تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 80129
استان مازندران که در نوار سبز شمالی ایران قرار دارد و جنگلهای آن همزمان با جنگلهای گیلان، جزو تامین کننده های اصلی اکسیژن هوای ایرانیان می باشد، یکی از مقاصد گردشگری در تمام فصول سال است. اما، پاکیزگی این استان و جاده ها و جنگلها مسئله ای است که اگر به آن توجه نشود می تواند این استان را به آلوده ترین بخش کشور تبدیل کند که سلامت کل ایران را تحت تاثیر قرار دهد.
مازندران پاک التیام بخش نوار جنگلی شمال کشور
به گزارش زیست آنلاین، زشتی و پلشتی حاصل از زباله در جاده‌ها و مناظر طبیعی مازندران که ماحصل بی انگیزگی در میزبانی از گردشگران است و می تواند به صنعت گردشگری این استان آسیب جدی وارد کند، زخمی سخت بر پیکر سرسبزترین خطه شمال کشور نشانده، زخمی که امروز طرح «مازندران پاک» را در اولویت توجه نظر همگان قرار داده است.

استان مازندران با سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت، دارای بیشترین ساحل ایرانی دریای خزر با ۳۳۸ کیلومتر و دوسوم جنگل های کهن هیرکانی و از اصلی ترین مقاصد گردشگری هر ایرانی است.

طبیعت خیره کننده، سواحل ماسه ای، جاده های سرسبز و مردمی مهمان نواز هر ایرانی را از هزاران کیلومتر حتی از سواحل خلیج همیشه فارس به مازندران می کشاند، خطه ای به تعبیر برخی از طبیعت شناسان تکه ای از اروپا در خاورمیانه است.

میزبانی سالانه مازندران از حدود ۶۰ میلیون نفر شب اقامت، گواه علاقه هر ایرانی به بازدید از این استان وصف ناشدنی است که اغلب مسافران را برای دستیابی به سفری رویایی و عبور از میان جاده های مه گرفته و جنگل و دریا به استفاده از خودرو شخصی اجبار می کند.

اما چندین سال است که مازندران در کنار مسافران و گردشگران میزبان مهمان ناخوانده دیگری است که زخم های التیام ناشدنی بر پیکر این استان زده است، زباله که رهاورد نامهربانی انسان با طبیعت است.

زباله ای که در نخستین نگاه به استان در گوشه و کنار جاده های مازندران به حال خود رها شده و رنگ سبز پیکره استان را به زشتی بی قواره آلوده تبدیل کرده است. میزان تولید زباله در این استان در ایام تعطیلات و با حضور مسافران به دو یا سه برابر حد معمول خود می رسد. ایام نوروز ۹۷ میزان تولید زباله های استان مازندران از ۲ هزار تن در روزهای معمول به حدود ۶ هزار تن رسید که رقمی قابل توجه است.

زباله هایی که اغلب در کنار خیابان و یا در جنگل و سواحل رها می شود، زباله هایی که در گذشته به واسطه کم بودن مسافر و باریک بودن جاده ها دیده نمی شدند و یا به درون جوی های آب سرازیر می شدند که یا آب باران آنها را با خود میبرد و یا به دلیل کم حجم بودن توسط مردم محلی و یا مسئولان جمع آوری می شد.
اما امروز رفع این مشکل بواسطه اینکه بخش زیادی از زباله که یا از شیشه خودرو مسافران به بیرون پرت می شود و یا اینکه در اسکان موقتی و گذرای خانواده ها در کنار جاده ها رها می شود، دیگر از توان مسئولان و مردم محلی خارج شده و به ماسکی دائمی برای جاده های استان تبدیل شده است.

باید این آمار را هم اضافه کنیم که روزانه حدود ۲ میلیون تردد در جاده های مازندران انجام می شود که این میزان در ایام تعطیل و مسافرپذیر به حدود ۵ میلیون تردد افزایش می یابد که با حساب سرانگشتی اگر هر خودرو بخواهد یک پوست موز را به کنار جاده های مازندران اضافه کند چه چهره ای تداعی می شود.

حال با حضور استاندار بومی در مازندران، فرصتی ایجاد شده تا برای بازیابی استعداد های مازندران و در کنار آن زدودن نا ملایمتی ها از این استان همنوایی ایجاد شود.
طرح &#۳۹;میراث ماندگار و مازندران پاک&#۳۹; یکی از ایده های استاندار بومی و جوان مازندران است که نقطه امیدی در پاک کردن چهره استان از زباله ایجاد کرده است که سالیان سال این سرزمین سبز را آلوده خود کرد.

طرح میراث ماندگار و مازندران پاک، طرحی یکساله با هدف زباله زدایی از جاده ها و اماکن عمومی استان با کمک دهیاری ها ، شوراها، کارکنان دولت و مردم است تا با فرهنگ سازی &#۳۹;نه&#۳۹; به زباله و ایجاد فرهنگ درختکاری در مازندران، بازگشتی به گذشته زیبای استان باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع زباله و ماهیت آنهاجنگلهای زیبای هیرکانیمازندران پاک و میراث ماندگار، نیازمند عزم همگانی استاستاندار مازندران روز چهارشنبه در مراسم اجرای این طرح استانی گفت: مازندران پاک و طرح میراث ماندگار نیازمند عزم همگانی است تا بتوانیم یک سال این استان را برای شهروندان و مسافران تمییز و پاک نگه داریم.

احمد حسین زادگان افزود: طرح میراث ماندگار همان طرح درختکاری در مازندران است چرا که مازندران بدون درخت قابل تصور نیست .
استاندار مازندران با اعلام این که در سال های اخیر به میراث های عظیم خود یعنی درخت و جنگل کم توجهی کرده ایم ، گفت: پیش بینی ما در استان مازندارن کاشت یک میلیون اصله نهال است که به نظر می رسد این تعداد کاشت نهال بیشتر شود چرا که طبق آخرین آمار طی هفته گذشته ۲۵۰ هزار اصله نهال توسط بخش خصوصی با هزینه خودشان تامین و در حال کاشت است .
حسین زادگان با اشاره به این که کاشت نهال در مازندران باید استمرار پیدا کند، افزود: نباید این کار مقطعی ، نمادین و شعاری باشد ، بلکه باید همیشه و در طول سال این کار انجام شود .

وی گفت: درست است که اسفندماه زمان کشت و زراعت چوب است، ولی باید به زراعت چوب هم به عنوان کار اقتصادی و هم زیست محیطی نگاه کنیم.
استاندار مازندارن با تاکید بر این که پاکیزه نگه داشتن محیط های عمومی در استان باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، گفت: متاسفانه در استان مازندران طی سال های اخیر در کنار جاده ها و معابر شاهد ریختن زباله و نخاله های ساختمانی بوده ایم و طرح مازندران پاک با این هدف شروع شده که محیط استان را زباله زدایی کنیم و به وضعیتی برسانیم که در شان فرهنگ مازندران باشد.
حسین زادگان افزود : این طرح پاک با کمک دهیاری ها ، شوراها ، کارکنان دولت و مردم با فرهنگ سازی تداوم می یابد تا بتوانیم استانی پاک و تمیز داشته باشیم .
وی توضیح داد: موضوع مازندارن پاک موضوعی نیست که توسط دولت و دستگاههای دولتی قابل حل باشد. زباله های چندین ساله باقی مانده در محیط های عمومی مانند حاشیه خیابان ها و جاده ها توسط یک دستگاه قابل جمع آوری زباله و پاکسازی نیست و همه دستگاهها و مردم باید در این زمینه همکاری کنند.
استاندار مازندران با تاکید بر این که تا قبل از پایان سال باید پاکسازی مبادی ورودی شهر انجام شود، گفت: از همه مهم تر باید کار تبلیغاتی در ورودی محورهای استان مازندران توسط فرمانداران انجام شود.

وی هدف گذاری طرح مازندران پاک را یک ساله اعلام کرد و گفت: بعد از آن به سراغ طرح های بعدی در استان خواهیم رفت چون در استان مازندران سرمایه های عظیمی همانند آب بندان و دریا وجود دارد که به آن کم توجهی شده است و بنا بر این در این زمینه هم نیازمند عزم همگانی هستیم تا بتوانیم در ورود گردشگر به این استان موفق عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی زیباترین جنگل های ایران https://zistonline.com/vdcjhveo.uqey8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما