تاریخ انتشار :جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 79936
تهدیدی دیگر برای تهیه‌ی میوه و سبزیجات در انگلستان

یک اینچ کاهش سایز چیپس‌های انگلستان پس از موج گرمای تابستانی

افزایش [نوسانات] شدید آب و هوایی به دلیل تغییرات اقلیمی، به رشد میوه‌ها و سبزیجات خسارت وارد کرده است.
یک اینچ کاهش سایز چیپس‌های انگلستان پس از موج گرمای تابستانی
به گزارش زیست آنلاین، براساس گزارشی در خصوص ریسک‌های تغییرات اقلیمی برای میوه و سبزیجات انگلستان، ورقه‌های سیب‌زمینی انگلیسی پس از موج گرمای تابستان ۲۰۱۸، یک اینچ کوچک‌تر شده‌اند.

دوره‌ی تابستان داغ، احتمالاً به واسطه‌ی گرمایش جهانی  سیب‌زمینی‌هایی واقعاً کوچک‌تر از همیشه بر جا گذاشت. محصول پیاز و سیب‌زمینی هم به همین ترتیب، به‌طور قابل توجهی کاهش یافت.

سال‌های گذشته طوفان‌های زمستانی منجر به سیل، سرمازدگی‌های شدید و تابستان‌های خشکی را شاهد بودیم؛ همه‌ی عواملی که شغل پرریسک پرورش میوه و سبزیجات را حتّی سخت‌تر [از آنچه که هست] می‌کند. در حال حاضر، تغییرات اقلیمی، احتمال نوسانات شدید آب و هوایی را بیشتر کرده و با پیش‌بینی‌های حاکی از استرس آبی شدید در مناطق کلیدی انگلستان، برخی از کشاورزان نگران آینده‌شان هستند.

گزارشِ «فرمول فاجعه»، توسط «ائتلاف اقلیم» که از گردهمایی ۳۰ سازمان از جمله WWF، National Trust و مؤسسه‌ی خیریه‌ی زنان و مسیحیان تشکیل شده و از بیش از ۱۵ میلیون انگلیسی تشکیل شده، تهیه شده اشت. این گزارش، خواستار کاهش فوری انتشار کربن و ضایعات غذایی، مثلاً مصرف بیشتر سبزیجاتی شده است که از نظر ما کیفیت پایینی دارند [و معمولاً دور ریخته می‌شوند (مثل میوه‌ها و سبزیجات دفرمه یا پلاسیده که معمولاً مصرف نمی‌شوند)].

تابستان ۲۰۱۸، با مناطقی که تا ۵۸ روز هیچ بارانی به خود ندیدند، به رکورد داغ‌ترین تابستان پیوست. کمبود آب موجب شد که محصول سیب‌زمینی نسبت به ۶۰ سال اخیر، یک چهارم کمتر شود.

یکی از تولیدکنندگان سیب‌زمینی در استافوردشایر گفت که میزان تولیدش ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشته و از نظر کیفی هم، سیب‌زمینی‌ها دفرمه و کوچک شده‌اند. این کشاورز اضافه کرد که ممکن است سال آینده سطح زیر کشت خود را کاهش دهد چون نمی‌تواند ریسک کند.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایرانمواجه با چیپس‌های کوچک‌تر در پی خشکسالی و گرمای شدید سال گذشته

مواجه با چیپس‌های کوچک‌تر در پی خشکسالی و گرمای شدید سال گذشتهسدریک پورتر، سردبیر «بازار جهانی سیب‌زمینی»، گفت که مصرف‌کنندگان در پی خشکسالی و گرمای شدید سال گذشته با چیپس‌های کوچک‌تری مواجه شده اند؛ سیب‌زمینی‌ها در انگلستان به طور متوسط سه سانتی‌‌متر کوچک‌تر شده‌اند و سیب‌زمینی کوچک‌تر یعنی چیپس کوچک‌تر.

یافته‌های گزارش حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد سیب‌زمینی‌های مصرف شده در انگلستان، به صورت محلّی کشت می‌شود ولی تغییرات اقلیمی ممکن است تا سال ۲۰۵۰، سه-چهارم زمین‌ها را برای کشت نامناسب کند. «گَرت ردموند کینگ» از WWF گفت: «برای ما غیرقابل تصوّر است که روزی Humble Spud (احتمالاً نوعی غذا که از سیب‌زمینی پخته یا پوره سیب‌زمینی پخته می‌شود) برایمان به خوراک لذیذی تبدیل شود، ولی اگر تغییرات اقلیمی مهار نشوند، غیرقابل تصوّرها به واقعیت می‌پیوندند.»

زمستان‌های گرم‌تر باعث تحریک گل‌دهی زودرس میوه‌هایی مثل سیب و انگور می‌شود، در عوض سرمازدگیِ دیرهنگام، آن‌ها را از بین می‌برد. زمستان معتدل، همچنین به معنی ازدیاد آفاتی مثل «بیدِ گل‌کلم» است و باعث می‌شود که سوسک نخود بتواند از کانال فرانسه عبور کند.

«لی ابِی»، رئیس باغبانی علمیِ اتّحادیه ملّی کشاورزان گفت: «بسیاری از کشاورزان سال ۲۰۱۸ را با سرخوردگی پشت سر خواهند گذاشت و درآمد بیشتر نخواهند داشت. کشاورزان و پرورش‌دهندگان به سر و کلّه زدن با نوسانات آب و هوایی عادت دارند ولی دو یا سه سال نوسانات شدید آب و هوایی پشت سر هم، می‌تواند آن‌ها را از این کار بیکار کند». محصول هویج ۲۵ درصد و پیاز ۴۰ درصد کاهش داشته است.

مایکل گوو، وزیر محیط زیست گفت: «این غذاهای مغذّی و ابزار معیشت کشاورزان سخت‌کوشی که آن‌ها را پرورش داده‌اند، به طور روزافزونی به واسطه‌ی نوسانات شدید آب و هوایی و افزایش آفات و بیماری‌ها در پی تغییر اقلیم، مورد تهدید قرار می‌گیرند». او گفت که لایحه‌ی جدید کشاورزی، به کشاورزانی که میزان انتشار کربن خود را پایین آورند پاداش خواهد داد.

«هیو فرنلی ویتینگستل»، آشپز و سخنگو گفت: « ما باید هرکاری از دست‌مان برمی‌آید برای محدود کردن تغییرات اقلیمی انجام دهیم. به هر حال، شانسی که می‌توان داشت، پیامد درونی حاصل از غذا خوردن اخلاقی و پایدار است. اگر فعلاً محلّی خرید کنید و فصلی بخورید، سهم خود را ادا کرده‌اید و اگر تولیدات ارگانیک را اولویت‌بندی و مصرف غذاهای حیوانی را محدود کنید، حتّی فراتر از سهم‌تان انجام داده‌اید.»

کشاورزی، به خصوص از طریق نگهداری گاو، ممنبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه‌ای است. اتّحادیه‌ی ملّی کشاورزان در ماه ژانویه، عزم خود را برای به صفر مطلق رساندن گازهای گلخانه‌ای‌شان تا سال ۲۰۴۰ جزم کردند.

تهدید دیگر برای تهیه‌ی میوه و سبزیجات در انگلستان پس از برکسیت، کمبود کارگران میوه‌چینی -که در حال حاضر ۹۹ درصد آن‌ها از سایر ملل اروپایی هستند- و نوسانات آب و هوایی شدید در سایر مناطق است. در پی شرایط بد آب و هوایی اوایل سال ۲۰۱۷ در اسپانیا و ایتالیا، کمبود کدو و کاهوی اسپانیایی به وجود آمد./ منبع: گاردین

https://zistonline.com/vdcd9n05.yt0ns6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما