تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 80187
یک کارشناس آبخیزداری معتقد است: آبخیزداری نیازمند توجه بیشتر مقامات کشوری از جمله وزارت جهاد کشاورزی، استانداران و سایر مسئولان است زیرا متاسفانه در هرجایی که این عملیات انجام می‌شود اثر بخشی آن را قبول ندارند.
 ممانعت در اجرای طرح‌های آبخیزداری
به گزارش زیست آنلاین، هادی قاسمی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی، با بیان اینکه  دنیا با یک چالش بزرگ به نام تغییر اقلیم مواجه شده است، اظهار کرد: یکی از اثرات تغییر اقلیم، خشکسالی‌های مداوم و یا ترسالی‌های پیاپی است که اگر خشکسالی ها مداوم باشد باران با شدت بیشتر در حداقل زمان ممکن روی می‌دهد و سیل های ویرانگر را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه سیل های ویرانگر موجب فرسایش و رسوب گذاری خاک شده و حاصلخیزی آن را از بین می‌برند، افزود: در صورت وقوع ترسالی، سیل‌های بیشتر رخ خواهد داد که فرسایش و رسوب گذاری خاک را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پایداری حوزه آبخیز در گرو توجه ویژه به شاخص های ترکیبیبیشتر بخوانید: پایداری حوزه آبخیز در گرو توجه ویژه به شاخص های ترکیبی

آبخیزداری راه حل ریشه‌ایاین کارشناس حوزه آبخیزداری با اشاره به اینکه دانشمندان آب و خاک برای حل این مشکلات در اواخر قرن پیشین و اوایل قرن فعلی علمی به نام آبخیزداری را ابداع کردند، تصریح کرد: آبخیزداری راه حل ریشه‌ای برای همه این بحران‌هاست، تحقیقات نشان داده با انجام هر هکتار از عملیات آبخیزداری می‌توان ۵۳۰ متر مکعب از آب‌های زیر زمینی را استحصال کرد.

قاسمی ادامه داد: به ازای هر هکتار از عملیات آبخیزداری ۹ تن در هکتار از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود. آبخیزداری هم از لحاظ اجرایی به صرفه و ارزان است و هم با استفاده بیشتر از آبخوان‌ها کمبود آب‌های زیرزمینی برطرف می‌شود.

این کارشناس حوزه آبخیزداری با اشاره به چالش‌های پیش روی آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه وزرات نیرو نیز اثربخشی عملیات آبخیزداری را قبول ندارد؛  در اغلب جاهایی که عملیات آبخیزداری اجرا می شود برخی از گروه‌ها همچون دامداران حضور دارند و برخی از آنها به واسطه احساس خطر، ممانعت‌هایی بر سر راه اجرای این طرح‌ها ایجاد می‌کنند.

قاسمی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در انعکاس اخبار درست آبخیزداری و حمایت بیشتر مردم گفت: نیاز است دولت حمایت بیشتری در این خصوص از اجرا کنندگان طرح داشته باشد.

https://zistonline.com/vdcd5f0j.yt0zj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما