تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 79891
بنایی تاریخی، آشیانه جوندگان شده است

هجوم جوندگان به کاروانسرای سبزه میدان

کمبود منابع مالی یکی از عللی بوده که موجب شده تا پروژه کاروانسرای سبزه میدان با کندی پیش رود و بیشتر از چند باب مغازه جلو نرود. علاوه بر آن برخی از مالکان نیز هستند که برای اجرای این پروژه همکاری لازم را ندارند.
هجوم جوندگان به کاروانسرای سبزه میدان
به گزارش زیست آنلاین، رئیس کمیسیون شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به اینکه بجنورد طرح جامع مرمت ندارد، تصریح کرد: پروژه مرمت راسته بازار سبزه میدان بجنورد نیمه کاره رها نشده و به دنبال آن هستیم تا اجرای این طرح را به پایان برسانیم. این خبر در بخش هجوم جوندگان به کاروانسرای سبزه میدان هست.

محسن موسوی در پاسخ به این سوال که چرا پروژه مرمت فروشگاه های واقع در سبزه میدان از پیشرفت خوبی برخوردار نبود و آیا این پروژه نیمه کاره رها شده است؟ اظهار کرد: کمبود منابع مالی یکی از عللی بوده که موجب شده تا پروژه با کندی پیش رود و بیشتر از چند باب مغازه جلو نرود. علاوه بر آن برخی از مالکان نیز هستند که برای اجرای این پروژه همکاری لازم را ندارند.

کاروانسرای سبزه میدان باید از کاربری انبار و پستو خارج شودپیش از این و در سال ۹۴ نیز معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی وقت گفته بود: کاروانسرای سبزه میدان باید از کاربری انبار و پستو خارج شود.

علی اکبر وحدتی با اشاره به اینکه این اداره کل از سال گذشته اعتباری از محل ردیف ملی و استانی به منظور احیای بافت سبزه میدان بجنورد در نظر گرفته است، افزود: هم اکنون این طرح با مشارکت شهرداری بجنورد در حال اجراست.

وی با بیان اینکه مساحت این طرح حدود ۲ هکتار است، ادامه داد: این طرح شامل راسته بازار، کاروانسرا و گرمابه بوده که متعلق به دوره قاجاریه است. متاسفانه بخش هایی از آن از بین رفته و از سوی دیگر هم اکنون بر روی دیوارها، سیم های برق و تابلوهای ناهمگون قرار گرفته است.

وحدتی با اشاره به اینکه عملیات کف سازی در این منطقه از سوی شهرداری به پایان رسیده، اظهار کرد: درصدد هستیم تا طرح های اجرایی جداره ها و سر درب مغازه ها را انجام دهیم. الگوی قدیمی به شکل خود باقی می ماند، طاق و قوس ها به صورت همگون ایجاد می شوند و تمامی عناصر و آلودگی های بصری از بین خواهند رفت. از سوی دیگر تمامی تابلوهای نصب شده بر روی سر درب مغازه ها، حذف و همه در قالب کاشی کاری قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: چگونه گردشگری پایدار، آینده جهانگردی را متحول می‌کند؟متاسفانه در اجرای این طرح مشارکت مردم کمتر مشاهده شده است

متاسفانه در اجرای این طرح مشارکت مردم کمتر مشاهده شده استوی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح باید مشارکت مالکان نیز وجود داشته باشد، گفت: متاسفانه در اجرای این طرح مشارکت مردم کمتر مشاهده شده است.

معاون سابق اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مرمت سبزه میدان بجنورد به عنوان اولین پروژه پایلوت شهری در استان در حال انجام است، افزود: برای اجرای این طرح مبلغ یک صد میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده بود بخشی از این مجموعه مورد هجوم جوندگان به کاروانسرای سبزه میدان قرار گرفته است، توضیح داد: سرا(کاروان سرا) و حجره های این مجموعه به دلیل اینکه تبدیل به انبار و پستوی نخ و پشم شده بود مکان امنی را برای زندگی موش و مارمولک ها بوجود آورده بود. ۸۰ درصد این بخش ها هم اکنون مرمت شده و هم اکنون تمامی روزنه بسته شده اما اگر دوباره تبدیل به انبار و پستو شود دوباره موش و مارمولک به این بخش حمله ور خواهند شد.

وی تاکید کرد: باید کاربری انباری از محل کاروانسرا حذف و آن مکان نیز تبدیل به مکانی تجاری شود تا هم از آن استفاده اقتصادی صورت گیرد و همچنین از هجوم این گونه حیوانات موذی جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، در سبزه میدان بخشی به نام کاروانسرا نیز وجود داشت که در گذشته به علت وجود انبار نخ و پشم تبدیل به خانه موش و مارمولک شده بود که عملیات مرمت در این بخش، انجام و تمامی روزنه ها برای ورود حیوانات بسته شد.

ﻣﺠﻤﻮﻋه ﺳﺒﺰه ﻣﯿﺪان ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﯾﮏ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا، ﺣﻤﺎم، راﺳﺘﻪ ﺑﺎزار و ﭼﻨﺪ ﻗﻬـﻮه ﺧﺎﻧـﻪ از آﺛـﺎر دوره ﻗﺎﺟـﺎر در ﺷـﻬﺮ ﺑﺠﻨـﻮرد اﺳـﺖ. ﺷﺎﺧﺺﺗﺮﯾﻦ اﺛﺮ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا بوده ﮐﻪ ﻃﺮح ﮐﻠﯽ آن از ﯾﮏ ﻣﯿﺎﻧﺴﺮا تشکیل شده و ﻗﺴﻤﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎرواﻧﺴﺮا از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺸﺖ ﺑﻐﻞ ﻗﻮسﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه آﺟﺮﭼﯿﻨﯽ ﺧﻔﺘﻪراﺳـﺘﻪ و آﺟﺮﻫـﺎی ﻗـﺎﻟﺒﯽ ﺑﺮﺟﺴـﺘﻪ ﺗـﺰﺋﯿﻦ ﺷـﺪه اﺳﺖ.

ﺑﻨﺎی ﺣﻤﺎم در ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮار دارد و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺣﻤﺎم ﻫﺎی ﺳﻨﺘﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻃﺮح ﭘﺲ از ورودی، رﺧﺘﮑﻦ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ راﻫﺮوی ﺑﺎرﯾﮏ ﺑﻪ ﺳﺮﺑﯿﻨﻪ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﮔﺮﻣﺨﺎﻧﻪ راه ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

https://zistonline.com/vdcdfj05.yt0nn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما