تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79949
سال ۲۰۱۸ چهارمین سال گرمی بود که کره زمین پس از سال ۱۸۸۰ تجربه می‌کرد. به گفته دانشمندان، دمای سطح کره زمین در سال ۲۰۱۸ بیش از حد بالا رفت و این روند صعودی هم‌چنان ادامه دارد.
۲۰۱۸ چهارمین سال گرم کره زمین بود
به گزارش زیست آنلاین، دمای سطح کره زمین در سال ۲۰۱۸ بیش از همیشه بالا رفت و این روند صعودی هم‌چنان ادامه دارد. سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ روی‌هم رفته گرم‌ترین‌ سال‌ها در عصر مدرن بوده است.

سال ۲۰۱۸ چهارمین سال گرمی بود که کره زمین پس از سال ۱۸۸۰ تجربه می‌کرد. به گفته دانشمندان، دمای سطح کره زمین در سال ۲۰۱۸ بیش از حد بالا رفت و این روند صعودی هم‌چنان ادامه دارد.

اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا ، ناسا، و ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA)، این خبر را منتشر کرده‌اند و افزوده‌اند که افزایش دمای کره زمین در اثر افزایش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای بوده است.

به گزارش دانشمندان ناسا، دمای کره زمین در سال ۲۰۱۸، حدود ۰/۸۳ درجه سلسیوس بیشتر از دمای کره زمین در فاصله سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ بوده است.

افزایش گرمایش زمین

سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ روی‌هم رفته گرم‌ترین‌ سال‌ها در عصر مدرن بوده است.

 گاوین اشمید، یکی از دانشمندان ناسا می‌گوید: «۲۰۱۸ به تنهایی یک سال بسیار گرم بوده و در روند گرمایش کره زمین سال شاخصی محسوب می‌شود.»

از سال ۱۸۸۰، میانگین دمای سطح کره زمین یک درجه سلسیوس افزایش داشته است.

ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «از آنجایی‌که جبهه‌های هوا اکثرا دمای جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، همه مناطق کره زمین تاثیرات مشابهی از کره زمین دریافت نمی‌کنند.»

روندهای گرمایشی بخصوص بر منطقه آرکتیک تاثیرگذار بودند و در سال ۲۰۱۸، کره زمین بیشترین حجم یخ دریاهایش را از دست داد.

اشمید در ادامه می‌گوید: «علاوه بر این، از دست رفتن حجم عظیمی از لایه‌های یخی گرین‌لند و آنتارکتیک، باعث بالا آمدن سطح دریاها شده است. آتش‌سوزی‌های طولانی و وضعیت‌های شدید آب و هوایی نتیجه افزایش دمای سطح زمین است.»

تاثیر دوره طولانی گرمایش زمین تا به‌حال به صورت سیل در مناطق ساحلی، موج‌های گرما، باران‌های شدید و تغییرات اکوسیستم خود را نشان داده است.

بیشتر بخوانید: شش بدفهمی اصلی درباره تغییر اقلیمآب شدن یخها در اثر گرمایش زمینگرمایش زمین و جهانی که آب می‌شودیخ تاق‌ به لایه‌های ضخیم یخ گفته می‌شود که بر روی اقیانوس‌ها شناورند. آنها امتداد یخ‌سارهایی هستن که بر روی خاک وجود دارند.

اغلب یخ‌تاق‌ها در سواحل جنوبگان، گرینلند، کانادا و بخش‌هایی از روسیه وجود دارند. این کوه‌های یخی غوطه ور در آب زمانی تشکیل می‌شوند که فلات یخی به دریا می‌رسد. اگر آب اقیانوس به اندازه کافی سرد بشاد، فلات یخی ذوب نمی‌شود و حتی در طول زمان می‌توانند بزرگتر شود. اما با افزایش دما مساحت یخ‌تاق‌ها کمتر می‌شود.

تا کنون همواره تعادل بین یخ‌سارها و یخ‌تاق‌ها حفظ شده بود اما در دوران کنونی این تعادل در حال نابودی است و یخ‌تاق‌ها با سرعت حیرت‌آوری در حال ذوب شدن هستند. دلیل این اتفاق افزایش گرمای هوا و بالا رفتن دمای آب اقیانوس‌هاست.

هوای گرم سطح فلات یخ را آب می‌کند و این اتفاق منجر به تشکیل حوضچه‌های آب بر روی یخ‌ می‌شود. آب پس از نفوذ به داخل یخ، آرام آرام در آن شکاف ایجاد می‌کند. این شکاف باعث می‌شود تا یخ‌‌تاقهای عظیم شکسته شوند و یخچال‌های کوچکتر تشکیل بشود.

نتیجه اینکه سرعت ذوب شدن یخ‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند و سطح آب دریا بالاتر می‌رود. گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی بزرگ‌ترین بحرانی است که امروزه بشر را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت صداهای عجیب قطب جنوب کشف شد https://zistonline.com/vdchwwnq.23nwkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما