تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 80029
پیش بینی می شود با جایگزینی و بازیافت پلاستیک تقاضای نفت در صنعت پتروشیمی تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد.
بازیافت پلاستیک تقاضای نفت را کاهش می دهد
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از فایننشال تایمز، صنعت نفت در مباحث محیط زیستی موضوعی آشنا است. ‌ پیش بینی های بلند مدت سالهاست بر این موضوع تمرکز دارند که گرم شدن جهانی کره زمین و افزایش خودروهای الکتریکی چگونه تقاضای جهانی برای نفت را تحت تاثیر قرار می دهند . 
ولی یک تغییر دیگر هم هست که چندان مورد توجه این بخش قرار نگرفته ولی به اندازه خودروهای الکتریکی اهمیت دارد : جنگ بر سر پلاستیک. با کنار گذاشته شدن بسته بندی ها و کیسه های پلاستیکی و اقدام دولت ها در کاهش بسته بندی های دورریختنی، به این فکر می افتیم که پلاستیک هم بالاخره از نفت خام درست شده است.

بیشتر بخوانید: انواع روشهای دفع و بازیافت زباله-بخش اولیک تقاضای ثابت و قوی برای پلاستیک می تواند باعث افزایش مصرف نفت شود

یک تقاضای ثابت و قوی برای پلاستیک می تواند باعث افزایش مصرف نفت شوددر حال حاضر بیشتر مصرف جهانی نفت مربوط به بخش حمل و نقل می‌شود. صنعت پتروشیمی نفت خام را به عنوان ماده اولیه می‌گیرد و آن را به مواد شیمیایی تبدیل می‌کند که از آن پلاستیک می سازند. این صنعت کمتر از ۱۵ درصد نفت تولید شده در جهان را مصرف می‌کند ولی انتظار نمی رود تا ۲۰۴۰ نیمی از رشد مصرف جهانی نفت را متعلق به خود سازد . یک تقاضای ثابت و قوی برای پلاستیک می تواند باعث افزایش مصرف نفت شود . 
ولی یک مشکل وجود دارد. طبق پیش‌بینی‌ها چون تقاضای پلاستیک سریع تر از رشد اقتصاد جهان در گذشته رشد کرده پس به همین روند ادامه خواهد داد ، گرچه فاصله بین این دو کم خواهد بود. برخی تحلیلگران هم ادعا می کنند که پلاستیک «غیرقابل رویت» مثل اجزای زیرساخت های دیجیتال، ابزارهای الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند منبع جدیدی از تقاضای غیرقابل جایگزین برای پلاستیک خواهند بود . 
حدود ۴۵ درصد پلاستیک تولید شده برای بسته بندی استفاده می شود. الکترونیک مصرف کننده ۷ درصد است. اتحادیه اروپا بالاترین نرخ بازیافت را در دنیا دارد _ ۳۰ درصد زباله جمع آوری شده. ولی هنوز هم قصد دارد مصرف پلاستیک بازیافتی خود را افزایش دهد . 
کنیا استفاده از کیسه های یکبار مصرف پلاستیکی را که یکی از عاملان اصلی افزایش زباله های پلاستیکی کی باشند، ممنوع کرده است بازارهای نوظهور جهان باید از این اقدام تمدن مدرن استفاده کنند . 

بیشتر بخوانید: انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دومبازیافت پلاستیک چگونه بر تقاضای جهانی نفت تاثیر می‌گذارد؟

بازیافت پلاستیک چگونه بر تقاضای جهانی نفت تاثیر می‌گذارد؟حدود ۹۰ درصد نفت مصرف شده توسط بخش پتروشیمی، تبدیل به مواد شیمیایی با ارزش می شود، البته بخش زیادی از آن به پلاستیک تبدیل می شود. یعنی حدود دو سوم تقاضای نفت خام بخش پتروشیمی برای پلاستیک است .دولت‌ها و مصرف کنندگان باید بر پلاستیکی که در طبیعت رها می شود تمرکز کنند. این کار را می‌توان با جایگزینی و بازیافت پلاستیک انجام داد . 
کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی و کاهش رشد تقاضای سایر پلاستیک ها می توانند استاندارد رشد تقاضای پلاستیک را از سه درصد سالانه در ۲۰۱۷ نصف کند. اگر سهم پلاستیک بازیافتی به جای پلاستیک نو از ۵ درصد به ۲۵ درصد تا ۲۰۴۰ برسد، نیاز به نفت کاهش بیشتری پیدا می کند . 
طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، جایگزینی و بازیافت پلاستیک تقاضای نفت برای پتروشیمی را در ۲۰۴۰ بیش از ۲۰ درصد کاهش می دهد. در این صورت نیاز به تولید مواد پتروشیمی با پایه نفت ۲۰ درصد کاهش پیدا میکند. کاهش تقاضای نفت تا ۲۰۴۰ با معرفی خودروهای الکتریکی سریع تر می شود.
 به این ترتیب زندگی واقعی می‌تواند جلوی طرح های بلندمدت را بگیرد . 

https://zistonline.com/vdci3uav.t1aur2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما