تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80136
معرفی جاذبه های گردشگری ایران

کشه روستای ناشناخته ایران

با توجه به نزدیک بودن نوروز و فرا رسیدن ایام تعطیلات بسیاری از هموطنان، قصد دارند تا مقصدی را برای سفرهای خود انتخاب کنند. در این گزارش، شما را با یکی از زیباترین مناطق ایران که دسترسی به آن راحت می باشد آشنا خواهیم کرد.
کشه روستای ناشناخته ایران
به گزارش زیست آنلاین، یکی از دلایل اصلی سفر، فرار از خستگیها و آلودگی های محیط زندگی است. اکثر مردم ترجیح می دهند تعطیلات خود را در مکانهای آرام، عاری از سر و صدا و خوش آب و هوا بگذرانند. برای انجام یک سفر دلپذیر و به یادماندنی، انتخاب مقصد سفر، چگونچی دسترسی به آن منطقه اهمیت دارد. آنچه مهم است موقعیت جغرافیایی مقصد است؛ اینکه در کجا قرار دارد و دارای چه نوع آب و هوایی می باشد. سپس، تاریخچه منطقه که اهمیت سفر به آنجا را مشخص می کند، آداب و رسوم و بافت فرهنگی نیز به تاریخ و جغرافیای مقصد سفر برمی گردد و در نهایت، محل اقامت، جاذبه های گردشگری و غذاهای محلی منطقه جزو بخشهای برنامه ریزی سفر قرار می گیرد. همچنین، نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم وظایف ما نسبت به محلی است که به آن سفر می کنیم: رفتار ما با طبیعت، محیط زیست و احترام به فرهنگ اقوام؛ اینکه چگونه خود را با فرهنگ منطقه در مدت کوتاه سفرمان وفق دهیم.

در این گزارش، به معرفی منطقه کشه، تاریخچه و جاذبه های گردشگری آن خواهیم پرداخت.

دهکده رایان

بیشتر بخوانید: معرفی ویژگی های گردشگری منطقه طالقان وجه تسمیه کشهکشه (cacher) در زبان فرانسه به معنی پنهان است، روستای کشه که البته وجه تسمیه آن چیز دیگری است اما همچون این واژه فرانسوی خود را در دل کوههای کرکس پنهان نموده است.

کشه . [ ک ِ ش ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان طرق رود بخش نطنز شهرستان کاشان واقع در ۳۷ هزارگزی جنوب باختری نطنز و ۵ هزارگزی شمال شوسه ٔ نطنز به اصفهان با ۱۲۰تن سکنه . آب آن از ۲ رشته قنات و راه فرعی از طریق یحیی آباد دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳).کشه . [ ک ِ ش َ] (معرب ، اِ)  گیاهی که به یونانی اسطوخودوس گویند. (برهان ) (ناظم الاطباء).کشه . [ ک َ ش َ / ش ِ ] (اِ) گدا. گدایی کننده . (ناظم الاطباء) (برهان ). گدای را کشه خوانند یعنی که مال مردم را بخود کشد. (لغت فرس اسدی ...کشه . [ ک َش ْ ش َ / ش ِ ](اِ) چارپای پالان افکنده . (برهان ) (ناظم الاطباء).کشه . [ ک َ ش ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان فراهان بالا بخش فرمهین شهرستان اراک واقع در ۱۳ هزارگزی شمال خاوری فرمهین با ۲۷۲تن سکنه . آب آ...کشه با فتحه «ک» و کسره «ش» در زبان تبری به معنای آغوش و بغل می باشد.روستا کَشه، در دهستان طرق رود و از توابع بخش مرکزی این شهرستان، در استان اصفهان واقع شده است و یکی از روستاهای ناشناخته ایران است.

قنات کشهمعرفی دهستان طرق روددهستان طرق رود نام دهستانی در بخش مرکزی شهرستان نطنز، استان اصفهان در ایران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۱۲ نفر (۱۳۵۵ خانوار) بوده‌است. گویش و لهجه اصلی آن طرقی است ولیکن در روستاها و توابع طرقرود بسته به نوع لهجه تغییر کرده لیکن معانی و کلمات یکسان می‌باشد. به‌طور مثال کلمات در کشه و ابکشه به صورت کشیده ادا می‌شود. گویش و زبان طرقی یکی از گویشهای باستانی و قدیمی است که با تداوم مهاجرت نسلها به شهرهای بزرگ در آینده ای نه چندان دور به دست فراموشی سپرده می‌شود و این زبان کهن ایران زمین که بسیار سخت و پیچیده می‌باشد به مرور زمان و با گذشت زمان، از لهجه‌های زنده ایران پاک می‌شود؛ چرا که نسل جدید عمدتا با گویش آبا و اجدادی خود بیگانه‌اند .کما اینکه کتب فراوانی نیز در مورد گویش طرقی به رشته تحریر در آمده اما باز هم کافی نیست و می بایست برنامه‌ریزی دقیق و جامعی جهت حفظ آن صورت بگیرد.هم اینک قلعه طرقرود که یکی از بناهای قدیمی و جزء آثار ثبت شده میراث فرهنگی می‌باشد بدون برنامه‌ریزی دقیق و مرمت و بازسازی، در حال تخریب می‌باشد و گردشگران به راحتی درون آن و بدون توجه به ضعف و سستی دیوارهای کاهگلی در حال بازدید می‌باشند. ضمن انکه به خاطر مرغوبیت معادن سنگ منطقه با اعطای امتیاز بهره برداری به افراد غیر بومی و بدون هیچ گونه اشتغال زایی و صرفا به دلیل چپاول ثروت این خطهٔ کهن، در حال نابودی و کوچ اجباری جوانان و نوجوانان گردیده است. حال آنکه با حفر چاههای عمیق غیر مجاز در تمامی معادن منطقه و نیز عدم توجه و بررسی مسئولان در مورد حفر چاههای غیر مجاز بناهای ویلایی در منطقه ، تمامی رودخانه ودریاچه‌ها و منابع اب زیر زمینی خشک شده که نمونه بارز ان قنات محله هفت چنار (سر کپه) می‌باشد که یکی از قناتهای قدیم طرق و در کل ایران می‌باشد و در قدیم سهم بسزایی در کشاورزی منطقه داشت و هم اینک رو به خشکی نهاده و هیچ مسئولی پاسخگو نیست و تمام این موارد دست در دست هم داده تا دیاری کهن از ایران زمین با مردمی خونگرم و مهمان نواز با اداب و رسوم و گویش قدیمی و مناطقی چشم‌نواز به تدریج به سمت ویرانی و خشکسالی وپاک شدن از صفحه روزگار سوق داده شود.

بیشتر بخوانید: گردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شویدکوههای کرکسموقعیت جغرافیاییبرای رفتن به این روستا، می توانید از اتوبان کاشان، به نطنز رفته و سپس از جاده قدیم اصفهان-کاشان به این روستا بروید. موقعیت جغرافیایی این روستا باعث شده که حتی در تابستان نیز دارای آب و هوای خوبی باشد. این روستا از روستاهای زیبای ایرانِ، که حتی کمتر عکسی از آن منتشر شده و امید است که به زودی به یکی از مقاصد پرطرفدارِ گردشگری، تبدیل و به جهان معرفی بشود.

روستای زیبای کشه در دهستان طرق رود، ۳۵ کیلومتری شهرستان نطنز ، و ۱۰۰ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است. حدود ۷۰۰ نفر جمعیت دارد. مردمان روستای کشه بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند .

روستای کشه یکی از روستاهای تاریخی ایران است که سفر کردن به آن لذت بخش و زیبایی های آن فراموش نشدنی است. این روستا از جاذبه های گردشگری نطنز، به شمار می آید.

این روستا، ۱۹ محله به نامهای خاک سفید، سرچشمه، هنویه، لاجه، درب حسینیه، مارچون، درب گاراژ، باغناره، باغلا، کربلایی علی، پریار، گهر ،ورتخته، الله آباد، اسبر، درب حمام، پاکمر، روی قلعه و ماهیه دارد.

کشه به دو بخش پایین(باغستان) و بالا تقسیم می شود و اکثر مردم روستا در محله پایین زندگی میکنند، و به زبان شیرین محلی صحبت میکنند. رودخانه زیبایی از میان روستا می گذرد که زیبایی این روستا را چند، برابر کرده است.

بیشتر بخوانید: بومگردی; آیا می‌توان از زمین محافظت کردحیات وحش منطقه کرکسامکانات اقامتیهنگام سفر به روستای کشه به دهکده گردشگری و تفریحی رایان بروید که مجتمعی، بزرگ و مدرن توریستی با دریاچه ای مصنوعی برای گردشگران فراهم شده تا سفر خوشی داشته باشند.

دهکده گردشگری و تفریحی رایان، در ارتفاع  ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در دامنه کوههای کرکس قرار گرفته که چشم اندازهای بی بدیل روستای تاریخی کشه و طرق رود  مناظر طبیعی جذاب این نقطه را به یکی از زیباترین مکان های استان تبدیل کرده است .این منطقه بعنوان یکی ازمناطق نمونه گردشگری استان اصفهان درتاریخ ۲۲ شهریورماه ۸۶ به تصویب هیات دولت رسیده است .

نمایی زیبا از اقامتگاههای رایانویژگیهای طبیعی اين روستا داراي رشته كوه هاي زيادي مي باشد كه معروف ترين آنها رشته كوه كركس مي باشد كه ارتفاع آن از سطح دريا ۳۹۷۵ متر مي باشد و ارتفاع خود روستا از سطح دريا ۲۴۵۰ متر مي باشد .

قله کوهستان کرکس با ارتفاع  ۳۸۹۵  متری ازسطح دریا از قلل مرتفع کشور بوده که  کوهنوردان هر هفته از این دهکده به سمت قله میروند و تقریباً در نیمی ازسال پوشیده از برف بوده ومنابع اصلی تامین آب چشمه های متعدد منطقه است. دامنه های کرکس به دلیل وجود منابع آب کافی و نیز اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی و زینتی و تجاری درردیف مراتع نسبتاً خوب منطقه و کشور است.

پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته ای (انواع گندمیان، درمنه، گون، گیاهان داروئی  ... ) و درختچه هایی است که بصورت پراکنده دیده میشود .

موقعیت جغرافیائی و شرایط زیستی منطقه کرکس گونه ای است که دارای انواع جانوران وحشی میباشد.

آبشار طبیعیمحصولات باغی و کشاورزیگردو، بادام، گیلاس، سیب، زردآلو، هلو، گلابی، آلو، آلبالو، انگور و … از میوه های درختانِ این روستا و همچنین گندم، جو، نخود، لوبیا، ماش و عدس هم از محصولات ، کشاورزی مردمِ این روستاست.

امکاناتامكانات اين روستا عبارت است از چند سوپر ماركت، فست فود، مصالح ساختماني ،پلاستيك فروشي، لباس فروشي، لوله و اتصالات، آژانس مسافربري، بهداري، مخابرات،ICT  يا همان پست بانك، مشاور املاك، نانوائي، توزيع كپسول گاز، شركت تعاوني، دفتر شورا و دهياري، هنر كده، آرايشگاه مردانه وزنانه و...

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد خانه های بوم گردیکوچه باغهای کشهاماكن مذهبي و آداب و رسوماماكن مذهبي اين روستا عبارت است از :

روستای کشه به دلیل داشتن مسجد امام حسن مجتبی (ع)، مسجد ولی عصر (ع)، مسجد حضرت زهرا (س) و یک حسینه ی قدیمی که واقعا زیبا و باصفا هستند، به روستای مساجد معروف شده که از جاذبه های گردشگری نطنز، و از زیباترین دیدنی های نطنز محسوب میشود.

از جمله آداب و رسوم اهالي روستا مي توان به برداشتن عَلَم در روز تاسوعا و برداشتن نخل در روز عاشورا اشاره نمود كه جز  اعتقادات مذهبي اهالي بوده و با استقبال مردم بومي و ساكن و همچنين مسافران و مردم غير ساكن نيز روبه روست.

رودخانه ای که از میان دو ده می گذردوظایف گردشگران در هنگام سفر به این منطقه زیباچناچه نوروز قصد سفر به این منطقه را دارید، سعی نمایید از اقامتگاههای بومگردی برای اقامت استفاده نمایید تا بدین طریق از صنعت گردشگری و اشتغال زایی در منطقه حمایت نمایید.

حتی المقدور، از غذاهای محلی منطقه استفاده نمایید؛ این کار به چند دلیل اهمیت دارد: اول اینکه غذاهای محلی هر منطقه مناسب آب و هوای همان منطقه است و اهالی با توجه به تجربیاتشان و تولید محصولاتی که در منطقه عمل می آید غذاهای خود را انتخاب می کنند. دوم اینکه، از مردم منطقه مقصد سفر حمایت کرده و به رشد اقتصادی آنها کمک کرده اید. سوم اینکه، تجربیات شما از فرهنگ مردم آن محل غنی می شود.

چنانچه قصد طبیعت گردی و کمپینگ را دارید، حتما وسایل ایمنی مثل کمکهای اولیه، نقشه، لباس و وپوشش مناسب به همراه داشته باشید و در مناطقی که شناختی از آن ندارید بدون وجود راهنمایان محلی به گردش نپردازید.

برای حفظ طبیعت و محیط زیست، به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف، از ظروف آلومینیومی استفاده کنید؛ کیسه های مخصوص حمل زباله به همراه داشته باشید و زباله های خود را، حتی زباله تر، را به بهانه تجزیه در طبیعت رها نکنید.

از روشن کردن آتش اجتناب کنید و در صورتی که روشن کردید حتما پس از استفاده از آن، آتش را خاموش نمایید و از خاموش بودن کامل آن اطمینان حاصل نمایید.

از شکار خوددرای نمایید و به مناطق و حریم تحت حفاظت سازمان محیط زیست وارد نشوید و با محیط بانان منطقه همکاری نمایید.

بیشتر بخوانید: تفاوت های میان اکوتوریسم و طبیعت گردی در جایگاه گردشگری قلعه تاریخی منطقه طرق رود

https://zistonline.com/vdch-zn6.23nvxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما