲ میلیون لیتر در روز فراهم شده است.
تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه تبریز
به گزارش زیست آنلاین، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز، یورو ۵ شد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: با افزایش تولید بنزین یورو از ۴۰ درصد به ۱۰۰ درصد، کل بنزین تولیدی این شرکت با استاندارد یورو ۵ تولید می‌شود.

 غلامرضا باقری دیزج در جمع خبرنگاران، با اشاره به اجرای طرح تغییر کاربری واحد «تبدیل کاتالیستی بنزین» به «ایزومریزاسیون نفتای سبک» اظهار کرد: با اجرای این طرح، استاندارد کل بنزین تولیدی به یورو ۵ ارتقا می‌یابد و این موضوع، سودآوری شرکت، افزایش آرام‌سوزی بنزین در موتور و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را در پی دارد.

وی با بیان این‌که پالایشگاه تبریز، دومین پالایشگاه کشور است که به صورت کامل بنزین یورو ۵ با اکتان ۹۱ تولید می‌کند، افزود: این طرح با تکیه بر اندیشه پویا و تلاش بی‌وقفه کارکنان پالایشگاه تبریز اجرا شده و ظرفیت اسمی این واحد، ۱۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

باقری خاطرنشان کرد: تبریزی‌ها روزانه یک میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند و این در حالی است که تولید روزانه پالایشگاه تبریز، ۳.۲ میلیون لیتر است؛ بنابرین می‌توانیم تولید مازاد را به شهرهای اطراف و حتی استان‌های اطراف عرضه کنیم.

وی افزود: با صرف اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو، حدود سه میلیون لیتر هم تولید گازوئیل داریم که با رفع مشکل جذب گوگرد در عرض ۲۴ ساعت، می‌توانیم به شش میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ برسانیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز با بیان این‌که، این شرکت، بنزین را با قیمت ۳,۸۰۰ تومان به دولت می‌فروشد، گفت: دولت، هر لیتر بنزین را به قیمت ۱,۰۰۰ تومان در اختیار مردم قرار می‌دهد؛ همچنین قیمت تمام شده گازوئیل ۴,۰۰۰ تومان است که با قیمت ۳۵۰ تومان به مردم فروخته می‌شود که این‌ها، بخشی از خدمات دولت به مردم به حساب می‌آیند.

باقری تأکید کرد: خودباوری، اتکا به توان داخلی و حمایت از اندیشه‌ها و تفکرات ایرانی، الگوی راه شرکت پالایش نفت تبریز است.

وی با اشاره به اقدامات زیست محیطی این شرکت گفت: در طول پنج سال گذشته، ۱۵ طرح زیست محیطی با اعتبار بیش از ۳۷۰ میلیون یورو اجرایی و تا کنون ۱۰ طرح بهره‌برداری شده است که از جمله این طرح‌ها، واحد جدید بنزین‌سازی با هدف تولید بنزین پاک است که ۲۷۰ میلیون یورور برای این طرح هزینه شده است.

وی، واحد گرانول‌سازی گوگرد، بازیافت گازهای ارسالی به مشعل، واحد روغن‌سازی و … را، از دیگر طرح‌های زیست‌محیطی شرکت پالایش نفت تبریز برشمرد.

باقری، با رد اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص آلایندگی پالایشگاه تبریز، گفت: در سالیان اخیر، اقدامات بسیاری برای جلوگیری از آلودگی هوا انجام شده که با این حال، برخی‌ها همچنان با نگاه سنتی و بر اساس ذهنیتی قدیمی می‌گویند پالایشگاه آلاینده است.

وی بیان کرد: با تفکیک لجن‌های نفتی و هضم لجن، آن‌ها را به کود فضای سبز تبدیل می‌کنیم که در این راستا، بیش از ۳۰ هزار اصله درخت در سال‌های اخیر کاشته شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز، با اشاره به این‌که ۱.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تبدیل نفت کوره به بنزین یورو ۵، بنزین هواپیما و روغن‌های پایه در دست اجراست، افزود: طبق پیش‌بینی، این طرح تا ۱۸ ماه آینده آماده بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به این‌که هیچ طرح توسعه‌ای در پالایشگاه تبریز با وجود تحریم‌ها متوقف نشده است، گفت: برای تقویت خودباوری و اتکا به خود تلاش می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: افتتاح بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در ایران تولید بنزین یورو ۵ در تبریز۳.۲ میلیون لیتر به تولید بنزین یورو ۵ اضافه شدپروژه تغییر کاربری واحد قدیمی «تبدیل کاتالیستی بنزین» به «ایزومریزاسیون نفتای سبک» در شرکت پالایش نفت تبریز با ظرفیت اسمی ۱۰ هزار بشکه در روز با موفقیت انجام شد که با راه‌اندازی آن تولید بنزین یورو ۵ در شرکت پالایش نفت تبریز به میزان ۳.۲ میلیون لیتر در روز فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا باقری دیزج - مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز - هدف از اجرای پروژه مذکور را افزایش تولید بنزین یورو از ۴۰ درصد به ۱۰۰ درصد، ارتقای استاندارد کل بنزین تولیدی پالایشگاه به یورو ۵، افزایش سودآوری شرکت، کیفی‌سازی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش آرام‌سوزی بنزین در موتور اعلام کرد و با بیان این‌که این طرح با توان نیروهای داخلی و با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون یورو انجام شده است، ادامه داد: صرفه‌جویی حاصل از طرح ارائه شده در مقایسه با احداث واحد جدید، ۱۳۰ میلیون یورو است.

وی مهم‌ترین هدف پالایشگاه تبریز را حرکت در مسیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دولت برای تولید سوخت پاک در کشور عنوان کرد و افزود: افزون بر این هدف، تنوع‌بخشی به محصولات با ارزش افزوده بیش‌تر، انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قبال ذی‌نفعان و حرکت در مسیر توسعه پایدار از دیگر اهداف مهم پالایشگاه نفت تبریز است.

بر اساس گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز درباره اقدامات زیست محیطی این شرکت اظهار کرد: در پنج سال گذشته ۱۵ طرح زیست محیطی با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیون یورو اجرا شده و تاکنون از ۱۰ طرح بهره‌برداری شده است که واحد جدید بنزین‌سازی با هدف تولید بنزین پاک از جمله طرح‌های اجرا شده شرکت پالایش نفت تبریز برای ارتقای شاخص‌های زیست محیطی به شمار می‌آید که برای اجرای آن ۲۷۰ میلیون یورو هزینه شده است.

بر اساس این گزارش، پیش از این علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی - اعلام کرده بود: ظرفیت تولید بنزین یورو ٤ و یورو ٥ به ٧٦ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گفته وی ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ در سال ۱۳۹۱، صفر بود که این میزان در اواسط سال ۱۳۹۲ به ١٧میلیون لیتر در روز رسید که در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شد. این میزان در اوایل سال ۱۳۹۶ به ٢٨میلیون لیتر رسید که به این میزان سه میلیون لیتر بنزین تولیدی در پالایشگاه تبریز و ١٢میلیون لیتر پالایشگاه بندرعباس اضافه شد و ظرفیت تولید به ٤٣ میلیون لیتر رسید که به این میزان هم تولید ٣٣میلیون لیتری پالایشگاه ستاره خلیج فارس اضافه می‌شود و میزان تولید بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور به ٧٦میلیون لیتر رسید.

بیشتر بخوانید: منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟ https://zistonline.com/vdchvzn6.23nvwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما