تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 79904
مدیرکل اکو سیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای مدیریت تالاب‌ها حرکت رو به جلویی شروع کرده‌ایم، گفت: تالاب‌ها اکوسیستم‌های حساسی هستند و برای مدیریت تالاب‌ها نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها هستیم.
مدیریت تالاب‌ها نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است
به گزارش زیست آنلاین، مسعود باقرزاده کریمی در یک برنامه رادیویی به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها گفت: تالاب‌ها دارای سیستم‌های حساسی هستند. اغلب تالاب‌ها در پایین دست حوزه قرار گرفته‌اند و هر اتفاقی که در بالا دست بیفتد روی تالاب اثر می‌گذارد.

مدیرکل اکو سیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه برای مدیریت تالاب‌ها نیازمند هماهنگی و همکاری هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه برای مدیریت تالاب‌ها حرکت رو به جلویی را شروع کرده‌ایم اما این اصلاً کافی نیست و لازم است که در زمینه‌های قوانین و مقررات، اصلاح چارچوب‌ها و ساختارهای دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردمی، قدم‌های بیشتری برداریم.

در ادامه برنامه محمدحسین بازگیر - رییس اداره محیط زیست شهر تهران- ضمن اشاره به اینکه تالاب‌ها یکی از اکوسیستم‌های ارزشمند موجود در کشور هستند، گفت: تالاب‌ها خدمات زیادی برای کشورها دارند و علاوه بر خدمات اکولوژیک در تولید بیومس، ایجاد لطافت در هوای منطقه، تعدیل دما، تامین منابع آب‌های زیرزمینی، تغذیه آب خوان‌ها نقش به‌سزایی دارند.

وی افزود: علاوه بر این، تالاب‌ها در خدمات گردشگری و رونق سرزمینی یک منطقه بسیار موثر هستند و به رونق اقتصادی مناطق از نظر کشاورزی کمک می‌کنند. به همین دلیل ارزش تالاب‌ها از اراضی کشاورزی بیشتر است.

بیشتر بخوانید: نگذاریم تالاب هایمان به بیابان تبدیل شوندپای آلودگی صنعتی در تالاب صالحیه 

پای آلودگی صنعتی در تالاب صالحیه یک فعال محیط زیست از سرازیر شدن فاضلاب شهرک صنعتی هشتگرد به تالاب صالحیه خبر داد و گفت: این کار تالاب و روستاهای اطراف را با خطر آلودگی میکروبی مواجه کرده است.

رامین محمدی،  افزود: متأسفانه اخیراً فاضلاب شهرک صنعتی هشتگرد به تالاب صالحیه سرازیر شده و این تالاب و مناطق اطراف را با خطر آلودگی میکروبی مواجه کرده است.

وی افزود: تالاب صالحیه محل زیست گونه‌های جانوری ارزشمندی است به طوری که تاکنون ۱۱۶ پرنده، شش گونه خزنده ارزشمند و پستاندارانی چون جبیر، سنجاب زمینی، روباه و گرگ در منطقه این تالاب ثبت شده است.

وی ادامه داد: ورود فاضلاب علاوه بر بوی وحشتناکی که دارد زیست این گونه‌های جانوری را تهدید می‌کند و با ادامه این روند مرتع این منطقه هم نابود خواهد شد.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: طی ۱۵ روز گذشته این دومین بار است که فاضلاب شهرک صنعتی هشتگرد به تالاب صالحیه سرازیر می‌شود، بار اول جلو فاضلاب بسته شد اما باز هم این کار انجام شده است.

وی در خصوص اینکه آیا ورود فاضلاب به تالاب موجب مرگ گونه‌های جانوری هم شده است یا خیر گفت: این اتفاق منجر به مرگ ماهیان تالاب شده است اما پرندگان به صورت غریزی متوجه این موضوع می‌شوند و در نهایت دست به مهاجرت از تالاب می‌زنند.

به گزارش ایسنا، تالاب صالحیه یک تالاب فصلی است که به رودخانه کردان وابسته است اما در مدت اخیر، محیط زیست البرز پیگیری‌هایی را برای ثبت آن به عنوان تالاب و تعیین حق‌آبه رسمی برای آن انجام داده است زیرا خشک شدن آن علاوه بر تهدید حیات گونه‌های جانوری منجر به ایجاد ریزگردهای نمکی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: در حفاظت و احیای تالاب‌ها موفق نبوده‌ایم آلودگی صنعتی و تالاب صالحیه 
 

https://zistonline.com/vdci53ay.t1a3u2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما