تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 80130
دکتر کریستوف هاملمن روز گذشته، در کارگاه آموزشی همایش بین المللی بهداشت محیط در زنجان افزود: سیاستگذاری برای مناسب سازی سامانه های حمل و نقل و استفاده از سوخت های غیر فسیلی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش اثرات زیست محیطی تغییر اقلیم هم داشته باشد.
سهم عمده حمل و نقل در انتشار گازهای گلخانه ای
به گزارش زیست آنلاین، نماینده سازمان بهداشت جهانی (who) در ایران گفت: طبق گزارش این سازمان، مهمترین منشاء گازهای گلخانه ای در جهان مربوط به حوزه حمل و نقل با ضریب نفوذ ۱۴ درصد است.

دکتر کریستوف هاملمن روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی همایش بین المللی بهداشت محیط در زنجان افزود: سیاستگذاری برای مناسب سازی سامانه های حمل و نقل و استفاده از سوخت های غیر فسیلی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش اثرات زیست محیطی تغییر اقلیم هم داشته باشد.
وی اظهار داشت: برای مقابله با آثار سوء تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، برنامه و فعالیت های بین المللی و همچنین پیشگامی های ملی انجام گرفته که می توان به تشکیل کمپین های مرتبط با بهداشت و درمان، تهیه برنامه مقابله با آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار، تشویق و توسعه انرژی های نو در سطح کلان اشاره کرد.
این مسئول خاطرنشان کرد: مرگ و میر ناشی از عوامل محیطی شامل آلودگی هوا، تغییر اقلیم و دیگر عوامل ۲۳ درصد از کل مرگ و میر جهان را شامل می شود.
وی اظهار داشت: ۵۰ درصد از مرگ های زودرس مرتبط با محیط و بر اثر آلودگی هوا رخ می دهد؛ در ایران هم ۲۲ درصد کل مرگ و میرها در اثر عوامل محیطی است که ۷۲ درصد آنرا بیماری های غیرواگیر موجب می شود.
هاملن افزود: تغییر اقلیم و آلودگی هوا در منطقه شرق مدیترانه و کشورهای با درآمد متوسط که ایران جزو آنها می باشد از اولویت برخوردارند و در این میان مجمع علمی ژورنال &#۳۹;لنست&#۳۹; نیز تغییر اقلیم را بزرگترین مخاطره برای سلامتی در قرن ۲۱ دانسته است.
وی اضافه کرد :گستره تاثیرات تغییر اقلیم فقط بر سلامت نیست، بلکه رسیدن به اهداف توسعه پایدار و دیگر اثرات مستقیم و غیر مستقیم اجتماعی و اقتصادی را هم در بر می گیرد که هریک از اثرات فرعی آنها نیز به سلامت و روان مرتبط هستند.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (who) در ایران ادامه داد: بیماری های عفونی مانند مالاریا، اسهال، مننژیت و تب دانگ از جمله بیماریهایی هستند که تغییر اقلیم بر آنها اثرگذار است و بحرانهایی مانند سیل، طوفان و خشکسالی و چالش های سلامتی زیست محیطی مانند گرمازدگی، تابش اشعه ماورا بنفش و آلودگی هوا را نیز می توان تحت تاثیر این مهم دانست.
وی اظهار داشت: اگر به انتشار گازهای گلخانه ای به همین روال کنونی ادامه دهیم، پیش بینی ها بر اساس مدل های اقلیمی نشان می دهند که دمای ایران و برخی دیگر گشورها می تواند تا ۶.۲ سانتیگراد تا سال ۲۱۰۰ افزایش یابد، درحالی که اگر به کاهش انتشار بطور جدی در سطح جهانی پرداخته شود، می توان این افزایش را به ۱.۷کاهش داد.

بیشتر بخوانید: استراتژی کاهش  تولید کربن از منابع نوین در حال رشد استبه گزارش ایرنا، هاملمن افزود: تغییر اقلیم و آلودگی هوا ۲ سوی یک سکه هستند، از عوامل موثر در آلودگی هوا استفاده از سوخت های فسیلی و تجدید ناپذیر هستند که اگر کاهش یابد برای کاهش اثرات تغییر اقلیم نیز گام مهمی برداشته شده است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (who) در ایران ادامه داد: مطالعه ای برروی میزان هزینه مربوط به سلامتی آلودگی هوا (pm۲.۵) برای فقط شهر تهران نشان می دهد سالانه حدود ۲.۶ میلیون دلار است که این مبلغ با کاهش انتشار PM۲.۵ حدود ۴۰۰ میلیون دلار با هر پنج میکروگرم بر متر مکعب می تواند کاسته شود.
هاملمن افزود: از دیگر مشکلات آب و هوایی در منطقه ایران، گرد و غبار است که بخشی از آن بر اثر تغییر کاربری زمین ها و تغییر اقلیم و بخش دیگر آن بطور طبیعی است؛ اما بطور متوسط در ۱۰۰ سال گذشته ۲۵ تا ۵۰ درصد این پدیده بیشتر اتفاق افتاده است.
وی یادآور شد: از جمله اثر گرد و غبار بر سلامت، آسم، بیماریهای تنفسی، مرگ زود هنگام، نارسایی های قلبی و دیگر بیماری های حساسیتی می توان نام برد.
نماینده سازمان بهداشت جهانی (who) در ایران یاد آور شد: سازمان بهداشت جهانی نیز در برخی از این فعالیت ها نقش موثر داشته از فعالیتها و شبکه های ملی که بر بهبود سلامت جامعه تاثیرگذار هستند در آینده نیز حمایت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، همایش ملی بهداشت محیط از سال ۱۳۷۴ با محوریت انجمن علمی بهداشت محیط ایران و توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاکنون بصورت سالیانه و منظم برگزار شده است، این همایش از سال ۹۵ بصورت بین المللی و امسال سومین همایش بین المللی و بیست و یکمین همایش ملی بهداشت محیط در زنجان برگزار می شود.
سخنرانان خارجی در هشت موضوع تعیین شده حضور می یابند و در کنار این همایش نیز هشت کارگاه تخصصی نیز برگزار می شود.
اهداف دیگر این همایش اشتراک مساعی اندیشمندان، به اشتراک گذاشتن آخرین یافته های پژوهشی در سطح ملی، منطقه ای و ارائه آموزش های تخصصی در ارتباط با مسائل خاص محیط زیست و بهداشت محیط به شرکت کنندگان است.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانشکسته شدن رکورد گرمترین دی ماه زاهدان در ۵۷ سال اخیرگرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، باعث تغییر و جابجایی فصول نیز می شود. ثبت رکورد گرمترین دی ماه در زاهدان، به دلیل تغییرات اقلیمی است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار در ۵۷ سال اخیر میانگین دمای هوای زاهدان در دی ماه با ۴.۴ درجه انحراف از شرایط طبیعی به ۱۱.۶ درجه سلسیوس رسید.

محسن حیدری  در گفت و گو با ایسنا افزود: این نخستین بار در ۵۷ سال اخیر است که میانگین دمای هوای زاهدان در دی ماه به ۱۱.۶ درجه سلسیوس می رسد. تا پیش از این بیشترین میانگین دمای ثبت شده در دی ماه، ۱۰.۴ درجه سلسیوس بود که در سال ۱۳۸۲ ثبت شد.

وی با بیان اینکه میانگین بلندمدت دمای هوای دی ماه زاهدان ۷.۲ درجه سلسیوس است، افزود: آستانه‌های حدی دی ماه امسال زاهدان نیز تغییرات محسوسی به خود دیده به طوریکه کمینه مطلق دمای این ماه ۱۶.۴ درجه گرمتر از بلند مدت بود و بیشینه مطلق آن نیز سه درجه با رکورد ۵۷ ساله آن فاصله داشت.

ثبت رکورد گرما در زاهدان در دی ماه گذشته

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به وضعیت بارش زاهدان در دی ماه اشاره کرد و افزود: در این ماه هیچ بارانی در زاهدان ثبت نشد و روند کم بارشی انباشته آن ادامه داشت.

حیدری به رکورد شکنی میانگین دمای شش شهر دیگر استان در دی ماه امسال اشاره کرد و گفت: رکورد میانگین دمای هوای دی ماه شش شهر خاش، چابهار، نصرت آباد، سراوان، ایرانشهر و میرجاوه نیز امسال تغییر کرد و بین ۰.۲ تا ۱.۱ گرمتر از نرمال شد.

وی با تشریح جزئیات افزایش دمای شهرهای استان، اضافه کرد: می‌توان گفت امسال یکی از گرم‌ترین ماه‌های دی سیستان و بلوچستان از زمان تأسیس ایستگاه‌های هواشناسی است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری گفت: افزایش دما، کاهش بارندگی و خشکسالی از جمله نشانه‌های تغییر اقلیم و ناهنجاری اقلیمی است که این نشانه‌ها در نقاط مختلف کره زمین متفاوت است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز روز گذشته گفت: وزش باد شدید و گردوخاک که در زاهدان شروع شده، تبدیل به طوفان گردوخاک شد و سرعت آن به ۷۶ کیلومتر بر ساعت رسید.

علی کیخایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سرعت لحظه ای طوفان در زاهدان در روز گذشته به ۷۶ کیلومتر بر ساعت رسیدو دید افقی در محل فرودگاه بین‌المللی زاهدان را به ۵۰۰ متر کاهش داد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه با بیان اینکه جهت وزش این باد جنوب غربی است، افزود: افزایش دما از ویژگی های بادهای جنوب و جنوب غربی است و همین موضوع سبب شده تا روز گذشته دمای هوای زاهدان به ۱۵ درجه سلسیوس بالای صفر برسد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه به خاطر افزایش گرمای زمین در زندگی ما تغییر خواهد کردگرمای هوا، عامل آتش‌سوزی‌های طبیعی در سراسر انگلیسبا شکست رکورد گرمای زمستانی در انگلیس، روز گذشته آتش‌نشانان در تلاش برای مهار آتش‌سوزی‌های طبیعی بسیاری که در مناطق وسیعی (مورلندها) از شهر شمالی منچستر به وقوع پیوسته، بودند.

به گزارش ایسنا،‌ این آتش‌سوزی‌ها از روز سه‌شنبه در "سدلورث‌ مور"، تپه‌هایی وسیع که از مقاصد محبوب گردشگری است، آغاز شد. از زمان آغاز این آتش‌سوزی‌ها تاکنون وسعت آن‌ها به حدود یک و نیم کیلومتر مربع رسیده است.

آتش سوزی در جنگلهای انگلیش به دلیل تغییرات اقلیمی

برخی از مقامات این آتش‌سوزی‌های طبیعی را یکی از بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌هایی خوانده‌اند که باید در زمین‌های طبیعی موسوم به "مورلند" آن‌ را کنترل کنند.

تاکنون عامل اصلی آغاز این آتش‌سوزی‌ها مشخص نشده است اما آتش‌سوزی‌ها درست پس از ثبت دمای بالای ۲۱.۲ درجه سانتی‌گرادی در باغ‌های گیاه‌شناسی "کیوگاردنز" لندن و شکسته شدن رکورد گرمای زمستانی در انگلیس و در بسیاری دیگر از شهرهای اروپایی رخ داده است.

هیچ گزارشی مبنی بر هرگونه تلفات ناشی از این آتش‌سوزی‌ها تاکنون دریافت نشده است.

بنا بر گزارش رویترز، هم‌چنین در روز سه شنبه به دنبال افزایش شدید دمای هوا، آتش‌سوزی‌هایی طبیعی در جنگل‌های موسوم به "اَش‌داون" در "ساسکس شرقی" و شب گذشته نیز در تپه‌های "آرتورز سیت" شهر "ادینبرا" به وقوع پیوست.

 

https://zistonline.com/vdcbg8bw.rhbgfpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما