تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 80108
نشست علمی-تخصصی بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در مدیریت کلانشهرها، به منظور همسو کردن سایر کلانشهرها و ارگان های شهرداری با برنامه اصلاح الگوی مصرف انرژی و توسعه انرژی های تجدیدپذیر برگزار شد.
همسو سازی کلانشهر ها با برنامه اصلاح الگوی مصرف و توسعه انرژی های تجدید پذیر
به گزارش زیست آنلاین، ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، در نشست علمی-تخصصی بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در مدیریت کلانشهرها با اشاره به لزوم ایجاد یک تفکر همسان در کل کشور گفت: متاسفانه در ۲۰ سال اخیر منفعت طلبی انفرادی جای منفعت طلبی اجتماعی را گرفته و رفاه و ثروت آفرینی با تخریب محیط زیست همراه بوده که در زمان حاضر تاثیرات آن به‌تدریج قابل مشاهده است. به عنوان مثال می‌توان به از بین رفتن بیش از ۱۰۰ هکتار از باغات تهران اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوع تولید آسفالت متخلخل از پلاستیک به عنوان یکی از اقدامات کشور آلمان در حوزه محیط زیست،اظهارکرد: باید با استفاده از مهارت‌ها و استعدادهای مردمان محلی هر شهر و با بهره‌گیری از ظرفیت محیطی آن و خلق ایده‌های نو، ثروت آفرینی کنیم و سطح رفاه جامعه را افزایش دهیم.

خداکرمی با تاکید بر لزوم استفاده از فضای مجازی در بهره‌گیری از تجارب و الگوهای جهانی در مدیریت شهری بر مبنای موقعیت جغرافیایی هر شهر،گفت: باید یک حرکت همه جانبه فارغ از نوشته‌ها و سخنرانی‌ها، به‌صورت عملیاتی داشته باشیم تا با خردورزی و همکاری یکدیگر، کشور را از این بحران‌های محیط زیستی خارج سازیم.

صدرالدین علیپور، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این نشست علمی-تخصصی گفت: امروزه درکلانشهر تهران، موارد مرتبط با شهرسازی مانند زیباشناسی، کاربری زمین، حمل و نقل و امثال آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است،‌ ولی متاسفانه تنها موردی که همیشه در بحث ایجاد شهر و توسعه آن مغفول مانده توجه به مسئله انرژی و مصرف بهینه آن در کلانشهرها است.

علی پور خاطر نشان ساخت: کاهش منابع سوخت های فسیلی و استفاده از روش های قدیمی و غیرنوین تولید انرژی منجر به انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا در کلانشهرها علی الخصوص تهران گردید که این امر لزوم اتخاذ سیاست های توسعه انرژی های تجدیدپذیر را نمایان می سازد.

بیشتر بخوانید: لزوم توسعه انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های شهر تهرانالزام شهرداری تهران به اجرای برنامه اصلاح الگوی مصرف و توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر در شهر تهران

الزام شهرداری تهران به اجرای برنامه اصلاح الگوی مصرف و توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر در شهر تهرانوی در ادامه گفت: با توجه به اسناد فرادست در این حوزه شامل مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان های دولتی، عمومی و غیردولتی از انرژی های تجدیدپذیر و مصوبه های شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر الزام شهرداری تهران به اجرای برنامه اصلاح الگوی مصرف و توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر در شهر تهران، این اداره کل بعنوان متولی امر انرژی در شهرداری تهران با همکاری دیگر نهادها و مناطق ۲۲ گانه پروژه های اجرایی بسیار گسترده ای در شهر تهران انجام داده است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار کرد: احداث ۷ بوستان و ۱۹ ساختمان انرژی در شهر تهران با تولید ۳۴۷ مگاوات ساعت برق در سال و کاهش انتشار ۲۶۴ تن گاز گلخانه ای از جمله اقداماتی است که در راستای مصوبه های فوق در شهر تهران انجام شده و روند توسعه آن همچنان ادامه دارد.

علی پور در ادامه گفت: با توجه به اهمیت مباحث انرژی و فراگیر بودن مصوبه هیئت وزیران در کلیه نهادهای دولتی و نیمه دولتی، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در نظر دارد جهت تبادل تجارب با دیگر نهادها، سازمانها و کلانشهرهای کشور، نخستین نشست علمی تخصصی استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در مدیریت شهری کلانشهرها با محوریت انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی را برگزار نماید.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار بررسی چالش های فراروی مدیریت انرژی در ساختمان ها و اماکن عمومی، ارائه دستاوردهای اخیر شهرداری تهران در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی های تجدیدپذیر، شناسایی و بهره گیری از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود شهر و تحقق اهداف اسناد فرادستی و قوانین حوزه محیط زیست را از دیگر اهداف برگزاری نخستین همایش مدیریت انرژی و اصلاح الگوی مصرف منابع در کلانشهر برشمرد.

وی با اشاره به اینکه این نشست به منظور ایجاد یک فضای رقابتی مطمئن جهت پیشبرد اهداف مدیریت شهری برگزار می شود، گفت: در پایان از برترین واحدها در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی تقدیر و تشکر بعمل خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: کاهش ۲۶۴ تنی گازهای گلخانه ای با توسعه انرژی های تجدیدپذیر در سطح شهر تهراناستفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تهران یک ضرورت است

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تهران یک ضرورت استعلیپور در ادامه با اشاره به این که شهرداری تهران موضوع استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را به عنوان یک ضرورت تلقی می کند گفت:همراستایی و هم افزایی دستگاه های اجرایی، تصمیم گیران ، قانون گذاران وآحاد مردم می تواند موجب ارتقا اقتصادی و محیط زیستی برای کشور باشد.

وی در خصوص اهداف اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از برگزاری همایش مذکور گفت:شهرداری تهران معتقد است استفاده از منابع انرژی های نودر کلانشهرهای ایران می تواند اهداف محیط زیستی منطبق بر ارتقا اقتصادی را تسریع بخشد و بر این اساس برای نخستین بارنشست نمایندگان کلانشهرها در همین راستا شکل گرفته است  که بر مبنای آن مجموعه موضوعات حوزه محیط زیست به  بحث و تبادل نظر گذاشته می شود تا از این رهگذرساختار مقولات زیست محیطی شهرها به عنوان یک اجبار و ضرورت تلقی شود.

علیپور افزود: هدف از برگزاری نشست علمی-تخصصی بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در مدیریت کلانشهرها فقط مباحث مربوط به انرژی های تجدید پذیر نیست بلکه موضوعاتی مانندآب، آلودگی هوا وپسماند که عملا جزو بحران ها محسوب می شوند نیز مورد بررسی قرار داده می شود تا برای این مباحث نیز چاره جویی های مطلوبی به عمل آورد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هم چنین گفت:قابل اشاره است که تاکنون به نسبت بحرانی بودن موضوعات فوق و مثلا  در حیطه بودجه و ساختار محیط زیست چندان تدارکی دیده نشده است و باید نگاه ها به طریقی معطوف مسئله بشود که اگر بودجه های مربوطه درست مدیریت شود درصرف هزینه های اضافی تجدیدنظر به عمل خواهد آمد.

این مقام مسئول اضافه کرد: از آنجا که در این زمینه چند ماه پیش به کمک مجمع کلانشهرها کمیته ای تشکیل شده بود تلاش شد این گردهمایی به عنوان دومین نشست تخصصی در این زمینه برگزار شود.لازم به ذکر است که اولین نشست به حوزه انرژی اختصاص داده شده بود  و این مقوله رصد شد که اساسا نگاه ملی و سازمانی تا چه حد روی موضوع مربوطه متمرکز شده است و اصولا متولیان و مسئولان آن چه سازمان ها یا دوایری هستند.این درحالی است که لازم است نگاه اقتصادی نیز مد نظر قرار گیرد چرا که کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده اند همواره سرفصل های اقتصادی آن را نیز به شکلی جدی در دستور کار خود قرار دادند.

علیپور ادامه داد:کشورهای فوق به سهولت دریافتند که اگر به سوی انرژی های تجدیدپذیر و یا کاهش آلایندگی روی بیاورند  در حوزه اقتصادی نیز انتفاع بیشتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: کشور در بخش الگوی مصرف با نقاط ضعف فروان مواجه استکشور در بخش الگوی مصرف با نقاط ضعف فروان مواجه است

انرژی در همه جهان به عنوان یک موضوع امنیتی مفهوم یافته استوی افزود: البته بی شک در این زمینه چالش هایی هم وجود دارد ، از جمله این که دستگاه هایی مانند وزارت نیرو که تشویق و ترغیب به سوی چنین دیدگاهی را مد نظر قرار داده اند و برای این کار یارانه ها و یا حمایت هایی را اختصاص داده اند هم اکنون دچار مشکلاتی شده اند که شاید یک علت آن هم ضعف های اقتصادی است که رخ داده است.بنابر این صنایع و تجهیزات وارداتی مربوط به این موضوع نیز متاثر از جریان اقتصادی جاری قرار گرفته اند .با این حال ما تصور می کنیم به رغم این مشکلات هنوز در جاهایی لازم است دقت نظرهای بیشتری صورت بگیرد.چون صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از انرژی های پاک در جوامع اینک  به عنوان یک ضرورت تلقی می شود.

این مقام مسئول با بیان این که قطعی مکرر برق در تابستان گذشته و ارتباط سیکل های نیروگاهی با منابع آبی موجود کشور و فرسودگی تجهیزات تولید برق ،ما را برآن می دارد که استفاده از منابع انرژی های نو را یک اجبار بدانیم گفت:هم اکنون انرژی در همه جهان به عنوان یک موضوع امنیتی مفهوم یافته است و برای ما هم باید این موضوع به شکلی بسیار جدی معنی پیدا کند.

علیپور اضافه کرد: شهرداری تهران همه تلاش خود را به عمل می آورد تا فرهنگ استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در کلانشهر تهران جا بیاندازد و اقدامات این نهاد در سالهای اخیر مبین همین دیدگاه است.

وی گفت:هم اکنون حدود ۳۰ ساختمان و ۱۲ پارک در تهران  توسط شهرداری به انرژی خورشیدی و ۴۰۰ موتورخانه از مجموعه های مختلف به سیستم پایش و کنترل ومعاینه فنی تجهیز و نزدیک به ۷۰۰ آبگرمکن خورشیدی در این کلانشهر وارد مدار کار شده است و اینک با برگزاری چنین نشست هایی بدنبال تبادل تجربیات با کلانشهرها هستیم .

علیپور افزود: اگر موضوع انرژی های تجدیدپذیر در سیاست های کلان کشور مدنظر قرار گیرد، گشایش های اقتصادی آن نیز احساس خواهد شد.

بیشتر بخوانید: روند فعلی مصرف انرژی به اقتصاد کشور آسیب می زنداستفاده از منابع انرژی های نو می تواند در بخش اقتصادی بسیار تاثیرات مثبتی باقی بگذارد

استفاده از منابع انرژی های نو می تواند در بخش اقتصادی بسیار تاثیرات مثبتی باقی بگذارداین مقام مسئول با بیان این که هم اکنون شهر تهران حدود ۴ برابر نرم جهانی انرژی مصرف می کند، گفت: اگر ارقام هزینه ای این میزان مصرف انرژی مورد محاسبه قرار گیرد خواهیم دید که استفاده از منابع انرژی های نو می تواند در بخش اقتصادی بسیار تاثیرات مثبتی باقی بگذارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا الگوهای تجربه شده نهادهایی مانند وزارت نیرو در قبال تولید کنندگان انرژی های تجدید پذیر برای شهرداری تهران می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا آزمون و خطاهای آن نیز سنجیده شود وشهرداری برمبنای آن، عدم توفیقات گذشته در این زمینه را مجددا تجربه نکند، گفت: بی شک باید از همه تجربه های بدست آمده استفاده کرد و نگاه به آن سیاست ها و تجربیات بدست آمده می تواند در بهبود کار اثر بخش باشد اما باید توجه کرد که سیستم های تشویقی هم در همه دنیا تا یک بازه زمانی محدودی می تواند ادامه پیدا کند ولی قرار نیست دولت ها مدام پول بدهند که دیگران بروند یک نظام پایدار ایجاد کنند.

علیپور همچنین اظهار کرد:در تهران کارهای شهرداری نتیجه بخش بوده و تاثیر این اقدامات در شبکه اصلی احساس شده است، اما در شرایط فعلی اقتصادی به نظر می رسد در بخش های دولتی برای کار باید مکانیزم درستی تعریف شود تا بخش خصوصی نیز به شکلی جدی وارد عمل شود.

وی ادامه داد: مثلا می توان برای ساختمان های مقیاس بزرگ ، سهم ها ودرصدهایی را اجباری کرد  واین در حالی است که حتی در کشورهای عربی مزارع خورشیدی در این زمینه به همین شکل فعال شده اند و به حدی پیش رفته اند که امکان صادرات برق را هم برای کشور خود فراهم کرده اند و ما معتقدیم در ایران هم می توان اینطور عمل کرد.

وی تاکید کرد: منابع انرژی های فسیلی محدودند و مباحثی مانند گرم شدن زمین، تولید گازهای گلخانه ای، آلاینده های زیست محیطی و امثال این ها ما را وامیدارد که خیلی جدی به موضوع استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در شهرهای بزرگ بیاندیشیم و برای آن چاره جویی کنیم.

علیپور همچنین در خصوص مبحث “سیوسنگ انرژی” و اصلاح الگوی مصرف نیز گفت: این سرفصل ها هم در مناطق مختلف شهر تهران مد نظر قرار گرفته است و کارشناسان و محققان برای آن تحقیق و پژوهش انجام می دهند تا آن را به مباحث اقتصادی متصل کنند و در حال حاضر با رتبه بندی هایی که برای مناطق مختلف انجام شده است این موضوع مورد تشویق شهرداری تهران قرار گرفته است.

وی اصلاح الگوهای مصرف انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر و نو را اقدامی بین بخشی ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه مردم و مسئولان  وتصمیم گیران و قانون گذاران باید دست به دست هم بدهند تا خروجی حاصل از این رویکرد قابل توجه باشد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که برای رسیدن به اهداف مورد نظر شهرداری تهران چه قدر زمان لازم است گفت:همراستایی در چنین موضوعاتی نقشی اساسی دارد و ما اگر بتوانیم طیف مطالبه گر در حوزه محیط زیست را پرشمارتر کنیم زودتر به اهداف مورد نظر خواهیم رسید .

علیپور در خاتمه اظهار کرد:شهرداری تهران هم اینک همه کلانشهرها را به یاری و مساعدت و بحث و تبادل تجربیات دعوت کرده و قابل ذکر است که کلانشهرهایی مانند رشت، اصفهان ، مشهد ، قم و برخی دیگر از شهرهای بزرگ که در این زمینه با برنامه عمل کرده و موفقیت  هایی کسب کرده اند تجربیات خود را به دیگر شهرها منتقل خواهند کرد تا از این رهگذر همراستایی و هم افزایی مورد نظر شکل بگیرد.

دو مولفه تاثیرگذار در وقوع بحران های محیط زیستیدر این نشست زهرا نژاد بهرام عضو و رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران بی توجهی به طرح‌های توسعه شهری و استفاده نکردن از انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان دو مولفه تاثیرگذار در وقوع بحران های محیط زیستی دانست و گفت: در ساخت و سازهای شهر تهران باید از الگوهای مبتنی بر توسعه انرژی های تجدیدپذیر متناسب با اقلیم بهره برد.

کمال مرادی - دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران - نیز گفت: اقدامات تخصصی و فنی که به منظور حل معضلات و مشکلات محیط زیستی در حوزه مدیریت شهری اجرا می‌شوند باید با کمک وزارت کشور به قانون تبدیل شوند و به عنوان یک سند فرادستی معتبر برای کل کشور منظور شود.

در انتهای نشست ضمن معرفی اقدامات و فعالیت‌های اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار جهت مدیریت مصرف انرژی و ارائه راهکارهای لازم به منظور حل موانع و چالش ها در این زمینه، مسئولان هر یک از کلانشهرهای کشور اقدامات و فعالیت‌های خود در حوزه محیط زیست به ویژه مدیریت مصرف انرژی مانند شاخص های پایداری انرژی، راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها و غیره را جهت اشتراک گذاری تجارب ارائه کردند.

در این نشست مقرر شد مباحث مدیریت انرژی به صورت سالانه در نشست کمیته محیط زیست کلانشهرهای کشور مورد ارزیابی، بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

در ادامه این نشست، بازدیدی از نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلوواتی منطقه ۹ به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی ساختمان های شهرداری تهران که با تزریق انرژی خورشیدی به شبکه برق شهری منجر به کاهش انتشار ۲۳ تن مونواکسیدکربن در سال می‌شود، با حضور سید علی مفاخریان - شهردار این منطقه - به عمل آمد.

این نشست با دو پنل لزوم توجه به امر مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها و محیط شهری همچنین کاربرد و استفاده از انرژی تجدیدپذیر در مدیریت شهری برگزار شد.

در پنل اول به ارائه عملکرد و اقدامات شهرداری تهران در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان و در زمینه اجرای مصوبه الزام شهرداری تهران به اصلاح الگوی مصرف، معرفی ویرایش جدید مبحث ۱۹ و سازمان‌های دارای مسئولیت، ارائه مدل‌سازی فنی اقتصادی بام سبز در یک ساختمان و معرفی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های شهر تهران پرداخته شد.

عملکرد و اقدامات شهرداری تهران در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بررسی مشکلات و چالش های اجرایی و ارائه تجربیات در این زمینه، انرژی شهری، الزام شهرداری تهران به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، اهداف و سیاست شورا در خصوص لزوم ایجاد ارتباط بین کاربرد انرژی های تجدیدپذیر در حوزه شهر و معماری ساختمان و خرید تضمینی برق از منابع تجدیدپذیر مانند نیروگاه های کوچک خورشیدی و بادی از جمله موارد مطرح شده در پنل دوم است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران،در پایان این نشست از کلانشهرهای مشهد و اصفهان در حوزه مدیریت شهری، معاونت حمل و نقل و ترافیک و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، شهرداری مناطق ۵ و ۷ در حوزه بهینه سازی انرژی های تجدیدپذیر، شهرداری مناطق ۴ و ۱۸ در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی و شهرداری مناطق ۶ و ۹ در حوزه توسعه انرژی های تجدیدپذیر تقدیر به عمل آمد.

 

https://zistonline.com/vdcg7q97.ak9zz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما