تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80126
با توجه به افزایش گرمای جهانی زمین، شهرهای اروپایی امسال زمستان متفاوتی را تجربه کردند و در برخی نقاط مثل لندن، دمای هوا به بالای ۲۱ درجه سانتیگراد رسید و شهروندان اروپایی، امسال زمستان بهاری را تجربه کردند.
 روزهای گرم زمستانی در برخی شهرهای اروپا
به گزارش زیست آنلاین، دو روز آفتابی در لندن و ثبت دمای ۲۱.۲ درجه سانتی‌گرادی در "کیوگاردنز" این شهر رکورد گرمای هوا در ماه فوریه و زمستان‌های انگلیس را از سال ۱۹۱۰ میلادی تاکنون شکست.

طبق اعلام سرویس هواشناسی ملی انگلیس روزهای گرم زمستانی اخیر لندن رکورد قبلی گرمای زمستانی این شهر را که به فوریه سال ۱۹۹۸ میلادی و با دمای ۱۹.۷ درجه سانتی گرادی تعلق داشت، شکست.

دمای بالای زمستانی در انگلیس در حالی ثبت شده که شرایط آب و هوایی زمستان سال گذشته انگلیس به دلیل طوفانی قطبی با نام "هیولای شرق" عامل ثبت یکی از سردترین دماهای این کشور طی سه دهه گذشته بوده و بادهای سخت و برف سنگین منجر به تعطیلی مدارس، گرفتاری خودروها در جاده‌ها و مختل شدن برنامه قطارها و هواپیماها شده بود. هر چند این شرایط سخت زمستانی سال گذشته تنها به انگلیس منتهی نشده و دمای منفی ۴۲ درجه سانتی‌گرادی را در آغاز ماه مارس به نروژ برده بود.

اما امسال نیز گرمای غیرمنتظره زمستانی علاوه بر انگلیس، رکورد گرمای زمستانیِ ایرلند را از سال ۱۹۶۰ میلادی شکسته است. در اروپا هلند نیز با ثبت دمای ۱۷.۸ درجه سانتی‌گرادی گرم‌ترین روزهای زمستانی خود را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین در فرانسه ثبت دمای ۲۲ درجه سانتی‌گرادی طی روزهای اخیر بسیار بالاتر از میانگین دمای هوا در طول سال است. این گرمای هوای غیرمنتظره در ماه فوریه در تعدادی از شهرهای سوئد نیز به ثبت رسیده است.

بسیاری از کارشناسان این میزان از گرمای هوا در فصل زمستان را بخشی از روند تغییرات اقلیمی جهانی و بی‌نظمی‌های آب و هوایی در سراسر جهان دانسته‌ و آن را سقوط ناگهانی هوا خوانده‌اند.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، کارشناسان هواشناسی با بیان این که به مطالعات بیشتری نیاز است تا دلیل این گرمای هوا مشخص شود، اعلام کرده‌اند که به طور کلی انتظار می‌رود دمای هوا در زمستان تحت تاثیر گرمایش جهانی و افزایش میانگین جهانی دمای هوا قرار گرفته باشد.

گرمای بی سابقه در اروپابیشتر بخوانید: هر آنچه به خاطر افزایش گرمای زمین در زندگی ما تغییر خواهد کرددمای زمین ۵ سال آینده رکورد می‌زنددانشمندان پیش‌بینی می‌کنند دمای پنج سال آتی زمین رکورد می زند، این در حالی است که ۲۰۱۸ میلادی چهارمین سال گرم متوالی در تاریخ بوده است.

به نقل از آسوشیتدپرس، ۲۰۱۸ میلادی چهارمین سال متوالی تاریخ بوده که دمای زمین گرم‌تر شده است. این در حالی است که دانشمندان آب و هواشناسی انگلیسی پیش بینی می کنند پنج سال آتی گرم‌تر باشد و حتی ممکن است گرمای آن به سطح رکوردی بی‌سابقه برسد.

دو سازمان آمریکایی در حوزه آب و هوا، سازمان آب و هواشناسی انگلیس و سازمان آب و هواشناسی جهانی دمای سراسر دنیا را با شیوه هایی متفاوت تحلیل کردند. اما همه آنها به نتیجه یکسان رسیدند؛ ۲۰۱۸ میلادی پس از ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی چهارمین سال گرم تاریخ بوده است.

سازمان NOAA در آمریکا  اعلام کرد متوسط دمای ۲۰۱۸ میلادی ۱۴.۶۹ درجه سلسیوس بوده است که ۰.۷۹ درجه سلسیوس گرمتر از متوسط دمای قرن بیستم میلادی است.

البته به گفته دانشمندان ناسا و NOAA، سال ۲۰۱۸ به دلیل تغییرات آب و هوایی گاه و بی‌گاه اندکی خنک‌تر از سه سال قبل بوده است.

این در حالی است که سازمان آب و هواشناسی انگلیس پیش بینی می کند پنج سال آتی متوسط دما به ۱۴.۷۳ تا ۱۵.۲۷ درجه سلسیوس برسد. چنین دمایی حتی گرمتر از ۴ سال پیشین خواهد بود.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانچگونه می توان جلوی گرمایش جهانی را گرفت؟چاره‌اندیشی از جنبه‌های اقتصادی، جامعه‌شناسی و حتی سیاسی عوامل مهمی برای برنامه‌ریزی به شمار می‌‌‌رود. اما حتی اگر همین امروز بتوانیم جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای را بگیریم، کره زمین هنوز گرم باقی می‌ماند. بسته به اینکه جوامع مختلف چه چاره‌ای در پیش می‌گیرند، دانشمندان سرسختانه اعتقاد دارند در هر صورت کره زمین تا ۴ درجه سانتی‌گراد افزایش دما خواهد داشت.

در حال حاضر هدف اینست میزان نسبت گازهای گلخانه‌ای حدود ۴۵۰ تا ۵۵۰ ppm ثابت بماند. تنها در این حال است که اکثر تحلیل‌گران معتقدند جلوی تغییرات افسار گسیخته زیست محیطی گرفته می‌شود. هم اکنون این رقم ۳۸۰ ppm گزارش شده. به همین خاطر دیر یا زود ممکن است این میزان از دامنه اطمینان مد نظر خارج شود. IPCC به زبانی ساده اذعان داشته انتشار گازهای گل‌خانه‌ای به جو کره زمین باید بین ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کند.

محققین دانشگاه پرینستون سلسله رویه‌هایی را تحت عنوان «رویکردهای ثابت‌سازی» پیشنهاد دادند. بر اساس آنالیزهای محققین این دانشگاه، بشر این قابلیت را دارد طی ده سال آینده با استفاده از تکنولوژی مدرن، انتشار گازهای گلخانه‌ای را در حد قابل توجهی کاهش دهد. بر همین اساس، امریکایی‌ها اعتقاد دارند به جای جلوگیری تغییرات اقلیمی به صورت منطقه به منطقه، رویکردی جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به کار گرفته شود. گفته می‌شود اگر هفت «رویکرد ثابت‌سازی» مطابق انتظارات محققین اجرا شود، تا پنجاه سال پس از اجرای این پروتکل‌ها، گرمایش جهانی چالش خاصی ایجاد نمی‌کند. چرا که میزان گازهای گل‌خانه‌ای در حد ۵۰۰ ppm ثابت خواهد ماند.

بهینه‌سازی انرژی، تولید ماشین آلاتی با مصرف سوخت کمتر، افزایش قابل توجه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، تولید هیدروژن از منابع تجدیدپذیر، بیوسوخت‌ها (سوخت‌های گیاهی)، گازهای طبیعی و انرژی هسته‌ای رویکردهایی است که دانشمندان برای ثابت‌سازی گازهای گل‌خانه‌ای در نظر دارند. همچنین این قابلیت نیز روی کاغذ وجود دارد کربن دی‌اکسید منتشر یافته از سوخت‌های فسیلی توسط پروسه‌ای مجددا گرفته شده و در اعماق زمین ذخیره شود. این فرآیند، «جداسازی کربن» (Carbon Sequestration) نامیده می‌شود.

https://zistonline.com/vdcg3q97.ak9zx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما