تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 80120
محققان داخلی کشور توانستند با تولید یک نانوکامپوزیت سبز و استفاده از آن در فرایند کاشت گیاه بادرنجبویه، میزان تولید ترکیبات دارویی توسط این گیاه را به سطح قابل قبولی برساند؛ و همچنین موفق به تولید مسکن گیاهی برای دردهای ناشی از ترک اعتیاد شدند که برخلاف سایر داروهای استفاده‌شده در تسکین درد، عوارض گوارشی و پوکی استخوان ندارد و اعتیادآور نیست.
تولید نانوکامپوزیت سبز برای افزایش سنتز ترکیبات دارویی و تولید مسکن گیاهی در داخل کشور
به گزارش زیست آنلاین، محققان کشور توانستند با تولید "نانو کامپوزیت سبز" از یک گیاه، سنتز ترکیبات دارویی را افزایش دهند. محقق دانشگاه تبریز با حمایت و همکاری یک شرکت در حوزه دارو، موفق شده با تولید یک نانوکامپوزیت سبز و استفاده از آن در فرایند کاشت گیاه بادرنجبویه، میزان تولید ترکیبات دارویی توسط این گیاه را به سطح قابل قبولی برساند.

زهرا رضایی، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز با اشاره به ترکیب " رزمارینیک اسید" به عنوان یک ترکیب دارویی ارزشمند، گفت: منبع اصلی تولید این ترکیب دارویی ارزشمند که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گیاه "رزماری" است که رشد کمی از خود نشان داده و میزان کمی از این ماده را تولید می‌کند.

وی گیاه "بادرنجبویه" را یکی از منابع تأمین رزمارینیک اسید معرفی کرد و یادآور شد: ما در این طرح با ارائه یک راهکار مبتنی بر فناوری نانو موفق شدیم سرعت تولید رزمارینیک اسید در گیاه بادرنجبویه را به نحو مطلوبی افزایش دهیم.

رضایی ادامه داد: در این طرح ما یک نانو کامپوزیت سنتز کرده‌ایم که می‌تواند با ورود به سلول‌های گیاه بادرنجبویه، این گیاه را برای تولید اسید رزمارینیک اسید بیشتر تحریک کند.

مجری طرح در تشریح مکانیسم عملکرد این نانو کامپوزیت، گفت: تولید اسید رزمارینیک یک واکنش دفاعی در گیاه بادرنجبویه است که در اثر قرارگیری در معرض عوامل بیرونی فیزیکی، شیمیایی و میکروبی به وقوع می‌پیوندد. نانو کامپوزیت سنتز شده در این طرح نیز نقش این عامل بیرونی را برای گیاه بازی کرده و با ورود به سلول‌های گیاه موجب بروز پاسخ دفاعی گیاه، فعال شدن آنزیم‌های کلیدی و تولید اسید رزمارینیک می‌شود.

این دانش آموخته دانشگاه تبریز اضافه کرد: بر این اساس در این طرح در ابتدا نانو کامپوزیت اکسید منیزیم تثبیت‌شده بر روی نانو پرلیت با استفاده از عصاره گیاه بادرنجبویه، نمک منیزیم کلرید شش آبه و نانو پرلیت سنتز شد و در ادامه غلظت‌های مختلفی از این نانو کامپوزیت در محیط کشت گیاه تزریق شده و اثرات آن بر میزان تولید رزمارینیک اسید مورد بررسی قرار گرفته است.

ساخت نانوکامپوزیت گیاهی

به گفته وی، استفاده از این روش جهت تولید رزمارینیک اسید به عنوان مواد اولیه بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی می‌تواند این ماده را با قیمت بسیار پایین از نمونه خارجی در اختیار صنایع مربوط قرار دهد.

این طرح در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد زهرا رضایی، با راهنمایی دکتر سعید جعفری راد و با همکاری یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو داروها اجرایی شد و تحت عنوان پایان‌نامه مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز رسیده است.

بیشتر بخوانید: سیاه گیله دیابت نوع ۲ را درمان می کند تولید مسکن گیاهی بدون عوارض گوارشی و پوکی استخوانمحققان یک شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت موفق به تولید مسکن گیاهی برای دردهای ناشی از ترک اعتیاد شدند که برخلاف سایر داروهای استفاده‌شده در تسکین درد، عوارض گوارشی و پوکی استخوان ندارد و اعتیادآور نیست.

به گزارش ایسنا، سید محمدعلی سید نظری، مجری طرح با بیان اینکه با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید مسکن گیاهی شدیم، اظهار کرد: "حب جدوار" دارویی است که از گیاه "جدوار مدبر" تهیه شده و مواد مؤثر "جدوار" در فرمولاسیون صنعتی این دارو مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: این دارو یک ضد درد قوی بوده که اثرات تسکینی فوق‌العاده‌ای در دردهای استخوانی، مفصلی و عضلانی دارد و می‌تواند در کنترل دردها و علائم ناشی از ترک اعتیاد مؤثر باشد.

سید نظری با بیان اینکه داروی "حب جدوار" برخلاف سایر داروهای استفاده شده در تسکین درد، عوارض گوارشی و پوکی استخوان ندارد، خاطرنشان کرد: این دارو همچنین برخلاف سایر داروهای استفاده شده در زمینه ترک اعتیاد چون متادون و ترامادول اعتیادآور نیست.

مجری طرح این دارو را حاوی آلکالوئیدهای Delpho – Curarine , Staphisagrin , Delphinine , Condelphine , Isotalatizidin Hetisinone , Denudatine و انواع استرول‌ها ، فنول‌ها و پروتئین‌ها و املاح روی، منیزیوم، کلسیم، پتاسیم و آهن دانست.

مسکن گیاهی

وی با اشاره به تسهیلات دریافتی از صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساخت این دارو، یادآور شد: این تسهیلات را قبل از مرحله تولید صنعتی دریافت کردیم و حدود ۱۵ درصد به پیشرفت کار ما کمک کرد و از این جهت که وثیقه تسهیلات فقط چک بود، نیز خیلی مؤثر بود؛ چون فراهم کردن تضامین بسیار دشوار است.

سید نظری ادامه داد: هدف ما از دریافت این تسهیلات، خرید، نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات و تجهیزات و همچنین سرمایه در گردش مورد نیاز جهت ایجاد خط تولید صنعتی با ظرفیت تولید بیش از ۲۲ هزار کپسول بوده است. حدود پنج سال پیش ما موفق به تولید کپسول خوراکی و مسکن جدوار در غالب کالای سلامت محور شدیم و در حال حاضر نیز چند تولید دیگر وارد بازار شده است.

بیشتر بخوانید: در تولید مواد اولیه گیاهان دارویی ضعیف هستیمتولید نسل جدیدی از مواد خودترمیم با کمک میکروب‌هاپژوهشگران شرکت"لاکهید مارتین" قصد دارند در پروژه جدیدی، از میکروب‌ها برای ابداع مواد خودترمیم استفاده کنند.

به نقل از گیزمگ، شرکت آمریکایی "لاکهید مارتین"(Lockheed Martin) که تخصص آن در حوزه هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات است، قصد دارد نسل جدیدی از مواد پیشرفته ارائه دهد. این شرکت، طی یک قرارداد ۱۰ میلیون دلاری، همکاری جدیدی با "آزمایشگاه پژوهشی ارتش آمریکا"(ARL) آغاز کرده است تا روش‌هایی را برای مهندسی زیستی DNA در ارگانیسم‌های تک‌سلولی ارائه دهد.

تولید میکروبهای خودترمیم کننده

تکثیر ژن، از زمان ابداع آن در سال ۱۹۷۰ تاکنون، به عنوان ابزار مهمی در حوزه پزشکی و زیست‌پزشکی شناخته می‌شود. حتی ساده‌ترین سلول‌های زنده، یک کارخانه کوچک شیمیایی به شمار می‌روند و پیچیدگی‌هایی دارند که موجب می‌شود پیشرفته‌ترین پلاستیک‌ها هم قدیمی به نظر برسند.

مهندسی زیستی، نه تنها موجب می‌شود که این پلاستیک‌ها مانند محصولات اصلاح شده ژنتیکی به نظر برسند، بلکه می‌تواند میکروب‌ها را به مراکز تولید کوچکی تبدیل کند تا برای تولید محصولات گوناگون به کار روند. این روش در حال حاضر هم کاربرد دارد اما لاکهید مارتین معتقد است که این روش تنها در مقیاس بسیار کوچک به کار می‌رود و فاقد کیفیت لازم برای کاربرهای نظامی هستند.

پژوهشگران لاکهید مارتین در نظر دارند برای اصلاح این روش، نحوه مقیاس‌بندی و بهبود طراحی‌های زیستی را مورد بررسی قرار دهند. آنها باور دارند که روزی می‌توان از این روش برای تولید تلسکوپ‌های دارای پوشش فیلتردار استفاده کرد.

"ملیسا رودز"(Melissa Rhoads)، سرپرست و مدیر پژوهشی این پروژه گفت: ما نمی‌توانیم این قابلیت را تولید کنیم؛ در نتیجه پژوهشگران لاکهید مارتین تصمیم گرفتند از روش‌های طبیعی استفاده کنیم. مهار کردن نیروی مواد خودترمیم، یک راه کارآمد است و نسبت به روش‌های مصنوعی، سرعت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: راه‌اندازی کارخانه‌های گیاهان دارویی https://zistonline.com/vdcaw6na.49nwu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما