تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 80067
تغییر اقلیم از واقعیت تا خیال

تغییرات اقلیم منافع ملی را تهدید می کند

زیست آنلاین : چرا اکثر مدیران از محلی و ملی و جهانی در تصمیم گیری های مدیریتی برای سازگاری با تغییرات اقلیم مدام تکرار می کنند با منافع ملی ما سازگاری ندارد، آنها بدانند چه بخواهند چه نخواهند تغییرات اقلیمی در آینده ای نزدیک منافع آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
تغییرات اقلیم منافع ملی را تهدید می کند
به گزارش زیست آنلاین، اولین نشست از سلسله نشست های سه گانه ، در قالب «هم اندیشی ملی موافقت نامه اقلیمی پاریس با موضوع تغییر اقلیم از واقعیت تا خیال» در دانشگاه تهران در روز سه شنبه ۳۰ بهمن۹۷ برگزارشد.
در این نشست اول موضوعات علمی مرتبط با  تغییر اقلیم شامل مباحث اقلیم شناسی، انتشار گازهای گلخانه ای و اینکه آیا  تغییر اقلیم وجود دارد یا ندارد و آیا منشاء انسانی دارد یا ندارد به بحث و تبادل نظر گذاشته شد . 
بنابراین گزارش مساله تغییر اقلیم مخاطبان زیادی دارد واینکه جمعی از اقلیم شناسان قرارشده است در مورد تغییر اقلیم  صخبت کنند قابل قدردانی است. تغییر اقلیم مساله ای فراگیر و به جامعه و اقتصاد مرتبط است. به همین دلیل دیدگاه های مختلفی در این زمینه وجود دارد.
 این گزارش حاکی است نشست دوم در ۷ اسفند به مباحث حقوقی  توافق نامه پاریس و کاپ ۲۱ اختصاص دارد.
همچنین در نشست سوم ۱۴ اسفند به موضوع سهم مشارکت ملی تعیین شده جمهوری اسلامی ایران پرداخته خواهد شد.

در اولین نشست چه گذشتمهمانان واعضای پنل شرکت کننده درهم اندیشی ملی موافقت نامه اقلیمی پاریس، تغییر اقلیم از واقعیت تا خیال به شرح زیر حضور داشتند:
۱-دکتر قاسم عزیزی( مدیر پنل )عضو هیات علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران 
۲-دکتر صادق ضیائیان 
۳-دکتر علی اکبر شمسی پورعضو هیات علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
۴-دکتر بهلول علیجانی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی
۵-دکتر یوسف قوی دل رحیمی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران نشست تغییر اقلیم در دانشگاه تهران

در این شست دکتربهلول علیجانی از موافقین تغییر اقلیم در ضرورت اقدامات عملی برای سازگاری با مخاطرات تغییراقلیم  گفت : ما اقلیم شناسان دو وظیفه مهم به عهده داریم یکی اینکه مدیران را در هر سطحی که هستند بتوانیم مجاب کنیم تغییر اقلیم خارج از عوامل ایجاد کننده آن وجود دارد، هوا گرمتر شده و سلامت انسان ها را تحت الشعاع قرار داده است.چرا اکثر مدیران از محلی و ملی و جهانی در تصمیم گیری های مدیریتی برای سازگاری با تغییرات اقلیم مدام تکرار می کنند با منافع ملی ما سازگاری ندارد. آنها بدانند چه بخواهند چه نخواهند تغیرات اقلیمی در آینده ای نزدیک منافع آنها را تحت تاثیر قار خواهد داد.
وظیفه دوم ما اقلیم شناسان این است که مردم عادی را نسبت به تغییر الگوی مصرفشان و اثر آن بر کاهش مخاطرات تغییر اقلیم که اصل زندگی خودشان را تهدید می کند، آگاه کنیم.
وی در خصوص تغییرات دمایی و بارش که در نتیجه  بیلان انرژی زمین است  اشاره کرد و گفت : بیلان انرژی در دراز مدت بین زمین و خورشید به تعادل میرسد ولی در کوتاه مدت اینطور نیست.
بحث ما در تغییر اقلیم این دوره های کوتاه مدت است که شاهد رخ دادن فرایند تغییر اقلیم  و افزایش دمای زمین هستیم ، آیا فرایند تغییر اقلیم رخ می دهد؟ چه شواهد و مدارکی وجود دارند؟
وی تغییر میانگین های دراز مدت را  تعریف تغییر اقلیم دانست و گفت: حداقل زمان تعریف شده برای میانگین دراز مدت  ۳۰سال است بدین معنی که اگر طبیعت را ۳۰ سال بدون دخالت انسان به حال خود رها کنیم به رفتار طبیعی خودش باز خواهد گشت. وتغییرات زیر ۳۰ سال را نوسانات اقلیمی دانست نه تغییر اقلیم که جزو ویژگیهای اقلیم است.

دکتر علیجانی سامانه تغییر اقلیم را جزو سامانه chaos(بی نظمی ) در مقابل cosmos(نظم ) دانست و گفت ما اقلیم شناسان سعی می کنیم این بی نظمی را با گرفتن میانگین ها و پردازش رفتار گذشته، شناسایی و آینده را پیش بینی کنیم. یکی از ویژگیهای chaos این است که با یک تلنگر کوچک اتفاق بزرگی اتفاق می افتد. از انقلاب صنعتی تا به حال دمای زمین یک درجه افزایش پیدا کرده و همین یک درجه که در ابتدا به نظرنا چیز می آید- بطور مثال باعت سرما و یخبندان زمستان سال ۸۶ و گرمای تابستان سال گذشته و رگبارهای زمستان امسال که در واقع باید برای فصل بهار باشد،- باعث بارش شدید و سیلاب ها شد.
از  آخرین عصر یخبندان حدود ۸۰۰۰ سال پیش به اینطرف شاهد نوسان دمای کره زمین هستیم بطوریکه هر ۱۰۰هزار سال متناوبا دما  بالا و پایین می رود، در دوره کنونی ما در بالاروی این نوسان تناوب هستیم که طبیعی به نظر می رسد اما نکته ای که هست با توجه به نمودار میانگین دهه ای در صد سال اخیر در دهه های قبل از سال ۱۹۰۰ تناوب نوسانی بالا و پایین میانگین دهه ها به یکدیگر خیلی نزدیک است ولی به قرن ۲۰خصوصا نیمه دوم که می رسیم تفاوت بین دهه ها زیاد می شود و این باعث می شود اکوسیستم نتواند همزمان با افزایش دما خودش را با این تغییر وفق دهد یعنی زمان کافی ندارد به طور مثال هیچ درخت گردویی در همدان در دمای منفی ۳۲ درجه از بین نمی رود ولی در یزد اگر یکسال دما به منفی۲ درجه برسد همه درختان گردو ازبین می روند بخاطر اینکه در همدان کاهش  دما آرام آرام از اول مهر ماه در طول سه ماه اتفاق می افتد و پوشش گیاهی همدان هم در آن سال و هم در سال های قبل بطور آرام سازش می یابد و صدمه نمی بیند ولی اکو سیستم یزد این آمادگی را ندارد و یک مرتبه که دما ۲ درجه زیر صفر می شود همه چیز از بین می رود.
مشکل ما در نیمه دوم قرن بیست همین است که این افزایش بیش از تحمل اکو سیستم های کره زمین است. پس تغییر اقلیم اتفاق افتاده است. 
وی در ادامه به افزایش گاز کربینیک در اتمسفر ازاوایل قرن ۲۰ که ۲۸۰ ppm  بوده و امسال به ۴۱۰ ppm رسیده اشاره کرد و گفت: همه می دانند که گاز کربنیک بالای ۴۰۰ ppm  را خیلی از گیاهان نمی توانند تحمل کنند و خفه می شوند جالب اینکه طبق شواهد آماری به نسبت افزایش دمای زمین شاهد افزایش گاز کربنیک نیز هستیم پس از آن، دوازده هزار دانشمند اعلام کردند که کره زمین در حال گرم شدن هست و علت این افزایش را فعالیت های انسانی دانستند.

بنا براین گزارش سه تن دیگر سخنرانان پنل آقایان دکتر صادق ضیائیان ، دکتر علی اکبر شمسی و دکتر یوسف قوی دل رحیمی بودند که متن سخنرانی این سه صاحبنظر در روزهای آینده از همین رسانه منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اولین نشست هم اندیشی ملّی موافقت نامه اقلیمی پاریس
تغییر اقلیم از واقعیت تا خیال

تغییرات اقلیم منافع ملی را تهدید می کند

https://zistonline.com/vdca0wna.49nwi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما