تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 79973
دانشمندان در مورد انقراض ۴۰ درصد گونه‌های حشرات در دنیا زنگ هشدار را به‌صدا در آورده‌اند. آنها می‌گویند با توجه به نقش بزرگ حشرات در اکوسیستم طبیعی، نابودی آنها برای حیات انسان‌ها گران تمام خواهد شد.
انقراض حشرات و پیامدهای آن برای انسان
به گزارش زیست آنلاین، پژوهشی جدید نشان می‌دهد ۴۰ درصد گونه‌های حشرات در سراسر دنیا در معرض خطر انقراض قرا ردارند. انقراض حشرات در اثر کشاورزی بی‌رویه و گرمایش زمین به‌وجود آمده است. با توجه به نقش بزرگ حشرات در اکوسیستم طبیعی، نابودی حشرات برای حیات انسان‌ها بسیار گران تمام خواهد شد.

سال‌های اخیر شاهد هشدار زیست‌شناسان در مورد انقراض قریب الوقوع گونه‌هایی از جانوران بودیم که بعضی‌وقتها به نظر می‌رسید خیلی هم برای انسا‌نها مهم نیست. اما الان وضعیت فرق می‌کند و هشدار دانشمندان در مورد کاهش تعداد حشرات تاثیر عمده‌ای بر حیات انسان‌ها روی کره زمین دارد.

گزارش جدیدی، که خلاصه ۷۳ گزارش در مورد کاهش جمعیت حشرات در سراسر دنیاست، نشان می‌دهد ۴۰ درصد گونه‌های مختلف حشرات در دنیا در معرض نابودی قرار دارند.

در برخی جاها نرخ انقراض برخی حشرات محلی هشت برابر چیزی است که جانورشناسان درمهره دارانی مانند پستانداران، پرندگان و همچنین در بی‌مهرگان  مشاهده کرده‌اند.

خطر انقراض پروانه هانقش حشرات در چرخه غذایی ماحشرات با کمک به گرده افشانی گیاهان و بازیافت مواد مغذی در زنجیره غذایی ما نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. متخصصان می‌گویند اگر این حشرات  از بین بروند، انسان‌ها برای بقای خود در دنیا با مشکل عظیمی روبرو خواهند شد.

 فرانسیسکو سانچز-بایو (Francisco Sánchez-Bayo) محقق دانشگاه سیدنی و کریس وکهویس (Kris Wyckhuys)، محقق دانشگاه کوئینزلند که این گزارش را منتشر کرده‌اند، می‌گویند: «پژوهش‌های ما کاهش وحشتناک تعداد حشرات را نشان می‌دهد. با این رشد کاهش، در دهه‌های پیش رو ، ۴۰ درصد گونه‌های حشرات در دنیا را از دست خواهیم داد.»

پژوهشگران از بین رفتن زیستگاه را دلیل اصلی انقراض گونه‌های مختلف حشرات می‌دانند. فعالیت‌های کشاورزی و استفاده گسترده از سموم کشاورزی و آفت‌‌کش‌ها ازعوامل از بین رفتن زیست‌گاه حشرات هستند.

این دو پژوهش‌گر براساس اطلاعات به‌دست آمده از ۷۳ گزارش منتشر شده در اروپا و آمریکای شمالی نتیجه گرفته‌اند که تنوع زیستی حشرات در دنیا در معرض تهدید است.

بیشتر بخوانید: انسان ها عامل انحطاط اکوسیستم حشرات: یک فاجعه نابودی حشرات اختلال در سیستم غذایی به وجود می آوردفاجعه برای اکوسیستم جهانیفرانسیسکو سانچز و کریس وکهویس می‌گویند اگر ما روش تولید غذاها را تغییر ندهیم، حشرات به ورطه انقراض می‌افتند و نتیجه آن برای اکوسیستم جهانی فاجعه‌بار خواهد بود.

افزایش تقاضا برای فرآورده‌های غذایی در دنیا در کنار پدیده گرمایش زمین به کاهش جمعیت حشرات دامن می‌زند.

نویسندگان این گزارش معتقدند افزایش دمای هوا در برخی مناطق می‌تواند به افزایش جمعیت برخی حشرات منجر شود ولی در مناطق حاره‌ای، حشرات توانایی مقاومت درباره افزایش دما را ندارند و از بین خواهند رفت.

دانشمندان درباره چیزی که از آن با عنوان "انقراض دسته جمعی در عصر مدرن" یاد می‌کنند هشدار داده‌اند. آنها می‌گویند کاهش چشمگیر تعداد گونه‌های جانوری و گیاهی که در سراسر دنیا ثبت شده به حدی است که چنین انقراضی در ۴۰ میلیون سال گذشته فقط پنج بار رخ داده است.

در حالی‌که انقراض موجودات در گذشته‌ها در عصر یخی یا در اثر انفجارهای آتشفشانی اتفاق افتاده است، این بار این فاجعه دست پروده انسان است.

گرمایش زمین بسیاری از گونه ها را از بین می برد آیا باید با پروانه‌ها خداحافظی کرد؟حشرات، موجوداتی که می ترسانند، آسایش را بر هم می زنند، مشمئز می کنند و حتی گاهی ما را مجذوب خود می سازند برای حفظ و بقای زمین و بشریت حیاتی و اجتناب ناپذیر هستند.

اگر به این نکته اثبات شده توجه کنیم حتما از گزارشی علمی که به تازگی منتشر شده بسیار نگران می شویم. بر اساس این گزارش علمی حدود چهل درصد از گونه های مختلف حشرات طی ده های آینده در معرض انقراض هستند.

به موجب این گزارش که در نشریه علمی Biological Conservation (حفاظت بیولوژیکی) منتشر شده جمعیت پروانه ها طی ده سال گذشته حدود ۵۳ درصد کاهش یافته است. بر این اساس میزان کاهش جمعیت برای سوسک ها ۴۹ درصد، زنبورها ۴۵ درصد، سنجاقک ها ۳۷ درصد و مگس ها ۲۵ درصد گزارش شده است.

دکتر پاسی سیوونن، پژوهشگر و استاد بخش تاریخ حیات طبیعی دانشگاه هلسینکی آمارها و اطلاعات منتشر شده در گزارش یاد شده را هشدار دهنده و شوک آور ارزیابی و تصریح می کند: «ما به واقع نباید به همان شیوه ای تاکنون زندگی کردیم ادامه دهیم.»

به گفته این پژوهشگر «طبیعت از این پس و به شیوه های گوناگون به ما نشان خواهد داد که نوع زندگی ما بایست تغییر کند.»

بیشتر بخوانید: تغییرات اقلیمی به نابودی حشرات منجر می‌شود چرا حشرات در معرض نابودی هستند؟در میان علل مختلف مطرح شده برای به خطر افتادن نسل حشرات می توان به مهمترین آنها یعنی از بین رفتن زیستگاه این موجودات اشاره کرد. بر اساس یافته های پژهشگران، زیستگاه بسیاری از حشرات در جهان به دلیل پیشرفت فناوری های مرتبط با کشاورزی، توسعه شهرسازی، از بین رفتن تدریجی جنگل ها و نیز به خطر افتادن تنوع زیست محیطی در معرض نابودی است که این امر با کاسته شدن از میزان جمعیت حشرات طی سالهای گذشته به صورت مستقیم در ارتباط است.

استفاده از کودها و آفت کش ها در کشورهای مختلف جهان و نیز گسترش انواع آلاینده های شیمیایی از جمله دیگر علل مرگ و میر حشرات و کاهش جمعیت این موجودات ظریف و آسیب پذیر عنوان شده است.

عوامل بیولوژیک، نظیر گونه های مهاجم و پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) به عنوان محرک های دیگر دخیل در کاهش جمعیت حشرات معرفی شده است. در این میان همچنین نباید از چهارمین علت حیاتی در مرگ و میر این موجودات یعنی تغییرات اقلیمی و آب و هوایی به خصوص در مناطق گرمسیری چشم پوشی کرد.

برای پژهشگرانی که نتیجه تحقیقات خود را در قالب این گزارش ارائه کرده اند این امر بسیار بدیهی و واضح است که اکولوژی سیاره در حال فروپاشی است. به اعتقاد این پژوهشگران یافته علمی یاد دشده به ما گوشزد می کند که برای نجات محیط زیست زمین که در معرض نابودی است بایست هر چه سریعتر دست به کار شد و تلاش های مضاعفی را انجام داد.

 

https://zistonline.com/vdcexo8f.jh8ofi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما