تاریخ انتشار :جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 79938
آنگولا تا ۲۰ سال پیش درگیر جنگ‌ داخلی بود اما این کشور ظرف دو دهه به یک صادرکننده عمده نفت تبدیل شده و توان عظیمی برای گردشگری دارد. با تمامی زیبایی‌های طبیعی این کشور که در این برنامه به گوشه‌ای از آنها خواهیم پرداخت جذب گردشگر چندان دشوار نیست.
رونق صنعت گردشگری در جواهر پنهان آفریقا
به گزارش زیست آنلاین، سفر خود را در امتداد ساحل آغاز می کنیم و از حاشیه جنوبی لواندا، پایتخت آنگولا به «میرادورو دا لوا» می‌رسیم که به زبان پرتغالی یعنی «منظر ماه». دست طبیعت اینجا منظره‌ای شبیه سطح ماه پدید آورده است.

ایستگاه بعدی دلتای رود کوانزا در ساحل اقیانوس اطلس است، «کوانزا لاج» ساحلی فوق‌العاده‌ برای تماشا و ماهیگیری دارد. جرج دیاموندیس، از گردانندگان کوانزا لاج است و می‌گوید که علاوه بر گردشگران محلی شماری گردشگر بین‌المللی نیز از این منطقه بازدید می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که برای سرمایه‌گذار یا گردشگر در ساحل ۱۶۰۰ کیلومتری آنگولا چه امکاناتی هست می‌گوید: «از منظر گردشگری اینجا یک جواهر پنهان است. آنگولا چندان شناخته شده نیست. در مرکز کشور کوهستان داریم، در شمال جنگل‌های استوایی، و در جنوب تا مرز نامیبیا کویر. بنابراین فرصتهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در آنگولا هست.»

بعد نوبت به گردش در پارک ملی کیساما می‌رسد. گرچه حیات وحش این پارک با جنگ داخلی آسیب دیده بود اما برای احیای آن، طی پروژه‌ای به نام کشتی نوح، حیواناتی را از آفریقای جنوبی و بوتسوانا به این نقطه آوردند.

استفاده از تنوع طبیعی در آنگولا برای رونق گردشگری

حیواناتی نظیر فیل‌، گورخر، زرافه، گاومیش، میمون اینجا دیده می‌شوند و در رودخانه کاوا در کوانزا نیز دوزیستانی نظیر گاو دریایی و کروکودیل هم به چشم می‌خورد. نگهداری از این پارک ملی عظیم که بیش از ۱۰۰ هکتار وسعت دارد برای جوانان اشتغال‌زایی نیز کرده است.

در ادامه ماجراجویی‌مان به موج‌سواری در «کابو لدو» نگاهی می‌اندازیم. منطقه‌ای ساحلی که استراحت‌گاه‌های خصوصی، و امکان انجام ورزش‌های آبی را در کنار هم دارد.

پائولو آگوستو و خانواده‌اش مالک مرکز تفریحی «کارپه دی‌یم» هستند؛ ساحل یک اقامتگاه گردشگری سبز دارد، با مواد بازیافت شده، انرژی خورشیدی و مناظر بدیع.

پائولو می‌گوید: «این یکی از زیباترین مناطق آنگولا برای گردشگری است؛ اینجا رودخانه کوانزا را برای موج‌سواری در کنار پارک ملی داریم. به نظرم باید اینجا سرمایه‌گذاری کرد چون این نقطه بکر است. به مراکز تفریحی و خدماتی، و سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز داریم.»

آنگولا با مناطق تفریحی اینچنینی در نزدیکی پایتخت به اقتصاد خود تنوع داده و سرمایه‌گذاران را مجذوب می‌کند.

بیشتر بخوانید: گردشگری چیست ؟ با انواع گردشگری و اصطلاحات آن آشنا شویدگسترش صنعت گردشگری در آنگولاآنگولا از نظر ثروت طبیعی، زیبایی مناظر، چیزی از همسایگان خود، آفریقای جنوبی، بوتسوانا و یا نامیبیا، که در آنها صنعت گردشگری به مراتب توسعه یافته تر است، کم ندارد. در آنگولا اقداماتی برای توسعه صنعت گردشگری در حال اجراست.

استان هوییلا، یکی از ۱۸ استان جمهوری آنگولا، از جاهایی است که از قابلیت و پتانسیل گردشگری بالایی برخوردار است. پرتگاه «تونداوالا» یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاهایی این کشور، در این استان واقع شده است. اینجا سرمایه گذاران زیادی را به سوی خود جذب کرده است. تاکنون ۳۵ میلیون دلار در حوزه صنعت گردشگری سرمایه گذاری شده است.

 بیشتر بخوانید: طلای سبز آنگولا جایگزین طلای سیاه   سرمایه گذاران داخلی دست به کار شده اندیک استراحتگاه و مجتمع و رفاهی- تفریحی با مساحت ۲۱ هکتار درشهر لوبنگو، مرکز استان هوییلا ساخته شده است. مدیرکل این مجتمع توضیح می دهد که در ساخت آن به محیط زیست اهمیت داده شده است: وی می افزاید: «تمام مواد و مصالحی که برای ساخت این مجتمع استفاده شده طبیعی هستند. سعی کردیم فضایی ایجاد کنیم که مردم احساس کنند درآفریقا هستند و در عین حال معیارهای گردشگری سبز هم در آن بخوبی رعایت شده باشد.»

گردشگری سبز در آنگولا برای رونق اقتصادیاشتغالزایی ناشی از توسعه توریسمقرار است سرمایه گذاری های دیگری هم در این مجمتع صورت بگیرد. رونق صنعت گردشگری برای منطقه ای که بیشتر اقتصادش بر کشاوزی مبتنی است اتفاق خوبی خواهد بود: امروز ۱۲۰ نفر از افراد محلی در این هتل استخدام شده اند.

مدیر کل این مجموعه تفریحی در این باره می گوید: «۹۹ درصد کسانی که در این مجتمع اقامتی رفاهی کار می کنند آنگولایی هستند که فوق العاده است. این بدین معناست که ما از پس این کار برمی آییم. باید این تجربه را به دیگران منتقل کنیم.»

به نقل از یورونیوز، ۱۵ سال پس از پایان جنگ داخلی در آنگولا، صنعت گردشگری در آنگولا در ﺣﺎل رﺷﺪ است. بعنوان مثال اقدامات گوناگونی برای تسهیل صدور روادید گردشگری انجام می شود.

از نظر آملیا کارلوس کازالما، کارشناس گردشگری، اساس استراتژیهای جدید توسعه این صنعت در آنگولا باید انتقال تجربه و تربیت کسانی باشد که بتوانند بهره وری اقتصادی در گردشگری را افزایش بدهند. وی در این باره می گوید: «درآمدهای نفتی از کشور خارج می شود، در حالیکه درآمد بخش گردشگری در داخل کشور می ماند و می توان از آن برای سرمایه گذاری مجدد استفاده کرد. در نتیجه رونق اقتصاد گردشگری در آنگولا به توسعه اقتصادی کشور کمک می کند. در حال حاضر تصویری که از آنگولا به عنوان یک مقصد توریستی منحصر به فرد ارائه دهیم. باید ببینم ابتدا کدام حوزه صنعت گردشگری به توجه بیشتری نیاز دارد. باید قدم به قدم جلو برویم و نمی توان همه کارها را همزمان انجام داد.»

همکاری با خطوط هواپیمایی اماراتاین استراتژی از چند ماه پیش آغاز شده است و شرکت هواپیمایی ملی آنگولا، با شرکت هواپیمایی امارات قرارداد همکاری امضا کرده است.

مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی «تاگ آنگولا ایرلاینز» در این باره می گوید: «گفته می شود که دبی، قطب اصلی خطوط هوایی بین المللی است. به همین دلیل می خواستیم از تجربه خطوط هوایی امارات در این زمینه بهره ببریم. در حال حاضر روزانه ما پذیرای ۸۰ تا ۱۰۰ مسافر ترانزیت هستیم که مقصدشان کشورهای دیگر است. باور داریم که این تعداد افزایش خواهد یافت. به شرط اینکه بتوانیم خدمات مان را در بازار بخوبی ترویج بدهیم.»

هدف هم جذب گردشگران خارجی به آنگولاست و هم اینکه مردم از خطوط هوایی آنگولا برای سفر به لیسبون، ژوهانسبورگ، و هاوانا و یا کشورهای دیگر استفاده کنند.

این استراتژی باعث شده که شرکت هواپیمایی آنگولا بتواند ضررمالی ۱۷۰ میلیون دلاری اش در سال ۲۰۱۶ را جبران کند.

بیشتر بخوانید: یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اقتصاد خود را تنوع می‌بخشد https://zistonline.com/vdcfc1de.w6d1magiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما