تاریخ انتشار :شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۲۰
کد مطلب : 80079
زیست آنلاین: در جلسه نشست همکاری اتاق بازرگانی ایران، آلمان و اتریش، که روز جمعه در محل برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی ایران برگزار گردید، سرمایه گذاران این بخش از مشکلات خود صحبت کردند.
بررسی مشکلات سرمایه گذاران خارجی در بخش تجدیدپذیرها در ایران
به گزارش زیست آنلاین، رحمتی، از شرکت ام تی اچ پاور، شرکتی اتریشی که نیروگاهی ۱۰ مگاواتی در منطقه یزد احداث نموده است، گفت: قرار است فاز دوم نیروگاه ما  به تولید برق ۵۰ مگاواتی ارتقاء یابد و سرمایه های لازم و محل احداث این نیروگاه فراهم شده است؛ ولی متاسفانه به علت بروز مشکلات بانکی، ما نمی توانیم پولی تحویل بگیریم، مشکل بعدی ما تبدیل پول به یورو است که متاسفانه همکاریهای لازم با ما نمی شود. چرا که در خارج از کشور از ما حساب ارزی می خواهند و هیچ بانکی در خارج از کشور به ما (به دلیل شرایط تحریم) اجازه افتتاح حساب نمی دهد. اما چنانچه قادر به انتقال پول از ایران باشیم، قادر به جلو بردن پروژه خود حتی در فازهای چهارم و پنجم خواهیم بود. چرا که سرمایه گذار اتریشی ما به ادامه پروژه علاقه مند است.

وی ادامه داد: اگر ساتبا در زمینه انتقال پول و گرفتن مجوزهای لازم از بانک مرکزی با ما همکاریهای لازم را مبذول نماید، بسیاری از مسائل و مشکلات ما حل خواهد شد.

غفوری، عضو انجمن انرژیهای تجدیدپذیر ایران در پاسخ رحمتی و دیگر شرکتهایی که در این زمینه مشکل مشابهی داشتند گفت: به تازگی کارگروه انرژی مشترک بین ایران و اتریش، با مسؤولیت وزارت نفت، تشکیل شده که نماینده وزارت نیرو در آن حضور دارد و انجمن نیز به آن کمک می کند. در جلسه ای که یک ماه قبل، در وین با حضور سفرا و نمایندگان دو کشور برگزار شد، مهمترین مسئله، بحث انتقال پول بود که متاسفانه تاکنون برای آن چاره اندیشی نشده است. پولی هم که تاکنون آمده فقط برخی از هزینه ها را پوشش داده است. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که مسئله انتقال پول باید در مرجعی بالاتر از انجمن حل و فصل شود.

به عنوان متولی امر تجدیدپذیر باید از سرمایه گذاران خارجی حمایت نماییم وی افزود: ما باید از سرمایه گذاران و شرکتهایی که در ایران سرمایه گذاری می کنند حمایت نماییم، نه اینکه آنان را نسبت به این کار دلسرد نماییم. در کارگروه دیگری که داشتیم بحثی راجع به چگونه نوشتن ضریب تعدیل بود و اینکه صورتحساب ها چگونه باید محاسبه گردد. آیا باید بر اساس نرخ سنا حساب شود یا خیر؟

غفوری گفت: نیمی از مشکلات انجمن و ساتبا با شرکت توانیر است. توانیر، روی قبوض برق از مردم، عوارضی دریافت می کند که باید بخشی از آن را به جهت سرمایه گذاری در بخش صنعت تجدیدپذیرها بدهد؛ ولی متاسفانه، آن را تمام و کمال و به موقع پرداخت نمی کند و به ما بدهکار است. همچنین سازمان برنامه و بودجه که عوارض را دریافت کرده، اما فقط نیمی از آن را به ما پرداخت نموده است.

پنل های خورشیدی

وی ادامه داد: در کارگروهی که به آن اشاره کردم، وزارت نیرو همزمان روی همکاری آلمان و اتریش متمرکز است. ولی خوشبختانه، در بحث سرمایه گذاریهای آلمان، وزارت محیط زیست و وزارت اقتصاد و انرژی این کشور، در دو، سه سال اخیر، همکاری های زیادی با ایران داشته اند. طرحهای آنها آماده و شروع به کار کرده اند؛ حتی بودجه هایشان نیز تصویب شده است. اما در بخش اتریش، هنوز در مراحل اولیه مذاکرات هستیم و خودمان نیز باید به تسریع شدن کار اهتمام ورزیم. با توجه به روابط خوب دو کشور، به انجام این اقدامات بسیار امیدواریم.

غفوری افزود: برای راه اندازی مرکز اکو سبز باید تلاش کیم که این مرکز در بین کشورهای رقیب به ایران انتقال یابد و بتوانیم قطب منطقه در تولید و بهره وری از تجدیپذیرها باشیم.

محمدنژاد، میر کل روابط عمومی ساتبا گفت: واقعیت این است که ساتبا نسبت به مسائل و مشکلات بخش خصوصی بی تفاوت نیست و هیچ پروژه ای در ساتبا، با سرمایه دولتی به راه نیفتاده و اعتقاد ما این است که بخش خصوصی باید در این حوزه فعالیت نماید. با وجود اینکه میخواهیم مسائل را درون سازمانی حل کنیم، اما در نهایت باز مسائلی از خارج از سازمان به ما تحمیل می شود که نمی توان آن را نادیده گرفت. در یکسال گذشته ما تلاش بسیاری کرده ایم تا بتوانیم با همکاری بخشهای مختلف این مشکلات را حل نماییم. خوشبختانه، با توافقی که با وزیر نیرو داشته ایم قرار بر این شد تا در همین نمایشگاه نشستی با سرمایه گذاران بخش خصوصی داشته باشیم و مشکلات آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: تجدید پذیرها حلقه ای قوی در همکاری ایران و آلمان ایجاد می کنند با توجه به شرایط حساس سیاسی باید مراقب باشیم تا به سرمایه گذاریهای خارجی آسیبی نرسد سید حامد دریاباری، عضو هیات مدیره انجمن تجدیدپذیر ایران، در مورد شرکتهای آلمانی فعال در ایران گفت: چون فعالیت ما با آلمانیها مدتی است که شروع شده بحث ما به خدمات پس از فروش آنها، هماهنگی بین این دو کشور و افزایش سرمایه و فروش آنها برمی گردد و ما به عنوان بخش خصوصی باید مراقب این ارتباط باشیم تا با توجه به شرایط حساس سیاسی، عملا به آن خدشه ای وارد نشود.

بهزادیان از شرکت شیت سان، که تجربه ای طولانی در همکاری با شرکت های آلمانی فعال در ایران دارد گفت: فعالیت شرکت ما در زمینه تجدیدپذیر، از سال ۸۹ شروع شده و همکاری با شرکتهای آلمانی نیز از سال ۹۱ آغاز گردید. پروژه هایی که ما با شریک آلمانی خود داشته ایم، شامل پروژه های مگاواتی بوده و تاکنون در ایران، کمتر از ۴۰ مگاوات فروش داشته ایم که بازار نسبتا بزرگی در این زمینه و در ایران محسوب می شود. ولی متاسفانه در مدت اخیر برای ما مشکلاتی پیش آمده که حتی در سالهای شروع به کارمان نیز با آن مواجه نشدیم. تلاش ما این است که بتوانیم از این دوره گذار به خوبی عبور نماییم و بتوانیم همکاریهای بیشتری با ایران داشته باشیم.

 ترکاشوند، عضو انجمن انرژیهای تجدیدپذیر و مدیر عامل شرکت آفتاب ماد راه ابریشم، یکی دیگر از شرکتهای سرمایه گذار آلمانی در این حوزه، که بیشترین حجم سرمایه گذاری در ایران را داشته و همچنین جزو اولینها بوده که در همدان نیروگاهی راه اندازی کرده اند، از تجربیات و مشکلات خود در این حوزه چنین گفت: در سال ۹۵، ۵ نیروگاه خورشیدی ۴۰ مگاواتی با سرمایه گذاری آلمانی راه اندازی کردیم. فاز اول ما شامل تولید ۱۰۰ مگاوات بود که همچنان در حال کار است و جزو پروژه های بزرگ می باشد. درسال ۹۵، دو نیروگاه خلیج فارس و امیرکبیر را در همدان به پایان رساندیم و در ۶ ماهه نخست سال ۹۶، سه نیروگاه دیگر به آن افزودیم. این نیروگاهها به هم مرتبط و همگی درحال تولید برق تجدیدپذیر هستند که در وزارت نیرو نیز از آن تقدیر به عمل آمد.

 به گفته وی، در اوج مصرف برق، انرژیهای بادی، خورشیدی و به طور کل انرژیهای تجدید پذیر می توانند حداکثر تولید را داشته باشند و همین نکته، باعث تمایز انرژی تجدیدپذیر از سایر انرژیهای دیگر شده است. بدین جهت برای هر کشوری و به خصوص ایران که سرشار از انرژی خورشیدی و بادی است، تولید آن مقرون به صرفه می باشد. اما متاسفانه، علی رغم همه مزایایی که تولید برق تجدیدپذیر دارد، مشکلاتی به وجود آمده که باعث توقف سرمایه گذاریها و پروژه ۴۰ مگاواتی شده است. طی ۳ ماه گذشته، اعضای انجمن و سرمایه گذاران روزهای سختی را گذرانده اند و بارها برای حل مشکلاتمان به مجلس، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه بودجه مراجعه کرده ایم.

مدیرعامل آفتاب ماد راه ابریشم ادامه داد: طبق مصوبه دولت، در مقابل تولید ۴۰۰۰۰ مگاوات انرژی فسیلی، تولید ۵۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دستور کار است که رقم ناچیزی است؛ چیزی که از هر لحاظ برای حفاظت از محیط زیست، جامعه و کشور مفید بوده و می تواند حافظ منابع طبیعی باشد.

ترکاشوند افزود: عدم توجه دولت، مجلس و سازمانهای ذیربط، نسبت به بازپرداخت به موقع سرمایه ها سبب دلسردی سرمایه گذاران و متوقف شدن پروژه هایشان می شود و ما ناچار شدیم به عنوان سرمایه گذار خارجی، از طریق سفارت و وزارت خارجه آلمان نسبت به بازپرداخت بدهی های معوقه اقدام نماییم. اگر سازمانهای برنامه و بودجه و هدفمندی یارانه ها، نسبت به تخصیص بودجه ها به موقع اقدام نمایند بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

وی ادامه داد: ادامه این روند، ‌باعث خواهد شد که خط تولید انرژی تجدیدپذیر، هرگز در ایران به وجود نیاید و ما همیشه وابسته این تکنولوژی باقی بمانیم نه تولید کننده؛ و اینگونه خط تولید پنل های خورشیدی از چرخه تولید نیروگاه خارج می شود و سرمایه گذار، دیگر برای آوردن سرمایه رغبتی نشان نخواهد داد. مشکل بعدی ما این است که با وجود اینکه ما مجوز سازمان سرمایه گذاری را گرفته ایم و دولت موظف به بازگرداندن سرمایه ما می باشد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و شرکت ما با وجودی که از حمایت دولت آلمان برخوردار است، ولی من به عنوان یک ایرانی، نمیخواهم که مسائل درون کشوری ما به خارج از ایران درز پیدا کند و سرمایه گذاری از طرف شریک خارجی ما قطع شود. هدف ما بازگرداندن رونق و توسعه اقتصادی به روستاهایمان است که متاسفانه مدتی است خالی از سکنه شده و در حال حاضر، به یمن نیروگاههای تجدیدپذیر توانسته ایم برای برخی از روستاها اشتغال فراهم کنیم و آنها را برگردانیم که در هر نیروگاه دست کم ۵۰ نفر مشغول به کار هستند. این نوع اشتغال زایی، سبب محرومیت زدایی نیز می شود. این ویژگی تجدیدپذیر است که تولید آن به مناطق روستایی بیشتر احتیاج دارد تا به مناطق شهری.

راه اندازی نیروگاههای تجدیدپذیر باعث محرومیت زدایی می شود

دریاباری، در انتهای جلسه اضافه کرد: که در حال حاضر قرار است بودجه لازم از ۸ درصد به ۱۰ درصد اضافه شود، هرچند که این مقدار جوابگوی پروژه های آتی نخواهد بود و باید منابع درآمدی دیگری برای توسعه پروژه ها، به آن افزوده شود. خوشبختانه، با وجود همه مشکلات، پروژهای خوبی در حال انجام است مثل پروژه ۵۰۰۰ واحد مسکونی کمیته امداد و ۳۰۰۰ واحد مسکونی بسیج، پروژه روفتاب و ... که با قیمت ارز قدیم درحال ساخت است. نکته بعدی، بحث ۲۰ درصدی ادارات دولتی است که از مهلت مقرر نیز گذشته و عملا آنها باید در بحث پرداخت ورود پیدا کنند و همه باید همکاری نمایند تا ظرفیتهای قانونی به اجرا درآید.   

ترکاشوند نیز در پایان اضافه کرد: ما به هر نحوی که شده به سرمایه گذاریهای خود ادامه خواهیم داد و برای بازگرداندن اصل سرمایه نیز تلاش خواهیم کرد، به شرط آنکه نهادهای دولتی، در بازپرداخت سرمایه با ما شفاف باشند و بتوانیم همانگونه که سرمایه را وارد می کنیم آن را نیز برگردانیم.

در حال حاضر، مرکز انرژی سبز در ایران، توسط دفتر امور بین الملل و توسعه صادرات و امور پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو با همکاری وزارت محیط زیست و وزارت اقتصاد و انرژی آلمان و در سطح دولتی در حال فعالیت است و در این راستا، دانشگاه برلین و مجموعه رناک،‌ به عنوان بازوی محرک آلمان در ایران فعالیت دارند و اقدام به برگزاری دوره های آموزشی، با هدف انتقال دانش و تجربیات، کمک به اجرای قوانینی که آلمانیها در طول سالها فعالیت در زمینه تجدیدپذیرها بدست آورده اند، ‌نموده است. این برنامه ها تا پایان سال ۲۰۲۰ قرار است که ادامه یابد و بعد از آن به پیشنهاد انجمن تجدیدپذیر، این پروژه ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: ساخت مرکز انرژیهای سبز اکولوژیک در ایران توسط اتریش  

 

https://zistonline.com/vdcdnz0j.yt0z56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما