تاریخ انتشار :شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 80082
زیست آنلاین: نشستی با موضوع نقش شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در توسعه انرژی های تجدید پذیر در یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدید پذیر برگزار شد.
نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه انرژی های تجدید پذیر
به گزارش زیست آنلاین، سید محمد جواد موسوی، عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر و کارگروه اقتصادی (اتاق بازرگانی ایران) گفت: تعامل سازنده بین صنعت تجدید پذیر و معاونت علمی ریاست جمهوری، یکی از فعالیت های مهم و قابل تحسین انجمن انرژی های تجدید پذیر به شمار می رود.

خبرهای خوش در صنعت تجدید پذیروی افزود: همچنین به موازات این همکاری های سازنده، ایجاد یک مرکز توسعه فناوری انرژی در دستور کار قرار دارد و تاکنون تفاهم نامه های مرتبط با آن به امضا رسیده و در مراحل اولیه ایجاد این مرکز هستیم، علاوه بر آن خبر خوشی دیگر آن است که در نظر داریم تا صندوق انرژی نیز ایجاد نماییم تا به شکل خاص از ایده ها و فناوری های حوزه انرژی حمایت مالی فراهم آوریم.
در ادامه ایمان نجفی، مشاور ستاد انرژی و مسئول تسهیل گری کسب و کارهای حوزه انرژی و مدیر کارگروه اقتصادی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: مطابق ماده ۵۱ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به منظور تحقق مرجعیت علمی، افزایش سهم پژوهشی از تولید ناخالص ملی داخلی و مصرف بهینه منابع و ... معاونت علمی و فن آوری رییس جمهور موظف به انجام اقدامات زیر می باشد:
۱. حمایت از توسعه و تجاری سازی فناوری های نوین مورد نیاز کشور
۲. حمایت از توانمند سازی و توسعه شرکت های دانش بنیان و تقویت فعالیت های تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی
۳. ایجاد نظام یکپارچه فناوری و نو آوری در دستگاه های اجرایی

۶ محور اصلی از فعالیت های برگزیده ستاد فناوری انرژی وی افزود:  فعالیت های برگزیده ای که ستاد انرژی وظیفه حمایت از آن را با توجه به وضعیت حاضر کشور و شرایط خاص موجود بر عهده دارد در ۶ محور اصلی گنجانده شده است. در واقع ستاد فناوری انرژی  در مسیر رفع مشکلات و نیاز های مجموعه های درگیر در زنجیره ارزش انرژی در حرکت است. این ۶ حوزه به ترتیب اولویت و اهمیت آن ها، به شرح زیر می باشد:
توسعه فناوری راهبردی متناسب با نیاز کشور
ارتقا فناوری در صنایع موجود
توسعه بازار محصولات دانش بنیان
تسهیل تبادلات و همکاری های علمی و فناوری بین المللی
ترویج و فرهنگ سازی علم، فناوری و کارآفرینی
 دستیابی به مرجعیت علمی کشور

بیشتر بخوانید: انرژی های تجدیدپذیر رکورد دار جذب سرمایه گذار خارجیانرژی های تجدیدپذیر رکورد دار جذب سرمایه گذار خارجی

موانع و مشکلات بر سر راه توسعه صنایعنجفی در خصوص مشکلات موجود در این زمینه افزود:  به طور کلی صنعت ما و تمامی بخش های صنعتی در داخل کشور از عارضه هایی در زمینه دسترسی به منابع مالی رنج  می برند. البته نقطه قوت حوزه تجدید پذیر در مقابل سایر صنایع نظیر نفت و گاز در این است که به فاندهای بین المللی دسترسی دارد. دومین مشکل اساسی مساله تورم و نرخ ارز هست که طرح ها را  از توجیه پذیری خارج می کند. دیوان سالاری دولتی، نرخ مالیات، کمبود نیروی کار متخصص، فقر اخلاقی نیروی کار نیز از دیگر موانعی است که می توان به آن اشاره نمود.

برنامه های ارائه شده در زمینه حمایت از فناوری های نویندر این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی بر آن داشته تا برای هر یک از این حوزه ها اقداماتی داشته باشد، و در این راستا  ۱۱۰ برنامه حمایتی ارائه کرده است. علاوه بر آن با راه اندازی صندوق های پژوهش فناوری و مراکز فناوری تخصصی حامی توسعه فن آوری در حوزه های صنعتی بوده است. 
در ادامه ایشان از مخاطبان خواستند که با مراجعه به وب سایت های daneshbonyan.ir و Bizservices.ir  توضیحات کامل در خصوص استاندارها و حمایت¬ها و باقی موارد مورد نیاز را مشاهده نمایند. همین طور به وب سایتApastrof.com  به عنوان ابزار طراحی شده با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی در معاونت به منظور تامین سرمایه طرح ها و حل چالشهای صنعتی اشاره نمودند. 
یکی دیگر از دستاوردهای معاونت علمی با درایت دکتر ستاری و دکتر مهدی زاده، راه انداری مرکز فناوری و نوآوری انرژی بوده است که موجب تسهیل رشد استارتاپ ها خواهد بود. همین طور به برنامه آتی ستاد توسعه فن آوری انرژی در زمینه راه اندازی صندوق های پژوهش و فناوری اشاره نمودند . لازمه تشکیل این صندوقها این بوده است که بانک ها به طور معمول در پروژه های فناورانه که ریسک بالایی دارند ورود نمی کنند، لذا صندوق های تخصصی پژوهش فناوری می تواند از پروژه های نوآورانه ای که درجه ریسک سرمایه¬گذاری بالاتری دارند حمایت کنند.

چه مشوق ها و امتیازاتی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است؟نجفی در پاسخ به این سوال که چه مشوق ها و امتیازاتی در این مراکز برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است گفت: فعالیت اصلی ما حمایت از صنعت های نو آور هست و تمام تلاش ما بر این است تا با هماهنگی تامین اجتماعی، نحوه عملکرد این حوزه ها را از چهارچوب قوانین رایج کارگر و کارفرمایی خارج کنیم، علاوه بر آن با نزدیکی این مرکز به دانشگاه شریف، امکان دسترسی به نیروی انسانی قوی و دستگاه ها و ازمایشگاه ها، فراهم شده که این امر هزینه ها را تا حد امکان کاهش خواهد داد. همچنین زمانی که محصول نهایی و نوین در لیست ارزیابی فناوری شرکت های دانش بنیان قرار گرفت در خصوص درآمد حاصل از فروش از معافیت مالیاتی بهره مند خواهد شد و عملا در مالیات بر درآمد ناشی از فروش محصول دانش بنیان طبق درجه بندی مشخص معاف می شود.
سایر امور حمایتی ستاد فناوری توسعه انرژی به صورت موردی شامل مواردی مانند، خدمات مشاوره مالی و حسابداری، کمک به اخذ دریافت پروانه بهره برداری در شرکت های بزرگ و تاسیس شرکت، ارائه راهکارهای حضور در بازارهای جهانی، ارائه خدمات تامین مالی از مراکز بین المللی، حمایت های گمرگی و موارد دیگر است. صندوق پژوهش و فناوری نیز علاوه بر ارائه حمایت ها و تسهیلات مالی،  در خصوص صدور ضمانت نامه نیز می تواند دغدغه بسیاری از شرکتها در خصوص کارمزد و شرایط سخت بانکی را تقلیل دهد. 
 

بیشتر بخوانید: ساخت مرکز انرژیهای سبز اکولوژیک در ایران توسط اتریشحمایت ها از تولید محصول است نه از فعالیت های شرکت های دانش بنیان

حمایت های مالیاتی از شرکت های دانش بنیان حوزه انرژیدر ادامه یکی از حضار سوال پرسید: در پارک فناوری پردیس هنوز مساله مالیاتی وجود دارد و به نظر می رسد وزارت اقتصاد و دارایی در این خصوص هنوز مشکلاتی دارد، مساله معافیت مالیاتی در زمینه شرکت های دانش بنیان انرژی تجدید پذیر تا چه حد دقیق پیگیری خواهد شد؟
نجفی در پاسخ به این سوال افزود: طبق قانون شرکت هایی که محصول دانش بنیان تولید می کنند معافیت مالیاتی دارند، اما این حمایت صرفا از کالایی است که شرکت تولید می کند،  حال اگر این شرکت فعالیت های جانبی دیگری نیز داشته باشد،  این معافیت شامل مجموعه فعایت های آن نخواهد بود، برای مثال شرکت ایران خودرو نیز دارای محصولات دانش بنیان است اما معافیت مالیاتی شامل تمامی محصولات آن نمی شود.
نجفی همجنین بیان کرد، ذکر این نکته لازم است که اگر شرکتی به شکل ترکیبی هم در منطقه آزاد، و هم در پارک علم فناوری قرار گرفته باشد، نمی تواند از هر دو امتیاز بهره جوید و تنها یکی از این امتیازات لحاظ خواهد شد.
مشاور ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی و مسئول تسهیل گری کسب و کارهای حوزه انرژی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: سیاست ما در مرکز فناوری انرژی راه اندازی شده، تنها بستر سازی برای استارت آپهای ارائه دهنده محصولات صنعتی نوین نبوده بلکه شرکت هایی که ارائه دهنده مدل جدید کسب و کار در حوزه انرژی بوده و یا ارائه دهنده خدمات مالی، حقوقی و .... مورد نیاز این مجموعه ها باشند نیز در مرکز مستقر خواهند شد. 

مشکل عدم دسترسی شرکت های دانش بنیان به آزمایشگاه های مناسب برای ساخت محصولیکی دیگر از حضار در ادامه اظهار کرد: در زمینه انرژی خورشیدی، موضوعاتی که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است قابل تجاری سازی نیست،  به عنوان مثال ساخت اینونتر بسیار پیچیده و دشوار است و  برای شرکت های نوپا کار بسیار بزرگی است، علاوه بر آن، آزمایشگاه های حرفه ای و مخصوص نیز نیاز دارد.
نجفی در پاسخ به این اظهارات افزود: آیین نامه ارزیابی و شناسایی شرکت های دانش بنیان از مجموعه نظرات شرکت ها و محققین برجسته کشور در حوزه های تخصصی شکل می گیرد واز آنجایی که این آیین نامه ها سالانه آپدیت و به روز رسانی میگردد،  اگر در این زمینه نظرات و پیشنهادات و انتقاداتی مطرح می شود  باید با هماهنگی انجمن انرژی تجدید پذیر کارگروهی تشکیل  گرفته و مجموعه نظرات در این خصوص طی فرمتی مشخص که در سایت دانش بنیان موجود است به معاونت شرکتهای دانش بنیان ارائه شده و درخواست تجدید نظر در متن آیین نامه ها داده شود.
 

بیشتر بخوانید: بررسی مشکلات سرمایه گذاران خارجی در بخش تجدیدپذیرها در ایرانامکان ارائه تسهیلات در سطح کشور  وجود دارد و محدودیت جفرافیایی ندارد

امکان ارائه تسهیلات در سطح کشور  وجود دارد و محدودیت جفرافیایی نداردنجفی همچنین در پاسخ به این اظهارات که امکانات لازم تنها در تهران فراهم است و سایر شهرستان ها از آن بی بهره مانده اند افزود: امکان ارائه حمایت ها به مجموعه شرکت های دانش بنیان موجود در سطح کشور  وجود دارد و محدودیتی در محدوده جفرافیایی ندارد اما ذکر این نکته لازم است که هیج جایی در دنیا نیست که دسترسی به همه امکانات بدون زحمت و ممارست میسر باشد اگر شما فکر می کنید که ایده  و محصول شما سودآور است باید در ابتدای راه سختی هایی نیز متحمل بشوید.

اگر ساتبا به بخش خصوصی وابسته نبود، محدودیت ها دو چندان بوددر ادامه این نشست، جعفر محمد نژاد، مدیر کل دفتر روابط عمومی و امور بین المللی گفت: قبل از تشکیل سازمان ساتبا، مجموعه ستاد انرژی های نو در داخل سازمان سانا مستقر بود و حمایت های فناورانه و مورد نیاز در حوزه علمی و انرژی بر عهده سانا بود اما با گذشت زمان احساس نیاز به یک مجموعه تخصصی تر در ارتباط با انرژی تجدید پذیر و موضوعات مرتبط با آن به وجود آمد که زمینه ساز تشکیل ساتبا بود.

اما نکته ای که می بایست در خصوص سازمان ساتبا به آن اشاره کرد، این است که از زمانی که ساتبا تشکیل شد، دستور کار بر آن بود تا توسعه انرژی های تجدید پذیر از حوزه اختیارات دولتی خارج شود و در اختیار بخش خصوصی صورت پذیرد و اگر این اتفاق نمی افتاد به جرات می توان گفت: امروز، این نمایشگاه تشکیل نمی شد و بسیاری از فعالیت ها نیز به این شکل نبود، از این رو در حال حاضر نیز باید بار دیگر به دنبال راهکار های جایگزین باشیم و  با همکاری و هماهنگی دیگر ارگان ها، نگاه سازنده ای با هدف فراهم کردن فرصت های بهتر برای شرکت های دانش بنیان داشته باشیم به عنوان مثال اگر در شروع کار تجهیزات مورد نیاز را از طریق واردات تامین می کردیم  امروزه آن ها را از طریق تولیدات شرکت های دانش بنیان تولید نماییم.

وی افزود: نکته مثبت دیگری که در این همکاری موثر خواهد بود این است که  شرکت های  دانش بنیان  همزمان درگیر مسائل تئوری و اجرایی خواهند شد و در این صورت تصمیم گیری بهتر و جامع تری برای ایجاد توسعه خواهند گرفت. در این راستا همکاری میان انجمن انرژی های تجدید پذیر، مجموعه ساتبا و  ستاد فناوری انرژی ریاست جمهوری، تسهیلات و ابزارهای حمایتی بیشتری  در این خصوص ایجاد خواهد نمود.

 

 

https://zistonline.com/vdchivn6.23nv6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما