تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 80093
یک راهنمای گردشگری گفت: یکی از روشهای توسعه گردشگری در تهران، زنده نگه داشتن شبهای شهر است؛ چرا که تهران یک شهر کاملا مدرن است و از آنجا که تمام ویژگی های یک شهر مدرن مانند ترافیک، سرعت و آلودگی بالا، وجود مراکزتفریحی و هنری و فرهنگ متفاوت را دارد؛ همچنین از لحاظ ذهنی و فکری برای بقیه جاهای کشور پیشروست، می تواند یک نمونه خوبی از ایران امروز باشد.
شبهای روشن تهران برای توسعه گردشگری
به گزارش زیست آنلاین، یک راهنمای گردشگری چند پیشنهاد برای توسعه گردشگری شهر تهران برای شهرداری داشت که یکی از آنها توجه به زنده نگه داشتن تهران در شب است.

مهسا مطهر راهنمای گردشگری گفت: چون تهران یک شهر کاملا مدرن است و از آنجا که تمام ویژگی های یک شهر مدرن مانند ترافیک، سرعت و آلودگی بالا، وجود مراکزتفریحی و هنری و فرهنگ متفاوت را دارد؛ همچنین از لحاظ ذهنی و فکری برای بقیه جاهای کشور پیشروست، می تواند یک نمونه خوبی از ایران امروز باشد.

وی در ادامه بیان کرد: شاید اگر روزی قرار باشد شعاری را برای تهران پیشنهاد کنم این است که تهران آیینه ایران امروز هست. خیلی از سنت ها را در تهران داریم که تغییر شکل یافته است. تهران می تواند محل تعطیلات سه چهار روزه کشورهای اطراف و یا اروپایی باشد اما باید بتوانیم نکاتی را تقویت کنیم تا آیینه کل ایران باشد.

مطهر بیان کرد: اکنون ما در تهران لایه توریستی نداریم کاخ گلستان را به عنوان اثر جهانی در شهر داریم که پیاده رو در اطرافش دارد اما خیلی از جاها در تهران لایه توریستی نیستند. ما لایه قدیمی را نیز در شهر داریم که شهرداری سعی کرده به لایه توریستی تبدیل کند اما چون مردم به آنجا مراجعه نمی کنند؛ موفق نبوده است.

بیشتر بخوانید: گردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شوید بهینه سازی شهر برای بومیان؛ گردشگران خارجی را هم جذب می کنداین راهنمای گردشگری با اعلام اینکه ما باید به جغرافیای رفتاری آدمها دقت کنیم گفت: باید اول مناطق شهر را بررسی کنیم و حوزه نفوذشان را بشناسیم. دریاچه چیتگر شاید نقطه نفوذش تنها غرب تهران باشد و شاید نتوان توریست خارجی را آنجا برد پس باید بدانیم که مخاطب ما کدام است توریست داخلی یا خارجی. در هر جایی از دنیا خارجی ها به مناطقی می روند که مورد استفاده بومی های آن شهر است. پس اگر این مناطق برای شهروندان آن شهر بهینه شود، می تواند برای خارجی ها هم مورد استفاده قرار گیرد.

وی به جانمایی هتلهای تهران و فاصله آنها به مراکز توریستی اشاره کرد و گفت: هتلها فاصله معناداری با مناطق توریستی تهران دارد و اجازه نمی دهد که توریست این فاصله را در ترافیک طی کند.

مطهر همچنین به فضای فراغت شبانه در تهران نیز اشاره ای داشت و گفت: فضای فراغت شبانه در تهران مغفول مانده است. تهران شهر همیشه بیدار است اما هر شب ساعت ۱۲ به آن گفته می شود گه باید بخوابد اما خودش به صورت ارگانیک باز می ماند. فعالیت های فراغتی شهری  در شب  اکنون به دور دور کردن افراد محدود شده است. در صورتی که اگر تمرکزمان روی برخی از نقاط باشد به راحتی می توان آنها را برای تبدیل شدن به زندگی شبانه تجهیز کرد چون تامین امنیت آن هم سخت نیست.

این کارشناس گردشگری افزود: بلوار کشاورز به دلیل داشتن پیاده‌روهای پهن می تواند یکی از مسیرهای پیاده‌روی شبانه تهران باشد اگر بدانیم کانون توجه به مردم به کدام بخش است می‌توان مشکلات آن را هم حل کرد مشکل امنیت و حمل و نقل عمومی با نگاه گردشگران قابل رفع است وجود آدم ها امنیت را به دنبال خواهد آورد آدم‌ها دوست دارند در فضای باز اوقات فراغت خود را بگذرانند پارک ها می توانند محل مناسبی برای این منظور باشند اما در کشورمان مناطق کمی را می توان پیدا کرد که آدم‌ها بنشینند و اوقات خودشان را سپری کنند .

 وی افزود: از سوی دیگر نیاز به فضای نشستن در شهر داریم کافی است که شهرداری از بخشی از درآمدهای خودش چشم پوشی  و یا سد معبر ها را مدیریت کند. خیلی مهم است که بیرون از مغازه هایی که خوراکی سرو می‌کنند فضای گردهم آمدن افراد فراهم شود در محله موفتق پاریس  این فضا وجود دارد محله سلطان احمد در استانبول نیز می‌تواند برای مدیریت پیاده راه ها به عنوان نمونه معرفی شود.

بیشتر بخوانید: آینده درخشان گردشگری در ایرانپل طبیعت-جاذبه گردشگری تهرانبیشتر بخوانید: آلودگی نوری خطری جدی برای سلامت انسان ها و جاندارانظرفیت اقامتی در هایسیزن کم می شودمطهر همچنین به برگزاری ایونت ها در کنار جاذبه ها اشاره کرد و گفت:  نورپردازی در شب یا برگزاری ایونت ها در کنار جاذبه‌های گردشگری می‌تواند شهر را زنده نگه دارد و به رونق صنعت گردشگری کمک کند.

وی در ادامه تصریح کرد: شناسائی روزهای های سیزن و لوسیزن برای توسعه گردشگری پایدار اهمیت دارد ما می‌بینیم در فصلی مانند های سیزن زمانی که گردشگر به ایران می‌آید؛ همایش های مختلفی نیز برگزار می شود.  اگر چه ظرفیت اقامتی ما در شهر محدود است اما برگزاری این همایش ها در این فصول این ظرفیت را باز هم محدودتر می کند.

وی ادامه داد: لایه توریستی شهر که کمی مطابق با لایه تاریخی است تا ساعت  پنج عصر فعال است و از آن نمی توان به دلیل نبود امنیت کافی تردد داشت. ما اندوخته های معماری مانند میدان محمدیه را داریم اما متاسفانه به چند دلیل قابل استفاده نیستند یکی ترافیک و دیگری ناامنی در ساعاتی بعد از ساعت کاری است ایمن سازی فضا و انتقال کسب و کار ها می توانند این مشکل را نیز حل کند.

مطهر گفت: شهرداری مدتی طرحی را به اسم گالری به وسعت یک شهر برپا کرد که ایده خوبی بود این ایده می تواند بیشتر شود و این شهر را نیز برای گردشگران زنده نگه دارد.

https://zistonline.com/vdcjtyeo.uqeyhzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما