تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80053
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه می‌توان در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد اما باید تسهیلات لازم همچون وام و زمین مناسب در اختیار آن‌ها قرار داد و خرید تضمینی برق به طور دائم و منظم اتفاق صورت گیرد اما ضعف‌های بسیاری در انجام اقدامات وجود دارد.
ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه بر است
به گزارش زیست آنلاین، علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی از عدم حمایت دولت برای راه‌اندازی انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید و دولتی‌ها از محدودیت‌های‌شان، گفت: ایران باوجود ظرفیت‌های بسیار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اما حرفی برای گفتن ندارد.

علی گلمرادی با اشاره به وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: ایران می‌تواند با بسیاری از کشورهای صاحب‌نام در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر رقابت کند اما به دلایلی همچون سهل‌انگاری و عدم درک اهمیت موضوع، این مهم پشت گوش انداخته می‌شود.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه توسعه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته‌اند، افزود: گزارش‌های ارائه شده ازسوی مسئولان وزارت نیرو درخصوص میزان توسعه این انرژی‌ها در کمیسیون انرژی مجلس مناسب نیست.

گلمردای با اشاره به اینکه هزینه‌های اولیه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار است، ادامه داد: اگرچه می‌توان در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد اما باید تسهیلات لازم همچون وام و زمین مناسب در اختیار آن‌ها قرار داد و خرید تضمینی برق به طور دائم و منظم اتفاق صورت گیرد اما ضعف‌های بسیاری در انجام اقدامات وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع انرژی تجدیدپذیرسرمایه‌گذاران بخش خصوصی از عدم حمایت می‌گویند دولتی‌ها از محدودیت‌های‌شان

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از عدم حمایت می‌گویند دولتی‌ها از محدودیت‌های‌شانوی به گلایه‌مندی‌های سرمایه‌گذاران از دولت به دلیل عدم همکاری با آن‌ها اشاره کرد و گفت: تشکیلات دولتی نیز از محدودیت‌های خود در این زمینه می‌گویند و به نوعی توپ را به زمین یکدیگر پاس می‌دهند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ایران علیرغم دارا بودن ظرفیت‌های بسیار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اما حرفی برای گفتن ندارد، اظهارکرد: می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال از طریق انرژی‌های نو، با صادرات‌شان درآمدزایی و ارزآوری بسیاری نیز کرد.

وی گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر را ابتکارعمل خوبی در راستای ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی دانست و افزود: تنزل ارزش ریال سبب شد در اقدامات دستگاه‌های فوق جهت ایجاد اشتغال برای مددجویان از این طریق، خلل ایجاد شود اما نمی‌توان به‌دلیل تحریم و تنزل ارزش ریال -که باید آن را به ناچار پذیرفت- از انجام یک کار بزرگ فاصله گرفت بلکه باید مشکلات را دور زد.

تخصیص بخشی از درآمد صادرات گاز به ایجاد زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیرگلمردای بیان کرد: تخصیص بخشی از درآمد صادرات گاز به راه‌اندازی زیرساخت‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از بهترین اقدامات در راستای حل این مشکل است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توسعه انرژی‌های نو در حوزه انتخابیه خود بسیار ضعیف عنوان کرد و گفت: آفتاب در بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان بی‌کران می‌تابد اما این نعمت نادیده گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایرانتولید انرژی تجدیدپذیر در آلمان، هزینه‌ برق را منفی کرده است

تولید انرژی تجدیدپذیر در آلمان، هزینه‌ برق را منفی کرده استدولت آلمان به سبب تولید انرژی تجدید‌پذیر، در فصل تعطیلات به شهروندان خود بابت مصرف برق، پول پرداخت می‌کند.

مردم آلمان در جریان تعطیلات کریسمس به‌خاطر مصرف برق از دولت این کشور پول دریافت می‌کنند. هزینه‌ی الکتریسیته برای بسیاری از مصرف‌کنندگان منفی شده است؛ چرا که به گزارش نیویورک‌تایمز، تولید انرژی پاک و تجدید‌پذیر در این کشور از میزان تقاضا پیشی گرفته است.

این اتفاق چگونه رخ می‌دهدباید خاطرنشان کنیم که این پدیده بیش از آنچه ممکن است تصور کنید، در کشور آلمان مرسوم است. آلمان طی چند دهه‌ی اخیر، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه‌ انرژی‌های بادی و خورشیدی، سرمایه‌گذاری کرده است. هنگامی که در برهه‌هایی از زمان، نظیر تعطیلات آخر هفته که بسیاری از کارخانه‌‌های بزرگ تعطیل هستند یا آب‌وهوای کشور بیش از حد معمول آفتابی است، سطح تقاضا برای الکتریسیته پایین‌تر از حد معمول خواهد بود و بدین ترتیب، واحد‌های تولید انرژی این کشور، انرژی الکتریکی را بیش‌تر از مقدار مورد نیاز مصرف‌کنندگان وارد شبکه خواهد کرد.

این نابرابری به‌دلیل ناپایدار بودن تولید انرژی بادی و خورشیدی رخ می‌دهد. هنگامی که هوا طوفانی یا خورشیدی باشد، تولید الکتریسیته در نیروگاه‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند؛ اما ذخیره‌سازی این مقدار انرژی اضافه بسیار دشوار است. فناوری باتری به‌اندازه‌ای پیشرفته نیست که میزان تقاضا در شبکه را به‌طور کامل تعدیل کند.

بنابراین هنگامی که هوا گرم باشد، نظیر آنچه طی تعطیلات آخر هفته‌ در بخش‌هایی از آلمان رخ داد یا بسیاری از شرکت‌ها تعطیل باشند، نیروگاه‌ها با وجود پایین‌بودن تقاضا، انرژی بسیار بیش‌تری را تولید می‌کنند و از این رو، قیمت‌ها به زیر صفر سقوط می‌کنند. البته باید خاطرنشان کنیم که آلمانی‌ها این هزینه‌ی منفی را به‌صورت مستقیم به حساب مصرف‌کنندگان واریز نمی‌کنند، بلکه سقوط قیمت الکتریسیته به زیر صفر، در طول سال به کاهش هزینه‌ی برق مصرف‌کنندگان منجر می‌شود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، برخی از واحد‌های تولید و شرکت‌ها با هزینه‌ی ۶۰ دلار به‌ازای هر مگا‌وات‌ساعت، نسبت به مصرف برق تشویق می‌شوند. در سال جاری به‌دلیل گرمی بیش از حد هوا در ماه اکتبر، هزینه‌ی برق در مجموع به‌مدت ۳۱ ساعت در آلمان منفی بوده است.

چالشی کلیدی برای گذار به منابع تجدیدپذیرشبکه‌های مرسوم انرژی که عمدتا برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی بهره می‌برند، به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آن‌ها میزان خروجی با میزان تقاضا برابری کند؛ اما فناوری انرژی‌های تجدید‌پذیر کماکان به‌گونه‌ای توسعه نیافته است که میزان تولید آن، مطابق با میزان تقاضا باشد؛ چرا که میزان تولید در آن، تابعی از وضعیت آب‌وهوا است. توبیاس کورث، مدیر اجرایی شرکت Energy Brainpool در این زمینه می‌گوید: عدم تطابق تولید و تقاضا یکی از کلیدی‌ترین چالش‌ها در زمینه‌ی گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: توسعه ۷۰درصد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر با سرمایه خارجیعدم تطابق تولید و تقاضا یکی از کلیدی‌ترین چالش‌ها در زمینه‌ی گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر

از آنجایی که فناوری ذخیره‌سازی انرژی کماکان به‌لحاظ بهینه‌بودن با منابع انرژی تجدید‌پذیر برابری نمی‌کند؛ بنابراین این وضعیت «قیمت منفی» در آینده نیز رخ خواهد داد. از این رو در شرایطی که هزینه‌ی انرژی منفی می‌شود، دولت‌ها باید مردم را نسبت به مصرف بیشتر انرژی ترغیب کنند. 

 در هر صورت باید هرچه سریع‌تر راهکاری برای این وضعیت بی‌قاعده و غیرعادی اتخاذ شود؛ چرا که انرژی‌های تجدید‌پذیر با توجه به کاهش هزینه‌ی فناوری‌های مربوط به آن‌ و کمک‌های مالی دولت‌ها، رشد فزاینده‌ای دارند. براساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی تا سال ۲۰۴۰، حدود ۴۰ درصد از تولید انرژی جهانی از طریق منابع تجدید‌پذیر صورت خواهد گرفت. گفته می‌شود که طی پنج سال آینده، سهم انرژی الکتریسیته‌ی حاصل از منابع تجدیدپذیر، با سرعت بسیار بیش‌تری نسبت به منابع دیگر رشد کند.

طبق گزارش گاردین، در سال ۲۰۱۷ انرژی‌ حاصل از منابع تجدیدپذیر در بریتانیا بیش از سه‌برابر انرژی الکتریسیته‌ی حاصل از ذغال‌‌سنگ بوده است. در ماه ژوئن، در طول یک شب طوفانی، هزینه‌ی برق برای چند ساعت در بریتانیا نیز منفی شد و این وضعیت به احتمال زیاد باز هم رخ خواهد داد.

https://zistonline.com/vdcfmxdc.w6dxtagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما