تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80097
جایگاه نامناسب تجدیدپذیرها در سبد انرژی کشور

صنعت تجدید پذیر باید از مظلومیت بیرون بیاید

زیست آنلاین: تجدیدپذیرها هنوز جایگاه خوبی در سبد انرژی کشور ندارند، این در حالی است که کشور ما از ظرفیت مطلوبی در این زمینه برخوردار است، در حقیقت عدم استفاده بهینه از انرژی‌های نو به عنوان یک ظرفیت خدادادی در کشور ما به نوعی کفران نعمت است و باید هر چه سریع تر صنعت تجدید پذیر باید از مظلومیت بیرون بیاید.
صنعت تجدید پذیر باید از مظلومیت بیرون بیاید
به گزارش زیست آنلاین، مراسم اختتامیه یازدهمین نمایشگاه انرژی تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی باموضوع با موضوع اولین همایش ملی تجلیل از فعالان صنعت انرژیهای تجدید پذیر، توسط بزرگترین پیمانکار داخلی احداث نیروگاههای خورشیدی شرکت نیرو نویان قشم nnq برگزار گردید. 

حسین امیری خامکانی، نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی، در این مراسم گفت: همه ما دل در گرو توسعه انرژی به خصوص تجدیدپذیر داریم. این صنعت باید از مظلومیت بیرون بیاید. ما در مجلس دغدغه داریم که از این ظرفیت خدادادی استفاده نمی‌‌‌شود و جایگاه مناسبی در سبد انرژی کشور ندارد.

برق مصرف کنید و پول بگیریدوی با بیان اینکه ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد اما نفت باعث شده هنوز نتوانیم به جایگاه اصلی این صنعت ارتقا پیدا کنیم، اظهار داشت:  بنده به مدت سه دوره در مجلس شورای اسلامی  در کمیسیون انرژی هستم و  همواره این دغدغه را داشتم تا از انرژی های تجدید پذیر به عنوان یک  ظرفیت خدادادی استفاده نمایم، با این وجود باید اظهار داشت با وجودیکه ظرفیت بیشماری در خصوص انرژی های بادی و خورشیدی  در داخل کشور وجود دارد، متاسفانه این صنعت نو، هنوز جایگاه مطلوب خود را در کشور  پیدا نکرده است، در حالی که امروز کشورهایی که آفتاب کمی دارند، به درصد بالایی در زمینه استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر رسیده‌‌اند. به عنوان مثال اخیرا کشور آلمان اعلام کرده است که ( برق مصرف کنید و پول بگیرید ) البته ذکر این نکته لازم است که ما نیز در در دوره های هشتم تا دهم کمیسون انرژی همواره تلاش کرده ایم  تا جایگاه این صنعت نو و پاک را در سبد انرژی کشور بیشتر کنیم، و در نظر داریم تا پایان برنامه ۶ توسعه این سهم را به ۵ درصد از سبد انرژی کشور برسانیم، اگرچه این میزان (سهم ۵ درصدی) نیز در مقایسه با ظرفیت تولید در کشور ما، سهم حداقلی را به خود اختصاص داده است و قطعا باید دستیابی به سهم بیشتری از این صنعت  را در دستور کار خود قرار دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار است که کشور سریع‌ تر به استفاده از این ظرفیت و بیش از پنج درصد تعیین شده دست یابد و این رسالت بخش خصوصی است که این هدف را عملیاتی کند. ما در دولت و مجلس تلاش کردیم اساسنامه ساتبا و دو سازمان دیگر مربوطه را به هم گره بزنیم تا در توسعه این صنعت فعالانه‌‌ تر عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: دریافت فرآورده‌ های نفتی در ازای تولید برق تجدیدپذیرهنوز نتوانسته ایم جایگاه تجدید پذیرها را آن طور که باید تعالی ببخشیم

هنوز نتوانسته ایم جایگاه تجدید پذیرها را آن طور که باید تعالی ببخشیمخامکانی در ادامه بیان کرد: اگرچه بخش خصوصی، انجمن انرژی های تجدید پذیر و دولت همواره در تلاش بوده اند تا توسعه بیشتری برای این صنعت فراهم آورند اما به نظر می رسد هنوز نتوانسته ایم، در دولت، وزارت نیرو و مجلس  و به ویژه در میان سیاستگذاران این جایگاه را آن طور که باید،  تعالی ببخشیم و در صحن علنی مجلس احکامی را در خصوص حمایت از توسعه انرژی های پاک ایجاد نماییم. در واقع هنوز، جایگاه انرژی‌‌های تجدیدپذیر حتی در میان برخی نمایندگان مجلس و سیاستگذاران این حوزه، چندان مشخص نیست و گاهی دیده شده که حتی بعضی از نمایندگان با آن مخالفت می‌‌کنند.

وی افزود: از طرفی ما می‌‌گوییم که نفت روزی از دست می‌‌رود، آلایندگی دارد و در شهرهای نفت‌خیز و کلان‌‌‌شهرها با مشکل آلودگی هوا و تعطیلی مدارس مواجه‌‌‌ایم اما در مقابل، تعداد روزهای آفتابی و پیشرفت تکنولوژی در کشور ما وضعیت خوبی دارد. بنابراین کفران نعمت است که نتوانیم از آن استفاده کنیم در حال حاضر تکنولوژی به سمتی می‌‌رود که استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر ارزان خواهد بود بنابراین حیف است که ما این صنعت را لوکس بدانیم.

بیشتر بخوانید: برق تجدیدپذیر یک کالای لوکس نیست بلکه یک نیاز برای کشور استصنعت‌ انرژی های نو نه تنها لوکس نیست بلکه از نان شب برای کشور واجب تر است

صنعت‌ انرژی های نو نه تنها لوکس نیست بلکه از نان شب برای کشور واجب تر استاین عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رسالت ما باید این باشد که در استان‌‌‌های مختلف و مجمع نمایندگان تشریح شود که این صنعت نه تنها لوکس نیست بلکه واجب است، خاطرنشان کرد: در گذشته این صنعت گران قیمت بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر صنعت لوکس نیست و از نفت و سوخت فسیلی ارزان تر شده است و ما نیز در کمیسیون انرژی و وزارتخانه به دنبال کمک به این صنعت هستیم و درصدد هستیم که حداکثر استفاده را از ماده پنج برای توسعه تجدیدپذیر‌‌ها داشته باشیم. 
به امید خدا روز به روز امکان توسعه آن را افزایش خواهیم داد و امیدواریم با همت وزارت نیرو، ساتبا، انجمن انرژی های تجدید پذیر، مجلس و دولت سهم تجدید پذیر ها را در سهم سبد انرژی کشور بیشتر کینم.

 

https://zistonline.com/vdcd5z0j.yt0zn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما