تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 80145
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: دولت امید ما را برای داشتن هوای پاک ناامید کرد و نگران هستیم حالا که موتورسازها مسیر را یاد گرفته‌اند سال دیگر نیز فشار بیاورند و اجرای قانون یک سال به عقب بیفتد.
تعویق اجرای قانون اسقاط موتورهای فرسوده ما را برای داشتن هوای پاک ناامید کرد
به گزارش زیست آنلاین، محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صبح امروز در همایش TOD در حاشیه پنل تخصصی با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص تعویق یک ساله اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده در قانون هوای پاک، اظهار کرد: مردادماه امسال دولت آیین‌نامه هوای پاک را به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار داد و آن را تصویب کرد. براین اساس می‌بایست یک موتورسیکلت کاربراتوری در پی شماره‌گذاری یک موتورسیکلت جدید از رده خارج شود.

وی افزود: این مصوبه ما را امیدوار کرد و با یک حساب سرانگشتی تصور کردیم که اگر موتورسازهای کشور سالانه ۵۰۰ هزار موتور شماره‌گذاری کنند باید ۵۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری از رده خارج شوند. براین اساس در طی چهار الی پنج سال تهران از موتورسیکلت‌های قدیمی و کاربراتوری خالی می‌شد.

بیشتر بخوانید: انتقاد محیط زیست نسبت به ابهام در سرنوشت موتور سیکلت های فرسودهدولت امید ما را برای داشتن هوای پاک ناامید کرد

دولت امید ما را برای داشتن هوای پاک ناامید کردمعاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که حالا با فشار بخش صنعت اجرای این قانون یک سال به تعویق افتاده است، گفت: دولت امید ما را برای داشتن هوای پاک ناامید کرد و نگران هستیم حالا که موتورسازها مسیر را یاد گرفته‌اند سال دیگر نیز فشار بیاورند و اجرای قانون یک سال به عقب بیفتد.

پورسید آقایی در پایان اظهارکرد: اگر دولت بر اجرای مصوبه اصولی خود پافشاری می‌کرد قطعا وضعیت موتورسیکلت‌ها سامان می‌یافت.

بر اساس ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، بدین شرح است: «شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند.»

بیشتر بخوانید: ما مخالف «حذف اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده» هستیم۱۰ نکته درباره موتوسیکلت‌های کاربراتوری

۱۰ نکته درباره موتوسیکلت‌های کاربراتوریموتور سیکلت‌های کاربراتوری از جمله منابع اصلی آلودگی هوا در مناطق شهری هستند که ۹۰ درصد بیشتر از موتورهای انژکتوری آلودگی دارند حتی میزان آلودگی آن‌ها ۵ برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۲ است.

به گزارش ایسنا، یک موتور کاربراتوری به طور میانگین ۱۵ گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش تولید می‌کند، درحالی که اگر همان موتور سیکلت مجهز به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری شود، میزان تولید آلودگی آن به زیر دو گرم در هر کیلومتر کاهش می‌یابد.

ـ موتور سیکلت انژکتوری در مقایسه با موتور سیکلت کاربراتوری ۹۰ درصد آلودگی کمتری تولید می‌کند.

ـ مطالعه سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران نشان می‌دهد که سهم ناوگان موتور سیکلت در تولید آلودگی در شهر تهران در میان منابع آلاینده دیگر از جمله ناوگان‌های حمل و نقلی، نیروگاه‌ها، صنایع، پالایشگاه و منابع خانگی و تجاری حدود ۱۷ درصد است.

ـ همچنین سهم موتور سیکلت‌های کاربراتوری در تولید آلاینده‌های گازی و ذرات معلق به ترتیب ۱۸ و ۱۰ درصد است. 

ـ موتورسیکلت‌های کاربراتوری ذرات بسیار ریزی تولید می‌کنند و تعداد ذرات خروجی اگزوز هر ۱۰ موتور سیکلت کاربراتوری معادل یک اتوبوس دیزلی است درحالیکه یک موتورسیکلت انژکتوری بسیار کمتر از موتور سیکلت کاربراتوری ذره معلق تولید می‌کند.

ـ موتور سیکلت‌های کاربراتوری از جمله عوامل اصلی آلودگی صوتی در مناطق شهری هستند  و می‌توانند تا ۸۰ دسی‌بل آلودگی صوتی ایجاد کنند.

ـ میزان آلودگی موتور کاربراتوری ۵ برابر یک خودرو با استاندارد یورو ۲ است.

ـ در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری شماره گذاری شده در کشور وجود دارد که حدود ۳ میلیون از آن‌ها در شهر تهران تردد می‌کنند.

ـ بر اساس مصوبه ابلاغی آیین‌نامه‌های اجرایی هوای پاک، بیش از ۵۰ درصد از موتورسیکلت‌های کاربراتوری شهر تهران فرسوده هستند.

ـ اسقاط یک موتور کاربراتوری فرسوده تنها حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

https://zistonline.com/vdchmzn6.23nvkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما