تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 80092
در مطالعه ای جدید در کالیفرنیا، محققان دریافتند وجود یک ماده شیمیایی ضدالتهابی و محافظ اعصاب در داروی گیاهی «یربا سانتا» (Yerba santa) بومی کالیفرنیا می تواند به درمان بیماری آلزایمر کمک کند.
گیاهان به درمان آلزایمر می آیند
به گزارش زیست آنلاین، بیماری آلزایمر یک علت اصلی مرگ محسوب می شود و از آنجائیکه سن فاکتور پرخطر اصلی در این زمینه است، محققان در جستجوی راه های مقابله با تاثیرات افزایش سن بر مغز هستند.

شناسایی ماده موسوم به «استروبین»، به عنوان یک ماده محافظ اعصاب، یک گام امیدبخش در این مسیر بوده است.

قبایل بومی کالیفرنیا از گیاه یربا سانتا معروف به «گیاه مقدس» به عنوان گیاه دارویی و به خاطر خواص درمانی اش استفاده می کردند. دم نوش برگ های این گیاه برای درمان مشکلات تنفسی، تب و سردرد استفاده می شود. خمیر حاصل از این گیاه برای درمان زخم ها، کاهش درد عضلات شکم و رماتیسم استفاده می شود.

محققان در بررسی های آزمایشگاهی مولکولی موسوم به استروبین را شناسایی کردند.آنها این ماده را از لحاظ تاثیر بر سلول های عصبی موش آزمایش کردند. آنها دریافتند این ماده دارای تاثیر ضدالتهابی بر سلول های مغزی موسوم به microglia است.

به گفته محققان، در مجموع این ترکیب دارای تاثیر در مقابله با چندین عامل مرگ سلولی در سلول های عصبی است.

تاثیر گیاهان بر سلامتیتاثیر مستقیم رژیم غذایی کم کالری بر بهبود عملکرد سلولی مغزمحققان می گویند مصرف مواد خوراکی کم کالری دارای تاثیر محافظتی در مقابل برخی بیماری ها هستند چراکه تعداد کالری های مصرفی هر فرد تاثیر مستقیم بر عملکرد سلول های مختلف دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعه محققان دانشگاه سائوپائولو برزیل بر روی موش ها نشان داد که رژیم غذایی کم کالری می تواند از مغز در مقابل مرگ سلول های عصبی مرتبط با بیماری های نظیر آلزایمر، بیماری پارکینسون، صرع و حادثه عروقی-مغزی محافظت نماید.

«آلیشا کووالتووسکی»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما در این مطالعه، به بررسی نحوه تاثیر تغییر در رژیم غذایی بر متابولیسم و ارتباط برخی بیماری ها با افزایش سن پرداختیم.»

در این مطالعه، محققان موش ها را به دو گروه تقسیم کردند. میانگین تعداد کالری های مصرفی گروه فاقد محدودیت در مصرف کالری را محاسبه کردند و گروه دیگر را با ۴۰ درصد کالری کمتر تغذیه کردند.

بعد از ۱۴ هفته، به موش های هر دو گروه، ماده ای تزریق شد که باعث ایجاد حملات صرع، آسیب و مرگ سلول های عصبی می شد.

محققان دریافتند گروه بدون محدودیت در دریافت کالری، دچار شوک عصبی شدند، در حالیکه در گروه با محدودیت مصرف کالری، چنین مشکلی مشاهده نشد.

ماده رنگزای خوراکی از پوست انار تولید شدمحققان کشور موفق شدند از پوست انار ماده رنگزای خوراکی بدون ضرر تولید کنند.

ترکیبات رنگ دهنده نقش موثری در تولید انواع مواد خوراکی دارند. همچنین این ترکیبات در صنعت دارو به عنوان روکش ها و موارد تشخیصی استفاده می شوند.

با توجه به مسائل زیست محیطی و لزوم ارتقاء سلامت جامعه نیاز به ارائه ترکیبات رنگ دهنده طبیعی پایدار با حداکثر وزن دهی و پایداری بسیار مهم است.

بازار هدف این مواد رنگ دهنده کلیه نهادها و سازمان‌هایی هستند که در رابطه با سلامت کشور فعالیت می‌کنند به خصوص وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که متولیان اصلی حوزه بهداشت و سلامت در کشور هستند.

تولید رنگ خوراکی از پوست انار

استفاده از مواد رنگزا در خوراکی ها برای برگرداندن رنگ طبیعی به محصولات تولیدی اطمینان از یکنواختی رنگ و تشدید رنگ برای برخی محصولات خوراکی به صورت گسترده رواج دارد.

اغلب ترکیبات رنگ دهنده مرسوم در صنعت غذا و دارو به صورت مصنوعی و شیمیایی تولید می شود هرچند استفاده از این ترکیبات در حد مجاز مورد تایید است اما پایه این ترکیبات شیمیایی بوده که ممکن است مصرف آن در طولانی مدت برای مصرف‌کننده مخاطره آمیز باشد.

استفاده از مواد رنگ دهنده در حوزه غذا و دارو سالهاست که آغاز شده امروز حدود ۱۰ ترکیب دهنده شیمیایی مجاز به صورت گسترده در صنعت غذا و دارو استفاده می شود.

هر چند استفاده از این ترکیبات در سطح بین المللی مورد تایید است اما بسیاری از کشورها در حال کاهش و تغییر این ترکیبات هستند تا اثرات مخاطره‌آمیز این ترکیبات را به حداقل برساند.

از این رو محققان کشور موفق شدند با استفاده از پوست انار موادی به عنوان پایدارسازی ماده رنگ های خوراکی را تولید کنند این مواد خوراکی می‌تواند در صنعت غذایی آرایشی و بهداشتی صنایع دارویی خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار بگیرد.

تمام کارخانه های تولید کننده مواد خوراکی مواد دارویی می‌توانند از نتایج این طرح منتفع شوند که در نهایت کیفیت سلامت عمومی افزایش خواهد یافت.

دستیابی به یک یا چند ترکیب رنگ دهنده طبیعی با رنگ و پایداری مناسب که عوارض جانبی ندارد از هر لحاظ اقتصادی خواهد بود زیرا استفاده از ترکیبات رنگ دهنده طبیعی سبب افزایش سلامت عمومی جامعه شده و هزینه های درمان را کاهش می دهد.

این طرح دانش بنیان که در حد نمونه اولیه تولید شده توسط شهره روحانی و مژگان حسین نژاد به نتیجه رسیده است.

همچنین این طرح در فستیوال نوآوری های صنعت رنگ و رزین که از سوی پارک فناوری پردیس (مرکز فن بازار ملی ایران )برگزار شده ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اثربخشی درمانی بهداشتی غذایی و صنعتی در گیاهان داروییرژیم غذایی پرقند و چرب عامل افزایش احتمال عفونت شدیدمطالعه جدید نشان می دهد رژیم غذایی غربی در مقایسه با رژیم غذایی عادی، می تواند موجب افزایش التهاب مزمن، شدت عفونت خونی سپسیس و نرخ بالا مرگ و میر شود.

محققان دانشگاه ایالتی پورتلند آمریکا دریافته اند مصرف رژیم غذایی غربی که مملو از چربی و قند و حاوی میزان کم فیبر است، می تواند فرد را در معرض ریسک بالا ابتلا به عفونت شدید خونی موسوم به «سپسیس» قرار دهد.

محققان در این مطالعه دریافتند موش های تغذیه شده با رژیم غذایی غربی در مقایسه با رژیم غذایی عادی، با افزایش ابتلا به التهاب مزمن، شدت سپسیس و نرخ بالاتر مرگ و میر مواجه بودند.

سپسیس یک مشکل خطرناک ناشی از واکنش بدن به عفونت است، می تواند منجر به شوک و نارسایی یک عضو بدن شود، و یکی از شایع ترین علل مرگ در جهان است.

«بروک ناپیر»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «سیستم ایمنی موش های تغذیه شده با رژیم غذایی غربی، متفاوت عمل کرد. این رژیم غذایی شبیه به رژیمی بود که عملکرد سلول ایمنی را دچار اختلال می کند از اینرو فرد بسیار در ابتلا به سپسیس آسیب پذیر می شود و زمانی هم که فرد مبتلا به عفونت سپسیس می شود سریع تر می میرد.»

به گفته محققان، این یافته ها می تواند به بیمارستان ها در کنترل بهتر رژیم غذایی بیماران بستری شده در بخش ICU کمک کند چراکه آنها بیش از همه در معرض ابتلا به سپسیس قرار دارند.

غذاهای مضرتاثیر مصرف غذاهای کنسرو شده در بارداری بر سلامت باروری کودکمحققان دریافتند مصرف غذاهای کنسروشده در طول بارداری موجب می شود نوزاد در معرض ماده شیمیایی «بیسفنول A» (BPA) قرار گیرد که بر قوه باروری اش در اینده تاثیر می گذارد.

 BPA در رسوبات خاک و آب های سطحی یافت می شود و ماده ای است که در بسیاری از فرآیندهای صنعتی نظیر رزین های اپوکسی و تولید پلاستیک پلی کربنات و در لایه درونی قوطی های کنسرو مواد خوراکی مورداستفاده واقع می شود.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون در مطالعه خود به بررسی تاثیر قرارگیری در برابر این ماده بر عملکرد تخمدان انسان پرداختند.

«شروتی ماهالینگای»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما دریافتیم تاثیرات قرارگیری در برابر این ماده شیمیایی بخصوص در زمان بارداری که زمان بسیار مهمی در مرحله رشد است، بسیار زیانبار است.»

محققان تاکید دارند باید مطالعات بیشتری در زمینه تاثیر این ماده شیمیایی بر اختلالات تخمک گذاری انسان انجام شود.

مطالعات نشان می دهند که BPA موجب اختلال در سیستم غدد درون ریز در جنین و کودکان و همچنین بزرگسالان می شود و تاثیرات بلندمدتی بر سلامت و همچنین بر سلامت باروری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تاثیرات گیاهان دارویی بر سلامت انسانهامصرف زیاد سدیم می تواند موجب افزایش سرگیجه شودمطالعات نشان می دهد مصرف بیش از اندازه سدیم می تواند موجب ایجاد سرگیجه شود.

سرگیجه به هنگام ایستادن ناشی از اُفت فشارخون بوده و در بین افراد بزرگسال وضعیتی شایع است.

معمولا مصرف سدیم بیشتر به عنوان راهی برای پیشگیری از سرگیجه به هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده توصیه می شود.

اما محققان مرکز پزشکی بث ایزرئیل بوستون، برخلاف این توصیه، دریافته اند که مصرف بیشتر سدیم موجب افزایش سرگیجه می شود.

«استفن جوراسچک»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما در تناقض کامل با افزایش مصرف سدیم به منظور درمان سرگیجه خفیف است.»

با این حال محققان بر انجام تحقیقات بیشتر برای فهم نقش سدیم و همچنین رژیم غذایی بر سرگیجه تاکید دارند.

در این مطالعه، محققان تاثیرات سه میزان متفاوت سدیم (۱۵۰۰، ۲۳۰۰ و ۳۳۰۰ میلیگرم در روز) را بر فشارخون شرکت کنندگان به مدت چهار هفته بررسی کردند.

درحالیکه تحقیقات نشان داد میزان کمتر سدیم منجر به کاهش فشارخون می شود، اما مشخص شد میزان کمتر آن موجب سرگیجه نمی شود.

بیشتر بخوانید: زنانی که کیست دارند از خوردن رازیانه پرهیز کنند! برداشتن کیسه صفرا موجب زایمان زودهنگام می شودمحققان دریافتند برداشتن کیسه صفرا در طول بارداری موجب افزایش ریسک زایمان زودهنگام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه تمپل پنسیلوانیا آمریکا دریافتند زنانی که در طول بارداری کیسه صفرای شان برداشته می شود در مقایسه با زنانی که تا بعد از زایمان شان صبر می کنند، بیشتر در بیمارستان بستری می مانند.

از آنجائیکه ترشح هورمون پروژسترون در زنان باردار بیشتر است، ریسک ایجاد سنگ صفرا هم افزایش می یابد. زمانیکه این سنگ ها مشکل ساز شده و باعث درد می شوند، ممکن است جراح پیشنهاد برداشتن کیسه صفرا را از طریق انجام عمل کولسیستکتومی مطرح کند.

اما محققان دریافتند اگر این عمل تا بعد از زایمان به تعویق بیفتد نتایج بهتری برای مادر دارد.

«هنری پیت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «براساس این یافته ها، بهتر است در صورت امکان، انجام عمل کولسیستکتومی برای زنان باردار تا بعد از زایمان شان به تعویق افتد.

محققان دریافتند زنانی که در طول سه ماهه سوم بارداری تحت عمل کولسیستکتومی برای برداشتن کیسه صفرا قرار می گیرند دو برابر بیشتر با احتمال زایمان زودهنگام مواجه هستند.

https://zistonline.com/vdciruav.t1au32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما