تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 80030
آمارهای مصرف انرژی در کشور سرسام آور و متحیرکننده است و با تداوم روند فعلی مصرف انرژی در کشور دیگر نیازی به تحریم های خارجی نیست و اقتصاد کشور آسیب خواهد دید.
روند فعلی مصرف انرژی به اقتصاد کشور آسیب می زند
به گزارش زیست آنلاین، معاون انرژی مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اعلام اینکه اصلاح الگوی مصرف انرژی به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده است، گفت: تداوم روند فعلی مصرف انرژی دیگر چیزی برای صادرات باقی نمی گذارد.

اصلاح الگوی مصرف انرژی پاشنه آشیل کشور شده است سیروس وطن خواه روز دوشنبه در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: ادامه روند فعلی مشرف انرژی سبب می شود کشورمان به صورت طبیعی از بازارهای جهانی مبرا شده و همین موضوع نیاز به تحریم را از بین می برد.
وی تاکید کرد: با تداوم روند فعلی مصرف انرژی در کشور دیگر نیازی به تحریم های خارجی نیست و اقتصاد کشور آسیب خواهد دید.
وطن خواه بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد و گفت: آمارهای مصرف انرژی در کشور سرسام آور و متحیرکننده است.
این مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری ایران را سرزمین انرژی توصیف کرد و در عین حال از مغفول ماندن توجه به بخش جغرافیای انتقال و ترانزیت انرژی انتقاد کرد.
وی نحوه استفاده از ظرفیت های بخش انرژی را از چالش های اصلی آن بر شمرد.
وطن خواه بخش انرژی را از پیشران های اصلی اقتصاد دانست و گفت: اکنون ۵۰ درصد صادرات کشور وابسته به نفت است.
وی به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اگر اقتصاد بخواهد مقاومتی شود باید بخش انرژی هم مقاومتی شود.
وطن خواه به توجه ویژه مقام معظم رهبری در بخش انرژی در سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و ادامه داد: مقاوم شدن این بخش ضروری است. 

بیشتر بخوانید: تغيير شيوه زندگی با كاهش مصرف و استفاده مجدد استاصلاح الگوی مصرف انرژی

 تنوع بخشی به مشتریان ضروری است این مقام مسئول تنوع بخشیدن به مشتریان راهبردی، افزایش صادرات در بخش گاز و پتروشیمی و مشارکت دادن بخش خصوصی را راهکارهای مهم برشمرد.
وی افزود: آمریکا به دلیل آنکه درآمد های کشور متمرکز از یک بخش است توانسته ما را تحریم کند بنابراین حضور بخش خصوصی در فروش نفت راهکاری اساسی است..
این مقام مسئول گفت: فروش نفت به صورت دولتی قابلیت تحریم را افزایش می دهد اما تنوع بخشیدن راهکار مناسبی است و امکان تحریم را کاهش می دهد.
وطن خواه اقتصاد انرژی را چالشی مهم خواند و گفت: اقتصاد انرژی اگر به همین وضعیت فعلی باقی بماند کشور را زمین گیر خواهد کرد.
این مقام مسوول وجود یارانه‌های پنهان در بخش انرژی را آسیب زا دانست و گفت: اگر این روند اصلاح نشود همه را نابود می کند.
وی بر ضرورت اصلاح قیمت انرژی تاکید کرد و در عین حال اصلاح آن را با توجه به همه ابعاد و حکمرانی انرژی خواستار شد.
معاون مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست بر ضرورت توجه به مباحث زیست محیطی در بخش انرژی تاکید کرد و گفت: اکنون مباحث زیست محیطی مانند گذشته نیست و اگر ما به آنها توجه نکنیم، دیگران ما را مجبور می کنند.

بیشتر بخوانید: لزوم توسعه انرژی های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های شهر تهرانالزام ایجاد یک نگاه جدید در بخش انرژی

الزام ایجاد یک نگاه جدید در بخش انرژیوی با اشاره به پیمان آب و هوایی پاریس که اکنون دامن کشورهای صنعتی را گرفته و به زودی دامن کشورهای نفتی را خواهد گرفت، افزود: بی توجهی به آن ایران را متضرر خواهد ساخت.
وطن خواه گفت: این پیمان شاید امروز چندان جدی نباشد اما در آینده ناگزیر خواهیم بود به آن تن دهیم.
به گفته این مقام مسئول بی توجهی به مباحث زیست محیطی در آینده کشورمان را با چالش های جدی مواجه خواهد ساخت. 
وطن خواه بحث دیپلماسی انرژی را مهم دانست و گفت: امروز انرژی یک ابزار امنیتی برای کشورهاست؛ اکنون بسیاری از کشورها با این ابزار بازی می کنند و ما باید در این زمینه نگاه خود را تغییر دهیم.
وی بر ایجاد یک نگاه جدید در بخش انرژی تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با محور «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» امروز همزمان با پنجمین سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت برپاست؛ در این همایش صاحب نظران حوزه انرژی دیدگاههای خود را در نشست های تخصصی در زمینه های 
«تفکیک وظایف حاکمیتی و غیرحاکمیتی در صنعت برق»، «ظرفیت‌های کشور در توسعه تجارت منطقه‌ای گاز»، «تامین مالی مردمی پروژه‌های کلان بخش انرژی از طریق صندوق پروژه» و «چالش‌های ایجاد نهاد تنظیم گر بخش انرژی در ایران» مطرح می کنند.

بیشتر بخوانید: سومین ممیزی جامع تخصصی به منظور صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و صیانت از محیط زیستالزام ایجاد یک نگاه جدید در بخش انرژی

https://zistonline.com/vdcawwna.49nwe15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما