تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 80009
آخرین وضعیت حوضه‌های آبریز جنوب کشور؛

افزایش ۴۴۵ درصدی حجم آب ورودی به مخازن سدهای جنوب

حجم آب ورودی به مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تاکنون ۱۵ میلیارد و ۲۵۸ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته ۴۴۵ درصد افزایش داشته است.
 افزایش ۴۴۵ درصدی حجم آب ورودی به مخازن سدهای جنوب
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب ورودی به سدهای کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند علیا در استان خوزستان پنج میلیارد و ۷۳۳ میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته در همین مدت از ۳۱۴ درصد افزایش برخوردار بوده است.

بر همین اساس، سد مارون با ۸۸۳ میلیون مترمکعب ورودی آب، از بیشترین میزان ورودی نسبت به سدهای خوزستان برخوردار بوده که این میزان افزایش، رشد ۸۹۸ درصدی ورودی را در مقایسه با سال آبی گذشته به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۸۱ درصد مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون پر شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۷۷ درصد رشد داشته است.

کاهش ۳۸ درصدی مخازن سدهای استان سیستان و بلوچستان

کاهش ۳۸ درصدی مخازن سدهای استان سیستان و بلوچستانبر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان ورودی به سدهای استان سیستان و بلوچستان نیز از ابتدای سال آبی (۹۸-۹۷) ۸۴ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته حدود ۱۰۰ برابر جهش یافته است.

بیشترین حجم آب ورودی به سدهای استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری، مربوط به سد «پیشین» بوده که با ۳۹.۲ میلیون مترمکعب و ۵۰ برابر سال گذشته درصد رشد رکورددار است.

اما با این وجود هم‌اکنون ۲۵ درصد حجم مخازن این استان پر شده و این میزان حجم آب ۳۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی‌است، سدهای شمیل و نیان، استقلال و جگین در استان هرمزگان نیز در همین مدت، مجموعا ۱۵۱ میلیون متر مکعب ورودی آب داشته که از رشد ۵۷۷۶ درصدی نسبت به سال آبی گذشته برخوردار بوده اند.

هم‌اکنون ۴۷ درصد سدهای استان هرمزگان پر شده و این میزان حجم آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ورودی آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی (۹۸-۹۷) تا ۲۳ بهمن‌ماه در مجموع ۲۳.۷۹ میلیارد متر مکعب بوده که بیانگر رشد ۲۷۰ درصدی نسبت به سال آبی گذشته است.

در حال حاضر، ظرفیت کل مخازن سدها ۵۰ میلیارد متر مکعب گزارش شده که نسبت به سال آبی گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: سد عامل توسعه اقتصادی یا نابودی اکوسیستمحجم آب سدهای جنوب از حد نرمال فراتر رفت

حجم آب سدهای جنوب از حد نرمال فراتر رفتمدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی کشور نیز چند روز گذشته، با مطلوب خواندن وضعیت آب پشت سدها گفت: حجم آب سدهای دز،کارون و کرخه امسال از حد نرمال بالاتر رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه،بهروز مرادی امروز در حاشیه بازدید از ساختگاه سد آبریز از در دست اقدام بودن ساخت ۱۰۰ سد در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۷۲ سد کوچ و بزرگ در کشور وجود دارد که با توجه به بارندگی‌های اخیر وضعیت خوبی دارند.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی کشور تصریح کرد: امسال وضعیت آبگیری سدها نسبت به دوره‌های بلند مدت مطلوب بود.

وی ادامه داد: در خوزستان وضعیت آب بسیار خوب بود،کرخه، کارون و دز بیشترین آب را داشته و حجم آب از حد نرمال هم بالاتر بود.

مرادی با بیان اینکه سدهای مناطق تقریبا از آب پر شده است،گفت:سد کرخه تقریبا ۴۷۰۰ میلیون متر مکعب و دز  ۴ میلیون متر مکعب آب دارد.

وی با اشاره به توان کارشناسان داخلی در احداث سد، تصریح کرد: در همه سدهای کشور که در دست احداث است هیچ کارشناس خارجی بکارگیری نشده و همه پروژه‌ها توسط نیروهای داخلی کشور ساخته می‌شود چون نیازی احساس نمی‌شود که از کارشناسان خارجی استفاده کنیم.

مرادی حجم آب سد مارون را بسیار بالا دانست و با بیان اینکه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است،گفت: حجم آب این سد ۹۳۱ میلیون متر مکعب بوده و فقط ۲۱۷ میلیون متر مکعب حجم خالی دارد.

بیشتر بخوانید: بلایای طبیعی و خسارتهای اقتصادی ناشی از آن با نگاهی به خسارات  اقتصادی سیل در ایرانوضعیت آبی کدام استان‌ها بحرانی است؟

وضعیت آبی کدام استان‌ها بحرانی است؟بحران آب در ایران به دلیل متفاوت بودن اقلیم و عدم توازن در بارندگی‌ها در تمام استان‌های کشور یکسان نیست؛ به‌گونه‌ای‌که شرایط آبی برخی استان‌ها مساعد و شرایط برخی دیگر وخیم است.

 در حال حاضر سه سد کشور واقع در استان‌های اصفهان، فارس و خراسان رضوی وضع بحرانی دارند؛ به‌ طوری‌که در ‌سال آبی جاری ورودی آب سد زاینده‌رود در استان اصفهان با کاهش ۵۰‌درصدی و سدهای درودزن در فارس و سد دوستی در خراسان رضوی با کاهش ۲۵‌درصدی روبه‌رو است. 

همچنین می‌توان گفت كه میزان ورودی آب در سد کرخه حوزه خلیج‌فارس که در گذشته بحرانی‌ترین سد بود، امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها و توزیع نامناسب آن ۵۰۰‌درصد افزایش داشته است.

 این موضوع در حالی رخ می‌دهد که معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌گوید كه کمبود آب در حوضه زاینده‌رود نزدیک به یک‌میلیارد مترمکعب در‌ سال است. به گفته علی بصیرپور در حال حاضر ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود حدود ٢٠٠‌میلیون مترمکعب است و بیش از یک‌میلیارد مترمکعب حجم سد خالی است؛ حجم سد زاینده‌رود نسبت به زمان مشابه در ‌سال گذشته حدود ٥٠‌درصد کاهش داشته است.

علاوه بر این مهدی عبدالرحیمی، مدیر روابط‌عمومی آب منطقه‌ای البرز می‌گوید با وجود این‌که سدهای این استان در ‌سال جاری به لحاظ منابع آبی در وضع مناسبی قرار دارند، سفره‌های زیرزمینی استان تهی از آب شده‌اند. او ادامه داد: ظرفیت آبی سد کرج ٨٥درصد است که نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته افزایش ٤درصدی را نشان می‌دهد.

٧٧درصد ظرفیت سد طالقان نیز پر از آب است که نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته ٦٣‌درصد افزایش داشته است. او می‌گوید از ابتدای ‌سال آبی ٩٤ تاکنون مجموع بارش‌های استان البرز ٤٣٧,١ میلی لیتر بود که این میزان بارندگی در مقایسه با مدت مشابه‌ سال گذشته، افزایش ٢٣درصدی را نشان می‌دهد؛ البته وضع منابع سفره‌های زیرزمینی همچنان با بحران کم‌آبی مواجه است و بارندگی‌های سال‌جاری فقط سد‌ها را تا حدودی پر آب کرد.

https://zistonline.com/vdcgyz97.ak9zz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما