تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 80121
مطالعه اخیری که توسط موسسه زیست محیطی Greenpeace انجام شده است در مورد بحران جهانی انباشته شدن زباله های هسته ای، با توجه به اینکه این مواد می توانند برای هزاران سال پرتوزا باقی بمانند، هشدار می دهد.
هشدار ایجاد بحران جهانی در اثر ۲۵۰،۰۰۰ تُن زباله هسته ای    
به گزارش زیست آنلاین، این مطالعه گزارشی ۱۰۰ صفحه ای در مورد وضعیت انباشت زباله های هسته ای موجود در هفت کشور است. فرانسه، امریکا، بلژیک، ژاپن، سوئد، فنلاند، و بریتانیا. زباله های چند عدد ازین کشورها نزدیک اشباع شدن است. طبق این گزارش، در حدود ۲۵۰،۰۰۰ تُن سوخت هسته ای در ۱۴ کشور استفاده شده است. اکثریت این مقدار از سوخت استفاده شده، در استخرهای خنک کن مستقر در محل راکتور ها باقی می مانند که در عمق خود دفاعی ندارند مانند نگهداری های نوع دوم (secondary containment) که نسبت به نبود سیستم خنک شونده آسیب پذیر هستند و در بسیاری از موارد از سیستم برق پشتیبان نیز بی بهره اند.

بیشتر بخوانید: سفر به گورستان هزارتوی زباله‌ های هسته‌ایحتی یک کشور نیز نمی تواند ادعا کند که راه حلی برای مدیریت پسماندهای پرتوزا دارد

حتی یک کشور نیز نمی تواند ادعا کند که راه حلی برای مدیریت پسماندهای پرتوزا داردافزون بر این، این کشورها میبایست با مشکلات مرتبط دیگری از قبیل ریسک آتش سوزی، تخلیه گازهای رادیو اکتیو، آلودگی زیست محیطی، معیوب شدن نگهدارنده ها، حملات تروریستی، و هزینه های رو به افزایش نیز مواجه شوند. پس از گذشت بیش از ۶۵ سال از آغاز استفاده غیرنظامی انرژی هسته ای، حتی یک کشور نیز نمی تواند ادعا کند که راه حلی برای مدیریت پسماندهای بسیار خطرناک پرتوزا دارد.

دفن کردن زباله های هسته ای در عمق زمین که به عنوان راه حلی دراز مدت سر و صدا به پا کرده بود، معایب اساسی ای از خود نشان داده است که آن را به عنوان یک گزینه معتبر باقی نمی گذارد. موسسه Greenpeace چند دهه علیه استفاده از انرژی هسته ای اعتراض کرده است و در عوض حامی انرژی های تجدیدپذیر است که به گفته این گزارش بهتر برای محیط زیست و اقتصاد، و فاقد ریسک های مربوط به انرژی هسته ای است.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع زباله و ماهیت آنهاهر پسماند هسته ای که دور ریخته می شود، پرتوهایی را به محیط زیست نشت می دهد

هر پسماند هسته ای که دور ریخته می شود، پرتوهایی را به محیط زیست نشت می دهدهر پسماند هسته ای که دور ریخته می شود، پرتوهایی را به محیط زیست نشت می دهد، و در حال حاضر نیروگاههای هسته ای، راه کاری جهت انباشتن زباله های هسته ای در محل سایت ندارند. همچنین محلی در نوادا امریکا موسوم به “کوه یوکا” که برای نگاه داری پسماندهای هسته ای انتخاب شده است هم به لحاظ آتشفشانی و هم زمین لرزه ای فعال است. برنامه های مربوط به ساخت این محل که خیلی هم به درازا کشیده است در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما متوقف شد اما به نظر میرسد که تیم دونالد ترامپ برنامه را مجددا به جریان انداخته اند.

گزارش Greenpeace نشان می دهد که ماه ها قبل، با وجود مخالفت های تند ایالتی، سلاح های سّری پلوتونیمی از کارولینای جنوبی جهت ذخیره سازی به این محل منتقل شده است. یکی از نمایندگان مجلس امریکا (Dina Titus) نیز اشاره کرده است که بار دیگر، ترامپ از نوادا جهت انبار کردن پسماندهای هسته ای امریکا استفاده کرده است. تصمیمی که اگر ترامپ و تیمش فکر کرده اند که می توانند در آن پیش روند در اشتباه هستند.

https://zistonline.com/vdcb88bw.rhbg5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما