تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79943
صخره های مرجانی علاوه بر زیبایی برای محیط زیست دریا نیز اهمیت دارند. این صخره ها مانند حائلی مردمِ کنارِ ساحل را از امواج و طغیان آب در اثر طوفان حفظ می کند. از طرف دیگر به دلیل جذب ماهی برای اقتصاد محلی هم بسیار مهم هستند. اما جذب گاز دی اکسید کربن و اسیدی شدن آب دریاها این ساختارهای ظریف و زیبا را در معرض خطر جدی قرار داده است.
اهمیت حفاظت از صخره های مرجانی
به گزارش زیست آنلاین، نل بنت، فارغ التحصیل کالج سلطنتی هنر در لندن، بر روی راههای کاهش اثر آب های اسیدی در اطراف صخره های مرجانی تحقیق می کند.

بِنِت راه حل تازه ای پیدا کرده است. وی می گوید می توان صخره های مرجانی ساخت که شامل مواد قلیایی نظیر کربنات کلسیم و کربنات سدیم باشد. اگر این صخره های مصنوعی کنار صخره های مرجانی طبیعی قرار داده شوند، کم کم در آب حل می شوند، آب را قلیایی می کنند و از میزان اسیدی بودن آبِ مجاور صخره های طبیعی می کاهند.

بنت می گوید دستکم یکسال وقت لازم است تا این ایده تحت شرایط واقعی در طبیعت آزمایش شود.

کارشناسان می گویند که اسیدی شدن آب اقیانوس از شروع انقلاب صنعتی تا کنون ۲۶ درصد افزایش یافته است و در مقایسه با ۵۵ میلیون سال گذشته، به بیشترین مقدار خود رسیده است. آنها همچنین می گویند که اگر از میزان گازهای گلخانه ای به سرعت کاسته نشود، صخره های مرجانی موجود در مدت صد سال از بین خواهند رفت.

بیشتر بخوانید: عامل تهدید کننده جدید صخره‌های مرجانی خطر از بین رفتن دیواره مرجانی در اقیانوس آرامسفید شدن گسترده مرجان ها، سبب از بین رفتن دست کم ۳۵ درصد شمال و مرکز دیواره بزرگ مرجانی در اقیانوس آرام شده است.

این دیواره که مجموعه ای از صخره های مرجانی است در شرق استرالیا واقع شده و از جذابیت های گردشگری این کشور به شمار می رود.

سفید شدن مرجان ها همزمان با افزایش دمای آب صورت می گیرد. در صورت کاهش دما مرجان ها به سیر حیات طبیعی خود ادامه می دهند.

جان پندولیفی، استاد دانشگاه کوئینزلند می گوید: «این تقریبا بدترین چیزی است که ما تاکنون درخصوص دیواره بزرگ مرجانی دیده ایم. این یک خسارت بسیار غم انگیز است. ما حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد پوشش مرجانی را طی ۳۰ سال گذشته در این دیواره از دست داده ایم ولی این اتفاق ویژه تنها در یک فصل روی داده است. بنابراین ما بسیار نگران دوام دیواره مرجانی هستیم.»

دانشمندان استرالیایی در ماه مارس اعلام کرده بودند که هفت درصد دیواره بزرگ مرجانی از هرگونه آسیبی از اثرات سفید شدگی در امان مانده و به ویژه بخش شمالی این دیواره در معرض خطر قرار دارد.

بیشتر بخوانید: تشدید پدیده سفیدشدگی صخره‌های مرجانی با افزایش گرمای جهانی جزیره ایشی گاکی با خاصیت درمانگریجزیره‌ ایشی‌گاکی و افسون آب‌سنگ‌های مرجانی کبودجزیره‌ «ایشی‌گاکی» یا ایشی‌گاکیجیما در ژاپن به ساحل درخشان و آب بسیار شفاف و تمیزش شناخته شده است. در این مکان مثل هر ساحل دیگر می‌توان غواصی در عمق کم، شنا و شیرجه انجام داد؛ اما مهمترین خاصیت این جزیره و آب‌های اطراف آن آب‌سنگ‌های مرجانی است. این جزیره به دلیل ویژگی های خاص سنگهای مرجانی اش، باعث رونق صنعت گردشگری به خصوص گردشگری سلامت شده است.

«آب‌سنگ‌های مرجانی کبود» یکی از خصوصیات ویژه این جزیره است. شاخصه‌ای که حالتی جادویی به این مکان می‌دهد و گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. زیر سطح آب نیز، انبوهی از ماهی‌های اعجاب انگیز و زیبا وجود دارد که غواصی در عمق کم را برای گردشگران جالب و هیجان‌انگیز می‌کند.

به غیر از گردشگران، مردم محلی نیز به این آب سنگ‌های کبود علاقه‌ای ویژه دارند. ماسوآ شینزاتو، راهنمای غواصی سطحی جزیره ایشی‌گاکی در اینباره می‌گوید: «اینجا پر از آب‌سنگ‌های کبودی است که از افسونگری‌شان هرگز کاسته نشده است. از محیط دریا حفاظت می‌کنند و مردم جزیره به آنها افتخار می‌کنند. از طرفی برای گردشگران نیز خاصیت آرامش بخشی و درمانگری معنوی دارد.»

ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت، بهترین ماه‌ها برای استفاده از زیبایی جزیره «ایشی‌گاکی» است اما به واسطه اقلیم اقیانوسی گرمسیر، فصل گردشگری در این مکان تا اواسط اکتبر ادامه دارد و دمای هوا در طول سال در متوسط ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد قرار دارد.


  https://zistonline.com/vdcbf9bz.rhb9apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما